Op het moment dat de overdrachtsakte is gepasseerd bij de notaris, dient verkoper alle sleutels te overhandigen en heeft geen enkele zeggenschap meer over het pand. Als hij sleutels achterhoudt en toch het huis betreedt is hij volgens mij in overtreding en kan je de politie zelfs inschakelen. Ik zou hem dit ook zeker duidelijk maken! Het bestaat niet dat ik de verkoper nog enige zeggenschap over het huis zou laten houden zodra ik de finale handtekening heb gezet en voor de volle 100% verantwoordelijk ben.quote:Op maandag 25 februari 2008 21:19 schreef Ladybos het volgende:
Nou, verkoper blijft bij het standpunt dat het pas 1 maart leeg hoeft te zijn, en niet op 29-2 14.00 uur. Een sleutel krijgen we al wel, maar hij houdt zelf de rest van de sleutels.. die krijgen we 1 maart pas. Weet iemand of hij inderdaad de overdracht bij volmacht kan laten doen of dat hij zelf aanwezig moet zijn? Heb net al wat verder zitten zoeken en als hij het niet leeg oplevert, dan kunnen we hem in gebreke stellen. Maar dan heeft hij alsnog 8 dagen om er uit te gaan dus dat helpt ons ook niet verder, dan kunnen we nog steeds die week niet verhuizen. Mijn man heeft een eigen bedrijf en er is dus veel geregeld om die week het bedrijf te kunnen verhuizen, dat kunnen we niet zomaar een week uitstellen.
Dit is niet jullie, maar zijn probleem! Zorg dat je geen deelgenoot van zijn problemen wordt gemaakt.quote:Op maandag 25 februari 2008 21:31 schreef Ladybos het volgende:
We hebben heel veel contact gehad met 'm, maar nu komt ie opeens met de mededeling dat hij het niet gaat redden. Het is niet mijn verantwoording om te controleren of hij al aan het inpakken is (wat hij overigens al wel aan het doen is).
Het punt is een beetje dat de de termijn die daarvoor staat lang genoeg is om meneer te laten verhuizen. Plus dat ik gok dat je met de juridische weg ook een hoop extra kosten krijgt die je niet vergoed gaat krijgen van de verkoper. Niet dat ik het niet zou doen hoor, maar 't is wel iets om in je achterhoofd te houden.quote:Op maandag 25 februari 2008 21:40 schreef Kumusta het volgende:
Direct aangeven dat je hem in gebreke stelt als hij zijn afspraken niet nakomt.
Daar heb je gelijk in, maar meestal helpt het inzetten van zwaarder geschut wel. Maar daarom zei ik in mijn reactie ook al om rekening te houden met vertraging. TS moet zich wel heel goed realiseren dat er een potentieel probleem kan ontstaan als ze de verkoper sleutels laten houden, terwijl het eigendom formeel en juridisch al is overgedragen. Als de verkoper dan alsnog -zware- schade aanricht dan kun je bijv. niet meer de koop ongedaan laten maken, omdat overdracht en acceptatie reeds heeft plaatsgevonden.quote:Op maandag 25 februari 2008 21:44 schreef gronk het volgende:
[..]
Het punt is een beetje dat de de termijn die daarvoor staat lang genoeg is om meneer te laten verhuizen. Plus dat ik gok dat je met de juridische weg ook een hoop extra kosten krijgt die je niet vergoed gaat krijgen van de verkoper. Niet dat ik het niet zou doen hoor, maar 't is wel iets om in je achterhoofd te houden.
quote:Op maandag 25 februari 2008 21:55 schreef Ladybos het volgende:
We hebben een groot deel van de (zakelijke) inboedel overgenomen dus helemaal leeg wordt het pand toch niet,
Ik zou contact opnemen met de notaris en even voorleggen wat het probleem is. De notaris zal bevestigen dat het tekenen van de leveringsakte ook de daadwerkelijke overdracht van eigendom is. De verkoper heeft dan geen recht meer op de sleutels. En zoals gezegd: als er dan nog iets gebeurd met het huis, zijn jullie verantwoordelijk. Ik zou verkoper dus in de gelegenheid stellen dat weekend zijn zaakjes te regelen, maar toegang tot het pand is alleen mogelijk via jullie: het is namelijk jullie pand!!quote:Op maandag 25 februari 2008 21:59 schreef Kumusta het volgende:
Laat hem dan in ieder geval niet zelf de sleutels houden en verschaf hem toegang via jullie en niet zelfstandig.
Het gaat om een woonhuis én een bedrijfspand.quote:Op maandag 25 februari 2008 22:00 schreef gronk het volgende:
[..]
Ah, onvolledige OP. Zeg zoiets dan meteen.
Ik ging d'r vanuit dat het ging om een woonhuis waar je niet in kunt wonen zolang de spullen van de vorige eigenaar er nog in stonden. Hier moet je gewoon uit kunnen komen.
Dat is toch gewoon contractbreuk (of hoe je het ook wil noemen) en zijn de daardoor daaruit voortvloeiende kosten op de verkoper te verhalen?quote:Op maandag 25 februari 2008 22:59 schreef Thisbe het volgende:
Vrijdag wordt het aan jou geleverd. Vrij van huur etc. Zal waarschijnlijk in artikel twee van de koopovereenkomst staan. Hij zal dan ook het pand moeten hebben verlaten. Als de beste man vrijdag niet komt opdagen zal de notaris niet kunnen leveren. Hij kan inderdaad bij volmacht verschijnen, iemand van het kantoor (vaak de kandidaat-notaris) zal de overeenkomst in zijn plaats tekenen, en dan wordt de akte gewoon op vrijdag gepasseerd.
Als de akte vrijdag wordt gepasseerd, dan zal hij ook uit het pand moeten zijn. Als hij niet komt (ook niet per volmacht), dan hebben jullie een probleem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |