abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57193770

Ik heb twee mannetjes cavia's. De een is 1 jaar, de ander is 1 jaar en 1 maand. Ik heb ze sinds ze een paar weken oud waren en tot vandaag gingen ze prima met elkaar om. Totdat ik vanmorgen beneden kwam en de halve woonkamer onder het zaagsel lag. Beide cavia's waren luid aan het klappertanden en elkaar aan het aanvliegen...

Komt dit omdat het twee mannetjes zijn? Of kan het ook door andere dingen komen?

Ik heb nu een tweede huisje in het hok gezet en de rust lijkt wedergekeerd maar kan ik er vanuit gaan dat dit nog een keer gebeurd? Moeten ze uit elkaar? Of is dit normaal?

Bedankt
  donderdag 6 maart 2008 @ 11:45:21 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_57193826
Ook cavia's hebben wel een keertje ruzie.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_57194005
Survival of the fittest.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 6 maart 2008 @ 11:57:44 #4
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_57194095
  donderdag 6 maart 2008 @ 12:00:26 #5
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_57194152
Gewoon uitpraten?
A.F.C. Ajax
pi_57194183
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 11:57 schreef LasTeR het volgende:
[ afbeelding ]
haha
  donderdag 6 maart 2008 @ 12:04:20 #7
17013 Killjoy
DOMOOOOOOO!!!!! ;)
pi_57194217
Mannetjes moet je niet bij elkaar zetten inderdaad, die vechten tot er 1 dood is.
Wij hadden daarom altijd alleen vrouwtjes thuis in de kooi (cavias dus)
SEMI-OFFICIELE ANTI-ZEUR
  donderdag 6 maart 2008 @ 12:04:50 #8
11066 punksquad
-------------
pi_57194223
Opnemen en posten op youtube
Listen to people... they can be right, Don't obay people... they can be wrong, www.50percentoff.nl
pi_57194263
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 12:04 schreef Killjoy het volgende:
Mannetjes moet je niet bij elkaar zetten inderdaad, die vechten tot er 1 dood is.
Klopt echt niet hoor, heb al zovaak mannetjes bij elkaar gehad. Zolang ze niet in aanraking met vrouwtjes zijn geweest gaat het meestal goed. Doodvechten gebeurd bij 2 mannetjes met 1 vrouwtje.

Maar ja het kan dus wel mis gaan, hoop dat dat nu niet het geval is en dat het eenmalig is...ofzo
  donderdag 6 maart 2008 @ 12:07:26 #10
17013 Killjoy
DOMOOOOOOO!!!!! ;)
pi_57194283
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 12:06 schreef Trusten het volgende:

[..]

Klopt echt niet hoor, heb al zovaak mannetjes bij elkaar gehad. Zolang ze niet in aanraking met vrouwtjes zijn geweest gaat het meestal goed. Doodvechten gebeurd bij 2 mannetjes met 1 vrouwtje.

Maar ja het kan dus wel mis gaan, hoop dat dat nu niet het geval is en dat het eenmalig is...ofzo
Hehe kan wel, sprak alleen uit persoonlijke ervaring
SEMI-OFFICIELE ANTI-ZEUR
pi_57194311
Ik heb twee mannetjes maar die vecht niet echt. Ze domineren elkaar wel door op elkaar te klimmen en de haren overeind te zetten. Ook zijn ze soms boos op elkaar dan klappertanden ze maar echt vechten nee hoor.
Hoe oud zijn ze en hoelang zitten ze bij elkaar?
Haters gonna hate.
pi_57194332
Of je leest de OP goed door
Wel gek dat het nu ineens is, het kan zijn dat er een ziek is.
Haters gonna hate.
pi_57194433
Kun je er niet eentje laten castreren? Dat heb ik met mijn ratten gedaan omdat er eentje te dominant werd.
pi_57195642
Zolang er geen bloed vloeit kun je het nog even aanzien.

2 Mannetjes bij elkaar is nu niet echt de beste combinatie, maar met mijn "vrouwen" heb ik ook de nodige schermutselingen.. (een mini -staatsgreep bv.)

Laat je de caafs weleens loslopen?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_57302696
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 12:14 schreef Isegrim het volgende:
Kun je er niet eentje laten castreren? Dat heb ik met mijn ratten gedaan omdat er eentje te dominant werd.
Nee. Castreren helpt bij cavia's heulemaal niet tegen het gedrag, het enige dat veranderd is het feit dat ze niet meer kunnen dekken.

Twee (of soms zelfs meer) beren kunnen vaak goed bij elkaar, op 1 voorwaarde: ruimte, ruimte en nog eens ruimte. Als het in een standaard 100x50 kooi goed gaat het je geluk, gaat het niet goed en blijven ze klappertanden en vechten dan kun je enkel nog proberen véél meer ruimte te geven (bv een flat met twee verdiepingen van 100x50) zodat ze zich nog beter terug kunnen trekken. Als ook dat niet gaat, dan heb je gewoon pech en is het niet slim ze bij elkaar te laten zitten.

natuurlijk heeft ieder koppeltje beren wel enes ruzie, maar als er echt bloed gaat vloeien moet je ingrijpen. Zolang er geen bloed vloeit kun je het even aankijken...
I had a signature once. It was awful.
pi_57303171
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 11:25 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Nee. Castreren helpt bij cavia's heulemaal niet tegen het gedrag, het enige dat veranderd is het feit dat ze niet meer kunnen dekken.
Dawistiknie.
pi_57303345
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 11:46 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dawistiknie.
Bij deze Ik heb hier een gecastreerde beer, Owen, die echt allergisch is voor andere beertjes. Als ik hem op schoot neem, en ik een half uur eerder een andere beer op schoot had, begint hij als een gek te klappertanden. Hij heeft gewoon echt een hekel aan andere beren Daar heeft het al-dan-niet-bezit van ballen dus niks mee te maken.
pi_57310495
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 13:15 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Zolang er geen bloed vloeit kun je het nog even aanzien.
De ene waarvan ik dacht dat hij de aanvaller was heeft nu twee kleine wondjes, ik ga vrijdag naar de dierenarts
quote:
2 Mannetjes bij elkaar is nu niet echt de beste combinatie, maar met mijn "vrouwen" heb ik ook de nodige schermutselingen.. (een mini -staatsgreep bv.)

Laat je de caafs weleens loslopen?
Niet zovaak eigenlijk, in het voorjaar/zomer zitten ze wel in de ren maar in huis lopen lukt niet echt (2 katten, kabels). Daarentegen hebben ze wel een redelijk grote kooi (1.40 meter)
pi_57314934
De ruimte zou dus het probleem niet echt zijn, 140 is mooi voor 2 mannetjes.... even aankijken nog, maar als je er geen goe dgevol bij hebt, toch het hok maar in tweeën doen met gaas bv, dan kunnen ze elkaar wel ruiken en elkaars gezelschap hebben maar niet vechten....
pi_57367860
Hoi,
Je kan het beste het zekere voor het onzekere nemen. Aangezien cavia's door kunnen vechten tot 1 het niet overleefd. Twee mannetjes bij elkaar is ook niet de verstandigste keus aangezien ze in de natuur ook niet bij elkaar leven. Vrouwtjes bij elkaar gaat beter maar ook niet altijd goed. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Sandra
  vrijdag 14 maart 2008 @ 08:56:00 #21
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_57368039
Vooralsnog werd de letter 'Q' nog niet gebruikt in dit topic met uitzondering van 'Quote'.

Just so you know.
pi_57368395
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 08:40 schreef sandra1810 het volgende:
Hoi,
Je kan het beste het zekere voor het onzekere nemen. Aangezien cavia's door kunnen vechten tot 1 het niet overleefd. Twee mannetjes bij elkaar is ook niet de verstandigste keus aangezien ze in de natuur ook niet bij elkaar leven. Vrouwtjes bij elkaar gaat beter maar ook niet altijd goed. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Sandra
Dat is een behoorlijk vooroordeel. Mannetje kunnen prima samenleven: ik ken veel mensen die ene stuk of 5 berenkoppels hebben, en zelfs mensen die berengroepen hebben tot 20 stuks in 1 gigantische ren. Ruimte is gewoon het toverwoord; op een mega-oppervlakte kun je, met de juiste koppelingen, héél veel beren aan andere beren koppelen.
pi_57369479
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 08:40 schreef sandra1810 het volgende:
Hoi,
Groetjes Sandra
Hoi Sandra,

Bedankt voor je toevoeging maar dit is niet het eerste paartje beren dat ik bij elkaar heb. Ik weet dat het soms ook niet goed gaat maar het gaat ook heel vaak wel goed. Zeker als ze al vanaf jongs af aan bij elkaar zitten en nog nooit een vrouwtje hebben gezien/geroken. En mochten ze nou echt vaak gaan vechten dan haal ik ze uiteraard uit elkaar
pi_57369565
Een grotere kooi nemen, waar ze toch hun eigen rust krijgen... Ook als ze vechten, gewoon door laten vechten.. VOORAL NIET uit elkaar halen... ze zijn nu namelijk weer op het punt om te bepalen wie de sterkste der volwassenen is... Pas als er tot bloedens toe gevochten wordt, er een natte handdoek overheen gooien... maar anders vooral er niet tussen mengen.
pi_57377765
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 10:29 schreef GabberKut het volgende:
Een grotere kooi nemen, waar ze toch hun eigen rust krijgen
Groter dan deze die ik nu heb past niet helaas...maar ben vandaag bij de dierenarts geweest en die plekjes waren niet van het bijten -> ze hebben schurft. Ze hebben beide een injectie gehad en moet over 10 dagen weer terug komen. De dierenarts zei inderdaad ook dat ik ze gewoon bij elkaar kon laten, zeker aangezien het al een heel jaar probleembloos verloopt. Schijnt dat ze af en toe opnieuw de rangorde bepalen...

Een van de twee woog trouwens 1600 gram die is nu flink op dieet. Hij moet naar 1200 gram toe...(is nog vrij veel maar hij is ook vrij groot)
pi_57378061
Ik geloof niet dat je cavia's op dieet moet zetten.

Wat krijgen ze nu voor voer?
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_57378396
hmz ik heb er een van 1800 gram moet die dan ook op dieet?
Die andere is 1200 gram en die domineert de grote, is wel grappig
Haters gonna hate.
pi_57378672
http://www.degrotecavia.nl/tedik.html

Dit is een interessante link over cavia's en dieet.
pi_57379663
Cavia's mag je NOOIT op dieet zetten. Het enige dat je kunt doen is ophouden met het geven van verkeerde dierenwinkelsnoepjes, eventueel een ander merk hardvoer kiezen als je Hope Farms geeft (Hope Farms zet enórm aan, Science Selective of Gerty is beter) en het hardvoer beperken tot 1 handje per caaf per dag, en uiteraar donbeperkt hooi en zo veel mogelijk gevarieerd groenvoer. Maar je mag nooit een caaf een dag zonder eten laten zitten, dit brengt de darmen zwaar uit balans met alle gevolgen van dien.

400 gram afvallen is belachelijk veel voor een cavia, en zwaar ongezond. Als je inderdaad een cavia hebt die Hope Farms eet en veel snoepjes krijgt, kun je het wel iets beperken, door het terug te brengen naar 1500 uiteindelijk, maar van 1600 naar 1200 is onverantwoord voor een cavia
pi_57379797
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 16:50 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik geloof niet dat je cavia's op dieet moet zetten.

Wat krijgen ze nu voor voer?
Hope Farms Super CC, dieet is een zwaar woord misschien. Ze zei dat ik het hardvoer moest afwegen...60 gram voor 2 cavia's. Maar misschien is het dan ook een idee om op een ander merk over te stappen...
pi_57379894
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 18:05 schreef zoeperzazke het volgende:
Als je inderdaad een cavia hebt die Hope Farms eet en veel snoepjes krijgt, kun je het wel iets beperken, door het terug te brengen naar 1500 uiteindelijk, maar van 1600 naar 1200 is onverantwoord voor een cavia
Ik vind het juist belangrijk om te zorgen dat mijn dieren niet te dik worden. Ik had ook niet verwacht dat deze zo zwaar was. Ze krijgen geen snoepjes, heel af en toe van die geperste hooipallets maar ook al een aantal maanden niet meer. Verder hebben ze altijd hooi tot hun beschikking en krijgen ze 's avonds groente (wortel, witlof, rode paprika, af en toe kool/sla) en samen 1 zo'n aardewerken bakje met hardvoer (ongeveer 1,5 hand)

Ik zal dat wel eens wegen en kijken hoeveel gram hardvoer ik geef ongeveer. En dat minderen...en als dat niet werkt stap ik misschien wel over op een ander merk...
pi_57379924
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 17:07 schreef CyclingGirl het volgende:
hmz ik heb er een van 1800 gram moet die dan ook op dieet?
Geen idee, ik vind mijn cavia er echt niet dik uit zien. Ze zei dat een normale cavia tussen de 800-1000 gram weegt. Mijn cavia is vrij lang/groot en 1200 zou een goed gewicht zijn zei ze....
  vrijdag 14 maart 2008 @ 18:22:35 #33
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_57380001
Je kunt trouwens ook proberen om een (extra?) scuilhutje neer te zetten, zodat ze weg kunnen kruipen van elkaar(als je er 1 hebt met een plat dak, kkunnen ze er ook op)
I am wondering today in the sun on a boat to Dover
How it comes that I feel so high
When I ought to feel lower
pi_57380156
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 18:22 schreef JamesBrownie het volgende:
Je kunt trouwens ook proberen om een (extra?) scuilhutje neer te zetten, zodat ze weg kunnen kruipen van elkaar(als je er 1 hebt met een plat dak, kkunnen ze er ook op)
Ik heb er 2 huisjes in, allebei met een plat dak omdat de oudste de jongste er altijd uit joeg maar het heeft wel geholpen dus je tip kan wel handig zijn voor anderen
pi_57380947
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 17:19 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
http://www.degrotecavia.nl/tedik.html

Dit is een interessante link over cavia's en dieet.
Verbaasd me wel wat daar over dierenartsen staat...
pi_57381456
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 18:12 schreef Trusten het volgende:

[..]

Hope Farms Super CC, dieet is een zwaar woord misschien. Ze zei dat ik het hardvoer moest afwegen...60 gram voor 2 cavia's. Maar misschien is het dan ook een idee om op een ander merk over te stappen...
Ik geef zelf Science Selective, maar ik moet er wel bij zeggen dat sommige cavia's het niet lekker vinden.

Bij mij aten ze het de eerste keer gewoon in een keer op. Na een maand steeds minder en ten slotte lieten ze het staan.

Ik heb de SS gemengd met voer wat ze heel lekker vonden en steeds de verhoudingen zo veranderd dat alleen de SS overbleef.

En nu eten ze het braaf op
pi_57381770
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 19:04 schreef Trusten het volgende:

[..]

Verbaasd me wel wat daar over dierenartsen staat...
daar staat niks geks hoor, onder het kopje 'mijn dierenarts zegt dat mijn cavia te dik is'?
pi_57381884
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 19:41 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

daar staat niks geks hoor, onder het kopje 'mijn dierenarts zegt dat mijn cavia te dik is'?
Over dat veel dierenarts niet eens weten hoe cavia's horen te zijn etc
pi_57382621
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 19:46 schreef Trusten het volgende:

[..]

Over dat veel dierenarts niet eens weten hoe cavia's horen te zijn etc
Jup, dat is ook zo.
pi_58020420
Het speelt nu ongeveer een maandje en de cavia's zitten elke dag wel een keer in een vol gevecht en ze lijken dan samen een bal van vacht, rollend door de kooi. Maar bloed heb ik nog nooit gezien, moeten ze wel uit elkaar? Ze likken ook af en toe elkaars oortjes wat volgens mij weer een teken is dat ze elkaar mogen...lastig!
pi_58109046
quote:
Op zondag 13 april 2008 14:32 schreef Trusten het volgende:
Het speelt nu ongeveer een maandje en de cavia's zitten elke dag wel een keer in een vol gevecht en ze lijken dan samen een bal van vacht, rollend door de kooi. Maar bloed heb ik nog nooit gezien, moeten ze wel uit elkaar? Ze likken ook af en toe elkaars oortjes wat volgens mij weer een teken is dat ze elkaar mogen...lastig!
niet uit elkaar halen, ze bepalen gewoon wie de baas is, wij doen het met woorden, zij zijn meer van de daden...
pi_58110191
Mijn twee beertjes, broertjes, begonnen ook ineens te matten, echt tot bloedens toe. Ik heb nog een litteken op m'n vinger van toen ik ze uit elkaar wilde houden. Zelfs als ik een ren had aangelegd van 5 bij 4 meter zochten ze elkaar op om even lekker te matten. Met het derde beertje, dat we later kregen, is het nooit goed gegaan.
Tap tap tap
pi_58110535
maar als het echt ernstig wordt, tot bloedens toe, moet je er ook niet tussen springen, maar er gewoon een natte handdoek over heen pleuren
pi_58156520
quote:
Op donderdag 17 april 2008 13:25 schreef GabberKut het volgende:
maar als het echt ernstig wordt, tot bloedens toe, moet je er ook niet tussen springen, maar er gewoon een natte handdoek over heen pleuren
Dacht ik daar toen maar aan .
Tap tap tap
pi_58156797
als ik beren ga koppelen wat een risico kan geven zorg ik dat ik een ovenhandschoen in de buurt heb
pi_58269847
Bump...

Mijn notsohumbleopinion:
1. Veel meer ruimte geven. Af en toe willen cavia's die de hele dag op elkaars lip zitten graag elkaar ff niet zien. Geef ze dagelijks een uurtje of wat alleentijd. (Op schoot bijvoorbeeld)
2. 's Nachts een hekje er tussen. Kunnen ze elkaar nog lekker uitschelden, maar niet elkaar verwonden op lastige tijdstippen.
3. Als ze sjaggerijnig zijn een plantespuit op straalstand zetten. De straal leidt heel erg af en na een paar keer stralen kennen ze de plantespuit en hoef je er enkel nog mee te klotsen als dreiging om ze kalm te krijgen. (Het kalmerende geluid van water.. )
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_58351373
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 12:22 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Dacht ik daar toen maar aan .
was iig minder pijnlijk geweest haha
pi_58351550
quote:
Op donderdag 24 april 2008 01:46 schreef Spacehamster het volgende:
2. 's Nachts een hekje er tussen. Kunnen ze elkaar nog lekker uitschelden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')