abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57112489
quote:
Op zondag 2 maart 2008 19:15 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Eigenlijk wel, maar het helpt dan wel als je naam Archimedes is.
Dus met oppervlakte berekenen van -((26^0.5)/(1.6))X^2+17 en dan het deel tussen y=0 en y=17
Doe ik..

Y=0 geeft X=-2.31 V X=2.31
T=4.62x17/2=39.27
en dan..
(4/3)T
(4/3)39.27=52.36

En dit klopt ongeveer?
Ik ben een superster want ik drink jupiler!
  zondag 2 maart 2008 @ 21:06:53 #27
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57112945
Wat je nou T noemt en hoe je daarmee rekent is me onduidelijk, maar die 52.36 klopt wel. Het moet ook niet zijn "en dan het deel tussen y=0 en y=17" maar "het deel tussen y=0 en y=17-sqrt(26)/1.6*x²".
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_57113392
Het is me duidelijk.
Bedankt voor de hulp!
Ik ben een superster want ik drink jupiler!
pi_57155323
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:03 schreef GlowMouse het volgende:

Vorige week ben ik begonnen aan de bachelorthesis over een verband tussen grafen en matrices. Om uit te leggen waar het over gaat, is een begrip nodig, uitgesproken als 'X fits G' (met G=(V,E)):
[ afbeelding ]
Gegeven een graaf G met kleurgetal chi, is een matrix X in A(G) te vinden waarvan de rang niet groter is dan chi (Haemers rank bound). Mijn uiteindelijke doel is om voor een aantal lichamen F_q en een aantal dimensies het grootst mogelijke verschil tussen de rang van die matrix en chi te vinden. Ik moet me daarvan in lichamen verdiepen, want behalve IR ben ik daar nooit mee bezig geweest (ben econometrist en geen wiskundige). Jullie zullen me er de komende maanden nog wel over horen
Dat is toch niet toevallig "de" Willem Haemers uit Noord-Brabant?
Jouw probleem klinkt best interessant. Hou jij je als econometrist ook bezig met Galoisvelden?
pi_57155566
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:13 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Galoisvelden
Misschien moeten we ook een Vlaams-Nederlandse woordenlijst gaan aanmaken hier. Ik maak alvast een beginnetje.

Vlaams - Nederlands:
Galoisveld - eindig lichaam
veld - lichaam
lichaam - scheef lichaam of delingsring

dinsdag 4 maart 2008 @ 19:22:39 #31
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_57155586
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:13 schreef zuiderbuur het volgende:
Dat is toch niet toevallig "de" Willem Haemers uit Noord-Brabant?
Jouw probleem klinkt best interessant. Hou jij je als econometrist ook bezig met Galoisvelden?
Dat is hem ja. Heb wel college van hem gehad, en mijn thesisbegeleider zit in de kamer naast hem.
Galoisvelden zegt mij niets, maar nu ik gelezen heb dat het een eindig lichaam is kan ik vertellen dat het een onderwerp is waar weinig econometriestudenten wat vanaf weten. In Tilburg in ieder geval; daar zijn in de eerste week van het eerste studiejaar wat eigenschappen van IR opgesomd met de opmerking dat IR een lichaam is, maar daar is het bij gebleven wat algebra betreft. Vanochtend vroeg ik mij nog af hoe F8 ooit een lichaam kon zijn als 2*4=0, dus dat geeft het niveau denk ik wel aan.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_57156155
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:22 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dat is hem ja. Heb wel college van hem gehad, en mijn thesisbegeleider zit in de kamer naast hem.
Galoisvelden zegt mij niets, maar nu ik gelezen heb dat het een eindig lichaam is kan ik vertellen dat het een onderwerp is waar weinig econometriestudenten wat vanaf weten. In Tilburg in ieder geval; daar zijn in de eerste week van het eerste studiejaar wat eigenschappen van IR opgesomd met de opmerking dat IR een lichaam is, maar daar is het bij gebleven wat algebra betreft. Vanochtend vroeg ik mij nog af hoe F8 ooit een lichaam kon zijn als 2*4=0, dus dat geeft het niveau denk ik wel aan.
De verwarring tussen velden en lichamen lijkt ook tussen Vlaanderen en Nederland te bestaan. (Wij zeggen doorgaans dat de quaternionen een lichaam zijn, en de reële getallen een lichaam en zelfs veld want commutatief voor vermenigvuldiging)
Als je wiskunde/ ingenieursopleiding volgt in Gent, leer je in het eerste semester werken met eindige velden.
Bij ons werkt die fout ook gemaakt in het begin (dat een veld met p^3 elementen dan gewoon Z modulo p^3 is). De beste manier om het te bekijken is als de veeltermen over F_p modulo een irreduciebele veelterm.
Ik weet niet met welk programma je wil werken (Ik heb al vrij veel met Galoisvelden gewerkt en ik weet dat Maple in elk geval niet zo sympathiek is op dat gebied )
pi_57157257
Hai,

ik ben bezig met opgaven over complexe getallen, maar kom er niet uit.
Ik zou niet weten waar ik moet beginnen met de opgaven...
Kan iemand mij helpen? Het gaat over de volgende opgaven:

1. Zoek alle z in C (verzameling complexe getallen), zodat z2 = i

2. Geef drie oplossingen in C (verzameling complexe getallen) van de vergelijking:
z3 - z2 + 3z - 3 = 0

3. Geef formules voor sin(4x) en cos(4x) uitgedrukt in sin(x) en cos(x).

alvast bedankt!
pi_57157406
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 20:28 schreef Ki08 het volgende:
Hai,

ik ben bezig met opgaven over complexe getallen, maar kom er niet uit.
Ik zou niet weten waar ik moet beginnen met de opgaven...
Kan iemand mij helpen? Het gaat over de volgende opgaven:

1. Zoek alle z in C (verzameling complexe getallen), zodat z2 = i
Ben je reeds vertrouwd met de exponentiële notatie van complexe getallen?
Dus dat e^(Pi/2 * i)= i ?
quote:
2. Geef drie oplossingen in C (verzameling complexe getallen) van de vergelijking:
z3 - z2 + 3z - 3 = 0
Splits op in twee delen, beide zijn deelbaar door z-1 (kortom : je moet ontbinden in factoren). Het product is nul als en slechts als minstens één van de factoren nul is.
quote:
3. Geef formules voor sin(4x) en cos(4x) uitgedrukt in sin(x) en cos(x).
Ken je de formule van de Moivre?
  dinsdag 4 maart 2008 @ 20:39:33 #35
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_57157565
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 19:43 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

De verwarring tussen velden en lichamen lijkt ook tussen Vlaanderen en Nederland te bestaan. (Wij zeggen doorgaans dat de quaternionen een lichaam zijn, en de reële getallen een lichaam en zelfs veld want commutatief voor vermenigvuldiging)
Als je wiskunde/ ingenieursopleiding volgt in Gent, leer je in het eerste semester werken met eindige velden.
Bij ons werkt die fout ook gemaakt in het begin (dat een veld met p^3 elementen dan gewoon Z modulo p^3 is). De beste manier om het te bekijken is als de veeltermen over F_p modulo een irreduciebele veelterm.
Ik weet niet met welk programma je wil werken (Ik heb al vrij veel met Galoisvelden gewerkt en ik weet dat Maple in elk geval niet zo sympathiek is op dat gebied )
Ik moet bekennen dat algebra in het algemeen een grote blinde vlek van me is, ik heb er tijdens m'n studie nooit veel moeite in gestoken en daar heb ik achteraf wel erg spijt van. . Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat Mathematica het een en ander aan mogelijkheden heeft om met dat soort zaken te werken. Als je zoekt naar bijv. 'Galois' in de documentatie om een indruk te krijgen: http://search.wolfram.com/?query=galois&collection=reference&lang=en. Ik heb een tijdlang een laptop meegesleept naar de uni om Mathematica te kunnen gebruiken; vind Maple, die geïnstalleerd stond op de computers, duidelijk inferieur aan Mathematica. Als student heb je voor een paar tientjes een probeerversie voor een semester, daarna kun je evt. overstappen naar een versie die geldig blijft zolang je studeert/promoveert voor een zacht prijsje (ik meen ¤ 80). Wat ik maar wil zeggen is dat het als student niet onmogelijk is om er de beschikking over te krijgen. Als niet-student is het een ander verhaal .
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_57157915
Ik ben hiernaartoe doorverwezen nadat ik een topic had gestart over m'n vraag; ik wil namelijk de kracht in pond (die gegeven is) omrekenen naar de kracht in pk. Daarvoor heb ik tot nu toe het volgende gedaan:

De pk (paardenkracht) is de hoeveelheid kracht die een gewicht van 1 kilogram in een tijd van 1 seconde over een afstand van 1 meter omhoog of opzij trekt.
Een pond is ongeveer 0,454 kg. Dit houdt in dat 1 kilogram ongeveer gelijk is aan 2,2 pond. Nu kan er naar Newton gerekend worden:

0,454 * 9,81 = 4,45 Newton
4,45 * 14000 = 62300 Newton
Oftewel, 14000 pond is 62300 Newton.
1 pond staat gelijk 4,45 Newton, en dus pk. Om nu de hoeveelheid pk die een motor van 14000 pond levert te berekenen is alleen nog maar het volgende sommetje nodig:

4,45 * 14000 = 62300 pk of 62300 Newton = 62300 pk

Een F-16 beschikt over een motor die 14000 pond stuwkracht kan leveren. Een F-16 kan dus maximaal 62300 pk leveren. Ter vergelijking, een Volkswagen Golf kan ‘slechts’ 105 pk leveren. Uit de volgende rekensom volgt dan:

62300 : 105 = 593
Er zijn dus 593 Volkswagen Golf auto’s nodig om een F-16 aan de grond te houden.
google is your friend
pi_57158194
pk is voor zover ik weet een eenheid van vermogen, niet van kracht.
pi_57158359
[/quote]
quote:
[quote]Op dinsdag 4 maart 2008 20:33 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ben je reeds vertrouwd met de exponentiële notatie van complexe getallen?
Dus dat e^(Pi/2 * i)= i ?
[..]

Splits op in twee delen, beide zijn deelbaar door z-1 (kortom : je moet ontbinden in factoren). Het product is nul als en slechts als minstens één van de factoren nul is.
[..]

Ken je de formule van de Moivre?
uit vraag 2 kom ik denk ik wel uit. Van vraag 1 weet ik wel dat je dat zo op kunt schrijven, maar zou niet weten hoe het nu verder moet.. Formule van Moivre ken ik ook niet. Zou je die uit kunnen leggen?
Bedankt
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:19:34 #39
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_57169546
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 21:04 schreef thabit het volgende:
pk is voor zover ik weet een eenheid van vermogen, niet van kracht.
Inderdaad. Een paardenkracht is het vermogen dat nodig is om een gewicht omhoog (tegen de valversnelling in) te hijsen. Aangezien dat vanuit rust moet gebeuren heb je een vermogen nodig. Volgens wikipedia is 1 pk 0,74 kW.

De som vraagt volgens mij gewoon een krachtenevenwicht in stilstand. Dan komt er geen vermogen aan te pas.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_57169662
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 10:41 schreef GlowMouse het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De Moivre staat hier. Maar evt kan het ook via cos(2x) = cos²(x)-sin²(x) en sin(2x) = 2sin(x)cos(x), kost alleen veel meer schrijfwerk.
Oke, super bedankt voor je hulp!
  Moderator / Redactie Sport donderdag 6 maart 2008 @ 12:06:47 #41
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_57194265
Het gaat om Max W(Ua, Ub)
Welvaartsfunctie is W = Ua + Ub + 1/10 Ua * Ub
Ua = 10
Ub = 100

Hoe kan je dit herverdelen zodat W max is, antwoord is Ua=55 en Ub=55 max W wordt dan 412,5 maar hoe bereken je dit ook al weer? Lagrange moet je geloof ik gebruiken, maar hoe het gaat dan om die eerste stap hoe je het op moet schrijven, afgeleiden berekenen kan ik zelf ook wel
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_57194531
Ua kan niet tegelijkertijd 10 en 55 zijn.
pi_57194952
Maar goed, ik neem aan dat bedoeld wordt F(Ua,Ub):=Ua+Ub=110. Lagrange zegt dan dat in een lokaal extremum moet gelden dat (dW/dUa,dW/dUb) een veelvoud is van (dF/dUa,dF/dUb)=(1,1). Dus in dit geval moet dW/dUa gelijk zijn aan dW/dUb. Invullen geeft 1+Ub/10=1+Ua/10, waaruit volgt dat Ua=Ub, ofwel Ua=Ub=55 want ze moeten samen 110 zijn. Even nog wat extreme waarden invullen (Ua,Ub)=(0,110) en (Ua,Ub)=(110,0) laat zien dat het lokale extremum inderdaad een maximum is.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 6 maart 2008 @ 12:54:24 #44
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_57195241
KLopt ja , hier heb ik wel wat aan tnx

Die eerste Ua=10 kan vergeten worden was gedeelte van de vorige opgave.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_57209614
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 20:09 schreef teletubbies het volgende:
Als voor aftelbaar veel complexe getallen z1,z2,.. geldt |zi-zj|
is geheel voor alle i,j dan liggen ze allemaal op 1 rechte lijn.

Is er hint hoe dit misschien aangepakt kan worden? Ik dacht zelf aan cirkeltjes met gehele stralen om ieder van die getallen of bijv bewijzen uit het ongerijmde, toch telkens kom ik vast te zitten.

Alvast bedankt
als |zi-zj| is geheel voor alle i,j dat houdt in dat: het imaginaire gedeelte wegvalt in de aftrekking. Neem bijv zi=a+bi en zj=c+di dan |zi-zj| is een geheel getal d.e.s.d.a. di=bi
Omdat dit voor alle zi's geldt, zijn dus alle imaginaire gedeeltes van de complexe getallen gelijk. En in het complexe vlak is dit dus een horizontale rechte lijn door een bepaalde y-waarde
pi_57209784
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 22:55 schreef marleenhoofd- het volgende:

[..]

als |zi-zj| is geheel voor alle i,j dat houdt in dat: het imaginaire gedeelte wegvalt in de aftrekking. Neem bijv zi=a+bi en zj=c+di dan |zi-zj| is een geheel getal d.e.s.d.a. di=bi
Omdat dit voor alle zi's geldt, zijn dus alle imaginaire gedeeltes van de complexe getallen gelijk. En in het complexe vlak is dit dus een horizontale rechte lijn door een bepaalde y-waarde
Neem eens z1= 4 en z2= 3 * i
pi_57209846
2e orde taylorreeks formule op het punt (0,0) bij de formule: f(x,y)=e^(-x^2-y^2)cos(xy)
ik snap spontaan niet meer hoe ik een taylorreeksontwikkeling moet maken:')

en een stukje uit een andere som: ik moet z schrijven als een functie van x en y:
xy + z +3xz^5=4
  donderdag 6 maart 2008 @ 23:03:57 #48
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57209926
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 22:55 schreef marleenhoofd- het volgende:
Als zi = 7 + 6i, en zj = 4 + 2i, dan zi - zj = 3 +4i. En |3 + 4i| = 5? Of mis ik nu iets grandioos?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57209932
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 23:00 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Neem eens z1= 4 en z2= 3 * i
Het gaan niet over de verzameling van alle complexe getallen, het gaat over een deelverzameling daarvan, anders zou de hele vraag grote onzin zijn. Dus alle complexen getallen die als verzameling aan bovenstaande voldoen, liggen op een lijn in het complexe vlak.(en dat zijn alle getallen waarvan de imaginaire waardes hetzelfde zijn) Elke horizontale lijn vormt zo een eigen deelverzameling;)
pi_57209960
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 23:03 schreef Iblis het volgende:

[..]

Als zi = 7 + 6i, en zj = 4 + 2i, dan zi - zj = 3 +4i. En |3 + 4i| = 5? Of mis ik nu iets grandioos?
het geldt idd niet voor alle complexe getallen, maar de getallen waarvoor het wel geldt, liggen op een lijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')