abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57609429
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 21:30 schreef ryan_atwood het volgende:
Hallo, een vraagje: Ik vul al een paar jaar de inkomstenbelastingaangifte van mijn opa en oma in. Op zich weinig moeilijks: allebei een AOW'tje, een pensioen, wat box 3 bezittingen en een hoop ziektekosten.
Nu moet ik de aangifte 2007 gaan invullen. Één complicerendere factor: opa is overleden in 2007.

Kunnen jullie mij helpen hoe ik één en ander verwerk in de aangifte en waar ik mee rekening moet houden. Moet ik voor opa nog aangifte doen over 2007?

Alvast bedankt
Ik heb trouwens ook een F-Formulier gekregen. Kan ik deze ook via het aangifteprogramma invullen of moet het op papier? En hoe ga ik hiermee om met de aangifte van mijn oma?
  dinsdag 25 maart 2008 @ 21:56:04 #227
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57609729
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 21:30 schreef ryan_atwood het volgende:
Hallo, een vraagje: Ik vul al een paar jaar de inkomstenbelastingaangifte van mijn opa en oma in. Op zich weinig moeilijks: allebei een AOW'tje, een pensioen, wat box 3 bezittingen en een hoop ziektekosten.
Nu moet ik de aangifte 2007 gaan invullen. Één complicerendere factor: opa is overleden in 2007.

Kunnen jullie mij helpen hoe ik één en ander verwerk in de aangifte en waar ik mee rekening moet houden. Moet ik voor opa nog aangifte doen over 2007?

Alvast bedankt
Ja, je moet voor opa nog een aangifte doen.
Voor het gemak even een kopie uit de help-file.
quote:
Verdeling bezittingen en schulden bij overlijden fiscale partner
Is uw fiscale partner overleden in 2007 en hebt u ervoor gekozen om heel 2007 als elkaars fiscale partner te worden beschouwd? Dan is het meestal voordeliger om de waarde van de bezittingen min de schulden aan uw overleden fiscale partner toe te rekenen. U betaalt dan minder belasting.

Rekent u de totale waarde van de bezittingen min de schulden aan uw overleden fiscale partner toe? Dan is de einddatum voor de berekening van de rendementsgrondslag, de overlijdensdatum in plaats van 31 december.

Rendementsgrondslag
Het programma rekent altijd met het vaste rendement van 4%. Door het overlijden van uw fiscale partner kan voor hem een lager percentage gelden. Hier houdt het programma echter geen rekening mee. In het scherm 'Overzicht van uw partner' kan de inkomstenbelasting in box 3 daarom afwijken van de definitieve aanslag. Wij houden bij het vaststellen van de definitieve aanslag wel rekening met het juiste percentage. Het vaste rendement van 4% per jaar wordt dan omgerekend naar het aantal maanden tot het overlijden. De maand van overlijden telt niet mee.

Voorbeeld
Datum van overlijden is 21 april 2007. De waarde van de bezittingen min de schulden is op 1 januari 2007 100.000, op 21 april 2007 150.000 en op 31 december 2007 200.000. U kiest heel 2007 voor fiscaal partnerschap en u rekent het totaal van de bezittingen min de schulden toe aan uw overleden fiscale partner. Over de waarde van de bezittingen min de schulden na 21 april tot en met 31 december 2007 hoeft u geen belasting te betalen.

De gemiddelde rendementsgrondslag is dan ( 100.000 + 150.000) : 2 = 125.000. Dit bedrag wordt verminderd met het heffingvrije vermogen van 40.028 ( 20.014 per persoon). De grondslag voor de berekening van het voordeel uit sparen en beleggen is dan 125.000 - 40.028 = 84.972.

Bij het vaststellen van de definitieve aanslag wordt het vaste rendement van 4% herleid naar 1% (3/12 x 4%). Het voordeel uit sparen en beleggen is dan 1% van 84.972 = 849.

Een andere verdeling kiezen
U bent niet verplicht om de totale waarde van de bezittingen min uw schulden aan uw overleden fiscale partner toe te rekenen. U kunt ook de totale waarde van de bezittingen min de schulden aan uzelf toerekenen. Of u kunt een deel van de bezittingen min de schulden aan uzelf, en het andere deel aan uw overleden fiscale partner toerekenen. In het laatste geval kunt u met dit programma niet gezamenlijk aangifte doen. Voor de aangifte van uw overleden fiscale partner moet u een F-biljet invullen. Deze kunt u aanvragen bij de BelastingTelefoon.

Voor het deel van de waarde van de bezittingen min de schulden dat u toerekent aan uzelf, gelden de peildatums 1 januari en 31 december en een vast rendement van 4%.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 21:57:26 #228
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57609773
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 21:44 schreef ryan_atwood het volgende:

[..]

Ik heb trouwens ook een F-Formulier gekregen. Kan ik deze ook via het aangifteprogramma invullen of moet het op papier? En hoe ga ik hiermee om met de aangifte van mijn oma?
Een F-formulier is een overlijdensaangifte. Deze kan alleen maar op papier (of via sommige commerciële belastingprogramma's bijv. Elsevier/Kluwer) maar niet via een programma van de belastingdienst (voor zover ik weet).
  dinsdag 25 maart 2008 @ 21:58:39 #229
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57609809
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 21:31 schreef Bullebak het volgende:
Ziektekostenmap neem ik ook mee indd, bijna vergeten.
Giften nvt.
Vwb de lijfrente ga ik me even inlezen

Specificatie van verbouwingskosten/ inrichtingskosten gaat nog lastig worden. Ik had begrepen dat dit toch niet aftrekbaar was, dus ik heb het nooit echt overzichtelijk bijgehouden. Ga ik nog even bekijken.

Tx
De verbouwingskosten zelf zijn niet aftrekbaar maar als je dit gefinancierd hebt (bijv. keuken of badkamer) in je hypotheek is de rente wel aftrekbaar.
pi_57610188
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 21:57 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Een F-formulier is een overlijdensaangifte. Deze kan alleen maar op papier (of via sommige commerciële belastingprogramma's bijv. Elsevier/Kluwer) maar niet via een programma van de belastingdienst (voor zover ik weet).
Hmm, ok. Dus het F-formulier vul ik handmatig in. De aangifte van oma gewoon via het aangifteprogramma. Dan moet ik daarin zeker aangeven dat opa niet niet samen aangifte doet met het programma?

Als ik je help tekst goed begrijp is het voordelig om alle beziitingen toe te rekenen aan opa?? Omdat je dan maar over een deel van het jaar belastbaar rendement over je bezittingen behaalt?
pi_57620755
Vraagje van een vriend van ons. Wanneer je kosten hebt gemaakt omdat je te laat was met het betalen van de hypotheek kan je deze kosten dan ook aftrekken? Het gaat om vertragings rente en achterstandskosten.
  woensdag 26 maart 2008 @ 13:21:55 #232
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57620954
Nee.
M.i. is dit rente op een 'consumptieve' lening. Immers, als je wel tijdig betaald had, was de rente betaald van een bankrekening.

(Als iemand een andere mening is toegedaan, lees ik het wel. )
  woensdag 26 maart 2008 @ 13:23:14 #233
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57620981
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 22:12 schreef ryan_atwood het volgende:

[..]

Hmm, ok. Dus het F-formulier vul ik handmatig in. De aangifte van oma gewoon via het aangifteprogramma. Dan moet ik daarin zeker aangeven dat opa niet niet samen aangifte doet met het programma?
Klopt. Wel kiezen voor fiscaal partnerschap maar geen aangifte met het programma.
quote:
Als ik je help tekst goed begrijp is het voordelig om alle beziitingen toe te rekenen aan opa?? Omdat je dan maar over een deel van het jaar belastbaar rendement over je bezittingen behaalt?
Klopt. Maar oma heeft aan het eind van het jaar wel een box 3 vermogen!
pi_57622082
Ik ben ook ff bezig, met reiskosten woon-werk kan ik weinig volgens mij? Ik heb een eigen auto, rij totaal 200km per dag woon/werk. Krijg 0,0 euro reiskostenvergoeding dus jaarlijks (+- 60.000km) een aanzienlijke kostenpost. Maar hier kan ik niets opvoeren in mijn belastingaangifte?
Even a broken clock is right twice a day.
  woensdag 26 maart 2008 @ 14:23:37 #235
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57622287
Nee.
Leuker kunnen we het niet maken.
pi_57622356
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 14:23 schreef ManAtWork het volgende:
Nee.
Leuker kunnen we het niet maken.
Maar als ik dat met het OV had gedaan en dus zo'n 10K had kunnen opvoeren aan OV-kosten dan was dat weer wel aftrekbaar
Even a broken clock is right twice a day.
pi_57622837
Nog een vraagje. Wanneer je lid bent van een vakbond kun je die kosten ook aftrekken? Of draaf ik nu een beetje door?
  woensdag 26 maart 2008 @ 15:31:11 #238
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57623796
Nee, wat je wel kunt doen is je werkgever vragen dit op je bruto-loon in te houden en vervolgens netto te vergoeden.
Op deze manier bespaar je de loonbelasting.
  woensdag 26 maart 2008 @ 15:32:33 #239
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57623820
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 14:26 schreef danos het volgende:

[..]

Maar als ik dat met het OV had gedaan en dus zo'n 10K had kunnen opvoeren aan OV-kosten dan was dat weer wel aftrekbaar
Nope. Maximaal ¤ 1.889,-.
Maar ja, dat zou zijn als je met het OV was gaan reizen.
pi_57625237
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 15:31 schreef ManAtWork het volgende:
Nee, wat je wel kunt doen is je werkgever vragen dit op je bruto-loon in te houden en vervolgens netto te vergoeden.
Op deze manier bespaar je de loonbelasting.
Ok, dank je wel ben ik weer een stapje verder.
pi_57633674
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 13:23 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Klopt. Wel kiezen voor fiscaal partnerschap maar geen aangifte met het programma.
[..]

Klopt. Maar oma heeft aan het eind van het jaar wel een box 3 vermogen!
Bedankt voor je info!
Is het nog verstandig om het heffingsvrije vermogen en de ouderentoeslag aan één van beide toe te rekenen?
  woensdag 26 maart 2008 @ 22:58:27 #242
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57636026
Meestal wel. Maar da's een kwestie van invullen en de verschillende resultaten bekijken.
pi_57639883
vraagje:
hoe zit het met studiekosten?
ik betaal ong. 1550 collegegeld mag ik dit opvoeren als aftrekpost?
ook heb ik studieboeken á 300 euro gekocht en een laptop voor schoolgebruik(ik ben een ramp in schrijven, zo erg dat ik mijn eindexamen op een laptop moest doen zonder dyslectie oid ) á 650 euro...
nu is mijn vraag mag ik deze allemaal opvoeren? (maar zoals ik al zeg met een max van 1.889)
you might aswell do the white line
  donderdag 27 maart 2008 @ 08:04:52 #244
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57640664
* ManAtWork zet nog even een turfstreepje.

Zie de link in de OP.
pi_57640666
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 22:58 schreef ManAtWork het volgende:
Meestal wel. Maar da's een kwestie van invullen en de verschillende resultaten bekijken.
Alleen op dat F-formulier kan je dat niet makkelijk doen
  donderdag 27 maart 2008 @ 08:12:30 #246
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57640721
Fiscaal partner? Check.
Vermogen box 3? Check.
Heffingsvrij vermogen van oma dan overdragen.
pi_57641636
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 02:18 schreef kweek89 het volgende:
vraagje:
hoe zit het met studiekosten?
ik betaal ong. 1550 collegegeld mag ik dit opvoeren als aftrekpost?
ook heb ik studieboeken á 300 euro gekocht en een laptop voor schoolgebruik(ik ben een ramp in schrijven, zo erg dat ik mijn eindexamen op een laptop moest doen zonder dyslectie oid ) á 650 euro...
nu is mijn vraag mag ik deze allemaal opvoeren? (maar zoals ik al zeg met een max van 1.889)
Staat ook in de startpost, nee dit mag niet, hiervoor gelden normbedragen.
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_57646522
Ik ben even de weg kwijt bij de aftrekposten/ziektekosten

Ok ik heb de rekenhulp gebruikt.
Vast bedrag premie zorgeverzekering/ snap ik heb ik ingevuld
ontvangen zorgtoeslag in 2007/ snap ik ingevuld dus... nou ja niks omdat ik niks heb terugontvangen/

Premie aanvullende zorgverzekering/ snap ik, ook ingevuld.
Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW: snap ik... ingevuld vanaf jaaropgave.

Kom ik bij die vaste aftrek arbeidsongeschiktheid (808 per persoon) EN die snap ik dus niet. Vraagteken aangeklikt en dan krijg ik het volgende:

Vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid
U kunt een vast bedrag van 808 meetellen bij uw buitengewone uitgaven als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:

-U was op 31 december 2006 jonger dan 65 jaar.

- In 2006 of 2007 was u door ziekte of een handicap niet in staat minimaal 55% te verdienen van wat gezonde mensen in gelijke omstandigheden kunnen verdienen.

Als u heel 2007 een fiscale partner had die ook aan deze voorwaarden voldeed, kunt u voor die partner ook een bedrag meetellen van 808.

Wij waren allebij jonger dan 65. Maar dat tweede regeltje is dus niet zo. Wat moet ik nu invullen? Als ik 0 invul dan krijg ik een foutmelding. Ik moet dus 808 euro invullen. Maar dat tweede regeltje is niet zo. Wat klopt er niet? Wat heb ik fout gedaan?

Of moet ik gewon die 808 euro invullen en dan is het goed? Moet je aan 1 van de voorwaarden voldoen? Of allebij?
pi_57646885
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 13:40 schreef charmed_angel het volgende:
Wij waren allebij jonger dan 65. Maar dat tweede regeltje is dus niet zo. Wat moet ik nu invullen? Als ik 0 invul dan krijg ik een foutmelding. Ik moet dus 808 euro invullen. Maar dat tweede regeltje is niet zo. Wat klopt er niet? Wat heb ik fout gedaan?

Of moet ik gewon die 808 euro invullen en dan is het goed? Moet je aan 1 van de voorwaarden voldoen? Of allebij?
Als je er geen recht op hebt, moet je helemaal niets invullen, dus ook niet 0.
pi_57646970
ok super bedankt, ik snapte er al niks van! Hij doet het nu... thx!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')