Klopt echt niet hoor, heb al zovaak mannetjes bij elkaar gehad. Zolang ze niet in aanraking met vrouwtjes zijn geweest gaat het meestal goed. Doodvechten gebeurd bij 2 mannetjes met 1 vrouwtje.quote:Op donderdag 6 maart 2008 12:04 schreef Killjoy het volgende:
Mannetjes moet je niet bij elkaar zetten inderdaad, die vechten tot er 1 dood is.
Hehe kan wel, sprak alleen uit persoonlijke ervaringquote:Op donderdag 6 maart 2008 12:06 schreef Trusten het volgende:
[..]
Klopt echt niet hoor, heb al zovaak mannetjes bij elkaar gehad. Zolang ze niet in aanraking met vrouwtjes zijn geweest gaat het meestal goed. Doodvechten gebeurd bij 2 mannetjes met 1 vrouwtje.
Maar ja het kan dus wel mis gaan, hoop dat dat nu niet het geval is en dat het eenmalig is...ofzo
Nee. Castreren helpt bij cavia's heulemaal niet tegen het gedrag, het enige dat veranderd is het feit dat ze niet meer kunnen dekken.quote:Op donderdag 6 maart 2008 12:14 schreef Isegrim het volgende:
Kun je er niet eentje laten castreren? Dat heb ik met mijn ratten gedaan omdat er eentje te dominant werd.
Dawistiknie.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:25 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Nee. Castreren helpt bij cavia's heulemaal niet tegen het gedrag, het enige dat veranderd is het feit dat ze niet meer kunnen dekken.
Bij dezequote:
De ene waarvan ik dacht dat hij de aanvaller was heeft nu twee kleine wondjes, ik ga vrijdag naar de dierenartsquote:Op donderdag 6 maart 2008 13:15 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Zolang er geen bloed vloeit kun je het nog even aanzien.
Niet zovaak eigenlijk, in het voorjaar/zomer zitten ze wel in de ren maar in huis lopen lukt niet echt (2 katten, kabels). Daarentegen hebben ze wel een redelijk grote kooi (1.40 meter)quote:2 Mannetjes bij elkaar is nu niet echt de beste combinatie, maar met mijn "vrouwen" heb ik ook de nodige schermutselingen.. (een mini -staatsgreep bv.)
Laat je de caafs weleens loslopen?
Dat is een behoorlijk vooroordeel. Mannetje kunnen prima samenleven: ik ken veel mensen die ene stuk of 5 berenkoppels hebben, en zelfs mensen die berengroepen hebben tot 20 stuks in 1 gigantische ren. Ruimte is gewoon het toverwoord; op een mega-oppervlakte kun je, met de juiste koppelingen, héél veel beren aan andere beren koppelen.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 08:40 schreef sandra1810 het volgende:
Hoi,
Je kan het beste het zekere voor het onzekere nemen. Aangezien cavia's door kunnen vechten tot 1 het niet overleefd. Twee mannetjes bij elkaar is ook niet de verstandigste keus aangezien ze in de natuur ook niet bij elkaar leven. Vrouwtjes bij elkaar gaat beter maar ook niet altijd goed. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Sandra
Hoi Sandra,quote:Op vrijdag 14 maart 2008 08:40 schreef sandra1810 het volgende:
Hoi,
Je kan het beste het zekere voor het onzekere nemen. Aangezien cavia's door kunnen vechten tot 1 het niet overleefd. Twee mannetjes bij elkaar is ook niet de verstandigste keus aangezien ze in de natuur ook niet bij elkaar leven. Vrouwtjes bij elkaar gaat beter maar ook niet altijd goed. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Sandra
Groter dan deze die ik nu heb past niet helaas...maar ben vandaag bij de dierenarts geweest en die plekjes waren niet van het bijten -> ze hebben schurft. Ze hebben beide een injectie gehad en moet over 10 dagen weer terug komen. De dierenarts zei inderdaad ook dat ik ze gewoon bij elkaar kon laten, zeker aangezien het al een heel jaar probleembloos verloopt. Schijnt dat ze af en toe opnieuw de rangorde bepalen...quote:Op vrijdag 14 maart 2008 10:29 schreef GabberKut het volgende:
Een grotere kooi nemen, waar ze toch hun eigen rust krijgen
Hope Farms Super CC, dieet is een zwaar woord misschien. Ze zei dat ik het hardvoer moest afwegen...60 gram voor 2 cavia's. Maar misschien is het dan ook een idee om op een ander merk over te stappen...quote:Op vrijdag 14 maart 2008 16:50 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik geloof niet dat je cavia's op dieet moet zetten.
Wat krijgen ze nu voor voer?
Ik vind het juist belangrijk om te zorgen dat mijn dieren niet te dik worden. Ik had ook niet verwacht dat deze zo zwaar was. Ze krijgen geen snoepjes, heel af en toe van die geperste hooipallets maar ook al een aantal maanden niet meer. Verder hebben ze altijd hooi tot hun beschikking en krijgen ze 's avonds groente (wortel, witlof, rode paprika, af en toe kool/sla) en samen 1 zo'n aardewerken bakje met hardvoer (ongeveer 1,5 hand)quote:Op vrijdag 14 maart 2008 18:05 schreef zoeperzazke het volgende:
Als je inderdaad een cavia hebt die Hope Farms eet en veel snoepjes krijgt, kun je het wel iets beperken, door het terug te brengen naar 1500 uiteindelijk, maar van 1600 naar 1200 is onverantwoord voor een cavia
Geen idee, ik vind mijn cavia er echt niet dik uit zien. Ze zei dat een normale cavia tussen de 800-1000 gram weegt. Mijn cavia is vrij lang/groot en 1200 zou een goed gewicht zijn zei ze....quote:Op vrijdag 14 maart 2008 17:07 schreef CyclingGirl het volgende:
hmz ik heb er een van 1800 gram moet die dan ook op dieet?
Ik heb er 2 huisjes in, allebei met een plat dak omdat de oudste de jongste er altijd uit joegquote:Op vrijdag 14 maart 2008 18:22 schreef JamesBrownie het volgende:
Je kunt trouwens ook proberen om een (extra?) scuilhutje neer te zetten, zodat ze weg kunnen kruipen van elkaar(als je er 1 hebt met een plat dak, kkunnen ze er ook op)
Verbaasd me wel wat daar over dierenartsen staat...quote:Op vrijdag 14 maart 2008 17:19 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
http://www.degrotecavia.nl/tedik.html
Dit is een interessante link over cavia's en dieet.
Ik geef zelf Science Selective, maar ik moet er wel bij zeggen dat sommige cavia's het niet lekker vinden.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 18:12 schreef Trusten het volgende:
[..]
Hope Farms Super CC, dieet is een zwaar woord misschien. Ze zei dat ik het hardvoer moest afwegen...60 gram voor 2 cavia's. Maar misschien is het dan ook een idee om op een ander merk over te stappen...
daar staat niks geks hoor, onder het kopje 'mijn dierenarts zegt dat mijn cavia te dik is'?quote:Op vrijdag 14 maart 2008 19:04 schreef Trusten het volgende:
[..]
Verbaasd me wel wat daar over dierenartsen staat...
Over dat veel dierenarts niet eens weten hoe cavia's horen te zijn etcquote:Op vrijdag 14 maart 2008 19:41 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
daar staat niks geks hoor, onder het kopje 'mijn dierenarts zegt dat mijn cavia te dik is'?
Jup, dat is ook zo.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 19:46 schreef Trusten het volgende:
[..]
Over dat veel dierenarts niet eens weten hoe cavia's horen te zijn etc
niet uit elkaar halen, ze bepalen gewoon wie de baas is, wij doen het met woorden, zij zijn meer van de daden...quote:Op zondag 13 april 2008 14:32 schreef Trusten het volgende:
Het speelt nu ongeveer een maandje en de cavia's zitten elke dag wel een keer in een vol gevecht en ze lijken dan samen een bal van vacht, rollend door de kooi. Maar bloed heb ik nog nooit gezien, moeten ze wel uit elkaar? Ze likken ook af en toe elkaars oortjes wat volgens mij weer een teken is dat ze elkaar mogen...lastig!
Dacht ik daar toen maar aanquote:Op donderdag 17 april 2008 13:25 schreef GabberKut het volgende:
maar als het echt ernstig wordt, tot bloedens toe, moet je er ook niet tussen springen, maar er gewoon een natte handdoek over heen pleuren
quote:Op donderdag 24 april 2008 01:46 schreef Spacehamster het volgende:
2. 's Nachts een hekje er tussen. Kunnen ze elkaar nog lekker uitschelden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |