GSM kosten zou ik op terug komen

Het kost pak em beet 1 euro per 10 minuten wanneer je met een CY mobiel belt naar een vast nummer in Nederland. Spotgoedkoop dus. Tel daar bij op dat de meeste mensen met wie ik contact heb ook Skype hebben en dan zal het duidelijk zijn dat mijn lijntje naar Nederland niet gek veel geld kost. Ik ben eerlijk gezegd minder geld kwijt hier aan bellen dan in Nederland terwijl ik hier wel eens het idee heb dat ik meer bel..
Euro conversie / Europa
Het seizoen is begonnen. In principe zou je dat aan alles moeten merken maar als gevolg van de introductie van de euro zijn ook hier de prijzen toch redelijk fors gestegen volgens de Cyprioten. Als voorbeeld mobiel bellen. Voor de introductie van de euro was een collega pak em beet 20 CY pond kwijt en nu 60 euro. Dat is grofweg bijna een verdubbeling. En je raadt het al, ook hier zijn de lonen niet echt meegestegen.
Toch zijn de meeste Cyprioten blij met Europa omdat zij hopen dat d.m.v. Europa sommige sociale voorzieningen hier eens van de grond komen. Zoiets als WW, Ziektewet etc. is hier wel maar in een erg minimale vorm. Daar waar Cyprus een belastingparadijs was zal dat aanzienlijk veranderen om o.a. iets van sociale voorzieningen op te bouwen. Helaas zijn private initiatieven tot op heden mislukt. De grote reden hierachter is die van corruptie. Tot op de hoogste niveau's is dat hier zo. Pak de banken als voorbeeld. Daar waar in Nederland en een groot deel van Europa de tarieven terug komen als zijnde abonnement tarieven ongeacht gebruik hebben ze dat punt op hier op zich goed ingericht door de gebruiker te laten betalen. Concreet; wanneer je een transactie uitvoert dan betaal je. Pinautomaat kost geld, geld overmaken kost geld etc. Zelfs nu Cyprus deel uitmaakt van Europa en meedoet met het IBAN / SEPA verhaal moeten ze wat aan de kosten doen omdat dat Europees betaald is. De CY banken ook niet dom, de betaling is inderdaad gratis maar een extra column toegevoegd die commissie heeft zorgt ervoor dat ze nog steeds per transactie forse bedragen in rekening kunnen brengen.
Om een idee te krijgen, van de ene CY bank naar de andere kost pak em beet 1 euro per 100 euro die je overmaakt. Van een CY bank naar een buitenlandse (binnen Europa / SEPA gebied) kost ongeveer 1 euro per 40 euro die je overmaakt. Pinnen kost per keer ongeveer 2 euro enz.
Als je dan weet dat alle banken eigendom zijn van dezelfde 5, 6 mensen dan is het ook gelijk duidelijk waarom er geen concurrentie is.
Uitgaan
Het toeristen seizoen is begonnen, wel leuk om te zien hoe het er dan aan toegaat. Sowieso is het hier altijd mooi weer dus dat betekent geen gebrek aan schaars geklede dames

. Prijzen in de horeca zijn redelijk ok met uitzondering van bier, dat vindt ik tot op heden verschrikkelijk duur in vergelijking met Nederland. Maar een Long Island Icetea / Cuba Libre of Vodka Cola voor 5 euro tot 8 euro compenseert dat goed. Je zou er bijna alcoholist van worden. Entree is hier gemiddeld een tientje inclusief een consumptie. Verder zie je bijna overal een heel strikt deur beleid. Je moet in het plaatje passen wat de club uit wil stralen anders wordt je geweigerd. Tip: ga met mooie vrouwen alhoewel het geen garantie is

Vervelende dronken Engelsen kom je in de betere clubs niet tegen aangezien ze gewoon geweigerd worden. Ga je naar de clubs waar de Engelsen komen dan kan dit een minder plezierige ervaring zijn.
Al met al erg relaxt hier alhoewel ik je de maanden juli en augustus niet aan kan raden. Temperatuur schommelt dan tussen de 30 en 40 graden. Grappig om te zien is dat de officieel vrij gegeven temperaturen eigenlijk nooit boven de 32 graden komt aangezien er dan extra voorzieningen voor medewerkers gaan gelden zoals minder uren werken etc. Verder is de luchtvochtigheid in deze periode killing. 60% begint het mee en dat kan oplopen tot richting de 80%. Erg lastig om je kleren dan droog te krijgen.
Tot zover maar weer, tijd om naar de boulevard te gaan en daar rond te hangen!