ja, het liefste met allerlei MRI scans en een dubbeldik rapport!quote:Op zaterdag 15 maart 2008 19:49 schreef Nies het volgende:
[..]
Doodnormale lompheid volgens mij, maar jij wil natuurlijk een uitgebreid ziektebeeld?
Is dat niet met alles? Ik heb een vriend die er niet zo van houdt "de diepte in te gaan" tijdens een gesprek.Met hem zal ik dan ook geen "moeilijke" gesprekken voeren. Mijn man kan er absoluut niet tegen als er tegen hem geschreeuwd wordt. Dit probeer ik dan ook te voorkomen. Een vriendin van me is een onverbeterlijke langslaper en die moet ik dan ook niet bellen voor 11.00 uur 's morgens. En ik moet na een aantal uren tussen de mensen hebben gezeten toch echt even een half uurtje alleen zijn. En dat weten mijn vrienden en familie ook.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 19:35 schreef Jerruh het volgende:
[..]
Ik denk niet begrip vragen, maar meer dat je kan inspelen op het karakter van een persoon en de wisselwerking tussen twee mensen. dat je dan weet wat je van een ander kan verwachten in een bepaalde situatie. en dat geldt voor alles bij een interactie tussen twee personen, of het nou gaat om gevoeligheid voor dingen, smaakverschillen of overeenkomsten, achtergrond etc.
dat is dus precies wat ik bedoelquote:Op zaterdag 15 maart 2008 19:55 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Is dat niet met alles? Ik heb een vriend die er niet zo van houdt "de diepte in te gaan" tijdens een gesprek.Met hem zal ik dan ook geen "moeilijke" gesprekken voeren. Mijn man kan er absoluut niet tegen als er tegen hem geschreeuwd wordt. Dit probeer ik dan ook te voorkomen. Een vriendin van me is een overbeterlijke langslaper en die moet ik dan ook niet bellen voor 11.00 uur 's morgens. En ik moet na een aantal uren tussen de mensen hebben gezeten toch echt even een half uurtje alleen zijn. En dat weten mijn vrienden en familie ook.
Maar om het nou weer meteen te labelen. Ik denk dat iedereen wel een of andere "stoornis" heeft. Zelf ken ik geen "normale" mensen iig. Ohja, 1, maar die vind ik eng, want hij is me te gelijkmatig van karakter. Ril.
Een zelftestje doen op internet en tot de conclusie komen dat je problemen helemaal niet aan jezelf liggen, maar aan anderen die jou niet begrijpen, omdat je zo speciaal bent.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 17:45 schreef Re het volgende:
een karaktertrek die leidt tot:
lijkt me toch iets meer dan een karaktertrekje...?
Bah.. naieve mensenquote:Op zaterdag 15 maart 2008 20:08 schreef mgerben het volgende:
[..]
Een zelftestje doen op internet en tot de conclusie komen dat je problemen helemaal niet aan jezelf liggen, maar aan anderen die jou niet begrijpen, omdat je zo speciaal bent.
Makkelijke oplossingen zoeken, die minstens verklaren dat jou niets verweten kan worden en in het beste geval je problemen buiten jezelf leggen; en tegelijkertijd ook nog eens je ego strelen.
Dat lijkt me inderdaad wel iets zeggen over je karakter, ja.
Wat een belachelijke formulering vol met vooroordelen. Hulde voor de enorme kwaliteit.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 17:16 schreef Re het volgende:
RSI, whiplash en bekkeninstabiliteit raken alweer in de vergetelheid, er is een nieuwe ziekte, de hoogsensitiviteit of overgevoeligheid.
Deze mensen ervaren vaak problemen op het werk omdat ze eerder last hebben van spanningen of overgeprikkeld raken door drukke collega's
Andere kenmerken van de HSP (High Sensitive Person) zijn o.a.voelen stemmingen van anderen goed aan ervaren, reflecteren en voelen diep en intensief functioneren het beste in hun eigen tempo vinden het prettig en hebben het nodig om tijd alleen door te brengen hebben relatief meer last van spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en huidirritaties en allergieën
Hebben we hier weer te maken met een modegril waarbij we in het kader van gelabeled willen worden, er weer een excuus bij hebben of moeten we rekening houden met de gevoelige mens onder ons?
ik noem iets een ziekte als men er voor in therapie gaat of medicatie tegen slikt, maar ziekte in mijn ogen is niet per definitie een negatieve entiteit en hoeft ook geen deel uit te maken van de huidige excuusmaatschappij. Maar de HSPer begint ook op de werkvloer zijn intrede te doen dus ik vroeg me ook af of we hier dus een modeverschijnsel hebben of dat dit gewoon de prodromen zijn van een burn-out maar dat men dat wat eng vind en daarom er maar een labeltje aanhangen zoals dat van HSP.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 20:24 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Wat een belachelijke formulering vol met vooroordelen. Hulde voor de enorme kwaliteit.
- RSI, Whiplash en bekkeninstabiliteit zijn (helaas) niet vergeten, maar volop aanwezig in de maatschappij.
- Er is geen 'nieuwe' ziekte, wie zegt dat het een ziekte is?
- Het is niet 'weer een modegril', maar een stukje erkenning en herkenning van mensen met deze verschijnselen, waardoor ze gerichter geholpen kunnen worden om beter hier mee om te gaan.
- Hoeveel mensen ken jij die bekkeninstabiliteit, RSI of whiplash als excuus gebruiken? En bijkomend, hoe kan jij beoordelen of het een excuus is of een echte klacht?
niets mis met een topic met een stevige meningquote:Op zaterdag 15 maart 2008 20:58 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Het verbaasd met dat dit topic zich niet bij voorbaat diskwalificeert met zo'n TT. De vraahg zogenaamd geïnteresseerd stellen en dan al zo hard oordelen op voorhand tegelijk....TS heeft er iig geen last van
ik heb het sochtends wel eensquote:Op zaterdag 15 maart 2008 20:59 schreef kirsten. het volgende:
heb ik ook! heb ik ook!
Dat heeft iedereen al, da's nie meer uniekquote:Op zaterdag 15 maart 2008 21:43 schreef Bob-B het volgende:
Dus ADHD is alweer uit...
Zover ik weet gaat het verder dan dat; HS suggereert een gevoeliger zenuwstelsel, wat zich uit in hogere fysiek en daarmee mentale gevoeligheid.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 17:52 schreef thaleia het volgende:
[..]
Het blijft een karaktertrek. Die niet tot de bovengenoemde ellende hoeft te leiden als je jezelf gewoon een beetje in acht neemt.
ah, dus iedereen die gevoelig is voor geluid, is geestelijk zwak.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 19:48 schreef Daniel1976 het volgende:
Onze maatschappij is kunstmatig ons leven ook. Er is weinig natuurlijks meer aan. Dus ach alles is mogelijk ook dingen die vroeger niet voor mogelijk werden gehouden.
Het is niet gezond zoals wij hier leven. Dat heeft het eerst zijn weerslag op de geestelijk zwakkere, vroeger zou het precies anders om geweest zijn. Da zou het als eerste zijn weerslag op de lichamelijk zwakkere.
Het is geen modegril, in die zin dat het al een tijd bestaat.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 17:16 schreef Re het volgende:
Hebben we hier weer te maken met een modegril waarbij we in het kader van gelabeled willen worden, er weer een excuus bij hebben of moeten we rekening houden met de gevoelige mens onder ons?
het ging mij inderdaad om dat stempeltjes gedrag en de (ok misschien al wat langer bestaande) hype van kijk ons eens hypersensitief zijn en dus graag in een hokje gestopt willen worden. Dat er pathopsychologische aspecten zijn die mensen wat gevoeliger maken voor impulsen lijkt me wel aanwezig.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:03 schreef Verbal het volgende:
[..]
Het is geen modegril, in die zin dat het al een tijd bestaat.
En het bestaat ook echt, alleen omdat veel lui zichzelf nodeloos interessanter willen maken dan ze zijn, bestempelen ze zichzelf als zodanig.
Is ook het gevolg van de toon van het boek van mevrouw Elaine Aron, die wel iets heeft van "wij zijn heel speciaal en extra waardevol. Join the club!'
Maar in de psychotherapie is het volgens mij gewoon serieus een aspect waar eventueel rekening mee wordt gehouden.
V.
Ik snap je insteek wel. Sommige mensen gebruiken van alles om aandacht te krijgen.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:44 schreef Re het volgende:
[..]
het ging mij inderdaad om dat stempeltjes gedrag en de (ok misschien al wat langer bestaande) hype van kijk ons eens hypersensitief zijn en dus graag in een hokje gestopt willen worden. Dat er pathopsychologische aspecten zijn die mensen wat gevoeliger maken voor impulsen lijkt me wel aanwezig.
hetzelfde geldt voor introverte mensenquote:Op zaterdag 15 maart 2008 21:53 schreef STING het volgende:
[..]
Zover ik weet gaat het verder dan dat; HS suggereert een gevoeliger zenuwstelsel, wat zich uit in hogere fysiek en daarmee mentale gevoeligheid.
Klinkt iig logisch dat HSP'ers gemiddeld introverter zijnquote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:51 schreef cikolata het volgende:
dus is HS niet gewoon hetzelfde als introversie?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |