Ik weet niet of dit echt bij 'psychologie' hoort, maar ok.
Ik ben ontzettend slecht in gezichten herkennen. De eerste keer dat ik me hier echt bewust van werd was op mijn veertiende, toen ik na jarenlang zeuren eindelijk een hondje kreeg. Ik kon me de kop van mijn hondje totaal niet voorstellen wanneer het beestje niet in de buurt was, en verder dan 'klein en wit' kwam ik niet met mijn beschrijving. Ik had een foto in mijn agenda, maar zelfs als ik naar die foto keek herkende ik mijn hondje er niet in. Het heeft maanden geduurd voor ik het koppie/lijf van mijn hondje voor me kon zien zonder dat zij (of een foto) in de buurt was.
Vrijwel dagelijks gebeurd het me wel dat mensen me aanspreken/herkennen, en dat ik ze echt niet herken. Pas ging ik met mijn moeder naar de markt, waar een meisje me heel enthousiast kwam begroeten, ze knuffelde me, etc.
Ik heb geen idee wie het was/is. Maar omdat het genant is om tegen iemand die jou kennelijk goed kent te zeggen dat je diegene niet herkent, lul ik er meestal maar een punt aan (leuk je weer te zien, hoe is het

). Maar ook bij boodschappen doen gebeurd het vaak dat mensen me aanspreken om te vragen hoe het met mijn moeder en/of met mij gaat, terwijl ik geen idee heb wie ze zijn. Ik herken hun stem niet, hun gezicht niet, etc.
Ook films kan ik vrij slecht volgen, puur omdat ik niet weet wie wie is. Ik ben niet dom, mijn IQ is boven gemiddeld, maar als je me ziet stuntelen bij een film of serie zou je zeggen dat ik zwakbegaafd ben
Ik hoef sowieso geen chinese films te kijken, dan haal ik zelfs mannen en vrouwen door elkaar, maar met 'gewone' films kost me ook erg veel moeite om in het verhaal te blijven, omdat ik me telkens afvraag wie nou de good en wie nou de bad guy is, het lijkt allemaal teveel op elkaar. Dit is zeer frustrerend, ik heb een flinke dvd collectie en ben gek op films, maar het kan me echt frusteren dat ik veel films een paar keer moet zien voordat ik het volledig begrijp, voordat ik mensen begin te herkennen.
Als ik tv kijk met een vriendin kan zij vaak alle acteurs zo opnoemen (kijk dat is die, en kijk dat is die!) maar ook al ken ik de namen, de gezichten kan ik gewoon niet herkennen.
Nu hoorde ik pas dat het een serieuze 'stoornis' is, dat er veel mensen zijn die niet goed zijn in gezichten herkennen. Ik dacht altijd dat het gewoon een gekkigheidje van mij was

Nu zag ik net een programma op National Geographic waar ze heel kort even aandacht besteedden aan mensen die geen gezichten konden herkennen. Het was echt een openbaring, die vrouw die geinterviewd werd deed echt precies hetzelfde als ik. Mensen herkennen aan hun bril, een knobbel op hun neus of een aparte oorbel. Ik herken mensen aan hun haar, bril, kleding (kleur) of manier van lopen. Maar vraag me niet wat de kleur is van de ogen van mijn opa, ik zou het je niet kunnen vertellen. Ik zou niet eens weten wat de kleur ogen van mijn moeder is, al kan ik haar wel goed visualiseren (gelukkig

).
Zijn er hier meer mensen die hier last van hebben? Zijn er tips & tricks om gezichten beter te kunnnen herkennen?
Ik krijg er steeds meer last van, of ik word me er bewuster van op één of andere manier, maar ik vind het steeds vervelender om mensen niet te herkennen, en het maakt me ook ontzettend onzeker, als ik merk dat mensen naar me kijken begin ik me gelijk af te vragen of ik hun soms zou moeten herkennen of naar hun toe zou moeten gaan om hallo te zeggen, of dat ze gewoon naar me kijken omdat mijn haar raar zit of mijn een knoop van mijn jas niet goed dicht is of iets. Ik vind het echt heel vervelend
[ Bericht 0% gewijzigd door Strychnine op 09-03-2008 19:38:41 (Tikfoutje) ]