http://heitingaisajax.punt.nl/?id=453641&r=1&tbl_archief=&Amsterdam, 3 maart 2008
Beste Elwin,
Allereerst wil ik je heel hartelijk danken voor de brief die je mij stuurde en waarin je op indringende manier duidelijk maakt dat jij en met jou vele supporters een eventueel vertrek van mij heel verdrietig zouden vinden.
De vele reacties die jij hebt verzameld zijn een bewijs dat het tussen de supporters van Ajax en mijzelf wel goed zit. Van mijn kant, en daar heb ik nooit een geheim van gemaakt, heb ik altijd grote waardering en respect gehad voor de supporters die ons door dik en dun steunen.
De gevoelens van de supporters en hun reacties, waarvan jij een groot aantal bij je brief hebt gevoegd, neem ik absoluut mee bij de overwegingen over de invulling van mijn toekomst.
Dat er bij Ajax –weer- dingen gaan veranderen (en natuurlijk hopen we met zijn allen dat dat ten goede zal zijn) zijn zaken waar ik bij een besluit minder rekening houd. Ook heb ik geen eisen, niet aan het bestuur en zeker niet aan de supporters.
Wanneer ik een beslissing neem, welke die ook is, dan is dat er één die ik geheel vanuit mijn eigen inzicht doe en die niet afhankelijk is van voorwaarden binnen de club.
Het gaat op dit moment om mijn loopbaan waarvan ik al vele jaren -eigenlijk mijn hele voetballeven- bij Ajax heb doorgebracht. Mijn toekomstkeuze staat dus los van veranderingen of omstandigheden binnen de club, de club waarvan ik houd en waarvan ik altijd zal blijven houden. Ieder mens heeft zijn eigen ambities, zijn doelstellingen en daarbij hoort ook het overwegen van inslaan van nieuwe wegen.
De actie die jij hebt gestart raakt mij uiteraard wel, een nieuw bewijs van de geweldige band die er is. Het weegt mee in een eventuele beslissing om mijn grenzen al dan niet te verleggen maar er zijn factoren die, wanneer ik kijk naar de invulling van mijn loopbaan als sportman, misschien zwaarder moeten wegen.
Op dit moment heb ik nog geen beslissing over mijn toekomst genomen, al zal die beslissing er snel komen, met daarbij de mogelijkheid dat ik een deel van mijn droom zal kunnen verwezenlijken.
Mocht het zover komen, wees er dan zeker van dan mijn respect naar de supporters van Ajax onveranderd groot zal zijn, mede dankzij hartverwarmende reacties als die van jou. Wees daarvan overtuigd.
Ik dank je nog eens voor je brief die ik zal bewaren. Binnenkort weten we naar welke kant de beslissing gaat en ik ben er zeker van dat, ook wanneer die beslissing betekent dat ik mijn cluppie ga verlaten, jij die zult respecteren.
Met sportieve groeten ondertekent,
John Heitinga
Secrets never die. Only people.