U begreep mij volkomen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 14:22 schreef Tokay het volgende:
Als ik het goed heb begrepen, schuilt het juiste antwoord dus in de door pyl geplaatste groepsfoto?
quote:Op vrijdag 29 februari 2008 15:00 schreef beeer het volgende:
Hee dat is helemaal geen Algerijn
Het is een Turkquote:Op vrijdag 29 februari 2008 15:24 schreef Mark-A het volgende:
Geen idee, ik plukte de eerste de beste Algerijn die ik kon vinden van het net. (voor heer Beeer)
ahaa.. het is een Algerijn die een Ottomaanse Turk nadoet. Mja.. ze lijken net op Turken hequote:
Ze zijn wel heel trots op dat de Turken ze hadden verenigd. Ik bied mij dan ook vrijwillig aan als Sultan van Algerije.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 16:07 schreef Mark-A het volgende:
De plaksnor nam u in de maling wellicht
quote:
Slim geconcludeerd.quote:Op maandag 3 maart 2008 10:57 schreef Z het volgende:
Maar wel een ontwerper dus. Architect?
quote:Op maandag 3 maart 2008 11:00 schreef Z het volgende:
Gister heb ik nog een moment gedacht aan Jan Jansen. Meubels dan?
quote:Documentaire over W.H. Gispen op tv
De bekende documentairemaker Jeroen Visser heeft een documentaire gemaakt over W.H. Gispen voor het NPS/VPRO televisieprogramma 'Het Uur van de Wolf'. Hierin komt de hedendaagse betekenis van de ontwerper naar voren en wordt zijn werk ook in een historische context geplaatst.
Willem Hendrik Gispen (1890-1981) behoort tot de eerste generatie industrieel ontwerpers. Als ontwerper is Gispen buitengewoon succesvol. Zijn moderne en functionele lampen en meubelen slaan aan in het vooroorlogse Nederland. De naam Gispen bepaalt tot vandaag ons beeld van het interieur van het Nieuwe Bouwen en is synoniem voor de moderniteit in Nederland.
In de jaren '90 beleeft een aantal van zijn bekendste ontwerpen een opmerkelijke revival en worden weer in productie genomen. De beroemde stalen buismeubels zijn opnieuw een groot commercieel succes en worden klassiekers. De vintage Gispen-meubelen vind je nu steeds meer in museale collecties. Dat onderstreept hun kunstzinnige kwaliteit en vormt een opvallende blijk van de omkering in de waardering: van industrieel gevormd gebruiksvoorwerp naar museaal stuk. Deze eer valt niet veel ontwerpers te beurt.
Het verhaal over W.H. Gispen wordt o.a. verteld door zijn tweede vrouw Riek van de Griend (99 jaar), dochter Antoinette en experts zoals de kunsthistoricus André Koch en antiquair Ad van de Bruinhorst.
Uitzending: vrijdag 7 maart, 23.00 uur bij de NPS Het Uur van de Wolf, Nederland 2
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |