quote:Vraag
Onze kat plast bijna elke ochtend (of avond) naast de bak, meestal op dezelfde plaats. 's Nachts wordt hij in de keuken opgesloten. Hij (gecastreerd) komt nooit buiten. We hebben al verschillende middeltjes gebruikt, o.a. een spray die de plek neutraliseert. Is er een oplossing zodat hij niet meer plast?
Chipmobiel, chipnummer registratie via een sms!
Ons antwoord
De derde vraag vandaag al over onzindelijkheid bij de kater.
Zie onder de zoekbalk onder plasproblemen, plassen, incontinentie, blaasklachten en blaasontsteking.
De informatie die hier gegeven wordt is wat summier. Gaat 'ie wel op de bak maar plast 'ie er overheen of ernaast? Of plast 'ie echt op een totaal andere plek. De "middeltjes" werken bijna nooit, aannemend dat het grootste deel van de katten een blaasprobleem heeft (urineonderzoek dus altijd eerst!). Als het vlak bij de bak piesen is, wil nog wel eens helpen de bak wat vaker schoon te maken. Evntueel, als er geen blaasontsteking uit het onderzoek komt en schonere bakken ook niet helpen, wil soms het product 'Feliway" nog wel eens werken. Dit vormt het status-, territorium-afbakenings-gedrag, om tot kopjes-geef-gedrag! Dit product werkt op basis van feromonen en is alleen verkrijgbaar bij de dierenarts.
Dus toch naar de dierenarts ermee!
Eventueel als alles op niets uitloopt bellen naar Chris de Roo, kattengedragstherapeut: 0152140620.
Succes!
Je kleren uitwringen geen optie ?quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Een blaasontsteking is wel het onderzoeken waard. Maar hoe vang je katten urine op
quote:Vaak zit de onzindelijkheid ook puur "tussen de oren". Ooit heeft de kat eens in huis geplast door bv. stress (wordt op zijn kop gezeten door andere kat, nieuwe meubels in huis, geboorte baby, ander kattebakgrit!) en als hij daar eenmaal mee begint, blijft hij dat doen. Hij koppelt het ook aan de omgeving. Zelf werk ik bij een dierenasiel, en wij krijgen vaak katten met dit probleem. Bij ons komt de kat dan eerst in quarantaine, zit dan in een klein hokje met alleen etens-/drinkensbakjes, een handdoekje en een kattenbak. Uiteraard wordt ook de urine nog onderzocht door de dierenarts. In 9 van de 10 gevallen is de kat dan gewoon netjes zindelijk, ook als hij/zij later verhuist naar een kattenverblijf met meerdere katten en nog later weer naar een nieuw thuis.
Misschien gaat jullie verhuizing straks juist wel goed uitpakken voor wat betreft de onzindelijke kat. Dit is immers een nieuwe, vreemde omgeving! De kat niet meer binnenlaten is volgens mij ook geen goeie oplossing, hij zal toch bij jullie willen zijn met als gevolg steeds een zielig kijkende kat bij de buitendeur, die, als het even kan!, naar binnen zal proberen te schieten! Als jullie verhuisd zijn, zou je het middel Feliway kunnen proberen. Dat is een soort verstuiver die je in het stopkontakt doet. Verspreidt een bepaald hormoon, wat katten zelf ook aanmaken als ze ergens kopjes tegen geven. Dit werkt vaak heel goed bij dergelijke problemen, en ook bijvoorbeeld bij verhuizingen. Zelf ruik je er niks van, maar de kat des te meer! De eerste tijd na de verhuizing moet je hem toch binnenhouden om te laten wennen aan de nieuwe omgeving, grote kans dat Feliway dan ook de stress wegneemt! Beslist het proberen waard!
Een mini-kattenbakje op je schone was en handdoeken in de douchequote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Een blaasontsteking is wel het onderzoeken waard. Maar hoe vang je katten urine op
Mjah, dan vraag ik me af waar die stress opeens vandaan zou moeten komen aangezien er niet zo gek veel veranderd is.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:22 schreef Sc0rPi0n het volgende:
[..]
Je kleren uitwringen geen optie ?
Stress zou dus wel een goede oorzaak kunnen zijn:
[..]
Nee, geen kattenluikquote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:24 schreef lily het volgende:
Is het mogelijk dat, als jullie er niet zijn bijvoorbeeld, een buurtkater binnen kan komen?
Tape een broodzakje aan z'n piemeltjequote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Misschien geschrokken terwijl hij op de bak zat (een knal buiten ofzo).quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:27 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mjah, dan vraag ik me af waar die stress opeens vandaan zou moeten komen aangezien er niet zo gek veel veranderd is.
[..]
Als we het hem zien doen denk ik dat het zijn laatste keer isquote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:27 schreef Sc0rPi0n het volgende:
ik had bij mijn ex ook een kater die de boel onder zeek, maar dat was omdat hij honger had dan deed hij dat.
Verder kreeg hij dan altijd een schop zijn zijn kattenkont als hij dat deed.
Zoals gezegd hebben we 2 kattenbakken. De bak op zolder staat erg rustig.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:28 schreef lily het volgende:
[..]
Misschien geschrokken terwijl hij op de bak zat (een knal buiten ofzo).
Heb je de bak al eens verplaatst?
Blijft lastig met 2 kattenquote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:32 schreef Duderinnetje het volgende:
Katers zijn heel, heel gevoelig voor blaasgruis Swets. Ga er alsjeblieft even mee naar de dierenarts.
Die heeft trouwens ook plastic kattenbakkorrels, zodat je een keer de urine kan opvangen.
Desnoods sluit je hem drie uur op in de badkamer met de bak. Een dierenarts kan overigens een volle blaas ook soms een beetje leegknijpen en zo iets opvangen.quote:
Ja, ik las het. Ik ging ervan uit dat ze ieder hun bak hadden.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:32 schreef Swetsenegger het volgende:
Zoals gezegd hebben we 2 kattenbakken. De bak op zolder staat erg rustig.
Kan ook met gewoon met een lege kattenbak.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:32 schreef Duderinnetje het volgende:
Katers zijn heel, heel gevoelig voor blaasgruis Swets. Ga er alsjeblieft even mee naar de dierenarts.
Die heeft trouwens ook plastic kattenbakkorrels, zodat je een keer de urine kan opvangen.
yep zo hebben ze dat bij onze pers gedaan (aaaahhh zielig! nou iddquote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:35 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Desnoods sluit je hem drie uur op in de badkamer met de bak. Een dierenarts kan overigens een volle blaas ook soms een beetje leegknijpen en zo iets opvangen.
Nee, in een huishouden met een hoogzwangere vrouw, 2 kinderen, verbouwing en een baan van 60 uur is het nogal een georganiseer om bij de dierenarts te lopen. Plus dat hij al 3 weken in de rond loopt te pissen, hij trekt het nog wel ff.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:13 schreef Duderinnetje het volgende:
Is er al iets bekend Swets?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |