abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zondag 16 maart 2008 @ 08:54:45 #1
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_57408792
quote:
DEN HAAG (ANP) - Het aantal jonggehandicapten met een uitkering dreigt binnen tien tot vijftien jaar te stijgen tot een half miljoen. Kroonlid Hans Kamps van de Sociaal-Economische Raad (SER) heeft dat zaterdag gezegd in het tv-programma Nova. Kamps deed voor de SER onderzoek naar het probleem.

Nu krijgen ruim 160.000 jongeren een zogenoemde Wajonguitkering. Het Centraal Planbureau had eerder een stijging van het aantal Wajongers naar 300.000 tot 400.000 geraamd. Wajongers krijgen hun leven lang een uitkering van 75 procent van het minimumloon. De uitkeringen kosten de overheid ongeveer 2 miljard euro per jaar. Dat bedrag kan volgens Kamps oplopen tot 4 à 5 miljard.

Minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken heeft de Tweede Kamer toegezegd in mei met voorstellen te komen om het aantal Wajongers terug te dringen. Volgens ingewijden wil hij daarvoor volgend jaar 50 miljoen euro extra uittrekken. Het geld is bedoeld voor maatregelen die moeten voorkomen dat jongeren in de Wajong terechtkomen, en om jongeren die al een uitkering hebben gedeeltelijk aan de slag te helpen. Ook wil hij de administratieve rompslomp verminderen van bedrijven die een Wajonger in dienst nemen.

In Nova zei Donner ervan uit te gaan dat er voor circa twee derde van de Wajongers perspectief is. ,,Laten we nou niet gaan praten wat ze niet kunnen, maar laten we gaan kijken, activeren, mobiliseren wat ze wel kunnen.''
Wajong, bedoelt voor jong gehandicapten maar steeds vaker krijgen ook alle psychische ziektebeelden een WAJONG. Veel pubers herkennen zich in de borderliner symptomen, bestuderen dat en krijgen op grond van de gesprekken met de psych een WAJONG. Ken zelfs jongeren die elkaar een WAJONG aanpraten én krijgen.

Wat ik niet helemaal begrijp van die WAJONG is dat er niet binnen een jaar een plan van aanpak komt om die jongeren waar het hierboven omgaat terug te krijgen in het maatschappelijk leven door middel van een baan. Evenals bij de nieuwe WWB zou gewoon gekeken moeten worden naar wat zo'n jongere wel kan! Heeft hij of zijn handjes die het doen? Gewoon inpakwerk of tuintjes schoffelen. Indien een jongere na 1 dag al de brui geeft aan zo'n baan en klaagt bij de psych over de zware belastbaarheid dan is het jammer maar dan maar geen wajong meer.

Je maakt mij niet wijs dat Nederland, het ziekste land ter wereld met het hoogst aantal psychische ziektes, daadwerkelijk zó ziek is als men doet voorkomen.

Alle adhd kindjes van nu krijgen waarschijnlijk over een paar jaar ook *gewoon* een uitkering want je kan met zo'n stoornis uiteraard ook niet werken.

Het is leuk dat men nu *van plan is* om eindelijk eens opnieuwe te gaan bekijken of alles rondom de uitkeringsverstrekkers wel klopt, maar is men inmiddels niet wat erg laat met het nadenken en plannen wanneer men gaat beginnen met inventariseren en oplossen van deze geldslurpers?

Donner heeft in deze gelijk maar of zijn plannen en voorstellen ook daadwerkelijk in de praktijk komen is natuurlijk nog maar de vraag
  zondag 16 maart 2008 @ 09:18:43 #2
3542 Gia
User under construction
pi_57408879
Het zou hetzelfde bekeken moeten worden als bij de WAO. Kijken wat men nog wel kan, inderdaad.

Maar, en dat vind ik ook over de WAO, zou ook telewerken bevorderd moeten worden vanuit de UWV's. Omdat het niet controleerbaar is, wordt het niet als reguliere baan gezien, terwijl het op basis van tariefloon, heel goed zou kunnen. Hoeveel rolstoelers, of mensen die om andere redenen niet buiten de deur kunnen werken, zitten er niet hele dagen achter hun pc'tje?

Dan kunnen er sowieso ook in de WAO/WIA nog een heleboel aan 't werk.
  zondag 16 maart 2008 @ 09:30:27 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_57408920
quote:
Je maakt mij niet wijs dat Nederland, het ziekste land ter wereld met het hoogst aantal psychische ziektes, daadwerkelijk zó ziek is als men doet voorkomen.
't Is heel simpel: degenen die zich ziek voordoen worden er beter van, want ze hoeven niets meer uit te voeren, en degenen die ze ziek verklaren hebben er een goedbetaalde baan aan...

't Zijn gewoon luxe-ziektes! Hier op het forum kom je ze ook tegen: "ik zit zo slecht in m'n vel, ik kan al jaren niet werken"..... Als ze geen geld zouden krijgen en honger zouden hebben, zou het snel genoeg over zijn!

WAJong is goed voor mensen die het nodig hebben, maar zoals alles in Nederland wordt het veel te ver doorgetrokken.
censuur :O
  zondag 16 maart 2008 @ 09:32:34 #4
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_57408929
De personen die ik ken met een Wajong-uitkering zijn inderdaad alleen maar mensen met een psychische stoornis. Het grote probleem met deze uitkering is weer dat het mensen niet stimuleert om te gaan werken. Sterker nog, de personen uit mijn voorbeeld hebben jarenlang geen psychose of iets dergelijks gehad, jaren dat ze makkelijk konden werken. Maar dat doen ze niet, want ze zijn doodsbang dat ze die uitkering kwijtraken. Dus doen ze vrijwilligerswerk. Eén van hen heeft een lerarenopleiding gedaan en werkt nu gewoon op school als wiskundelerares, maar dan vrijwillig als extra begeleider voor leerlingen die problemen hebben. Op zich natuurlijk best nuttig, maar het lijkt me toch niet helemaal de bedoeling. En dat allemaal vanwege de angst dat ze ooit weer in een psychose zou kunnen raken, dan haar baan kwijt zou raken en dan nooit meer voor een wajong-uitkering in aanmerking zou kunnen komen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_57408955
Ik meen dat deze uitkeringen ook door de rijksoverheid worden betaalt, dit in tegenstelling tot sommige andere uitkeringen waar gemeenten zelf financieel verantwoordelijk zijn. Resultaat is dan ook dat gemeenten een financiele incentive hebben om hun inwoners uit bepaalde uitkeringen naar de WAJONG te brengen.

Maar goed, in plaats van zich af te vragen of het wel klopt komt een Donner niet verder dan "nou volgens mij zal het zo'n vaart niet lopen".
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  Moderator zondag 16 maart 2008 @ 09:57:13 #6
5428 crew  miss_sly
pi_57409026
Ik vind het ten eerste eigenlijk al vreemd dat die Wajonguitkering voor het leven is. Iemand al op jonge leeftijd een etiketje voor het leven opplakken en levenslang geld beloven, is toch vreemd? Deze mensen op jonge leeftijd leren dat er altijd een bedragje hun kant op blijft komen, zal toch niet motiverend werken, lijkt me.

Bovendien denk ik ook dat een groot deel van de Wajongers psychische stoornissen hebben waardoor ze deze uitkering krijgen, maar er is toch nog heel veel te behandelen en te helpen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_57409049
De Wajong wordt momenteel op grote schaal misbruikt.
Hieronder een fragment op de PvdA Amsterdam site van 30 januari 2008, onder de noemer confronteren, etc.

quote/
Het massaal parkeren in de Wajong van minderjarige crimineeltjes, die nu een leuk basisinkomen krijgen om vervolgens vrijwel ongestoord hun criminele activiteiten te kunnen uitbouwen.
Dit gebeurt massaal in de Diamantbuurt.
/quote.
Sportieve inbreng
pi_57409058
quote:
Op zondag 16 maart 2008 09:57 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het ten eerste eigenlijk al vreemd dat die Wajonguitkering voor het leven is. Iemand al op jonge leeftijd een etiketje voor het leven opplakken en levenslang geld beloven, is toch vreemd? Deze mensen op jonge leeftijd leren dat er altijd een bedragje hun kant op blijft komen, zal toch niet motiverend werken, lijkt me.

Bovendien denk ik ook dat een groot deel van de Wajongers psychische stoornissen hebben waardoor ze deze uitkering krijgen, maar er is toch nog heel veel te behandelen en te helpen?
Om hier even op in te gaan, ik heb zelf namelijk een autistisch-spectrum stoornis en daarbij komt dat ik dus niet kán werken, ik zou het heel erg graag willen daarom ben ik ook iedere dag bezig om dingen voor mijzelf te starten maar gewoon werk zit er gewoon niet in. En dat is dus niet te behandelen aangezien je geen medicatie hebt waardoor ik opeens niet meer totaal in de stress schiet, zwart voor me ogen zie en alles kort en klein sla wanneer ik op me werk ben en niet naar huis kan.

Bovendien stimuleert het uwv je wel om te gaan werken, je komt dan ook in een reintegratie-plan wat betekent dat jij terug in de werk-wereld word geplaatst, máár er word natuurlijk wel gekeken of dit ook haalbaar is en in hoeverre dat haalbaar is.

Dat mensen het elkaar aanpraten is echt complete bullshit, ik heb nou te maken gehad met zo'n 12 verschillende psychiaters en psychologen, ik zou wel een gigantisch goede acteur moeten zijn om hun allemaal te laten geloven dat ik wat heb.
pi_57409139
Die hele WAJONG maar snel afschaffen.

Je stigmatiseert jongeren, en er zijn maar weinig instrumenten voor wajongers beschikbaar om weer aan het werk te komen.

Vanuit de bijstand zijn er vaak veel betere instrumenten beschikbaar(loonkosten subsisdie enz)

schaf wajong, wao, ww af.. 1 standaard bijstandsuitkering is meer dan genoeg

de arbeidsmarkt zal transparanter en flexibeler worden en talenten van mensen zullen beter benut worden

minder overhead kosten , per saldo alleen maar voordelen
  zondag 16 maart 2008 @ 10:33:33 #10
165633 eriksd
The grand facade...
pi_57409267
quote:
Op zondag 16 maart 2008 10:17 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

Je stigmatiseert jongeren, en er zijn maar weinig instrumenten voor wajongers beschikbaar om weer aan het werk te komen.

Vanuit de bijstand zijn er vaak veel betere instrumenten beschikbaar(loonkosten subsisdie enz)

de arbeidsmarkt zal transparanter en flexibeler worden en talenten van mensen zullen beter benut worden

Helemaal mee eens
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 16 maart 2008 @ 11:32:51 #11
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_57409944
quote:
Op zondag 16 maart 2008 10:17 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

Een WW is anders heel goed te rechtvaardigen. En ik vind het ook best dat mensen die chronisch ziek zijn (lichamelijk gehandicapt) een hogere uitkering hebben dan mensen die het verrekken om te werken ( bijstand). en hoe wordt de arbeidsmarkt dan transparanter en flexibeler? Talenten van mensen die niet willen werken kun je simpelweg niet benutten, dat is utopisch. Overheadkosten.. wat een klets en per saldo is het alleen voordeliger voor degene waar het allemaal goed mee gaat. Iemand die in een rolstoel zit oid plukt hier zeker geen vruchten van. Ik wil best een percentage loon afstaan voor datgene wat mijzelf ook kan overkomen
pi_57410077
De ww is helemaal niet rechtvaardig, vooral de midden en hogere inkomens profiteren er van.

De lagere klasse ( mensen die bv van tijdelijke kut uitzendbaantje naar andere kut uitzendbaantje gaan), hebben maar recht op een hele korte ww uitkering.

Die midden en hogere inkomens kunnen prima voor zich zelf zorgen. Laat die verzekering gewoon over aan de markt.

Mensen die chronisch ziek zijn, zouden wel wat extra kunnen gebruiken, tuurlijk, maar dat kun je ook doen binnen een bijstandsuitkering.

Overhead, wat denk je wat al die UWV mensen kosten?

Ik werk zelf met deze instantie en weet hoe inefficient en weinig kosten effectief ze werken.En ook hoe slecht ze de klant bedienen.

Er moet 1 goede rechtvaardige basis uitkering zijn ( bijstand) en iedereen die extra wil ( zijn de hogere inkomens) die moeten zelf maar dokken.
pi_57410087
En juist met psychische klachten is het zo dat die vaak zo oneindig veel erger worden als iemand alsmaar thuis zit, in een isolement raakt en geen structuur meer heeft.

Dan heb ik het niet over echt psychiatrische stoornissen zoals schizofrenie enzo, maar meer de "ik kan het allemaal niet aan"-klachten. Ik ken inderdaad ook wel wat gevallen die na hun studie het werkende leven maar eng leek, die er erg tegenop zagen en die nu verzand zijn in een spiraal van "kan het allemaal niet aan" Het lijkt the easy way out, zo'n WAJONG, maar nu tien jaar later gaat het echt niet goed met ze hoor. En dat had voorkomen kunnen worden als ze gewoon waren begeleid naar werk ipv aan hun lot overgelaten in de uitkering.
  zondag 16 maart 2008 @ 11:44:31 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_57410136
Wajong wordt meer en meer gebruikt als WAO voor kansloze crimineetjes.. hier heb je geld, en nu braaf zijn.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 16 maart 2008 @ 11:44:32 #15
262 Re
Kiss & Swallow
pi_57410137
is er ergens nog een raport met exacte cijfers?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 16 maart 2008 @ 11:59:16 #16
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57410371
Met andere woorden is het Wajong systeem weer een gemakkelijk instrument om jongeren, waar men geen raad mee weet, af te schrijven.
Heeft men dan niets geleerd van de hele WAO-problematiek?
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_57410411
quote:
Minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken heeft de Tweede Kamer toegezegd in mei met voorstellen te komen om het aantal Wajongers terug te dringen. Volgens ingewijden wil hij daarvoor volgend jaar 50 miljoen euro extra uittrekken. Het geld is bedoeld voor maatregelen die moeten voorkomen dat jongeren in de Wajong terechtkomen
Wat een grap.
pi_57412026
quote:
Op zondag 16 maart 2008 10:01 schreef Gijsbrecht2 het volgende:
De Wajong wordt momenteel op grote schaal misbruikt.
Hieronder een fragment op de PvdA Amsterdam site van 30 januari 2008, onder de noemer confronteren, etc.

quote/
Het massaal parkeren in de Wajong van minderjarige crimineeltjes, die nu een leuk basisinkomen krijgen om vervolgens vrijwel ongestoord hun criminele activiteiten te kunnen uitbouwen.
Dit gebeurt massaal in de Diamantbuurt.
/quote.
Daar heb ik inderdaad ook wel eens van gehoord... Als ze maar voldoende rotzooi schoppen heb je altijd de Wajong nog lijkt het wel.
  zondag 16 maart 2008 @ 14:01:28 #19
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_57412099
quote:
Op zondag 16 maart 2008 11:32 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Een WW is anders heel goed te rechtvaardigen.
Ongetwijfeld.
Maar waarom verplichten?

Zet een standaard uitkering neer, met de gemeentes als uitvoerder.
Mensen die deze uitkering te laag vinden als tijdeljike uitkering (en dat kan ik me goed voorstellen), die kunnen zich toch prima privaat bijverzekeren?!?!
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  zondag 16 maart 2008 @ 14:48:49 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_57412710
quote:
Op zondag 16 maart 2008 11:32 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Een WW is anders heel goed te rechtvaardigen.
WW is prima af te schaffen, er is toch nauwelijks iets van over, schaf de WW dus af, en ook de WW-premie! Dat geeft mensen fijn zelf de verantwoordelijkheid om te sparen
censuur :O
  zondag 16 maart 2008 @ 15:47:01 #21
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_57413841
quote:
Op zondag 16 maart 2008 14:01 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Ongetwijfeld.
Maar waarom verplichten?

Zet een standaard uitkering neer, met de gemeentes als uitvoerder.
Mensen die deze uitkering te laag vinden als tijdeljike uitkering (en dat kan ik me goed voorstellen), die kunnen zich toch prima privaat bijverzekeren?!?!
quote:
Op zondag 16 maart 2008 14:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

WW is prima af te schaffen, er is toch nauwelijks iets van over, schaf de WW dus af, en ook de WW-premie! Dat geeft mensen fijn zelf de verantwoordelijkheid om te sparen
Het gaat mij hier om het signaal wat gegeven wordt.
Iemand die wil werken maar buiten eigen schuld om op straat komt te staan, mag een uitkering krijgen om een sollicitatieperiode te overbruggen die pertinent hoger is dan de uitkering van de persoon die het niet zoekt iets uit te voeren en lekker teert op de rug van de belastingbetaler.

Dat is een incentive om te gaan en blijven werken en ook een incentive niet zomaar met je werk te stoppen.. met het behoud dat de hypotheek betaald kan blijven en iemand niet drastisch erop achteruit gaat en daardoor wellicht diep in de schulden worstelt waardoor deze persoon in kwestie nog lager aan wal raakt. Daar is een WW allemaal goed voor. Als je 1 uitkering voor iedereen hanteert dan hou je niet genoeg rekening met de verschillen tussen die personen.

Waarom verplicht? Omdat sommige mensen niet goed het risico op baanverlies kunnen inschatten en zich daarom niet verzekeren. Een autoverzekering is ook verplicht. Bovendien; met één uitkering hanteer je dezelfde criteria. Iemand die een huis heeft gekocht, auto en grote inboedel en dergelijke komt niet voor bijstand in aanmerking. Moeten deze mensen het dan maar zelf uitzoeken ineens?
  zondag 16 maart 2008 @ 17:19:46 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_57415926
quote:
Op zondag 16 maart 2008 11:59 schreef damian5700 het volgende:
Met andere woorden is het Wajong systeem weer een gemakkelijk instrument om jongeren, waar men geen raad mee weet, af te schrijven.
Heeft men dan niets geleerd van de hele WAO-problematiek?
Daar lijkt het op. Maar ja de politiek zou ergens een keer lering uit trekken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 16 maart 2008 @ 21:17:33 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_57420258
In Nederland gaan we in de richting van een systeem van drie klassen:
I: Hoogopgeleide mensen, die goed verdienen en de interessante banen hebben
II: Laag- en nietopgeleiden, die de een of andere uitkering trekken en zwart bijklussen danwel stelen
III: Buitenlanders, illegalen en andere mensen zonder toegang tot sociale voorzieningen die het vieze werk doen.

Klasse III hoopt uiteraard te promoveren tot klasse I of II, hetzij door een generaal pardon, hetzij via hun kinderen. HIerop moet weer een nieuwe klasse III geïmporteerd worden. Dát is het systeem.
The End Times are wild
  maandag 17 maart 2008 @ 16:56:13 #24
3542 Gia
User under construction
pi_57434745
quote:
Op zondag 16 maart 2008 10:03 schreef -sobriquet het volgende:

[..]

Om hier even op in te gaan, ik heb zelf namelijk een autistisch-spectrum stoornis en daarbij komt dat ik dus niet kán werken,
Kun je iets specifieker zijn?

Ik bedoel ADD en PDD-NOS vallen daar al onder en dat zijn over het algemeen mensen die best kunnen werken.

Iemand die echt autistisch is zal daar wat meer moeite mee hebben, maar er zijn er zat die ook gewoon prima functioneren.

Het hebben van een autistisch-spectrum stoornis is geen vrijkaartje voor levenslange Wajong.
pi_57434959
quote:
Op maandag 17 maart 2008 16:56 schreef Gia het volgende:

[..]

Kun je iets specifieker zijn?

Ik bedoel ADD en PDD-NOS vallen daar al onder en dat zijn over het algemeen mensen die best kunnen werken.

Iemand die echt autistisch is zal daar wat meer moeite mee hebben, maar er zijn er zat die ook gewoon prima functioneren.

Het hebben van een autistisch-spectrum stoornis is geen vrijkaartje voor levenslange Wajong.
ADD (als in attention deficit disorder) valt niet onder ASD, maar hoort bij AD(H)D.

Verder ben ik het wel met je eens. Ik denk juist dat er heel goed sprake kan zijn van werken met een autisme spectrum stoornis, indien het gestructureerd en goed en duidelijk begeleid werk betreft. Vaak is er dan wel een subsidie, omdat werkgevers toch terugdeinzen iemand met een handicap (al dan niet sociaal) aan te nemen. Mijn broer werkt in de groenvoorziening (schoffelen ja), maar blijft daardoor momenteel wel uit de wajong en hij is er ook door bezig de hele dag. Dat werkt beter dan thuis zitten, want dan speelt ie waarschijnlijk de hele dag warcraft enzo.

Per definitie stellen dat je door de ASD niet kan werken vind ik onzin.
Het mooi kotsende meisje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')