abonnement Unibet Coolblue
pi_57002607
Bienvenue !


Vorige delen

Parijs!
Parijs... hoe duur/tips etc?
Parijs... hoe duur/tips etc? #2
Parijs - Tips, hints, tricks, kosten, etc... #3
Parijs - Tips, hints, tricks, kosten, etc... #4
Parijs #5 - Tips etc.. Bon marché vers Paris
Parijs #6
Parijs #7
Parijs #8 - La Ville-lumiere
Parijs #9 - met de Franse slag...
Paris #10 Waar het Rugby bezit nam van Paris

Hoe zit dat met die arrondissementen? Wat ligt nou waar?
Rondom Parijs ligt een rondweg (de Periferique). Binnen de rondweg is de stad opgedeeld in twintig arrondissementen die qua nummering in een spiraalvorm vanuit het centrum naar buiten draaien (zie plaatje). De meeste bekende bezienswaardigheden liggen binnen de periferique (uitzonderingen zijn bijvoorbeeld Disneyland Resort Paris en La Défense).

Hoe kom ik er?
Met de bus, vliegtuig, trein, auto, fiets. Wat jij wil. Met de bus (Eurolines bijvoorbeeld) is meestal het goedkoopst. De trein (Thalys) zal echter meestal de beste verhouding bieden tussen comfort, reistijd en prijs. Je komt dan aan op het Gare du Nord. Kijk op www.thalys.nl of www.ns.nl/internationaal/

Waar moet ik slapen
Goedkope adresjes vind je hier



Hoe werkt het OV?
Binnen Parijs zul je vooral de metro en de RER (snelmetro) gebruiken. Voor beiden kun je dezelfde kaartjes gebruiken. Welk soort kaartje het voordeligst is, is erg afhankelijk van hoe lang je blijft, hoe veel je reist en wat je wilt bezoeken. Voor een paar dagen is het voor de meeste mensen het voordeligst om metrokaartjes per tien tegelijk te kopen (carnet heet dat). Daarnaast kan je een Carte Mobilis, Carte Orange of een Paris Visite kopen. Welke het goedkoopst en handigste is, is voor iedereen weer anders.

Hier vind je een kaartje met de metrolijnen en hier een (Nederlandstalige) reisplanner.

Ik heb een leuk hotelletje gevonden, maar waar zit het ergens?
Kijk naar de postcode. Alle postcodes binnen de periferique hebben het nummer 750xx. De xx zijn de cijfers van het arrondissement (75013 is dus dertiende arrondissement). Of je kunt hier het adres zoeken.



Oh. En is dat wel een nette buurt?
Geen idee, maar hier kun je foto’s bekijken van alle adressen in Parijs. Over het algemeen zijn er geen slechte buurten binnen de perifique; zoals overal moet je je niet opvallend en uitdagend gedragen en nergens mee bemoeien.


Nog wat tips...
... een paar essentiële dingen zijn toch wel de volgende:



  • de EIFFELTOREN natuurlijk!!!!
  • de kathedraal "Notre Dame" op 1 van de 2 eilanden in de Seine
    + daar in de buurt:
  • de 2 eilandjes zelf ontdekken (dat is waar Parijs ontstaan is)
  • evt de restaurantjes/boetiekjes in de daaraan grenzende wijk "St Michel"

  • het monument "Arc de Triomphe", bovenaan de "Champs Elysées", (winkelen, terrasje pikken..)
  • almaar rechtdoor de Champs Elysées afwandelend kom je dan achtereenvolgens
    langs zijstraat "Avenue Montaigne (winkels luxe-merken),
    langs het presidentiële paleis, het "Elysée" (niet goed te zien trouwens),
    langs zijstraat met het "Grand Palais" en "Petit Palais",
    over het grote verkeersplein "Concorde",
    door de "Tuileries" (park),
    tot bij het "Louvre" (alleen van buiten al de moeite van het bezichtigen waard!)

  • de witte basiliek op de heuvel "Sacré Coeur" en het wijkje "Montmartre" daaromheen (veel portretschilders en terrasjes)
  • onderaan de trappen naar de Sacré Coeur: de "Parijse walletjes" met de bekende "Moulin Rouge" (shows) en veel sex shops enzo.

    Alle tips zijn natuurlijk super toeristisch, maar voor een allereerste keer zijn het gewoon een aantal aanknopingspunten. Dingen met uitzicht kan je het beste een half uur voor zonsondergang doen. Dan zie je in kort tijdsbestek de stad bij dag, schemer en avond.

    Heb je veel tijd, dan heb je aan deze punten misschien nog wat:

  • Je kunt ook de toren "Montparnasse" beklimmen (met lift), als het mooi weer is heb je van daaruit een schitterend uitzicht;
  • Zakencentrum "La Défense" heeft weer een heel andere sfeer, met hoge moderne kantoorgebouwen;



  • Centre Pompidou (gek gebouw+museum+bibliotheek) : ligt tussen Le Marais (gay buurt) en Les Halles (overdekt winkelcentrum -niet echt de moeite waard, behalve als het regent ) ) : in dit hele gebied vind je ook veel eettentjes en winkeltjes (en ook een gedeelte sex shops)
  • Parken: "Jardins du Luxembourg" (mooi), "Monceau", "Buttes Chaumont", "Parc André Citroën" (modern/beetje botanisch),...
  • Musea: Louvre, Musée d'Orsay, Rodin,..................
  • "Les Invalides" is overigens het monument waar Napoleon ligt ;
  • Het "Panthéon" is waar andere historisch belangrijke Fransen begraven liggen (erg statig) ;
  • enz enz enz...



    Voor verdere info
  • http://www.parijsonline.nl, http://parijsonline.blogspot.com/ en http://verborgenparijs.blog.com/
  • http://www.parijs.nl
  • http://parijs.pagina.nl
  • Fotos op Flickr

    Laat het gewoon over je heen komen, plan je vakantie niet te vol (twee à drie dingen per dag zijn méér dan zat) enne,
    VEEL PLEZIER!!!!!

    Deze OP is opgesteld door DutchieBre (copy van K_man ). Aangevuld door Bora-Bora en Tim2308. Met dank aan de Wiki info van koei.
    Suggesties over aanvullingen en verbeteringen zijn uiteraard welkom.


    [ Bericht 5% gewijzigd door DutchTrain op 02-03-2008 14:27:49 ]
  • De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
    pi_57003876
    Morgen eindelijk weer eens naar Parijs!
    Nu maar hopen dat het weer een beetje meewerkt...
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
      woensdag 27 februari 2008 @ 08:51:40 #3
    134944 Hi_flyer
    Van alles te melden
    pi_57004346
    Vrienden van me zijn nu op honeymoon in Parijs. Eind van het jaar ben ik aan de beurt.

    Beetje verkapte tvp
      woensdag 27 februari 2008 @ 09:00:07 #4
    66422 dutch-mamma
    Silence, Exile, Cunning...
    pi_57004443
    Bonjour! Laatste dag hier
    Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
    pi_57004923
    Eind april naar parijs

    * Gaat hier lekker inlezen
    "This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
    "Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
      woensdag 27 februari 2008 @ 11:41:41 #6
    190186 hierissieweer
    Ik val liever op, dan af!
    pi_57007372
    nog 7 dagen en dan zit ook ik in parijs!
    "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
    Hierissiedan, hierissieweers huisje!
    pi_57007487
    Begin april waarschijnlijk een weekendje naar Parijs omdat mn vriend en ik dan 1 jaar samen zijn

    Ik heb al een boel tips uit het vorige topic opgeslagen in een bestandje, en hoop in dit nieuwe topic ook nog wat handige weetjes en leuke dingen tegen te komen
    pi_57009226
    Goh, 't wordt bere-druk in Parijs, als ik 't zo lees!
     FR
    pi_57009246
    Mooie foto's, Dutch-mama!
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 00:39 schreef dutch-mamma het volgende:
    Okee, nog eentje en het topic is vol...

    Vandaag o.a. staan kwijlen bij de Jügendstil-koepel in Lafayette...! Voor Jügendstil-freaks comme moi is Parijs echt het paradijs! (o.a. de metro ingangen...!)

    Morgen het Louvre in, en dan zit het er weer op...

    [ afbeelding ]

    Deze is van zondag, Place du Tertre. Thuis krijg ik hem nooit zo mooi want daar heb ik niet zulk strijklicht... Dus heb ik hem maar laten hangen...

    [ afbeelding ]
    Geniet van je laatste dag!!!
     FR
    pi_57014467
    Et encore, je suis là
      woensdag 27 februari 2008 @ 17:21:52 #11
    66422 dutch-mamma
    Silence, Exile, Cunning...
    pi_57014623
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 13:13 schreef Bora-Bora het volgende:
    Mooie foto's, Dutch-mama!
    [..]

    Geniet van je laatste dag!!!
    Dank je!

    We hebben in het Louvre de hoogtepunten bekeken. Mooi, maar we zijn behoorlijk moe. Dat is het nadeel van een korte vakantie, je moet in hoog tempo aan de slag en hebt amper tijd om te rusten, want zonde van de tijd...!

    We hebben nu een rustmoment en gaan vanavond eten op de Place de Clichy. Mogelijk ben ik daar in 1979 met werkweek geweest, en door stom toeval belandde ik er in 2006 opnieuw met een georganiseerde reis (in die tijd was het niks veranderd). Helaas vergat ik het adres te noteren toen.
    Maar... Volgens mij heb ik diezelfde tent vanuit de bus gezien, ik zit er vlakbij en we gaan het straks controleren ;-) (iets met "self grille": met een trap naar beneden en dan jezelf bedienen).

    Morgen om 5:30 met de shuttle-bus naar CdG terug

    Volgende keer ga ik 2 weken (ik kan maar beter vast gaan sparen!)
    Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
    pi_57015272
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 17:21 schreef dutch-mamma het volgende:

    Morgen om 5:30 met de shuttle-bus naar CdG terug
    Dur dur!!
    quote:
    Volgende keer ga ik 2 weken (ik kan maar beter vast gaan sparen!)
    Of toch die Parijzenaar 'op de kop tikken'!
     FR
      woensdag 27 februari 2008 @ 20:53:33 #13
    66422 dutch-mamma
    Silence, Exile, Cunning...
    pi_57019515
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 17:56 schreef Bora-Bora het volgende:

    [..]

    Dur dur!!
    [..]

    Of toch die Parijzenaar 'op de kop tikken'!
    Ik heb geen aanzoeken gehad...
    Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
      woensdag 27 februari 2008 @ 21:00:18 #14
    66422 dutch-mamma
    Silence, Exile, Cunning...
    pi_57019698
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 17:21 schreef dutch-mamma het volgende:

    [..]
    (we) gaan vanavond eten op de Place de Clichy. (Ik ben) daar in 1979 met werkweek geweest, en door stom toeval belandde ik er in 2006 opnieuw met een georganiseerde reis (in die tijd was het niks veranderd).
    En ja, hoor, sinds 1979 is het er nog steeds niks veranderd!

    Het is de SelfGrille, 3 Place De Clichy. Verwacht geen topkwaliteit, maar voor het geld waarvoor we elders een simpel belegd stukkie croissant plus fris kregen, hadden we nu wel een complete maaltijd. Friet met halve kip, spaghetti, salade, toetje, drinken, zoiets.
    Razendpopulair bij studenten en andere low budget-eters ;-)

    Voor zevenen is het er nog rustig. Na zevenen loopt het helemaal vol. KAns bestaat dan wél dat het vers is, voor zevenen is de friet slap

    Heel aardig personeel, dat ondanks de drukte toch een stapje extra deed voor mijn kinderen! (jongste wilde ijs, maar toen ik zei "dan neem je maar yoghurt" wilde het personeel daar niks van weten...!)

    Zo... en nu opruimen en inpakken...
    Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
    pi_57031774
    Ik zit een beetje op parijs.nl naar de citytrips te kijken, en daar staan leuke arrangementen op

    Hotel All Seasons Chateau Landon
    Hotel Mercure Terminus Nord
    Hotel Villa Saint Martin
    Hotel Holiday Inn Paris Gare de l 'Est

    Deze 4 lijken me wel wat, zijn er hier mensen in 1 van deze 4 hotels geweest? Mijn 1e voorkeur gaat uit naar Mercure Terminus Nord, die wordt overal wel aangeraden en krijgt overal wel goeie cijfers

    [ Bericht 21% gewijzigd door _Hestia_ op 28-02-2008 14:22:43 ]
    pi_57085541
    We hebben geboekt Het is het Mercure Hotel Terminus Nord geworden en we gaan van vrijdag 4 tot en met zondag 6 april. Vrijdags de trein van 8.40 uur op Schiphol en zondags de trein van 18.25 uur vanuit Parijs.

    Nou alleen op de bevestiging wachten, die krijgen we als het goed is uiterlijk maandag
    pi_57096953
    quote:
    Op zaterdag 1 maart 2008 18:04 schreef Sylvana het volgende:
    We hebben geboekt Het is het Mercure Hotel Terminus Nord geworden en we gaan van vrijdag 4 tot en met zondag 6 april. Vrijdags de trein van 8.40 uur op Schiphol en zondags de trein van 18.25 uur vanuit Parijs.

    Nou alleen op de bevestiging wachten, die krijgen we als het goed is uiterlijk maandag
    Dat (overbekende) hotel doet me tegenwoordig altijd denken aan het boekje "Komen & Gaan" van Youp van 't Hek...

    Misschien een thalys-leestip om in de stemming te komen?...


    Oh, en wat betreft je reisdata: op zondag 6 april heeft de Marathon van Parijs plaats. Het kan dan dus wel een beetje extra druk zijn in bepaalde delen van de stad. Bussen en taxi's beter vermijden; liever de metro nemen.
     FR
      zondag 2 maart 2008 @ 11:26:00 #18
    66422 dutch-mamma
    Silence, Exile, Cunning...
    pi_57100564
    quote:
    Op zaterdag 1 maart 2008 18:04 schreef Sylvana het volgende:
    We hebben geboekt Het is het Mercure Hotel Terminus Nord geworden en we gaan van vrijdag 4 tot en met zondag 6 april. Vrijdags de trein van 8.40 uur op Schiphol en zondags de trein van 18.25 uur vanuit Parijs.

    Nou alleen op de bevestiging wachten, die krijgen we als het goed is uiterlijk maandag
    Veel plezier!

    Ik heb net even op hun site gekeken, maar het verschil in prijs tussen 1persoonskamer en 2persoonskamer vind ik ronduit schandalig...
    Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
    pi_57104821
    quote:
    Op zondag 2 maart 2008 00:58 schreef Bora-Bora het volgende:

    [..]

    Dat (overbekende) hotel doet me tegenwoordig altijd denken aan het boekje "Komen & Gaan" van Youp van 't Hek...

    Misschien een thalys-leestip om in de stemming te komen?...


    Oh, en wat betreft je reisdata: op zondag 6 april heeft de Marathon van Parijs plaats. Het kan dan dus wel een beetje extra druk zijn in bepaalde delen van de stad. Bussen en taxi's beter vermijden; liever de metro nemen.
    Oh, dat wordt nog ff hard trainen dan

    We waren toch al van plan om zoveel mogelijk met de metro te reizen
    quote:
    Op zondag 2 maart 2008 11:26 schreef dutch-mamma het volgende:

    [..]

    Veel plezier!

    Ik heb net even op hun site gekeken, maar het verschil in prijs tussen 1persoonskamer en 2persoonskamer vind ik ronduit schandalig...
    Thnx

    Mja, das wel bij heel veel hotels zo hoor, dat een eenpersoonskamer veel en veel duurder is.
      zondag 2 maart 2008 @ 16:14:16 #20
    190186 hierissieweer
    Ik val liever op, dan af!
    pi_57106528
    Wij moesten misschien een extra kamer erbij boeken voor 1 persoon. Die eenpersoonskamer was net zo duur als een 2 persoonskamer dus....

    Maar ff nog wat vraagjes:
    Ik ga met de auto en verwacht 8 uur te rijden met de stops erbij enzo. Nu is het de vraag hoelaat kunnen we het beste vertrekken: Om 7 en 8 uur zit je in de spits dus heb je files en rijd je ook niet echt door. Om 9 uur vertrekken ben je later weg maar je hebt geen vertragingen. Dus je zou met beiden tijden om de zelfde tijd aankomen in parijs. Klopt dat?

    Ennu: Hoe bestel je nou een zoete witte wijn in frankrijk?

    En dan nog het parkeren: http://www.valdeurope.fr/34-8659-Horaires.php is volgens mij niet open op zondag of wel? Dus dan kom ik het parkeer terrein niet op, op zondag...
    "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
    Hierissiedan, hierissieweers huisje!
    pi_57108981
    quote:
    Op zondag 2 maart 2008 16:14 schreef hierissieweer het volgende:
    Maar ff nog wat vraagjes:
    Ik ga met de auto en verwacht 8 uur te rijden met de stops erbij enzo. Nu is het de vraag hoelaat kunnen we het beste vertrekken: Om 7 en 8 uur zit je in de spits dus heb je files en rijd je ook niet echt door. Om 9 uur vertrekken ben je later weg maar je hebt geen vertragingen. Dus je zou met beiden tijden om de zelfde tijd aankomen in parijs. Klopt dat?
    Ja, het lijkt me weinig zin hebben om in Nederland al in de files te gaan zitten, dus ik zou liever na de spits vertrekken. Ik weet niet waar je vandaan moet komen (de Waddeneilanden ), maar het lijkt me dat je met 8 uur reizen wel een aardig lange limiet hebt genomen...

    Houd er wel rekening mee dat je in Parijs (op de Périphérique) op de meest onverwachte dagdelen gewoon vast kan komen te staan; spits of geen spits.
    quote:
    Ennu: Hoe bestel je nou een zoete witte wijn in frankrijk?
    Voornamelijk: un vin doux of eventueel: vin liquoreux.
    Wil je precies weten wat wat is, dan hier wat van de wikipedia:
    vin doux
    vin liquoreux

    Verder heb je nog: vin moelleux en vin muté, maargoed, hou het simpel, dan kom je er wel uit.

    Misschien heeft Tim hier nog iets aan toe te voegen!
    quote:
    En dan nog het parkeren: http://www.valdeurope.fr/34-8659-Horaires.php is volgens mij niet open op zondag of wel? Dus dan kom ik het parkeer terrein niet op, op zondag...
    Dit is een vraag voor Tim. Ik ben daar niet bekend verder.
     FR
      zondag 2 maart 2008 @ 19:46:28 #22
    190186 hierissieweer
    Ik val liever op, dan af!
    pi_57111256
    Ik ik heb bij dat winkelcentrum uitgevonden dat het 5 zones is. Ik ben van plan daar op het station de 3zone paris visite te halen. Ik kom dus voor de heen en de terugreis 2 zones te kort. Moet ik voor die reis dan een T+ ticket hebben? Ik ga dan met de RER A...

    Volgens mij is het 6 uur rijden vanaf ede en dan 2 uur aan stops gerekend
    "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
    Hierissiedan, hierissieweers huisje!
    pi_57113645
    Volgens de website:
    Horaires habituels
    quote:
    Centre du lundi au samedi de 10h à 21h
    Hypermarché du lundi au samedi de 8h30 à 22h
    Les Terrasses tous les jours de 10h à minuit
    De terassen zijn alle dagen geopend vanaf 10uur 's morgens tot middennacht. Het zal dus geen probleem zijn om zondags de auto te parkeren.

    Verder is het het makkelijkst om een apart ticket te kopen vanaf Val d'Europe naar Parijs.
    En dan kun je in Parijs gebruik maken van de Paris Visite.
      zondag 2 maart 2008 @ 21:39:41 #24
    190186 hierissieweer
    Ik val liever op, dan af!
    pi_57113726
    Hoeveel kost een treinticket van val d'europe naar parijs?
    "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
    Hierissiedan, hierissieweers huisje!
    pi_57115166
    quote:
    Op zondag 2 maart 2008 21:39 schreef hierissieweer het volgende:
    Hoeveel kost een treinticket van val d'europe naar parijs?
    5,60 per stuk.
    Retourtje is dus het dubbele.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')