quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:36 schreef bug_me_not2 het volgende:[..]
Als je veel waardevolle spullen hebt, loop je dan het risico de belastingdienst achter je aan te krijgen? Je doet dan immers een schenking aan iemand anders en als die boven een bepaald bedrag komt moet je daar wel belasting over betalen. (volgens mij kan je dan beter trouwens of een geregistreerd partnerschap aangaan).
Ook vraag ik me af of een rechter daar wel in trapt. 5 minuten voordat de deurwaarder langs komt even alles snel weggeven aan je huisgenoot gaat vast niet werken...
Ik begrijp je niet, hoezo 5 minuten voor een deurwaarder langs komt?
Je gaat naar een notaris; de schuldenaar samen met degene die geen schulden heeft.
Je laat een samenlevingscontract opstellen waarbij de schuldenaar verklaart bij de schuldloze in te wonen en dat alle roerende zaken in de woning tot de schuldloze behoren.
Dit is letterlijk 1 zin in het contract.
Daarmee dek je alle risico af; immers het contract stelt dat ALLES van de schuldloze is.
En ja, een rechter trapt daarin, en een deurwaarder kan dan ook niks. Het enige eigendom wat de schuldenaar in deze nog zou kunnen hebben in alle redelijkheid zijn zijn kleren en die neemt een deurwaarder niet mee.
Het saldo voor de deurwaarder is dan dus : 0,-
Dit heeft geen flikker te maken met schenking. Je schenkt helemaal niets. Je geeft aan dat het je spullen niet zijn, maar ze aan een ander behoren.
Uiteraard moet je de ander wel vertrouwen. Mocht je ruzie krijgen; dan mag de schuldloze zich de spullen namelijk toeeigenen. Immers; je hebt ooit verklaard dat de spullen in het huis en het huis niet van jou zijn.
Volg je 'm nu?