abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57193242
De échte die-hards steken in alle jaargetijden en alle weersomstandigheden de BBQ aan. Door mijn werk begint het alweer te kriebelen en vervloek ik mijn balkon- en tuinloos huisje. Het lijkt wat vroeg maar deze maand worden de voorraaden BBQ's alweer uitgeleverd. Ik mag me volgende week gaan storten op de Weber voorraad die binnenkomt. Maar er zijn meer goede BBQ's in diverse prijsklassen.

Veiligheid voor alles
Beetje het holbewonergevoel boven laten komen is natuurlijk leuk en aardig, maar pas wel een beetje op jezelf. Kijk op http://www.barbecueveilig.nl/ voor tips en trucs wat betreft de veiligheid.

Dan zijn er verschillende manieren om te BBQen.

Electrisch
Makkelijk en veilig, maar het mist wel een beetje het echte BBQgevoel. Bij de elektrieke exemplaren waar ik op heb staan grillen vind ik altijd dat ze gewoon niet lekker heet worden en dat de hitte is geconctreerd rond de verwarmingselementen. Ik legde mijn vleesjes dus altijd in een zigzag patroon op de gril.

Gas
Er is niks neps aan gas. Ik heb gehoord van diverse smaaktests waaruit zou blijken dat er tussen gas en houtskool/briketten geen tot weinig verschil is te proeven. Toch doen verschillende fabrikanten hun best met constructies boven branders om een sterkere grillsmaak te creëren. Je kan ook wat extra roken in een afgesloten BBQ met rook-in-blik of losse houtsnippers of rookmot.

Verder is gas natuurlijk gewoon makkelijk, binnen 5 minuten is de boel op temperatuur en klaar voor gebruik. Ook na gebruik zit je met veel minder schoonmaakwerk en geen smeulend na-vuur waar je op moet passen. Er zijn van die enorme monsters van buitenkeukens, compleet met wokbranders. Voor de verstokte buitenkoker een aanrader, maar je moet er helaas redelijk diep in de buidel voor tasten.

Briketten
Ouderwets fikkiestoken, het zijn van die momenten dat vaders in nederland ineens wél willen koken. Terwijl ze zich de rest van het jaar alleen maar in de keuken wagen om een biertje te pakken. Briketten erin, aanmaakblokje en de hens erin. Het vergt enig geduld tot je het vuurtje goed brandend hebt en geschikt om op te grillen. Maar is wel het meest nostalgisch natuurlijk en je kan er lekker aardappels in poffen.

Technieken en materialen:
Direct-vs-Indirect: Direct grillen is vooral geschikt voor kleinere stukken vlees/vis/groentes die in korte tijd gaar worden of deels rauw gegeten kunnen worden. Grotere stukken vlees als rollades, hele vogels of hammen kun je prima indirect grillen, waarbij het vlees niet recht, maar meer schuin boven het vuur ligt. Dat alles in een gesloten BBQ natuurlijk, dus het werkt alleen als er een deksel is meegeleverd.

Klemroosters:
Ideaal voor zaken die makkelijk uit elkaar vallen zoals hele vissen. Maar ook zeer handig om in één keer een wat grotere hoeveelheid groente of bijvoorbeeld gamba's te grillen. Gooi eens groene asperges op je BBQ.

Rauw-vs-voorgegaard: Vertrouw je je eigen grillkunsten niet? Neem dan voorgegaard vlees. Bijna alle slagers hebben dat in de zomermaanden voor je. Vlees dat gevoelig is voor salmonella of heel langzaam gaar wordt is dan al voorgegaard zodat je het alleen maar hoeft te verwarmen en te voorzien van een grillsmaak. Je kan eventueel ook zelf je vlees voorgaren in de magnetron. We hebben natuurlijk ook nog altijd een goede vleesthermometer als hulpmiddel. Dan weet je zeker of alles de juiste gaarheid heeft bereikt.

Laat het vlees even liggen:
Het komt vanzelf los van de roosters, heus waar. Je BBQ is anders dan een tefal koekenpan, zeker als je een gietijzeren grilloppervlak hebt. Het zit in 't begin even vast aan je rooster, maar laat vanzelf weer los en dán kan je het omdraaien.

Meer tips, trucs, recepten en verbeteringen op bovenstaande zijn welkom.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fixers op 06-03-2008 12:08:25 ]
  donderdag 6 maart 2008 @ 11:55:31 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_57194042
Ik barbecue wel eens lekker op mijn kleine balkonnetje op een elektrisch barbecuetje met wat vrienden. Ziet er niet uit maar smaakt wel lekker.

En natuurlijk iedere zomer in Amerika achter de huuuge gas barbecue. Dat is pas heerlijk, beter dan briketten/houtskool dinges.

[ Bericht 24% gewijzigd door LasTeR op 06-03-2008 12:08:23 ]
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_57194257
Ik heb hier een BBQ bible liggen, boordevol met tips,recepten etc
Zelf heb ik hier 3 weber bbq's staan, van groot naar klein
Als er mensen zijn die recepten nodig hebben voor welk vlees of vissoort ook laat t maar weten
Mocht je uit de prov Zeeland komen dan kan je ook langs komen
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_57214686
quote:
Briketten
Ouderwets fikkiestoken, het zijn van die momenten dat vaders in nederland ineens wél willen koken. Terwijl ze zich de rest van het jaar alleen maar in de keuken wagen om een biertje te pakken. Briketten erin, aanmaakblokje en de hens erin. Het vergt enig geduld tot je het vuurtje goed brandend hebt en geschikt om op te grillen. Maar is wel het meest nostalgisch natuurlijk en je kan er lekker aardappels in poffen.
Misschien handig om toe te voegen dat een brikettenstarter daar ideaal voor is. Briketjes er in, (brandend) blokje er onder, en een half uurtje later heb je gloeiende briketten.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_57268825
Ik heb ook die bbq bible. Echt een top boek. Kan niet wachten weer te gaan bbq-en. En hopelijk lukt het omvolgende week een huis te kopen met tuin.
pi_57275558
Maar het regent, dan ga je toch niet bbqen.
pi_57277731
quote:
Op maandag 10 maart 2008 00:25 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Maar het regent, dan ga je toch niet bbqen.
Dan ga je onder een afdakje of party-tent staan. (let wel op mogelijk brandgevaar). Ik erger me een beetje aan de nederlandse bbq mentaliteit: om 5 voor zes dat ding aan willen steken en dan om kwart over 6 zeuren dat het eten nog niet klaar is. En dat alles alleen als het méér dan 25 graden celsius is.
pi_57278900
quote:
Op maandag 10 maart 2008 08:00 schreef Fixers het volgende:

[..]

Dan ga je onder een afdakje of party-tent staan. (let wel op mogelijk brandgevaar). Ik erger me een beetje aan de nederlandse bbq mentaliteit: om 5 voor zes dat ding aan willen steken en dan om kwart over 6 zeuren dat het eten nog niet klaar is. En dat alles alleen als het méér dan 25 graden celsius is.
Doet me denken aan die keer begin mei toen mijn zwager en ik zin hadden in een bbq, en we bij elkaar de latent aanwezige pyromaan gevoelens aan wakkerden. Needless to say dat de partytent het inferno niet overleefde, en het hitte bestendige beton van de vaste bbq bleek toch niet zo hitte bestendig te wezen. Maar goed, we hebben tot half 5 's nachts in korte mouwen buiten gezeten, inderdaad gewoon een kwestie van willen..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_57279416
quote:

[..]

idd

Eik moet je gewoon om een uurtje of 2 half 3 al beginnen met op je gemak dat ding in de hens te steken.
Biertje erbij. Eten voorbereiden, nog een biertje, lekker in het zonnetje staan en trots zijn op jezelf dat het je wéér gelukt is om de BBQ mooi aan te krijgen. Uiteraard onder het genot van nog een pilsje etc etc

Ik heb overigens vorig jaar in februari al buiten zitten BBQ-en met een vriend van me.
Het was overdag lekker weer, zonnejte, redelijk windstil, dus meteen opbellen: hey gek, mooi weer vandaag man, BBQ-en?

Nou, voordat we goed en wel klaar waren met werken en boodschappen doen was de zon natuurlijk weg en voordat het eerste stuk vlees op ons bord lag zaten we allebei met de winterjas aan

BBQ-en
pi_57279460
Ik heb er overigens ook een hekel aan als mensen BBQ-en dat ze meteen al het vlees in een keer erop flikkeren en dat als het klaar is gewoon allemaal opeten.

Ja, dan ben je zo klaar natuurlijk

Gewoon wat vlees erop flikkeren, dat opeten, lekker pilsje drinken, beetje lullen, volgende portie vlees erop mikken, etc etc

BBQ-en is niet zo van: het eten is klaar! En dat je het dan opeet en binnen 10 minuten klaarbent.
BBQ-en is een avondvullend programma, met evt de middag er ook nog bij met voorbereidingen treffen en dergelijke
pi_57283802
31 December = eindejaars-BBQ
1 Januari rond 1 uur, nog ff snel een lapje vlees erop voor we naar de kroeg gaan, voor de eerste nieuwjaars-BBQ

BBQ kan altijd!!
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_57284327
quote:
Op maandag 10 maart 2008 10:18 schreef NED het volgende:
Ik heb er overigens ook een hekel aan als mensen BBQ-en dat ze meteen al het vlees in een keer erop flikkeren en dat als het klaar is gewoon allemaal opeten.

Ja, dan ben je zo klaar natuurlijk

Gewoon wat vlees erop flikkeren, dat opeten, lekker pilsje drinken, beetje lullen, volgende portie vlees erop mikken, etc etc

BBQ-en is niet zo van: het eten is klaar! En dat je het dan opeet en binnen 10 minuten klaarbent.
BBQ-en is een avondvullend programma, met evt de middag er ook nog bij met voorbereidingen treffen en dergelijke
* Helemaal mee eens is.

Iets ander tijdschema alleen, heel de middag in de keuken staan, zelf marinade's maken voor het vlees enzo, zelf sateetjes maken en zelf diverse salade's maken

Rond een uur of 6-7 de fik erin en dan tot diep in de nacht door eten en wijnen/bieren

Ik heb mijn eerste bbq btw ookal gehad, op 1 januari bij een verjaardag van een vriendinnetje van mijn dochter
  maandag 10 maart 2008 @ 14:57:44 #13
78964 Luuksor
[ Curacao ]
pi_57284460
Ik heb inderdaad ook 1 januari al geBBQ'd.. Komende week weer, wel onder een afdakje..
  maandag 10 maart 2008 @ 16:53:48 #14
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_57286652
[quote]Op donderdag 6 maart 2008 12:06 schreef klotezooi het volgende:
Als er mensen zijn die recepten nodig hebben voor welk vlees of vissoort ook laat t maar weten
[/quote

Lam? Varkens? Rund?

Staat er ook groente in?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_57287095
Wat doen jullie allemaal moeilijk over een echte bbq? Als mijn vrienden en ik vlees willen schroeien stoken we gewoon de stookbak bij scouting aan, of de ouderwetse metalen afvalbak bij iemand thuis. Gewoon even een uurtje of 2 goed stoken, en dan heb je genoeg kolen om te kunnen schroeien. En je hoeft niet eens geld uit te geven voor briketten of iets dergelijks.
Eagles may soare, but beavers don't get sucked into jet engines.
Carpe diem, quam minimum credula postero
pi_57288286
Ik vroeg me af of iemand van jullie zo'n pizza steen (van Weber) heeft voor de bbq en wat jullie daar dan van vinden? Want ik ben daar naar aan het kijken maar ik vraag me af of het nuttig is om daar speciaal je bbq voor aan te steken in de zin van: smaakt de pizza dan daadwerkelijk beter?
pi_57288544
quote:

[..]

BBQ'en bij warm weer is eigenlijk helemaal geen goed idee: je moet dan ontzettend letten op de voedselhygiene.

Braaien
pi_57288592

Ik wil ooit nog een keer een mooie Weber kopen.
Die ik nu heb is ook super, maar er is altijd baas boven baas
pi_57289851
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 12:06 schreef klotezooi het volgende:
Welke BBQ-bible is dat?
Ik gebruik vaak dat boek van Ainsley Harriott, daar staan echt heel erg goede marinades e.d. in!
pi_57292359
Ik heb die van Steven Raichlen
pi_57295861
quote:
Op maandag 10 maart 2008 16:53 schreef Qwea het volgende:
[quote]Op donderdag 6 maart 2008 12:06 schreef klotezooi het volgende:
[/quote

Lam? Varkens? Rund?

Staat er ook groente in?
Ja er staan een heleboel groentes in
Zoals gevulde kool en die dingen, ook groene aspergers mmmm
Heeft me 10 euro gekost bij de FRS maar zijn geld echt waard
Mm krijg alweer zin om te gaan beginnen haaha
pi_57295894
quote:
Op zondag 9 maart 2008 19:50 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb ook die bbq bible. Echt een top boek. Kan niet wachten weer te gaan bbq-en. En hopelijk lukt het omvolgende week een huis te kopen met tuin.
Heb je het recept van die bierblikkip al geprobeerd?
Ik wel en was een focking groot succes
pi_57300668
quote:
Op maandag 10 maart 2008 19:46 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Welke BBQ-bible is dat?
Ik gebruik vaak dat boek van Ainsley Harriott, daar staan echt heel erg goede marinades e.d. in!
Ik heb hier de Nederlands vertaalde versie van Steven Raichlen
Echt helemaal top hoor
Heb echt al veel dingen eruit geprobeerd en was goed succes
Ook qua vlees staat er veel in
Varken, rund,lamsvlees, vis, schaaldieren en natuurlijk ook groentes, sausjes, marinades en toetjes
  dinsdag 11 maart 2008 @ 10:41:21 #24
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_57301891
quote:
Op maandag 10 maart 2008 23:35 schreef klotezooi het volgende:

[..]

Ja er staan een heleboel groentes in
Zoals gevulde kool en die dingen, ook groene aspergers mmmm
Heeft me 10 euro gekost bij de FRS maar zijn geld echt waard
Mm krijg alweer zin om te gaan beginnen haaha
oeh, ff kijken dan bij de frs
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_57301933
Ik heb het er wel 2 jaar geleden al gekocht hoor
Dus weet niet of het er nu nog is
Mocht je anders iets speciaals zoeken, laat t maar weten en ik zoek t even op en zal het inscannen ok
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')