abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57365764
Ik heb her en der gelezen dat als iemand ingeschreven staat op een adres en die persoon heeft schulden dat ze de spullen van de andere bewoners mee mogen nemen mits ze kunnen aantonen dat deze spullen van hun zijn.

Nu is mijn vraag:
Geld een inboedelverzekering voldoende om dit te kunnen aantonen, zo nee een samenlevingscontract tussen de andere 2 personen wel? Derde persoon heeft dan schulden
  vrijdag 14 maart 2008 @ 00:38:17 #2
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_57365780
volgens mij is dat met een samenlevingscontract prima af te dekken
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_57366375
Nee, dat kan niet. je kunt gewoon bij de deurwaarder aanwijzen wat van jou is en dat laten ze dan vaak wel staan. Beetje goed vertrouwen hebben hoor.
pi_57367233
Deurwaarders zijn niet te vertrouwen, de inwonenden wel.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 07:19:46 #5
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_57367239
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 00:37 schreef Jaheur het volgende:
Ik heb her en der gelezen dat als iemand ingeschreven staat op een adres en die persoon heeft schulden dat ze de spullen van de andere bewoners mee mogen nemen mits ze kunnen aantonen dat deze spullen van hun zijn.

Nu is mijn vraag:
Geld een inboedelverzekering voldoende om dit te kunnen aantonen, zo nee een samenlevingscontract tussen de andere 2 personen wel? Derde persoon heeft dan schulden
niet MITS, maar TENZIJ.

Gewoon een lijstje maken van wat van jou is, en erg waardevolle dingen bij een ander stallen
  vrijdag 14 maart 2008 @ 07:35:30 #6
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57367310
Het best is in dit geval een samenlveingscontract af te sluiten, waarbij ALLE eigendommen in het huis op naam van diegene wordt gezet die GEEN schulden heeft.
Mocht een deurwaarder langskomen, dan behoud de schuldenaar ook zijn eigen spullen en kan de deurwaarder in 1 keer zien dat er niets te halen valt bij de schuldenaar.
Uiteraard moet de schuldenaar wel een goede verstandhouding hebben met zijn mede-bewoners; zodat hij zijn spullen wel weer meekrijgt als hij ooit verhuisd.
Dit scheelt stomme lijstjes en de mogelijkheden dat bij nieuwe aankopen iets niet op de lijst staat. Je moet die toevoeging anders steeds updaten.
pi_57375009
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 07:19 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

niet MITS, maar TENZIJ.

Gewoon een lijstje maken van wat van jou is, en erg waardevolle dingen bij een ander stallen
Als ik dus zelf een lijstje maakt met mijn handtekening en/of handtekening van de persoon met schulden zou dus al voldoende moeten wezen?
  vrijdag 14 maart 2008 @ 14:36:50 #8
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_57375317
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 07:35 schreef SHE het volgende:
Het best is in dit geval een samenlveingscontract af te sluiten, waarbij ALLE eigendommen in het huis op naam van diegene wordt gezet die GEEN schulden heeft.
Als je veel waardevolle spullen hebt, loop je dan het risico de belastingdienst achter je aan te krijgen? Je doet dan immers een schenking aan iemand anders en als die boven een bepaald bedrag komt moet je daar wel belasting over betalen. (volgens mij kan je dan beter trouwens of een geregistreerd partnerschap aangaan).

Ook vraag ik me af of een rechter daar wel in trapt. 5 minuten voordat de deurwaarder langs komt even alles snel weggeven aan je huisgenoot gaat vast niet werken...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  zaterdag 15 maart 2008 @ 01:42:57 #9
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_57389673
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 00:37 schreef Jaheur het volgende:
Zoek eens op bodemrecht, geldt overigens alleen voor de belastingdienst
  zaterdag 15 maart 2008 @ 08:50:10 #10
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57391217
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:36 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Als je veel waardevolle spullen hebt, loop je dan het risico de belastingdienst achter je aan te krijgen? Je doet dan immers een schenking aan iemand anders en als die boven een bepaald bedrag komt moet je daar wel belasting over betalen. (volgens mij kan je dan beter trouwens of een geregistreerd partnerschap aangaan).

Ook vraag ik me af of een rechter daar wel in trapt. 5 minuten voordat de deurwaarder langs komt even alles snel weggeven aan je huisgenoot gaat vast niet werken...
Ik begrijp je niet, hoezo 5 minuten voor een deurwaarder langs komt?

Je gaat naar een notaris; de schuldenaar samen met degene die geen schulden heeft.
Je laat een samenlevingscontract opstellen waarbij de schuldenaar verklaart bij de schuldloze in te wonen en dat alle roerende zaken in de woning tot de schuldloze behoren.
Dit is letterlijk 1 zin in het contract.
Daarmee dek je alle risico af; immers het contract stelt dat ALLES van de schuldloze is.

En ja, een rechter trapt daarin, en een deurwaarder kan dan ook niks. Het enige eigendom wat de schuldenaar in deze nog zou kunnen hebben in alle redelijkheid zijn zijn kleren en die neemt een deurwaarder niet mee.
Het saldo voor de deurwaarder is dan dus : 0,-

Dit heeft geen flikker te maken met schenking. Je schenkt helemaal niets. Je geeft aan dat het je spullen niet zijn, maar ze aan een ander behoren.
Uiteraard moet je de ander wel vertrouwen. Mocht je ruzie krijgen; dan mag de schuldloze zich de spullen namelijk toeeigenen. Immers; je hebt ooit verklaard dat de spullen in het huis en het huis niet van jou zijn.
Volg je 'm nu?
  zaterdag 15 maart 2008 @ 08:53:34 #11
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57391239
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:25 schreef Jaheur het volgende:

[..]

Als ik dus zelf een lijstje maakt met mijn handtekening en/of handtekening van de persoon met schulden zou dus al voldoende moeten wezen?
Euh nee.
Anders zou iedereen wel een lijstje kunnen maken.
Als je wilt dat een deurwaarder geen beslag kan leggen, dan moet je de spullen vastleggen bij een notaris.
Maar die toevoeging moet je dan elke keer als je iets nieuws koopt vernieuwen en dat kost geld.
Dus, is er een makkelijkere weg en die staat hierboven beschreven.
pi_57397138
NIEMAND beantwoord hier de kernvraag:

Persoon A en persoon B wonen bij elkaar. Er is niks geregeld (b.v. ouder/kind, partners gaan samenwonen zonder iets te regelen, etc). In dat geval is er geen sprake van in gemeenschap van goederen.

Nu komt Persoon A in problemen. Er komt een deurwaarder die de TV in beslag wil nemen.

Vraag:

Moet de deurwaarder bewijzen dat de TV van persoon A is en dus in beslag mag worden genomen, of moet persoon B maar bewijzen dat deze van hem is?

Ik neem aan dat het toch zo is dat diegene die iets eist ook maar moet bewijzen of niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')