abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56971893
Wij hebben een huis gekocht, opleverdatum zou zijn 1 maart 2008. Dit valt echter op een zaterdag en dan is de notaris niet aanwezig, dus de akte wordt getekend op 29 februari 2008 om 14.00 uur. In het koopcontract staat dat na het tekenen van de akte het huis leeg moet worden opgeleverd en dat de sleutels in eigendom komen van de koper, het risico gaat ook op dat moment over op de koper mocht het huis afbranden oid. Nu meent de verkoper dat de opleverdatum nog steeds op 1 maart is en niet op 29 februari. Wij waren van plan om vrijdagmiddag meteen naar het nieuwe huis te gaan om te gaan beginnen met inruimen en daar 's avonds al te slapen, aangezien er een groep mensen komt om ons te helpen met verhuizen en die kunnen niet allemaal in ons oude huis slapen aangezien dat volstaat met verhuisdozen. Verkoper claimt nu het huis pas op 1 maart leeg te hoeven hebben en hij wil vrijdagavond gaan verhuizen... dat gaat dus niet werken als hij aan het leegruimen is en wij aan het inruimen. Net heeft de verkoper aan de telefoon aangegeven zeker niet op vrijdag al er uit te kunnen zijn omdat hij dat door tijdgebrek niet gaat redden. Hij verwacht ook de zaterdag en misschien de zondag nog wel om alles weg te krijgen (dus tot 2 maart!). Ook wil hij de beschikking houden over de sleutel tot 1 maart in de ochtend. Mag dit zomaar? Op het moment van overdracht moet hij toch er uit zijn? En als hem dat niet gaat lukken, kan hij dan nu nog de afspraak bij de notaris éénzijdig verzetten naar bijvoorbeeld 3 maart (maandag)? Tevens zegt hij niet naar de notaris te kunnen vrijdag want hij moet verhuizen, hij wil bij volmacht laten tekenen. Is dit mogelijk ?
pi_56972248
Na het tekenen ben jij de eigenaar.

Tekenen en knokploegje meenemen die hem je huis uitzet

Maar even serieus: voordat je tekent controleer je de woning op onverwachte gebreken. Je controleert of de staat van het huis nog dezelfde is als toen je geboden hebt.

Die gebreken zijn niet zichtbaar als het huis vol met rotzooi van de oude bewoner staat.

Dus niet accepteren. Stel gewoon voor om maandag te tekenen als het allemaal zo'n probleem is.
pi_56972306
Maar wij hebben al gepland en mensen ingehuurd om in het weekend te komen verhuizen, dan ga ik toch niet de datum naar maandag zetten? Dat wil de verkoper juist, en wij dus niet. Vraag is dus, kan hij dat nu nog veranderen nu is overeengekomen dat we de 29e tekenen...
  maandag 25 februari 2008 @ 20:57:25 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56972391
Een koopcontract tekenen zonder sleutel te krijgen is raar... En nee, verkoper kan niet eenzijdig uitstel krijgen tot zondag, stel hem voor dat-ie je huis een dag mag huren voor 500 euro, is-ie vast vertrokken!
censuur :O
  maandag 25 februari 2008 @ 21:03:23 #5
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56972510
tvp. Gaat een interessant gevalletje worden, denk ik. Als de verkoper er inderdaad nog in woont, dan redt-ie 't nooit om in een dag de hele boel leeg op te leveren. Volgens mij kun je daar nog wel een aardig boetebeding voor regelen, naast de verhuiskosten: waarom zou je WOZ betalen voor een woning waar je geen gebruik van kunt maken?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56972867
Nou, verkoper blijft bij het standpunt dat het pas 1 maart leeg hoeft te zijn, en niet op 29-2 14.00 uur. Een sleutel krijgen we al wel, maar hij houdt zelf de rest van de sleutels.. die krijgen we 1 maart pas. Weet iemand of hij inderdaad de overdracht bij volmacht kan laten doen of dat hij zelf aanwezig moet zijn? Heb net al wat verder zitten zoeken en als hij het niet leeg oplevert, dan kunnen we hem in gebreke stellen. Maar dan heeft hij alsnog 8 dagen om er uit te gaan dus dat helpt ons ook niet verder, dan kunnen we nog steeds die week niet verhuizen. Mijn man heeft een eigen bedrijf en er is dus veel geregeld om die week het bedrijf te kunnen verhuizen, dat kunnen we niet zomaar een week uitstellen.
pi_56972893
ben hier ook wel benieuwd naar eigenlijk (oftewel tvp)
  maandag 25 februari 2008 @ 21:23:21 #8
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56972933
Hrm, maar 't blijft wel een naaistreek. Maarreee.... hebben jullie dan niet eerder contact met 'm gehad over de opleverdatum, of zijn jullie er voetstoots vanuit gegaan dat je er op vrijdag in kon?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56973115
We hebben heel veel contact gehad met 'm, maar nu komt ie opeens met de mededeling dat hij het niet gaat redden. Het is niet mijn verantwoording om te controleren of hij al aan het inpakken is (wat hij overigens al wel aan het doen is).
  maandag 25 februari 2008 @ 21:39:35 #10
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56973302
Ik zou allereerst vragen om vergoeding (niet dat je daar iets aan hebt, maar ik zou wel pislink op die gozer zijn, en dan mag-ie bloeden ook).

De botte manier is om stipt op zaterdag met je spullen aan te komen zetten, al zijn resterende spullen eruit te pleuren en aan de straatkant te zetten. Jammer, maar afspraak is afspraak, en dan werkt-ie maar door.
pi_56973323
quote:
Op maandag 25 februari 2008 21:19 schreef Ladybos het volgende:
Nou, verkoper blijft bij het standpunt dat het pas 1 maart leeg hoeft te zijn, en niet op 29-2 14.00 uur. Een sleutel krijgen we al wel, maar hij houdt zelf de rest van de sleutels.. die krijgen we 1 maart pas. Weet iemand of hij inderdaad de overdracht bij volmacht kan laten doen of dat hij zelf aanwezig moet zijn? Heb net al wat verder zitten zoeken en als hij het niet leeg oplevert, dan kunnen we hem in gebreke stellen. Maar dan heeft hij alsnog 8 dagen om er uit te gaan dus dat helpt ons ook niet verder, dan kunnen we nog steeds die week niet verhuizen. Mijn man heeft een eigen bedrijf en er is dus veel geregeld om die week het bedrijf te kunnen verhuizen, dat kunnen we niet zomaar een week uitstellen.
Op het moment dat de overdrachtsakte is gepasseerd bij de notaris, dient verkoper alle sleutels te overhandigen en heeft geen enkele zeggenschap meer over het pand. Als hij sleutels achterhoudt en toch het huis betreedt is hij volgens mij in overtreding en kan je de politie zelfs inschakelen. Ik zou hem dit ook zeker duidelijk maken! Het bestaat niet dat ik de verkoper nog enige zeggenschap over het huis zou laten houden zodra ik de finale handtekening heb gezet en voor de volle 100% verantwoordelijk ben.

Tekenen per notariele volmacht is geen enkel probleem, heb ik ook al eens eerder gedaan.

Het is gebruikelijk om voor de overdracht nog en bezichtiging te doen om alle partijen te overtuigen dat het huis nog steeds in dezelfde staat als als op het moment dat de voorlopige koopovereenkomst is gesloten. Als het huis nog vol staat dan wordt dit lastig.

Wat ik zou doen: rekening houden met vertraging en gezeik maar richting verkoper op m'n strepen blijven staan. Pand dient leeg te zijn op 29 februari en geen gezeik met sleutels anders politie erbij. Direct aangeven dat je hem in gebreke stelt als hij zijn afspraken niet nakomt.
Voor de juridische onderbouwing: bel de notaris en laat je advisern.
wat een drama toch....
pi_56973362
quote:
Op maandag 25 februari 2008 21:31 schreef Ladybos het volgende:
We hebben heel veel contact gehad met 'm, maar nu komt ie opeens met de mededeling dat hij het niet gaat redden. Het is niet mijn verantwoording om te controleren of hij al aan het inpakken is (wat hij overigens al wel aan het doen is).
Dit is niet jullie, maar zijn probleem! Zorg dat je geen deelgenoot van zijn problemen wordt gemaakt.
wat een drama toch....
  maandag 25 februari 2008 @ 21:44:03 #13
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56973420
quote:
Op maandag 25 februari 2008 21:40 schreef Kumusta het volgende:

Direct aangeven dat je hem in gebreke stelt als hij zijn afspraken niet nakomt.
Het punt is een beetje dat de de termijn die daarvoor staat lang genoeg is om meneer te laten verhuizen. Plus dat ik gok dat je met de juridische weg ook een hoop extra kosten krijgt die je niet vergoed gaat krijgen van de verkoper. Niet dat ik het niet zou doen hoor, maar 't is wel iets om in je achterhoofd te houden.
pi_56973589
quote:
Op maandag 25 februari 2008 21:44 schreef gronk het volgende:

[..]

Het punt is een beetje dat de de termijn die daarvoor staat lang genoeg is om meneer te laten verhuizen. Plus dat ik gok dat je met de juridische weg ook een hoop extra kosten krijgt die je niet vergoed gaat krijgen van de verkoper. Niet dat ik het niet zou doen hoor, maar 't is wel iets om in je achterhoofd te houden.
Daar heb je gelijk in, maar meestal helpt het inzetten van zwaarder geschut wel. Maar daarom zei ik in mijn reactie ook al om rekening te houden met vertraging. TS moet zich wel heel goed realiseren dat er een potentieel probleem kan ontstaan als ze de verkoper sleutels laten houden, terwijl het eigendom formeel en juridisch al is overgedragen. Als de verkoper dan alsnog -zware- schade aanricht dan kun je bijv. niet meer de koop ongedaan laten maken, omdat overdracht en acceptatie reeds heeft plaatsgevonden.
wat een drama toch....
pi_56973734
We hebben een groot deel van de (zakelijke) inboedel overgenomen dus helemaal leeg wordt het pand toch niet, het is ook niet het type om gebreken achter te houden (pietje precies). Het is voornamelijk een soort van 'onvolwassenheid' van hem om er maar van uit te gaan dat het allemaal wel goed zou komen, en nu opeens geen verhuizer meer kunnen vinden die op zo'n korte termijn alles weg komt halen. Ik wacht af tot de overeenkomst is getekend en we dus juridisch iets kunnen, want nu al in gebreke stellen geeft hem alleen maar 8 dagen de tijd en dat haalt hij makkelijk, en dan gaat hij het ook hard spelen waarschijnlijk (er staan al wat spullen van ons daar, en zoals gezegd een hoop inboedel overgenomen dus misschien neemt hij dat dan mee etc.). Het probleem zit hem voornamelijk in zijn werkruimte die hij niet op tijd leeg gaat krijgen zoals ik nu van hem begrijp. Daar hoeven wij pas maandag te zijn dus tot die tijd mag hij wat mij betreft daar aan de slag, is het maandagochtend niet weg dan vindt hij zijn spullen op de stoep. Nieuwe sloten erop, waren we toch al van plan ivm veel schoonmakers en personeel die sleutels hebben gehad in het verleden en makkelijk een sleutel bij hebben kunnen laten maken.
pi_56973823
29 februari om 14.30 de sloten laten vervangen.
pi_56973838
Laat hem dan in ieder geval niet zelf de sleutels houden en verschaf hem toegang via jullie en niet zelfstandig.
wat een drama toch....
pi_56973850
Neem eens contact op vereniging Eigen Huis of de notaris. Die kunnen er vast meer over zeggen.

En als hij er 1 maart nog niet uit is kan je altijd nog aangifte doen van insluiping/huisvredebreuk en dat soort dingen. Maar dat lijkt me een uiterste oplossing.

Maar ik zou zelf zeggen: 1 maart is 1 maart. Weg wezen dus. Hoe is zijn probleem. En eventueel 1 maart de sloten vervangen. Je kan er bij, je hebt de sleutels van het huis.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  maandag 25 februari 2008 @ 22:00:33 #19
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56973875
quote:
Op maandag 25 februari 2008 21:55 schreef Ladybos het volgende:
We hebben een groot deel van de (zakelijke) inboedel overgenomen dus helemaal leeg wordt het pand toch niet,

Ah, onvolledige OP. Zeg zoiets dan meteen.

Ik ging d'r vanuit dat het ging om een woonhuis waar je niet in kunt wonen zolang de spullen van de vorige eigenaar er nog in stonden. Hier moet je gewoon uit kunnen komen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 25 februari 2008 @ 22:00:40 #20
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_56973878
Wat zegt de notaris ervan? Die zou ik z.s.m. inlichten. Hij kan je vertellen wat de verkopers plichten zijn en wat hij wel en niet mag doen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_56974493
quote:
Op maandag 25 februari 2008 21:59 schreef Kumusta het volgende:
Laat hem dan in ieder geval niet zelf de sleutels houden en verschaf hem toegang via jullie en niet zelfstandig.
Ik zou contact opnemen met de notaris en even voorleggen wat het probleem is. De notaris zal bevestigen dat het tekenen van de leveringsakte ook de daadwerkelijke overdracht van eigendom is. De verkoper heeft dan geen recht meer op de sleutels. En zoals gezegd: als er dan nog iets gebeurd met het huis, zijn jullie verantwoordelijk. Ik zou verkoper dus in de gelegenheid stellen dat weekend zijn zaakjes te regelen, maar toegang tot het pand is alleen mogelijk via jullie: het is namelijk jullie pand!!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_56975511
quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:00 schreef gronk het volgende:

[..]

Ah, onvolledige OP. Zeg zoiets dan meteen.

Ik ging d'r vanuit dat het ging om een woonhuis waar je niet in kunt wonen zolang de spullen van de vorige eigenaar er nog in stonden. Hier moet je gewoon uit kunnen komen.
Het gaat om een woonhuis én een bedrijfspand.
  maandag 25 februari 2008 @ 22:59:37 #23
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56975551
En wat is er nou niet leeg, hrm?
pi_56975553
Vrijdag wordt het aan jou geleverd. Vrij van huur etc. Zal waarschijnlijk in artikel twee van de koopovereenkomst staan. Hij zal dan ook het pand moeten hebben verlaten. Als de beste man vrijdag niet komt opdagen zal de notaris niet kunnen leveren. Hij kan inderdaad bij volmacht verschijnen, iemand van het kantoor (vaak de kandidaat-notaris) zal de overeenkomst in zijn plaats tekenen, en dan wordt de akte gewoon op vrijdag gepasseerd.
Als de akte vrijdag wordt gepasseerd, dan zal hij ook uit het pand moeten zijn. Als hij niet komt (ook niet per volmacht), dan hebben jullie een probleem.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_56975656
quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:59 schreef Thisbe het volgende:
Vrijdag wordt het aan jou geleverd. Vrij van huur etc. Zal waarschijnlijk in artikel twee van de koopovereenkomst staan. Hij zal dan ook het pand moeten hebben verlaten. Als de beste man vrijdag niet komt opdagen zal de notaris niet kunnen leveren. Hij kan inderdaad bij volmacht verschijnen, iemand van het kantoor (vaak de kandidaat-notaris) zal de overeenkomst in zijn plaats tekenen, en dan wordt de akte gewoon op vrijdag gepasseerd.
Als de akte vrijdag wordt gepasseerd, dan zal hij ook uit het pand moeten zijn. Als hij niet komt (ook niet per volmacht), dan hebben jullie een probleem.
Dat is toch gewoon contractbreuk (of hoe je het ook wil noemen) en zijn de daardoor daaruit voortvloeiende kosten op de verkoper te verhalen?
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')