Wij zijn afgelopen weekend naar Parijs geweest. Op donderdagavond zijn we om 19.26 uur met de
Thalys naar Parijs, Garde du Nord vertrokken. We kwamen om 22.35 uur aan, en zijn met de metro naar
Hotel Annexe gegaan, waar we hadden gereserveerd. Het hotel was niet veel bijzonders, maar wel schoon, het bed sliep goed, en de badkamer was nieuw, met een fijne douche. We waren voor 3 nachten ¤160,- kwijt, ex. ontbijt. We heben er niet ontbeten, maar lekker een broodje bij de bakker in de buurt gehaald.
![]()
De volgende ochtend vroeg op, voor een overvol programma. Als eerste zijn we naar
Pere Lachaise gegaan. Een zeer indrukwekkend kerkhof met o.a. het graf van Jim Morrisson. Opvallend is dat de meeste graven een soort mini-kerkjes zijn. Heel erg mooi, met glas-in-lood en veel versieringen. We hebben daar bijna 2 uur doorgebacht. Ook een aanrader voor fotografen trouwens!
Een glas-in-lood raam in een mini-kerkje op Pere LachaiseNa het kerkhof de eerste vruchteloze poging gedaan om naar
les Catacombes te gaan. Het was gesloten wegens verbouwing.
De metro maar weer in om naar de Notre Dame te gaan. Erg indrukwekkend, vooral het glas-in-lood en de beelden. Aangezien er een erg lange rij stond om naar boven te klimmen, dat maar even overgeslagen. De omgeving was ook erg mooi. Leuk om langs de oever van de Seine te lopen. Je komt langs erg veel mooie bouwwerken en bruggen.
Op naar de Eiffeltoren. Van dichtbij nog gaver dan in het boekje. Gelukkig geen extreem lange rij. Er stond wel aangegeven dat de bovenste verdieping gesloten zou zijn. Toen we nog eens navroegen, bleek dat ze beneden die dag geen kaartjes voor de derde verdieping verkochten, maar dat je die boven wel gewoon kon krijgen. Lekker logisch, maar ach. Een tijd rondgekeken op de tweede en derde verdieping, veel foto's gemaakt, en kaartje gestuurd naar m'n moeder vanaf het op de toren aanwezige postkantoor, en vanaf de tweede verdieping met de trap naar beneden. Je ziet dan veel meer van de constructie, en het is niet zo zwaar als al die treden naar boven lopen.
De Eiffeltoren, gezien vanaf de tweede verdiepingEenmaal beneden hebben we de metro gepakt, en zijn we naar de
Arc de Triomphe gegaan. Leuk om te zien. Erg mooi beeldhouwwerk in de boog. Verder is daar het graf van de onbekende soldaat te zien. Het drukke verkeer op het plein eromheen maakt ook indruk. Vooral de eigenaardige combi van Fiat 500's, Ferrari's en Lelijke eendjes was erg leuk.
Vanaf de Arc de Triomphe zijn we doorgelopen de
Champs Elysees op. Ik vond zelf de winkels niet zo heel erg boeiend, aangezien ik niet zo'n fashion-victim ben. De Renault-dealer was wel leuk. Verder zijn we nog even luxe uit eten geweest hier in de straat... bij de Mac. Uitzicht vanaf de bovenverdieping op de straat is erg mooi.
Omdat we nog niet moe genoeg waren, zijn via
Concorde en de
Jardin des Tuileries naar het
Louvre gelopen. Omdat het vijdag was, waren ze 's avonds open. We hebben daar meer dan 2 uur rondgelopen, en voornamelijk gekeken naar de Nederlandse schilders, en natuurlijk de Mona Lisa, Venus en andere stukken.
Na 2 uur Louvre was het inmiddels 21.30 uur, en hoog tijd voor een maaltijd. In de Michelinreisgids vonden we een voormalig buurtcafé, vlak bij het
Canal St Martin, en ook vlak bij ons hotel.
Le Valmy is een absolute aanrader! Nauwelijks toeristen, goede, informele bediening en lekker eten voor een redelijke prijs. Wij vonden het er zo leuk, dat we de volgende dag terug zijn gegaan om ons toetje daar aan de bar te eten. 21/2 fles rose later zijn we naar ons hotel gewaggeld.
De volgende ochtend besloten we eerst naar het
Montmartre te gaan. Vanaf metrostation Anvers loop je door een leuk straatje tegen de onderste trappen voor de
Sacre Coeur aan. Onderaan bij de draaimolen hebben we op ons gemak ontbeten met een baguette met knakworst. Daarna zijn we de trappen op geklommen. Het uitzicht over Parijs is erg mooi. De Sacre Coeur trouwens ook. In de kerk was trouwens een dienst aan de gang, maar je kon wel langs de zijanten lopen, om de kerk te bekijken. (Leek mij nogal vreemd, maar de dame bij de toegang, en 500 andere toeristen hadden er geen enkel probleem mee.)
Na de Sacre Coeur zijn naar Place du Tetre gegaan, waar alle kunstenaars aan het werk zijn. Een beetje doorlopen is aan te raden, voor je het weet heben ze je silhouet geknipt. Gelukkig waren wij daar te vlot voor. Om lekker door Montmartre te slenteren zijn we op zoek gegaan naar het cafeetje van Amelie. Na een mooie wandeling door de wijk hadden we het gevonden. Er was zelf nog een tafeltje op de stoep naast de deur vrij, en we hebben daar even koffie gedonken. Leuk om het cafeetje eens in het echt te zien. Een aantal dingen zijn wel anders dan in de film, maar dat stoorde mij niet echt.
De 'beroemde' wc-deur van Amelies caféVanaf het cafeetje naar de
Moulin Rouge gelopen. Het was nog niet open, maar leuk om de molen een keer te zien. Verder zijn er buiten foto's van shows te zien.
Met de metro gingen we toen naar de
rommelmarkt van St-Ouen. Wel leuk om te zien, maar verwacht er geen onverwachte pareltjes te vinden, zoals je in Nederland nog wel eens overkomt. We hebben maar geen barokke stoelen voor thuis gekocht daar...
Omdat ik ergens had gelezen dat
Lafayette zo'n mooi warenhuis is, toch maar eens aan kijken, en inderdaad, de koepel is supermooi. Van de spulletjes die je kon kopen heb ik eigenlijk niks gezien, de cola was daarentegen weer heerlijk in het restaurant daar. Uitzicht vanaf het dak is trouwens ook erg mooi.
Het koepeldak van LafayetteIn het kader van 'goh is het pas zo laat' even een snel kijkje gaan nemen bij
Centre Pompidou. Een erg indrukwekkend gebouw, waarvan ik nou nog steeds niet weet of ik het mooi of lelijk moet vinden. Ik denk toch mooi. Op het plein naar de fontein-kunstwerken gekeken, en nog even binnen in de centrale hal.
Omdat het donker begon te worden, zijn we naar de
Tour Montparnasse gegaan. Vanaf hier een magisch uitzicht over Parijs bij nacht. Een bovendien ga je naar boven met de snelste lift van Eropa. Ook leuk. Wij waren om 20.00 uur boven, en kregen als bonus 10 minuten een knipperende Eiffeltoren. Lekker kitch, maar wel leuk.
Daarna op naar een restaurantje. Leuk gezeten, eten was niet onaardig, maar het vorige restaurantje was zo leuk, dus zijn we daarheen gegaan voor onze creme brulee. De barkeeper/ober vond het erg leuk om ons terug te zien. De stamgast trouwens ook. lol.
Zondagochtend wilden we eerst naar les Catacombes. Jammergenoeg nog steeds gesloten, dus dat feest ging niet door. Op naar
Musée d'Orsay dan maar. Helaas waren de musea gratis (eerste zondag van de maand) en zouden we meer dan 2 uur in de rij moeten staan. Ook maar niet naar d'Orsay dus. We besloten om Napoleon dan maar met en bezoekje te vereren. Gelukkig was ie thuis in
Invalides. Z'n graf is erg indrukwekkend en mooi. Het museum eromheen met oorlogsdingen, vond ik niet bijster boeiend. Ik heb nog nooit zoveel uniformen gezien.
Toch maar weer terug gegaan naar Centre Pompidou, voor onze broodnodige kunstvitaminen. Ook gratis, maar tot onze verwondering geen rij. Toen we naar buiten kwamen stond er trouwens wel een paar hnder meter. Een paar uur lang de meest vreemde kunstwerken gezien. Al met al een leuke ervaring, hoewel ik moet zeggen dat ik het een lastig museum vond, qua kunst. Er staat geen uitleg bij de werken, en er is geen catalogus met achtgergrondinfo, alleen een zeer beknopte plattegrond. En op audiotour heb ik het niet zo. Desalniettemin wel leuke dingen gezien.
Een neushoornkont in Centre Pompidou Na een eenvoudige maaltijd op het pleintje met de fonteinen en een leuke goochelact op het grote plein zijn we via het bagagedepot van ons hotel naar Gare du Nord gegaan. We waren vroeg, dus we hebben nog een uurtje aan de rose gezeten op een terrasje aan de overkant. Lekker mensenkijken. Om 18.35 uur vertrok onze Thalys weer naar Nederland. Fijne manier van reizen, jammer van de in zichzelf pratende computerpokeraar tegenover me.
We hebben een erg leuk weekend gehad in Parijs. In drie dagen kan je erg veel zien, en heb je niet het gevoel dat je je moet haasten. De grote truc is geloof ik dat je vroeg op moet staan, en niet van terras naar terras moet lopen. Als je dat leuk vindt moet je dat natuurlijk wel doen. !-)
[ Bericht 1% gewijzigd door piepster op 03-03-2008 17:04:57 ]