quote:Bron : www.f1racing.nl
De Formule 1 heeft er een team bij. Het Tsjechische Skoda, dat deel uitmaakt van Volkswagen, zal zoals het er nu naar uitziet vanaf de volgende race deel uitmaken van het Formule 1 circus. Gaston Mazzacane en Tomas Enge zouden de auto's van Skoda moeten besturen.Volgens berichten in de toonaangevende Britse krant 'The Observer' was het Volkswagen-concern de drijvende kracht achter de overname van het failliete Prost-team door de Britse zakenman Charles Nickerson. Nickerson kocht voor het schamele bedrag van 3.5 miljoen euro het ter ziele gegane team over, tot woede van onder andere Paul Stoddart.
Het bedrijf van Nickerson, Phoenix Finance, lijkt nu slechts een dekmantel voor Volkswagen. Het Duitse concern zal via Prost dus alsnog in de Formule 1 stappen, onder de naam van Skoda. Bernie Ecclestone, de grote man van de Formule 1, lijkt hierin een grote rol gespeeld te hebben. De kleine Brit was een groot voorstander van de entree van Volkswagen, en bemiddelde daarom tijdens de onderhandelingen met de curator van Prost.
In de winter werd er bij Prost hard gewerkt aan een nieuwe auto. De AP05 werd weliswaar niet voltooid, maar zal nu door Skoda klaargestoomd worden om zo snel mogelijk aan de start te kunnen staan. Motorleverancier AMT, die vorig gebruik gebruikt werden door Tom Walkinshaw, zouden in de Skoda moeten komen. Gaston Mazzacane en Tomas Enge moeten de bolides besturen.
Volkswagen hoopt al in Kuala Lumpur aan de start te staan, en ten laatste in Brazilië.
Een nieuw Minardi in de dop of zal dit team verrassen als Toyota??
Dentist
quote:Bernie weet van nix
Op zondag 03 maart 2002 22:57 schreef Dentist het volgende:code:Een nieuw Minardi in de dop of zal dit team verrassen als Toyota??Bernie Ecclestone, de grote man van de Formule 1,
lijkt hierin een grote rol gespeeld te hebben.
De kleine Brit was een groot voorstander van de entree
van Volkswagen, en bemiddelde daarom tijdens
de onderhandelingen met de curator van Prost.Dentist
Gaston Mazzacane altijd leuk een paar extra rijdende chicane's op het circuit.
Paul Stoddart moet eik niet zeuren,eindelijk concurrentie voor de laatste plaats op de grid.
quote:Paul Stoddart loopt een gigantische hoeveelheid geld mis... Een team als European Minardi kan elke dollar gebruiken...
Op zondag 03 maart 2002 23:06 schreef BernieEcclestone het volgende:
Paul Stoddart moet eik niet zeuren,eindelijk concurrentie voor de laatste plaats op de grid.
Arme Paul Stoddart, daar gaat z'n ¤14.000.000...
quote:Waarom dan precies? Want ik snap het hele verhaal eigenlijk niet.
Op zondag 03 maart 2002 23:53 schreef Tackleberry het volgende:[..]
Paul Stoddart loopt een gigantische hoeveelheid geld mis...
quote:Hij had nog geld te goed, maar aangezien dat team failliet is verklaard kan hij naar z'n centen fluiten...
Op maandag 04 maart 2002 01:03 schreef Rectus_Dominus het volgende:[..]
Waarom dan precies? Want ik snap het hele verhaal eigenlijk niet.
quote:Paul Stoddart had geld te goed van Prost? Waarom dan?
Op maandag 04 maart 2002 01:04 schreef Tackleberry het volgende:[..]
Hij had nog geld te goed, maar aangezien dat team failliet is verklaard kan hij naar z'n centen fluiten...
Excuse me for my ignorance.
Vindt het wel interessant hoe strategisch al die eigenaars/teams/rijders/sponsors hun diverse, soms tegenstrijdige belangen proberen te verdedigen.
Als je alles van de afgelopen weken bij elkaar optelt krijg je het volgende beeld:
Kirch (mediamogul) is eigenaar van meerderheidsbelang in SLEC. Deze heeft grote schulden. F1 rechten te koop. Ecclestone wil wel onderhandelen (wil geld zien, natuurlijk!) want constructeurs/autofabrikanten dreigen anders concurrerende serie op te zetten. Constructeurs willen meer geld zien.
Licentie Prost komt vrij, is ook constructeur, en pot moet verdeeld worden. Volkswagen wil ook in F1 :
Pischetsreider is quoted in The Observer as saying: "Everyone knows that I have always been an F1 fan and I would love to own a team there one day." The article also claims that the VW boss refused to deny that VW were behind the Prost bid.
Walkinshaw heeft hier ook een rol in... Prost failliet, HHF heeft plek nodig en neemt sponsors mee, Jos exit. nee dit wordt geen Jos-topic!!
TW wil invloed uitbreiden en koopt via stroman (rechtstreeks zou teamvertrouwen Arrows ondermijnen!) rechten om meer macht/invloed op grid te krijgen, en seint Pischetsreider in ( die ook achter de BMW-deelname in Williams zit!!!). TW heeft in Arrows maar 40 % belang, team heeft hoge schuldenlast!). TWR kan wel engineering-werkzaamheden gebruiken en heeft via zijn banden met AMT ook mogelijkheden om een motor in te zetten. Uiteindelijk zal vast via de Volkswagengroep (Audi, Volkswagen, Seat, Bugatti, Skoda, Lamborghini) een team á la Ferrari-Fiat / McLaren-Mercedes / BMW-Williams / Jaguar-Ford opgezet worden...
What's next? General Motors die Arrows of European Minardi overneemt of als springplank gebruikt ? Als je het goed bekijkt zijn zij de enige grote speler die nog niet in de F1 actief is (Peugeot inmiddels al uitgeracet....) Wordt het toch nog interessant....
quote:Geen geld tegoed van Prost. Het is net zo als met het kopen van bijv. Rodamco North America gebeurt is. Een onderneming heeft een waarde aan bezittingen/rechten die niet in de koopprijs tot uitdrukking komt. Ik geloof dat zoiets in de financiele wereld wel vaker gebeurt.
Op maandag 04 maart 2002 01:14 schreef Rectus_Dominus het volgende:[..]
Paul Stoddart had geld te goed van Prost? Waarom dan?
Excuse me for my ignorance.
quote:euuhm...
Op maandag 04 maart 2002 01:30 schreef aego het volgende:[..]
Geen geld tegoed van Prost. Het is net zo als met het kopen van bijv. Rodamco North America gebeurt is. Een onderneming heeft een waarde aan bezittingen/rechten die niet in de koopprijs tot uitdrukking komt. Ik geloof dat zoiets in de financiele wereld wel vaker gebeurt.
quote:Nope.
Op maandag 04 maart 2002 01:34 schreef RJ.81 het volgende:[..]
euuhm...
Minardi (en de andere teams) lopen nu geld mis doordat ze de Tv-gelden e.d. nu met nog een team moeten delen.
Prost had rechten opgebouwd. Deze rechten zijn opgekocht, behalve de naam Prost. Dit kon voor weinig gebeuren, omdat de andere gegadigden hun bod teruggetrokken hadden vlak voor de start van de GP van Australie...
Weet je wat "Skoda" namelijk in Tjechie betekent? Het betekent dus "schade", serieus!
Belooft veel goeds!
quote:Klopt, de rechten zijn opgekocht, waaronder dus het recht op een deel van de TV gelden e.d.
Prost had rechten opgebouwd. Deze rechten zijn opgekocht, behalve de naam Prost. Dit kon voor weinig gebeuren, omdat de andere gegadigden hun bod teruggetrokken hadden vlak voor de start van de GP van Australie...
Dus wat bedoel je met "nope" ?
quote:De rechten die door Prost zijn opgebouwd, zijn verhoudingsgewijs veel en veel groter dan de extra gelden die Stoddard door niet deelname van Prost zou ontvangen. De team-licentie zou nooit vrijgekomen zijn - deze zou dan later in het seizoen waarschijnlijk toch wel naar de Volkswagen groep gegaan zijn.
Op maandag 04 maart 2002 01:50 schreef RJ.81 het volgende:[..]
Klopt, de rechten zijn opgekocht, waaronder dus het recht op een deel van de TV gelden e.d.
Dus wat bedoel je met "nope" ?
Als je het mij vraagt, zou Stoddard er beter aan doen om bijv GM (Holden in Australie, Opel en Saab in Europa, Chevrolet etc. in US, Daewoo/Isuzu/Suzuki-deelnemingen in Azie) als partner te strikken..... ( zie m'n eerdere posts in dit topic )
De nieuwe eigenaar van boedel prost is:
Phoenix Finance Ltd.
"The Versailles commercial court ordered the company ceded to Charles J. Nickerson and Phoenix Finance Ltd in partnership with the TWR Group, managed by Tom Walkinshaw, certain parts of the Formula One Prost Grand Prix team,"
De huidige eigenaar van Rover (waarvan de slechte resultaten de reden zijn waarom Pischetsreider plaats heeft moeten maken bij BMW) heet toevalligerwijs het 'Phoenix consortium'....
Toeval ? Nee.....
Grapje ? Tuurlijk !!
Is er over nagedacht.... ? Zeker weten !!!!
[Dit bericht is gewijzigd door aego op 04-03-2002 02:59]
Sowieso snap ik geen hout van al dat gekonkel rondom Prost, is TWR op 2 paarden aan het gokken of doet-ie het puur voor 't geld?
quote:zo beter ?
Op maandag 04 maart 2002 02:55 schreef beelzebub het volgende:
ff mierenneuken, maar als je opmerkingen tussen haakjes weglaat hoor je nog steeds een goedlopende zin over te houden: De huidige eigenaar van Rover (...)heet toevalligerwijs het 'Phoenix consortium'....Sowieso snap ik geen hout van al dat gekonkel rondom Prost, is TWR op 2 paarden aan het gokken of doet-ie het puur voor 't geld?
BTW: Walkinshaw doet altijd alles voor het geld. Kijk maar naar zijn rijderskeuzes in de afgelopen jaren ( en dan heb ik het niet over Jos Verstappen ). Ook heeft hij niet voor niets maar een minderheidsaandeel in Arrows.
quote:Nou dan, dat zegt 'ie toch? Dan is er niks te 'nope'-en aan...
Op maandag 04 maart 2002 02:06 schreef aego het volgende:
De rechten die door Prost zijn opgebouwd, zijn verhoudingsgewijs veel en veel groter dan de extra gelden die Stoddard door niet deelname van Prost zou ontvangen. De team-licentie zou nooit vrijgekomen zijn - deze zou dan later in het seizoen waarschijnlijk toch wel naar de Volkswagen groep gegaan zijn.
En ik snap het verhaal over AMT nog steeds niet. AMT == Asiatech. Asiatech levert voor noppes aan Minardi, dus waarom zouden die in vredesnaam nu ook aan Skoda leveren? Die capaciteit hebben ze volgens mij helemaal niet. Bovendien, die AMT past volgens mij nooit in de AP05...
quote:tuurlijk wel.
Op maandag 04 maart 2002 09:39 schreef twi het volgende:[..]
Nou dan, dat zegt 'ie toch? Dan is er niks te 'nope'-en aan...
En ik snap het verhaal over AMT nog steeds niet. AMT == Asiatech. Asiatech levert voor noppes aan Minardi, dus waarom zouden die in vredesnaam nu ook aan Skoda leveren? Die capaciteit hebben ze volgens mij helemaal niet. Bovendien, die AMT past volgens mij nooit in de AP05...
Het geld wat hij misloopt, zou hij gehad hebben als ie zelf dat team voor weinig kon kopen. Nu kan TW na deadline, na de start van een seizoen licenties en rechten overnemen, die in weze vervallen waren. Daar ging de 'nope' over.
De tv-rechten worden nu al disproportioneel verdeeld. Zelfs Max Mosley heeft in het verleden al gewaarschuwd voor de niet te doorbreken hegemonie van de grotere teams.
"De teambazen van Ferrari, McLaren en Williams bijvoorbeeld hebben een mening dat omdat hun het meeste succes kennen en dus ook het grootste deel van de televisie opbrengsten krijgen. Ze krijgen het ook nog. Maar je kan de situatie ook van een andere kant bekijken als er maar drie top teams aanwezig zouden zijn tijdens een Grand Prix dan zou je geen show meer hebben. Ik vind dat het geld van de televisie-rechten wat eerlijker verdeeld moet worden."
Het is nog maar de vraag over de grote teams instemmen met dit plan. McLaren baas Ron Dennis heeft onlangs nog verklaard dat hij graag nog meer geld wou hebben. Op het moment verdienen de top-teams meer geld dan de kleinere teams. Dit staat namelijk in het Concorde verdrag dat nog tot 2007 geldig is.
quote:Als de Ferrari een piststop maakt en de Skoda van vier ronden naar drie ronden achterstand gaat ja!!
Op zondag 03 maart 2002 23:13 schreef rubbereend het volgende:
stel je voor een ferrari die wordt ingehaald door een skode
quote:met Kenneth Eriksson en Toni Gardemeister achter het stuur
Op maandag 04 maart 2002 17:39 schreef Guus het volgende:
Volkswagen heeft in AUDI een sterke motorenbouwer in huis. Ze racen al op Le Mans met AUDI. Ik denk dat de blauwdrukken al klaar liggen voor een F1 moter. Volgend seizoen een Skoda/AUDI AUDI/AUDI (of iets dergelijks) team aan de start ?
quote:nou als er 1 team is dat veel respect krijgt binnen het F1 veld ondanks dat ze niet erg hard gaan is het Minardi wel en dat zie ik met dit team niet echt gebeuren.
Op zondag 03 maart 2002 22:57 schreef Dentist het volgende:[..]
Bron : www.f1racing.nl
Een nieuw Minardi in de dop of zal dit team verrassen als Toyota??
Dentist
Ik vind dit sowieso maar een raar verhaal. Een team toevoegen halverwege het seizoen terwijl er geen team van af gaat.
eigenlijk vindt ik dat dit alleen maar aan het begin van het seizoen moet kunnen gebeuren.
quote:bron
Fleeting flight of the PhoenixFormula Ones rulers have shot down the bid by the UK finance group Phoenix to enter Formula One in the near future.
F1 Commercial Chief Bernie Ecclestone and FIA President Max Mosley said in UK media this week that because the group has purchased only assets of Prost Grand Prix and not the team itself, there are major constraints both financially and rules-wise that prohibit such a move.
It was revealed during the Australian Grand prix weekend that Phoenix finance, headed by businessman Charles Nickerson and backed by motor sport entrepreneur Tom Walkinshaw, had acquired select assets of the defunct Prost Grand prix team such as two 2002-spec AP05 chassis, and their spare parts in a deal worth 2.8 million euros.
Phoenix also purchased the rights relating to the Concorde Agreement, but as it wouldnt be running as Prost Grand Prix, it would have to pay the $US48 million new entrant bond to the FIA. Phoenix deliberately missed the deadline to purchase the Prost team on the morning of February 28 because that would have meant absorbing the $30 million debt.
We are waiting for an official communication from the purchasers of the Prost assets but they do appear to have major difficulties if they want to join the grid, Mosley said.
Phoenix had hoped to be able to compete at the Malaysian Grand Prix in two weeks or at the latest the Brazilian Grand Prix a fortnight later. Walkinshaw had lined-up a supply of out-of-date Arrows V10 engines to power the cars and his TWR organisation were to take care of the running of the machines.
Yesterday it was also claimed that VW had purchased the assets for the basis of its own Skoda F1 team, but the company was quick to deny the rumours.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |