GELSENKIRCHEN - De mysterieuze lach verschijnt op het gezicht en de schouders worden opgehaald.
Nee, Andreas Müller, de sportdirecteur, gaat niet in op de vraag of FC Twente-coach Fred Rutten de voornaamste kandidaat is om trainer van Schalke 04 te worden. Maar soms zijn er geen woorden nodig om de bevestiging te krijgen. Het is die lach, die niet spreekt, maar wel alles zegt: Schalke gaat voor Rutten, zoveel wordt wel duidelijk op de dag dat de volksclub het tijdelijke trainersduo Mike Büskens en Youri Mulder presenteert.
"Herr Müller, hoe groot is de kans dat Fred Rutten de nieuwe trainer van Schalke wordt?" Herr Müller kijkt zwijgend de zaal in, maar weer is er die lach. "Jullie mogen speculeren, wij gaan hier geen namen noemen", zegt de man die op het technische vlak de baas is in Gelsenkirchen. "In onze gedachten zijn we al heel ver, dat klopt. We weten wat we willen, het is nu zaak om de gesprekken aan te gaan." Geruchten dat er al met een kandidaat (dus Rutten) is gesproken, doet hij af als onzin.
Opvallend is dat alleen de naam van Rutten rondzingt. Als Rutten ja zegt, wordt hij trainer van Schalke, zo is zo ongeveer de tendens.
"Herr Müller, kunt u zeggen hoe de profielschets van de trainer eruit ziet? Men heeft geroepen dat de man 'Europese standing' moet hebben?" Müller: ,Die profielschets is ons geheim. Maar neemt u van mij aan, dat we ons niet laten verrassen. Zoals we spelers jarenlang analyseren, zo doen we dat ook met trainers. Ik weet dat de mensen hier graag een keiharde trainer als Huub Stevens zien. Discipline is belangrijk, maar het gaat ook om de filosofie van een trainer, zijn voetbalverstand en zijn manier van werken met spelers."
De aandacht wordt verlegd naar Youri Mulder. "Herr Mulder, bent u de voorbode van nog meer uit Enschede?" Youri Mulder: "Het zou kunnen dat er nog een paar spelers komen..." Gelach in de zaal, maar daar neemt de meerderheid uiteraard geen genoegen mee. Men wil gewoon weten of Rutten de ideale man is om de vulkaan Schalke enerzijds in beweging te krijgen en anderzijds tot rust te brengen. "Fred Rutten is een van de betere trainers waarmee ik ooit heb gewerkt", zegt hij. "Hij is een man met een visie, die absoluut geschikt is voor een club als Schalke." Dit wil men horen. "Als Fred Rutten het wordt is dat een uitstekende keus van Schalke. En als hij komt en het gaat mis, dan mag je mij verantwoordelijk houden."
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !