abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57036835
quote:
De Tweede Kamer liet zich woensdag bijzonder kritisch uit over de fouten bij de fiscus, maar volgens Meussen (hoogleraar belastingrecht aan de Radboud Universiteit Nijmegen) hebben Kamerleden wel wat boter op hun hoofd. „Het is wrang om als staatssecretaris in de Kamer ter verantwoording te worden geroepen, terwijl de Kamer zelf medeveroorzaker is van de huidige problemen.”

Volgens Meussen heeft de politiek de fiscus in de afgelopen jaren „overladen met nieuwe taken en ingrijpend veranderende regelgeving”, die vervolgens ook in de systemen geïmplementeerd moesten worden.

Meussen: „In de ogen van de politiek is de fiscaliteit een speeltuin van jaarlijkse veranderingen, waarbij alles snel moet gaan, ingegeven door een ongebreidelde vernieuwingsdrang, zonder dat men de realiteitszin heeft om te beseffen dat er grenzen zijn aan veranderingsprocessen bij de Belastingdienst.”

Het zou „alle betrokkenen sieren om aan kritische zelfreflectie te doen en lering te trekken uit de in het verleden gemaakte fouten”, zegt Meussen, die het verstandig lijkt om voorlopig pas op de plaats te maken wat nieuwe fiscale regelgeving betreft. „Laat de Belastingdienst maar eens enkele jaren op verhaal komen.”
Complete artikel Reformatorisch dagblad „Fouten fiscus slecht voor publieke moraal”

En zo is het maar net, de politiek heeft bergen boter op het hoofd. Iedereen binnen de overheid weet hoe projecten werken als er Haagse politiek in het spel is: het moet af (want het wordt wet), er is groot budget en veel prestige. Kortom: een magneet voor consultants en adviseurs die adviseren dat het op die en die manier beslist haalbaar is binnen de gestelde tijd. De hele werkvloer weer dat het dat niet is, dat het haast- en broddelwerk wordt.

En dat het bij de belastingdienst fout aan het gaan was, is al een jaar of drie bekend. Ook bij de kamer. Maar men wacht tot aan de orde stellen opportuun is. De kamer stelt het pas aan de orde als het fout gegaan is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:38:13 #2
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57037071
Tja...maar dat is toch altijd zo? Tweede kamer komt met plannen, kijkt liever niet verder dan hun neus lang is en gaat klagen als het fout gaat, omdat dat weer een beetje air-time oplevert.

Dat gezegd, kan je natuurlijk wel stellen dat het kabinet dus "vergeten" is om in te grijpen. Die had de 2de kamer kunnen uitleggen dat al die veranderingen ook risico's met zich meebrengen en dat er een limiet is aan wat de fiscus kan doorvoeren aan veranderingen en vergeten leiding te geven is toch wel het grootste talent gebleken van alle kabinetten balkenende....

Dat gezegd, kan je natuurlijk ook zeggen dat de fiscus het kabinet en de 2de kamer beter had moeten informeren, tuurlijk moet de fiscus doen wat het kabinet en de 2de kamer wilt, maar aan de andere kant hebben ze nooit echt aangegeven dat al die wensen wel risico op de continuiteit van de dienstverlening met zich mee brengt.

Overigens vind ik dit echt een enorme storm in een verdomd klein glaasje water...goed het is een blunder en die 750.000 aangiften die verloren zijn gegaan lijkt enorm, maar ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat in 80 to 90% van de gevallen het gewoon een kwestie is van even opnieuw op de "send-knop" klikken en klaar...die 10% die alles weer opnieuw in moet vullen zijn idd een beetje het zaadje, maar goed zo moeilijk moet dat ook weer niet zijn, ze hebben het namelijk net al ingevuld, gevalletje van het zelfde weer opnieuw invullen lijkt me.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_57037368
Helemaal mee eens, ik erger me gruwelijk aan de hypocrisie.

Ook nog eens gevoed door de Telegraaf nu
pi_57041256
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:38 schreef Semisane het volgende:

Overigens vind ik dit echt een enorme storm in een verdomd klein glaasje water...goed het is een blunder en die 750.000 aangiften die verloren zijn gegaan lijkt enorm, maar ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat in 80 to 90% van de gevallen het gewoon een kwestie is van even opnieuw op de "send-knop" klikken en klaar...die 10% die alles weer opnieuw in moet vullen zijn idd een beetje het zaadje, maar goed zo moeilijk moet dat ook weer niet zijn, ze hebben het namelijk net al ingevuld, gevalletje van het zelfde weer opnieuw invullen lijkt me.
Iedereen die digitaal heeft ingevuld, moet het idd nog hebben. En imo ben je ook wel dom bezig als je niet effe een kopietje draait van je ingevulde belastingformulier.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het een enorme blunder is van de belastingdienst.
  donderdag 28 februari 2008 @ 18:42:54 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_57041466
En dan te bedenken dat die hele KM heffing ook een groot ICT systeem wordt......
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 28 februari 2008 @ 19:01:03 #6
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57041887
Hèhè. Eindelijk wat gezonde redenatie. Eenzelfde artikel stond weken geleden ook al in de AutomatiseringsGids, toen tienduizenden ondernemers verplicht (en uiteraard zonder excuses) hun vele malen complexere aangifte op moesten sturen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_57042049
En 'even een kopietje maken' gaat natuurlijk ook op voor de belastingdienst.
Verder is dit de druppel die de emmer doet overlopen (en die de politiek eindelijk momentum geeft om in te grijpen). Want er gaat al langer meer mis met de automatisering, en de verhalen over hoe de zaken nu gaan (in de ontwikkeling) zijn niet hoopgevend.
En precies dat is -ook in Den Haag- al een tijd (jaartje of drie) bekend, maar toe nu toe ontbrak het aan een voldoende grote aanleiding om de bezem erdoor te gaan halen.

Niet dat het nu vlekkeloos zal gaan hoor, maar pas-op-de-plaats bij het opzadelen van de belastingsdienst met nieuwe fratsen gecombineerd met budget voor automatisering en een nadruk op kwaliteit, schept wel enige kansen. Maar Den Haag heeft het geheugen van een goudvis, dus vermoedelijk wordt er morgen gepleit voor nieuwe belastingwetgeving..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57042418
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 19:07 schreef sigme het volgende:
En 'even een kopietje maken' gaat natuurlijk ook op voor de belastingdienst.
Verder is dit de druppel die de emmer doet overlopen (en die de politiek eindelijk momentum geeft om in te grijpen). Want er gaat al langer meer mis met de automatisering, en de verhalen over hoe de zaken nu gaan (in de ontwikkeling) zijn niet hoopgevend.
En precies dat is -ook in Den Haag- al een tijd (jaartje of drie) bekend, maar toe nu toe ontbrak het aan een voldoende grote aanleiding om de bezem erdoor te gaan halen.

Niet dat het nu vlekkeloos zal gaan hoor, maar pas-op-de-plaats bij het opzadelen van de belastingsdienst met nieuwe fratsen gecombineerd met budget voor automatisering en een nadruk op kwaliteit, schept wel enige kansen. Maar Den Haag heeft het geheugen van een goudvis, dus vermoedelijk wordt er morgen gepleit voor nieuwe belastingwetgeving..
Ik zeg er toch ook bij dat het een enorme blunder is van de belastingdienst.
Neemt naar mijn idee niet weg dat je zelf ook wel je administratie op orde moet hebben.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-02-2008 19:24:58 ]
pi_57043815
Ik denk dat we naar een grondige herziening van ons staatsrecht toe moeten, het parlement moet veel minder macht krijgen als het om uitvoerende zaken gaat. Politiek en uitvoering zijn twee totaal andere zaken, en dus is het parlement zeker niet het instituut dat zich met de uitvoering moet bemoeien, mijns inziens moet de kamer zich met ideologische zaken bezig houden, zoals euthanasie, zoals in hoeverre mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben, enzovoort.
pi_57046656
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 20:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik denk dat we naar een grondige herziening van ons staatsrecht toe moeten, het parlement moet veel minder macht krijgen als het om uitvoerende zaken gaat.
He tprobleem ligt bij de politici die voor elk wissewasje , elke zieligerd een regeltje bedenken. Veel regeltjes maken samen grote chaos.

Wat denk je dat het koste om de zalmsnip over te maken aan de minima een paar jaar terug? Menig gemeente had bijna net zo hoge kosten per betaling ervan als de snip zelve...
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_57064936
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 22:07 schreef Napalm het volgende:

[..]

He tprobleem ligt bij de politici die voor elk wissewasje , elke zieligerd een regeltje bedenken. Veel regeltjes maken samen grote chaos.

Wat denk je dat het koste om de zalmsnip over te maken aan de minima een paar jaar terug? Menig gemeente had bijna net zo hoge kosten per betaling ervan als de snip zelve...
Een grote sturende overheid werkt nou eenmaal niet. Zelfs de ICT weigert mee te werken.
pi_57089090
en met als bijkomende factor dat sowieso veel ict projecten mislukken ook bij bedrijven
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 1 maart 2008 @ 20:39:42 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_57089270
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 22:07 schreef Napalm het volgende:
...
Sowiezo kost iedere uitkerings GULDEN bijna een EURO. Mede door dit soort "weeffoutjes".
Lullig voor belastingbetalers en uitkeringstrekkers. Goed voor volgevreten bureaucraten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 2 maart 2008 @ 12:02:27 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_57101171
quote:
De Jager: Ik voer kilometerheffing niet uit

Staatssecretaris Jan Kees de Jager (CDA) van Financiën is niet van plan de in het regeerakkoord vastgelegde AOW- en kilometerheffing op de gewenste manier uit te voeren. De Belastingdienst kan de ingewikkelde politieke wensen er niet bij hebben.

Het AOW-plan
De AOW-heffing, ook wel Bosbelasting genoemd, houdt in dat 65-plussers met een aanvullend pensioen boven de 18.000 euro vanaf 2011 een heffing van 0,6 procent voor de kiezen krijgen, oplopend tot 17,9 procent in 2040. Deze maatregel is bedacht om de AOW betaalbaar te houden. Ouderen die tussen hun 62e en 65e jaar aan de slag blijven, ontvangen een bonus.
Dat zegt De Jager in een interview in De Telegraaf. 'Ik zeg niet dat niks kan, er mag best nieuw beleid gemaakt worden. Maar dat mag niet leiden tot ingewikkelde regels.'

Te complex
De Jager vindt het geen probleem om te adviseren over de manier waarop de kilometerheffing geïnd kan worden 'maar de Belastingdienst gaat die heffing niet uitvoeren'.

De staatssecretaris vindt ook de uitvoering van de zogenoemde Bosbelasting te complex. 'Van de AOW-heffing heeft de Belastingdienst gezegd: dat is te ingewikkeld. Dus heb ik gezegd: dat gaan we niet zo doen. We bekijken nu wat beoogd is.'

Compensatie
De PvdA zegt in een reactie op de uitspraken van De Jager dat vooral de compensatie voor ouderen die langer doorwerken voor uitvoeringsproblemen zorgt. Niet de heffing die aan rijke ouderen wordt opgelegd, aldus Tweede-Kamerlid Paul Tang.

Oppositiepartij VVD is blij dat De Jager goed geluisterd heeft naar VVD-leider Mark Rutte die afgelopen week opriep de ingewikkelde plannen rond de AOW-heffing en kilometerheffing in te trekken.

Niet uitvoerbaar
Afgelopen week moest De Jager in de Tweede Kamer al toelichten hoe de fiscus worstelt met de heffing die een zorgvuldig compromis is tussen coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie.

De Jager gaf in het parlement aan dat er nog druk onderzocht wordt welke variant het best uitvoerbaar is. 'Iets wat niet uitvoerbaar is, voeren we niet uit', aldus de bewindsman.

Afgelopen woensdag moest De Jager al melden dat 730.000 digitale aangiften inkomstenbelasting door het computersysteem onbruikbaar waren gemaakt.

Bron

He, he eindelijk iemand binnen de politiek die het licht gezien heeft nu de rest van het kabinet nog
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_57102301
Eindelijk iemand met ballen die de politiek durft te zeggen waar het op staat en dat wat zij willen niet op deze wijze of binnen dit termijn uitvoerbaar is,de politici bedenken wel het probleem maar laten de uitvoering aan derden over en hebben daarom geen inzicht over hoelang het duurt om iets te bouwen.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_57102313
quote:
Op zondag 2 maart 2008 12:02 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron

He, he eindelijk iemand binnen de politiek die het licht gezien heeft nu de rest van het kabinet nog
Nee, hoor.

Morgen komt de Rabobank (de CDA-bank dus) met een persbericht dat zij het wel willen regelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')