Grafisch: GParted/QtPartedquote:Op donderdag 24 april 2008 16:42 schreef Quincy5 het volgende:
@mgerben:
Heel erg bedankt voor je goede tip en duidelijke uitleg!![]()
Nog een klein newbie-vraagje: hoe maak ik een nieuwe partitie aan?In windows heb je Schijfbeheer, maar ik heb in Ubuntu tot nu toe niets vergelijkbaars kunnen vinden. Als ik de help files goed begrijp wordt hiervoor GNOME Partition Editor gebruikt, en deze is niet standaard geïnstalleerd. Klopt dit? Ik ga hem iig binnenkort even installeren en kijken wat het precies is.
quote:Op donderdag 24 april 2008 16:42 schreef Quincy5 het volgende:
@mgerben:
Heel erg bedankt voor je goede tip en duidelijke uitleg!![]()
Nog een klein newbie-vraagje: hoe maak ik een nieuwe partitie aan?In windows heb je Schijfbeheer, maar ik heb in Ubuntu tot nu toe niets vergelijkbaars kunnen vinden. Als ik de help files goed begrijp wordt hiervoor GNOME Partition Editor gebruikt, en deze is niet standaard geïnstalleerd. Klopt dit? Ik ga hem iig binnenkort even installeren en kijken wat het precies is.
Volgens mij zit het zo:quote:Op donderdag 24 april 2008 17:59 schreef Cid het volgende:
Iemand wel eens meegemaakt dat bij een versie installatie met twee HD's een letter overgeslagen wordt?
Mijn raid ging de soep in, omdat ik wel een /dev/hda en /dev/hdc heb maar geen /dev/hdb. Iemand een idee hoe dat kan?
Oh dat kan wel eens kloppen. Maar wel vreemd dat nu ik switch van Fedora 8 naar CentOS 5 het ineens gebeurd, zonder dat ik in de kast iets geprutst heb.quote:Op donderdag 24 april 2008 18:49 schreef Farenji het volgende:
[..]
Volgens mij zit het zo:
/dev/hda = device 1 van primary IDE interface
/dev/hdb = device 2 van primary IDE interface
/dev/hdc = device 1 van secundary IDE interface
/dev/hdd = device 2 van secundary IDE interface
Maw: het is afhankelijk van hoe je je drives in je pc hebt hangen.
Dat klinkt als een goed planquote:Op zaterdag 26 april 2008 12:22 schreef Iblis het volgende:
Je kunt sudo wel zo configureren dat je het root-wachtwoord (of dat van een speciale user) nodig hebt om het uit te voeren.
man 5 sudoers en zoeken op rootpw.quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat klinkt als een goed planEens kijken of ik erachter kan komen hoe ik dat voor elkaar krijg.
Ik ben hier nu mee begonnen, maar bij het kopieren maakt hij de hele nieuwe directory en alle bestanden en directories hierin van rootquote:Op donderdag 24 april 2008 13:50 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ja.
Ik weet niet hoe goed het vergroten/verkleinen van bestaande partities gaat, maar ik heb een fantastische tip voor je die je ook bij volgende installaties gaat helpen.
Maak een nieuwe partitie aan. Groot. Heel groot.
Mount de partitie in een tijdelijke directory. Bijvoorbeeld in /mnt/MyNewPart
Kopieer de volledige home-directory van jouzelf naar die nieuwe partitie. Vanuit een commandbox is dat dus cp -r /home/mijnhomedir /mnt/MyNewPart
<knip>
Dan heeft nu sudo toch totaal geen nut meer? Nu kan je net zo goed gewoon root worden om dingen te doen.quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:52 schreef Tijn het volgende:
Ik heb met visudo de optie rootpw toegevoegd aan default. En nu vraagt sudo idd het rootpassword wanneer ik sudo uitvoer in plaats van m'n normale passwordCool, bedankt!
Niet helemaal. Het voordeel aan sudo is dat het je weer teruggooit in je user-shell. Je hebt zo niet een root-shell openstaan waarmee je per ongeluk schade aanricht, doordat je iets in je homedir denkt te doen, of een typefout met fatale gevolgen maakt.quote:Op zondag 27 april 2008 15:31 schreef Cid het volgende:
[..]
Dan heeft nu sudo toch totaal geen nut meer? Nu kan je net zo goed gewoon root worden om dingen te doen.
Jawel, want voorheen vergat ik wel eens dat ik in een rootshell zat en dan had ik opeens iets verwijderd of veranderd wat ik helemaal niet had mogen doen. Met sudo voer ik maar 1 commando uit onder root en ben ik daarna weer snel veilig mezelf.quote:Op zondag 27 april 2008 15:31 schreef Cid het volgende:
[..]
Dan heeft nu sudo toch totaal geen nut meer? Nu kan je net zo goed gewoon root worden om dingen te doen.
quote:Op zondag 27 april 2008 15:07 schreef Quincy5 het volgende:
Ik ben hier nu mee begonnen, maar bij het kopieren maakt hij de hele nieuwe directory en alle bestanden en directories hierin van rootWaarom gebeurt dit? Is er een manier om alles in 1 keer te chown'en? En om dit de volgende keer te voorkomen?
Edit: ik heb in de man pages al gevonden dat ik het waarschijnlijk met chown -R kan oplossen, maar blij wordt ik van dat soort onverwachte dingen nog steeds niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |