abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 maart 2008 @ 10:57:57 #1
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_57192702
Ik heb een vraagje over RAL kleuren.

Een vaak gebruikte kleur voor bijvoorbeeld kozijnen (buiten) is RAL 9010, dat is wit, waar net het witte van af is, maar wat wel nog wit is (om het maar zo te zeggen). Dit wordt vaak gebruikt omdat het echte "witter dan wit" te vlug vuil wordt.

Ooit, bij mijn vorig huis, heb ik de kozijnen binnen met Histor Melkwit (zijdeglans) geschilderd. Melkwit is wat "grijzer" dan 9010. Daarna is er een schilder geweest en die heeft wat schilderwerk in huis gedaan en hij heeft dat melkwit laten mengen. Op dat blik stond de kleur 1409.

Ik ga er dus van uit dat 1409 een RAL kleur is. Als ik echter op internet in de RAL Waaiers kijk dan kom ik nergens RAL 1409 tegen.

Is 1409 geen RAL kleur of staan niet alle kleuren in de RAL waaiers op internet? Wat voor kleurnummer zou het anders kunnen zijn?
pi_57193063
Dr zijn heel veel kleurencollecties, en hiervan zullen er ongetwijfeld een aantal zijn waarvan de kleuren een viercijferige code hebben. Dus wellicht is het helemaal geen RAL kleur. Staat er verder niks op het blik?

edit: 1409 is in ieder geval geen RAL-code.
Why do they call themselves the human race?
Do they think someone's going to win?
  donderdag 6 maart 2008 @ 11:17:01 #3
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_57193192
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 11:12 schreef Adjeuj het volgende:
Dr zijn heel veel kleurencollecties, en hiervan zullen er ongetwijfeld een aantal zijn waarvan de kleuren een viercijferige code hebben. Dus wellicht is het helemaal geen RAL kleur. Staat er verder niks op het blik?

edit: 1409 is in ieder geval geen RAL-code.
Alleen 1409 (met stift geschreven).

Welke kleurcodering heb je nog meer?
pi_57193230
Er zijn er tientallen, misschien wel honderden. Ieder zichzelf respecterend verfmerk heeft meerdere collecties. Ik zou eens naar de bouwmarkt gaan en vragen of ze die code in de computer willen invoeren. Dan geeft de computer hopelijk een aantal collecties waarin die code voorkomt.
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 6 maart 2008 @ 11:21:31 #5
95752 crew  Chell
Kluns
pi_57193300
Veel verfmerken hebben volgens mij hun eigen coderingen, dus misschien is het een code van dat specifieke merk geweest
pi_57193544
Eerste hit op google...

http://www.maisin.be/RAL.txt
Huh?
pi_57193671
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 11:33 schreef Donders het volgende:
Eerste hit op google...

http://www.maisin.be/RAL.txt
Maar daar staat geen 1409 bij slimmerik.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 6 maart 2008 @ 11:41:07 #8
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_57193742
Precies. Ik kan nergens ontdekken bij welke kleuren reeks 1409 hoort.
pi_57193952
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 11:41 schreef pdiscs het volgende:
Precies. Ik kan nergens ontdekken bij welke kleuren reeks 1409 hoort.
Naar de bouwmarkt dus, daar zullen ze het wel in de mengcomputer kunnen vinden.. Moet je wel iemand treffen die je ook wil helpen, ik zou het kunnen Maar ik werk niet meer in een bouwmarkt, gelukkig trouwens.
pi_57195881
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 11:17 schreef pdiscs het volgende:

[..]

Alleen 1409 (met stift geschreven).

Welke kleurcodering heb je nog meer?
Zo'n 20.000 kleuren per merk

Ral nummers die wit zijn: 9001, 9010, 1013. Dit zijn de meest gebruikte wittinten van de RAL-serie.

1409 is een kleurnummer van Histor zelf die kan gewoon bij gemengd worden, als je naar de bouwmarkt/verfvakhandel gaat en je verteld dat nummer en dat het van Histor dan komen er meestal wel uit
Bram! Boterham!
  Moderator donderdag 6 maart 2008 @ 18:09:02 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_57201824
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 11:51 schreef Adjeuj het volgende:

[..]

Naar de bouwmarkt dus, daar zullen ze het wel in de mengcomputer kunnen vinden.. Moet je wel iemand treffen die je ook wil helpen, ik zou het kunnen Maar ik werk niet meer in een bouwmarkt, gelukkig trouwens.
Of probeer de combinatie van merk van de verf en het nummer eens te achterhalen bij de lokale schilder in jou stad of dorp.
pi_57202395
Volgens mij is het een Rambo kleurcode (dus Sigma).

Histor codes beginnen (meestal) met 65, bijvoorbeeld 6535.

Beide (DHZ-) merken komen overigens uit dezelfde fabriek vandaag, namelijk Sigma (de Profi-lijn).

Eventueel kan ik jouw kleurcode morgen even opzoeken in de computer (van onze mengmachine ), uit welke "waaier (Histor of Rambo)" deze kleur komt.
  donderdag 6 maart 2008 @ 21:38:02 #13
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_57207154
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 18:39 schreef naaa het volgende:

Beide (DHZ-) merken komen overigens uit dezelfde fabriek vandaag, namelijk Sigma (de Profi-lijn).

Eventueel kan ik jouw kleurcode morgen even opzoeken in de computer (van onze mengmachine ), uit welke "waaier (Histor of Rambo)" deze kleur komt.
Dat zou zeer tof zijn
pi_57208197
Mijn gok zou zijn:

Merk verf in combo met kleurenwaaier van dat merk, andere optie is: Kleurnummer van flexa of sikkens oid deze worden veel gebruikt door schilders(al dan niet in combo met de desbetreffende merken verf)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_57208250
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 22:10 schreef Cybersijp het volgende:
Mijn gok zou zijn:

Merk verf in combo met kleurenwaaier van dat merk, andere optie is: Kleurnummer van flexa of sikkens oid deze worden veel gebruikt door schilders(al dan niet in combo met de desbetreffende merken verf)
Flexa en Sikkens hebben heel andere kleurnummers.
pi_57213069
Flexa heeft een 4 cijferig kleurnummer naar mijn weten, Sikkens heeft een 6 letter/cijfer combinatie (G0.05.85 bijvoobeeld). Zou morgen eens een blik kunnen werpen in de kleurenwaaiers bij de verfhandel als ik het niet vergeet.
pi_57217058
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 18:39 schreef naaa het volgende:

Eventueel kan ik jouw kleurcode morgen even opzoeken in de computer (van onze mengmachine [afbeelding] ), uit welke "waaier (Histor of Rambo)" deze kleur komt.
Histor kant en klaar begint met 65 en dan nog iets, op mengbasis hebben ze andere kleurcode's , ze hebben meerdere series maar de meest recente gebruikt: S 4050-Y50R bijvoorbeeld, Flexa en Sikkens gebruiken 6 delige code's : Q9.05.10 ofzo of G0.05.82.
Bram! Boterham!
pi_57217289
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 10:48 schreef lj_lightning het volgende:

[..]

Histor kant en klaar begint met 65 en dan nog iets, op mengbasis hebben ze andere kleurcode's , ze hebben meerdere series maar de meest recente gebruikt: S 4050-Y50R bijvoorbeeld, Flexa en Sikkens gebruiken 6 delige code's : Q9.05.10 ofzo of G0.05.82.
Wat MillFreak zegt klopt toch. Flexa heeft ook een lijn met 4-cijferige kleurcodes. Ik kende ook alleen de sikkens-like codes .
pi_57220341
Heb even op de verfmengmachine gekeken, daar geeft ie aan voor 1409, Melkwit, Histor Collectie (oud)
  vrijdag 7 maart 2008 @ 18:08:28 #20
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_57226158
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 13:28 schreef MillFreak het volgende:
Heb even op de verfmengmachine gekeken, daar geeft ie aan voor 1409, Melkwit, Histor Collectie (oud)
Kijk!

En kan ik deze kleur nog laten mengen? Moet het bedrijf waar ik wil mengen dan een Histor mengmachine hebben, of hoe werkt dat?

THANKS!
pi_57228331
Ok, uitsluitsel:

1409 Melkwit is inderdaad een Histor kleurnummer, van de oude serie Kant-en-Klaar (zoals dat zomooi heet ).

Is dus alleen nog maar verkrijgbaar op de mengmachine. Je kan bij iedere verfboer deze kleur laten mengen op de mengmachines van Sigma (en Histor), Sikkens (en dus Flexa), Wijzonol, etc.

Het is voor buitenschilderwerk? Dan dus kiezen voor geschikt product; dus bv. S2U van Sigma, Rubbol SD/XD van Sikkens, etc.

Verder zijn de vier cijferige codes terug te vinden in de Kant-en-Klaar lijnen van zowel Flexa en Histor (maar twee dezelfde nummers van die merken kunnen dus totaal verschillende kleuren zijn!).

Zes cijferige codes, bv. S0.00.00, zijn Sikkens codes. Deze kom je ook tegen bij/op sommige Flexa kleurenwaaiers en stalen; Flexa is immers van Sikkens.

Verder maakt Sigma veel gebruik van acht cijferige codes, welke overeen komen met het NCS kleurensysteem (een internationaal vastgelegd kleurensysteem, net zoals RAL nummers). Deze codes beginnen met vier cijfers (met soms een letter ervoor) gevolgd door een combinatie, bv. 6920-G11Y of S 7020-G10Y.

RAL kleuren zijn universeel; netzoals het NCS systeem zijn ze internationaal vastgelegd en dus op de mengmachines van alle fabrikanten verkrijgbaar. RAL nummers kom je veel tegen bij radiatoren, gevelbekleding, etc.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 10:38:32 #22
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_57239101
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 19:50 schreef naaa het volgende:
Ok, uitsluitsel:

1409 Melkwit is inderdaad een Histor kleurnummer, van de oude serie Kant-en-Klaar (zoals dat zomooi heet ).

Is dus alleen nog maar verkrijgbaar op de mengmachine. Je kan bij iedere verfboer deze kleur laten mengen op de mengmachines van Sigma (en Histor), Sikkens (en dus Flexa), Wijzonol, etc.

Het is voor buitenschilderwerk? Dan dus kiezen voor geschikt product; dus bv. S2U van Sigma, Rubbol SD/XD van Sikkens, etc.

Verder zijn de vier cijferige codes terug te vinden in de Kant-en-Klaar lijnen van zowel Flexa en Histor (maar twee dezelfde nummers van die merken kunnen dus totaal verschillende kleuren zijn!).

Zes cijferige codes, bv. S0.00.00, zijn Sikkens codes. Deze kom je ook tegen bij/op sommige Flexa kleurenwaaiers en stalen; Flexa is immers van Sikkens.

Verder maakt Sigma veel gebruik van acht cijferige codes, welke overeen komen met het NCS kleurensysteem (een internationaal vastgelegd kleurensysteem, net zoals RAL nummers). Deze codes beginnen met vier cijfers (met soms een letter ervoor) gevolgd door een combinatie, bv. 6920-G11Y of S 7020-G10Y.

RAL kleuren zijn universeel; netzoals het NCS systeem zijn ze internationaal vastgelegd en dus op de mengmachines van alle fabrikanten verkrijgbaar. RAL nummers kom je veel tegen bij radiatoren, gevelbekleding, etc.
OK. Helemaal duidelijk.

Melkwit is trouwens voor binnen. De schilder had voor de buitenverf (9010, 7022 en 9011) al S2U "besteld". Het buitenwerk wordt over een paar weken gedaan (als het weer beter is).
pi_57240002
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 10:38 schreef pdiscs het volgende:

[..]

OK. Helemaal duidelijk.

Melkwit is trouwens voor binnen. De schilder had voor de buitenverf (9010, 7022 en 9011) al S2U "besteld". Het buitenwerk wordt over een paar weken gedaan (als het weer beter is).
Melkwit zou zonder problemen ook te mengen zijn als buitenverf (in dit geval S2U); maar goed.

RAL kleuren is voor buitenwerk "universeler", waarschijnlijk hebben je buren ook één of meerdere dezelfde kleuren.
pi_57240069
Ik had vanochtend RAL 8015 in de pot liggen
  zaterdag 8 maart 2008 @ 19:44:41 #25
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_57249083
Vandaag even bij de Verfkampioen geweest. Die kon zonder problemen Histor 1409 mengen. Bedankt iedereen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')