abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 mei 2008 @ 14:59:50 #126
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58825390
Of Pidgin (Vroeger Gaim) voor een ICQ/MSN/Jabber/Veel in één client. Wil je ook webcam ondersteuning, dan werkt aMSN beter.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_58825428
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 14:59 schreef Iblis het volgende:
Of Pidgin (Vroeger Gaim) voor een ICQ/MSN/Jabber/Veel in één client. Wil je ook webcam ondersteuning, dan werkt aMSN beter.
aMsn werkt helemaal niet beter het kan alleen gebruik maken van een webcam, maar verder is 't een kloteprogramma.
  donderdag 22 mei 2008 @ 15:03:16 #128
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_58825464
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 14:59 schreef erikkll het volgende:
Ik heb een vraagje.

Ik heb een bedrijfje in de ICT. Ik wil voor mijn bedrijfje een 'leencomputer' maken, voor als mensen bijv. anders een week zonder pc zouden zitten.

Als de computer bij mensen weer weggaat, wil ik graag met 1 druk op de knop weer een clean install hebben.

Bestaat hier een programma voor?

Edit:
Ohja. Ik wil het liefst ubuntu 8.04 gebruiken!
Interresante vraag. Je zou er voor kunnen kiezen om 8.04 te installeren, en dan de mensen die de pc lenen gewoon een account geven zonder rechten...
Dan delete je gewoon het account en /home/gebruiker als diegene klaar is
  donderdag 22 mei 2008 @ 15:14:58 #129
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58825752
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 15:01 schreef erikkll het volgende:

[..]

aMsn werkt helemaal niet beter het kan alleen gebruik maken van een webcam, maar verder is 't een kloteprogramma.
Ik zeg toch… wil je gebruik maken van een webcam dan werkt aMSN beter. Immers, Pidgin en emesene ondersteunen deze (volgens mij) helemaal niet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 22 mei 2008 @ 15:15:20 #130
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_58825765
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 14:59 schreef erikkll het volgende:
Ik heb een vraagje.

Ik heb een bedrijfje in de ICT. Ik wil voor mijn bedrijfje een 'leencomputer' maken, voor als mensen bijv. anders een week zonder pc zouden zitten.

Als de computer bij mensen weer weggaat, wil ik graag met 1 druk op de knop weer een clean install hebben.

Bestaat hier een programma voor?

Edit:
Ohja. Ik wil het liefst ubuntu 8.04 gebruiken!
Het schoonmaken van een user:
userdel {username}
rm -rf /home/{username}
useradd {username}

Kun je zelfs in een tekstfile stoppen en onder je eigen username stoppen zodat het uitgevoerd wordt als jij inlogt.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  donderdag 22 mei 2008 @ 15:16:07 #131
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58825791
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 15:03 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Interresante vraag. Je zou er voor kunnen kiezen om 8.04 te installeren, en dan de mensen die de pc lenen gewoon een account geven zonder rechten...
Dan delete je gewoon het account en /home/gebruiker als diegene klaar is
Of je doet een install, dumpt deze met dd naar een file in het network, en bij teruggave start je vanaf een live CD en zet die image weer terug.
pi_58826060
wat is dd?

Goed om te weten hoe ik een user verwijder. Alleen wil ik ook graag eventuele geïnstalleerde applicaties weer verwijderen. (Ik wil het installeren van applicaties in principe wel toestaan).
pi_58826103
ah, ik zie al wat dd is.
edit: ingewikkeld
  donderdag 22 mei 2008 @ 15:54:48 #134
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_58826912
'dd' het heeft niet voor niets Data Destroyer als bijnaam
Maar zoals met alles onder Linux: alles lijkt ingewikkeld totdat je er even induikt

Klonen van een disk genaamd sda2 naar sdb2:

1dd if=/dev/sda2 of=/dev/sdb2 bs=4096 conv=notrunc,noerror

Als je dit in een script plaatst met een usb drive als source (if) en je systeem als target (of) heb je een complete backup van je systeem.

Alle packages die geinstalleerd worden staan normaal gecached op schijf dus een simpele
sudo apt-get remove
van die packages verwijderd wat is geinstalleerd.

Dus ja, wat je wilt moet kunnen maar zal de eerste keer wel wat werk vergen

mijn advies: maak een backup voordat het systeem weggaat en restore die backup als het systeem terugkomt.
  donderdag 22 mei 2008 @ 16:11:38 #135
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_58827349
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 15:15 schreef wdn het volgende:

[..]

Het schoonmaken van een user:
userdel {username}
rm -rf /home/{username}
useradd {username}
userdel -r $username, hoef je niet zelf de rm -rf /home/$username te doen.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  donderdag 22 mei 2008 @ 16:26:56 #136
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_58827733
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 16:11 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

userdel -r $username, hoef je niet zelf de rm -rf /home/$username te doen.
nog makkelijker dus
pi_58828618
allemaal zeer bedankt, ook wdn voor het uitleggen van dd
  donderdag 22 mei 2008 @ 18:33:33 #138
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_58830473
erikll: Als je je leen-users toch zooi wilt laten installeren (dwz sudo password afgeven ) dan kun je van te voren een lijst maken met pakketten die geinstalleerd zijn, en die naderhand weer terugzetten. Maar goed, je configuraties zijn dan toch mogelijk aangepast door de lener, dus is de enige manier om echt de originele status van je computer terug te krijgen zoals reeds is gezegd; geen admin mogelijkheid geven.
  donderdag 22 mei 2008 @ 18:40:22 #139
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58830598
Hier nog wat over het dd commando. Je kunt ervoor kiezen hele schijven, of alleen partities te backuppen. Als je wilt kun je het ook door gzip pipen, en van gzip in een stream door scp die het dan over je netwerk wegschrijft.

Dit brengt het systeem weer helemaal in 'oorspronkelijke' staat terug. Sowieso zou ik dat altijd doen, want in het slechtste geval is je user kwaadaardig en heeft hij toch roottoegang gekregen en dingen achtergelaten.
  donderdag 22 mei 2008 @ 18:51:59 #140
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_58830869
Iblis: mee eens.

Visitor.Q: heeft totaal geen zin om geen admin rechten toe te staan. Linux is zo gemaakt dat iemand die fysiek bij een machine kan in staat is om met een reboot het root wachtwoord te omzeilen. Tenzij je daar ook weer tijd in gaat steken...

Ik zou zeggen: kloon de schijf met dd of wat dan ook. geef de machine mee met 1 voorwaarde: fysiek mag er niks kapot gemaakt worden. En als de machine terugkomt hele systeem terugzetten.
Weet je zeer zeker dat er niks met je systeem mis is.

En dan heb ik nog 1 totaal ander argument: het compleet dichtspijkeren van alle mogelijkheden zal als resultaat hebben dat 'linux' niet goed genoeg is.

[ Bericht 13% gewijzigd door wdn op 22-05-2008 19:20:32 ]
pi_58832121
Misschien is zo'n PCI recovery kaart wel iets voor Erikkl. Kaart erin en makkelijk alles weer terug naar beginstand laten zetten.

Zag op DX wel een kaartje voor $9,60, helaas werkt die alleen met Windows als ik het goed zie.
pi_58832478
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 18:51 schreef wdn het volgende:

En dan heb ik nog 1 totaal ander argument: het compleet dichtspijkeren van alle mogelijkheden zal als resultaat hebben dat 'linux' niet goed genoeg is.
Dat was inderdaad mijn belangrijkste punt. Ik wil mensen niet opzadelen met het idee dat linux een systeem is waar je geen bal mee kunt
pi_58832522
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 19:40 schreef tomwas54 het volgende:
Misschien is zo'n PCI recovery kaart wel iets voor Erikkl. Kaart erin en makkelijk alles weer terug naar beginstand laten zetten.

Zag op DX wel een kaartje voor $9,60, helaas werkt die alleen met Windows als ik het goed zie.
Ik wil graag dat alle data er op blijft staan zolang de pc bij de klant is Anders had ik dit idd gewoon als oplossing genomen.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 08:11:55 #144
159841 Dzy
It is I
pi_58847043
quote:
Nog een vraagje over Debian, als ik die installeer vraagt hij op een gegeven moment om m'n hostname. Ik had niet echt een idee wat ik daar moest invullen dus iets willekeurigs ingesteld, alleen nu doet proftpd het niet omdat hij loopt te whinen over die hostname. Die pc zit achter een netwerk met router van @home, wat moet ik dan als hostname instellen? Waar kan ik dat later nog aanpassen of is het makkelijker te reinstallen?
?

Verder lukt het behoorlijk met Debian en Kubuntu, nog een paar vraagjes. Hoe kan ik een soort van Task Manager te voor schijn toveren in beiden? Zeg maar waar de draaiende daemons in staan. M'n geluid klinkt echt vercrackt onder Kubuntu, moet ik nog speciaal naar drivers zoeken? Gaat gewoon om m'n onboard geluidschip. Het "doet" het wel maar totaal niet zuiver. Niet zoals onder linux iig. Maar m'n belangrijkste vraag is die over de hostname Thanks!
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
  vrijdag 23 mei 2008 @ 08:20:31 #145
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_58847142
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 08:11 schreef Dzy het volgende:

[..]

?

Verder lukt het behoorlijk met Debian en Kubuntu, nog een paar vraagjes. Hoe kan ik een soort van Task Manager te voor schijn toveren in beiden? Zeg maar waar de draaiende daemons in staan. M'n geluid klinkt echt vercrackt onder Kubuntu, moet ik nog speciaal naar drivers zoeken? Gaat gewoon om m'n onboard geluidschip. Het "doet" het wel maar totaal niet zuiver. Niet zoals onder linux iig. Maar m'n belangrijkste vraag is die over de hostname Thanks!
kde user manager:
https://help.ubuntu.com/5(...)/C/sectK-system.html
https://help.ubuntu.com/5.10/kubuntu/images/C/kubuntu-kuser.png

Command line: top
http://www.cyberciti.biz/(...)ilization-780043.png

Hostname had ik al beantwoord: zie /etc/hosts denk ik. Dat is de enige plek die ik ken waar een host name staat. edit: hmmmm ik zie mijn reply niet meer staan... Sorry. Ik meende toch echt dat ik dat gepost had
In /etc/hosts staan je namen gekoppeld aan je ip adressen.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 08:24:05 #146
159841 Dzy
It is I
pi_58847182
/etc/hosts is een DNS overriding config file, net als in Windows. Heeft niet zoveel met je hostname te maken, behalve dat die er ook in staat om naar 127.0.0.1 te verwijzen. Maar toch bedankt

KUser is wat ik zocht inderdaad, bedankt!
  vrijdag 23 mei 2008 @ 08:25:40 #147
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_58847202
Ja, maar er zijn denk ik geen andere plekken waar je iets met je host name kunt (qua instellen).

Zeg jij lijkt meer expert te zijn op dat gebied als ik dus zoek het ff zelf uit lol (jaaaa humorisch bedoeld)
  vrijdag 23 mei 2008 @ 08:30:47 #148
159841 Dzy
It is I
pi_58847279
Lol, die hosts file ken ik dan toevallig van Windows, aardig wat mee gewerkt en ik wist toevallig dat die in Linux hetzelfde werkt (net als bij Mac) Maar ik snap dus niet wat of welke hostname ik moet invullen bij het installen van Debian. Ik dacht gewoon willekeurig maar proftpd begon over m'n hostname te blaten toen ik die wou opstarten. Bedankt!
  vrijdag 23 mei 2008 @ 08:35:10 #149
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_58847319
Host name op mijn systeem zijn zelf verzonnen namen. Alleen mijn router heeft de host name van @home.

http://www.castaglia.org/(...)-mini-HOWTO-DNS.html
quote:
Frequently Asked Questions
Question: Why do I see the following when my proftpd starts up?

getaddrinfo 'hostname' error: No address associated with hostname
warning: unable to determine IP address of 'hostname'

Answer: This error is ProFTPD's way of reporting that it was unsuccessful in resolving hostname to an IP address. Fixing this is a matter of configuring DNS for that hostname: properly set up an IP address for that DNS name in your DNS server, use a DNS name that has an IP address, or (as a quick fix/last resort) add that DNS name to your /etc/hosts file. The proper solution depends largely on the circumstances.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 08:37:56 #150
159841 Dzy
It is I
pi_58847351
Hmm ok, dus ik moet de hostname die ik heb ingevuld bij de Debian installatie even bij /etc/hosts instellen, hier bij Kubuntu staat die er automagisch al bij. Maar daar zal ik vanavond eens naar kijken! Debian servertje staat hier niet thuis maar bij een vriend.

Edit: Bedankt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')