jack4ya | zaterdag 23 februari 2008 @ 08:51 |
Oh joy! De diistributieriem is gebroken van onze Polo GTI uit 2000. Een 1.6 16V GTI 125 PS (92 kW) We moeten om nog laten verslepen, maar alvast tijd om een plan de campagne op te gaan zetten. We kunnen naar een goede beun. We kunnen naar een VW dealer. (amai) We kunnen naar een Bovag garage. Inschatting tot dusver van mij (complete leek die even gegoogled heeft) - Kleppen aan gort, minimaal 8 stuks - Zuigerstangen aan gort - Cilinderkop vervangen Waar nog meer aan te denken, en hoe kunnen we het best te werk gegaan? Ik besef de hoge kosten en de lange duur, maar ik wil het dan zo goed mogelijk aanpakken en alle info is van harte welkom. [ Bericht 0% gewijzigd door jack4ya op 23-02-2008 15:54:55 ] | |
method21 | zaterdag 23 februari 2008 @ 09:07 |
Als je geluk hebt zijn er 8 tot 16 kleppen krom, dus nieuwe kleppen, je zuigerstangen aan gort lijkt me niet, cilinderkop lijdt er niks onder mits je nieuwe klepzetting en rubbers erin laat zetten, dit kost ook niet de kop. Je zuigers zijn mischien beschadigt maar dat zal reuze meevallen. Al met al ben je bij een beetje garage tussen de 500 en 800 euro kwijt. Al heb ik verhalen gehoort dat je bij een dealert al gauw rond de 1000 euro uit komt. Dit is een klusje dat binnen 2 dagen met kop vlakken etc toch wel gedaan kan worden. En in het vervolg je riem goed in de gaten houden, ze zijn namelijk aan vervanging toe rond de 60.000 km of 4 jaar. | |
spectrumanalyser | zaterdag 23 februari 2008 @ 09:20 |
en elk jaar laten controlleren op scheurtjes, dat zijn de kosten ook niet. | |
Diepvriez | zaterdag 23 februari 2008 @ 09:57 |
Hoe hard was je aan het rijden toen het geknapt was? Was je op de snelweg? Ik heb dit twee keer mogen meemaken maar gelukkig beide gevallen moest ik alleen nieuwe riemen kopen, monteren en ik kon weer gaan. Maar ik rij ook Honda ![]() | |
GateWayX | zaterdag 23 februari 2008 @ 10:12 |
quote:Bij sommige motoren kan dat inderdaad het geval zijn. Misschien ook wel bij de TS ? | |
RoodWitBlauw | zaterdag 23 februari 2008 @ 10:23 |
quote:Wat kost het om een riem te laten vervangen? | |
Dulk | zaterdag 23 februari 2008 @ 10:23 |
als het een vrije loop motor is wel, dat geluk heb ik toevallig wel een keer bij een punto gehad | |
Dulk | zaterdag 23 februari 2008 @ 10:24 |
quote:tussen de 50 en 75 euro, ligt een beetje aan het type auto | |
BaraCuda | zaterdag 23 februari 2008 @ 10:27 |
quote:Distributie riem is wel wat duurder hoor ![]() | |
Dulk | zaterdag 23 februari 2008 @ 10:28 |
quote:zelf doen bedoel ik he ![]() | |
jack4ya | zaterdag 23 februari 2008 @ 11:01 |
quote:We reden niet zo hard, 20km/h 30km/h denk ik? 't Was namelijk in de stad. Controle, ja, dat weten we ook wel, de riem was 40000km geleden vervangen en dat was 2 jaar terug. Niet direct een aanleiding om zoiets te verwachten. We doen het nu zo. We laten de auto naar huis brengen en laten door een goede beun er eens naar kijken. We willen hem om een goede (betaalde) diagnose vragen, zodat we dan eens kunnen gaan rekenen en inventariseren. We hebben inmiddels een leenauto van de ANWB, verder hebben we zelf een tweede auto en een motor. Dus we zitten niet zo enorm onthand. Dat geeft ook de gelegenheid om rustig na te denken. We hebben de auto eens nagekeken op de koerslijst en particulier zou ik 5000,- moeten kunnen doen. Naja, nu vast niet denk ik ![]() We hebben al eens met een schuin oog naar een andere (4deurs) zitten kijken... misschien is dat ook nog een optie. Maar volgens mij verkoopt dat slecht, zo'n niet rijdende auto ![]() | |
Lord_Vetinari | zaterdag 23 februari 2008 @ 11:08 |
quote:Aha. Kijk eens in je onderhoudsschema om de hoeveel km het moet worden gedaan? Heb je het bij een dealer laten doen? Zo ja, dan kun je de importeur aanspreken. Je hebt namelijk onderhoud volgens de regels laten doen en mag dan verwachten dat het gemonteerde materiaal het ook uithoudt zolang als de fabrikant aangeeft dat ze het uit moeten kunnen houden.. | |
Hyperdude | zaterdag 23 februari 2008 @ 11:16 |
quote:Auto's van 10 jaar oud doen ze niet zoveel meer aan coulance. ![]() Maar je hebt gelijk; onderdeel/riem zou nog niet versleten moeten zijn. Wellicht spanrol niet vervangen; of moet dat alleen bij Alfa's? ![]() | |
Lord_Vetinari | zaterdag 23 februari 2008 @ 11:25 |
quote:Als het bij de dealer gebeurd is en het onderhoud wordt volgens de regels uitgevoerd, heeft dat niks met coulance te maken. VW vervangt ook spanrollen als het goed is. Althans, bij mijn Seat werd dat wel gedaan. | |
jack4ya | zaterdag 23 februari 2008 @ 11:33 |
Op zich snap ik het wel dat dealer onderhouden bepaalde voorwaarden en dergelijke heeft. Ook dealer onderhouden geeft geen garantie op een schadeloosstelling. Weet je,ik wil nu echter niet achterom gaan zitten kijken zoals...had ik maar dit of had ik maar dat. Dat heeft nu toch geen zin meer. We hebben altijd alles correct gedaan en ik denk dan ook dat het nu gewoon botte pech is. Ik wil gaan kijken wat we nu moeten/kunnen gaan doen. | |
Hyperdude | zaterdag 23 februari 2008 @ 11:36 |
quote:Ben bang dat je dan wel naar de rechter moet. Zo snel zijn ze bij VW/Pon niet met het uitdelen van geld; vooral niet bij 10 jaar oude auto's. quote:Precies; gewoon uitzooeken wat het bad-case scenario is, en dan gewoon een rekenmachine erbij pakken of het ding weg moet of gefixt wordt. Balen; maar het is niet anders | |
method21 | zaterdag 23 februari 2008 @ 12:48 |
quote:Dan was dat vast een 8 kleppertje, een 16 klepper heeft vrijwel altijd schade ... | |
Turquaz52 | zaterdag 23 februari 2008 @ 12:49 |
tvp | |
jack4ya | zaterdag 23 februari 2008 @ 14:14 |
We hebben gebeld met de kerel die de auto aan ons verkocht heeft. Die zei dat de distributieriem voor de koop vervangen is. Verder zegt hij:"Tja, heel lullig, maar ik heb 'm 2 jaar niet in onderhoud gehad, dus ik kan er nu niets over zeggen." Alsof je bij een kleine/grote beurt naar een distributieriem kijkt als ie er pas een jaar opzit! Nouja, ik heb gewoon geen zin meer om iedere keer maar mijn gelijk te moeten halen, ik heb inmiddels een zaak achter de rug, ik zit er nog in 1, ik heb het wel gehad ermee... | |
jack4ya | zaterdag 23 februari 2008 @ 15:00 |
Okay, vraagje kan ik er zelf/via internet achter komen of dit type motor een interference of non-interference motor heeft? Of moet je dat aan een dealer vragen? | |
Robbiej | zaterdag 23 februari 2008 @ 15:22 |
Wat is je motorcode? | |
jack4ya | zaterdag 23 februari 2008 @ 15:31 |
quote:Heb de auto nu niet hier staan, hoe kom ik er anders achter? Of waar kan ik het vinden? | |
Turquaz52 | zaterdag 23 februari 2008 @ 15:40 |
wat is je kenteken? | |
jack4ya | zaterdag 23 februari 2008 @ 15:43 |
quote:Want? Het is een Polo Gti uit 2000. 1.6 16V 125 PS (92 kW) [ Bericht 4% gewijzigd door jack4ya op 23-02-2008 15:49:46 ] | |
Robbiej | zaterdag 23 februari 2008 @ 15:47 |
is dat een 2 liter? | |
jack4ya | zaterdag 23 februari 2008 @ 15:50 |
1.6 liter, even aangepast. Is een niet veel voorkomend type in Gti uitvoering. | |
Turquaz52 | zondag 24 februari 2008 @ 00:59 |
quote: ![]() ![]() Omdat ik dan zo je motorcode kan opzoeken natuurlijk!! ![]() | |
Realust | zondag 24 februari 2008 @ 01:01 |
een goeie beun is nooit slecht! | |
jack4ya | zondag 24 februari 2008 @ 15:41 |
Ok, met dank an Turquaz... VOLKSWAGEN POLO IV 1.6 GTI 16V. MOT.ARC 1598CC 92KW 11/99-12/01 ARC dus... en nu? Wat weet ik nu? | |
ThaFreak | zondag 24 februari 2008 @ 16:25 |
quote:niets want er zijn meerdere motoruitvoeringen geleverd als GTI dus turquaz heeft het ook nog verkeerd.... maar zo uit me hoofd is het gewoon een interference model dus enige motorschade kun/zal je hebben | |
jack4ya | zondag 24 februari 2008 @ 17:10 |
Okay, kan ik die (toch al valse) hoop ook laten varen... ![]() | |
Herr.Flick | zondag 24 februari 2008 @ 18:57 |
Wat staat er toch weer een hoop onzin hier.. Ten eerste: het maakt geen drol uit hoe hard je gereden hebt of hoeveel toeren dat ding maakte toen de riem brak, ook maakt het niet uit of het nu om een honda gaat of in dit geval een volkswagen. Ten tweede: Kans dat je cilinderkop kapot gaat is zeker wel aanwezig. Je zult niet de 1e zijn waarbij een gat langs de klepgeleider gedrukt word of waar een de hele zitting incl het materiaal eromheen verneukt is. Wel heb je grote kans dat dit mee zal vallen MAAR het is niet altijd zo. Daarbij heb je ook nog eens kans dat je zuigers dermate beschadigd zijn dat ze vervangen dienen te worden, maar al dit kun je pas zien als de kop er af is. Als 40.000km geleden de riem vervangen is, dan is de kans groot dat de oorzaak ergens anders ligt dan bij de riem zelf. Vaak verzuimen ze de span/looprollen te vervangen, en als deze kapot gaan is het "feest". Helaas komt dit nogal te vaak voor, omdat meneer de monteur denkt te kunnen bepalen of een rol npg tig duizend km mee kan gaan door er een keertje aan te draaien, ook een kapotte waterpomp kan een oorzaak zijn bij bepaalde modellen, deze kan aangedreven zijn door de distributieriem. Hoe nu verder? Laat in ieder geval je kop controleren bij een revisiebedrijf, laat alles goed repareren en vergeet geen enkel rolletje van je distributie. Ik ben bang dat dit je toch een bedrag gaat kosten dat ergens in de 4 cijfers zit! Succes! ![]() | |
jack4ya | zondag 24 februari 2008 @ 20:10 |
1) Dit is wat ik begrepen heb: nadat ik de werking van motoren een beetje bekeken had. Zodra een motor draait (en of die nou veel of weinig toeren maakt) dan bewegen de zuigers en de cylinders per definitie, dus zodra de timing niet meer klopt doordat de riem er af vliegt, dan knallen ze zeer goed mogelijk tegen elkaar. Het is dus afhankelijk van het moment van breken. Maar aangezien alles beweegt is de kans vrij groot dat het elkaar raakt. Maar als je een non-interferentie motor hebt, dan interfereren (elkaar in de wegzitten) de zuiger en de kleppen elkaar niet. Simpelweg omdat de klep zodanig geplaatst is dat ie de zuiger nooit kan raken. Tot slot, bij sportievere motoren kan de afstand/de ontbrandingsruimte compacter zijn, zodoende een snellere verbranding te leveren, en zodoende een pittigere motor. Doordat de afstand kleiner is, is de kans op serieuzere schade groter. Heb ik het zo goed begrepen? Revisiebedrijf: Is dat beter dan een "normale" garage? Hoe zou jij dit aanpakken? Ik heb nog niets van mijn beun gehoord, ik verwacht dat ie er morgen naar kijkt. Hij heeft aangegeven dat ie wel kan inschatten wat er kapot is. Aan de hand daarvan gaan we kijken wat er moet gebeuren. Onderbuikgevoel: er is veel stuk, en dan zal ik wel naar een erkende garage willen (of revisiebedrijf, maar die ken ik (nog) niet hier in de buurt) Simpelweg omdat ik dan wel garantie wil. Ik bedoel een motor lijkt me te complex voor de gemiddelde prutselaar. Ik zelf hoop voor 1800,- (geen idee waar ik dat op baseer) klaar te zien. Maar mijn vriend rekent meer op 3000,- Ik weet dat je eigenlijk geen bedrag kunt noemen, maar wat zou een "realistische" gok zijn? - Kleppen aan gort, minimaal 8 stuks - Zuiger/stangen aan gort - Cilinderkop vervangen Ow... wat zou een waterpomp in dit plaatje kunnen betekenen? Ik bedoel spanrollen moeten sowieso, gevolg van de bouw van de motor, maar hoe zit dat met waterpomp en evt. andere aanverwante zaken? | |
blup | zondag 24 februari 2008 @ 20:42 |
1500,- á 2000? 3000,- komt meer in de buurt van een compleet geresiveerde.. | |
jack4ya | zondag 24 februari 2008 @ 21:35 |
Moet ie compleet gereviseerd worden dan? Kan er niet "gewoon" hersteld worden wat moet? Of is dat reviseren? Ik dacht dat betekende dat er dan een ander, hersteld motorblok in kwam.. dat wordt namelijk wat lastig denk ik, heb me laten vertellen dat ze niet erg veel voorkomen... 3000,- zou echt zuigen! | |
jack4ya | zondag 24 februari 2008 @ 22:00 |
quote:Hmmm... prijzen liggen op marktplaats fors hoger ong 150-180% en bij dealers ong 190%. Rekening houdend met marges is de auto (was de auto) wel meer waard dan 5000,- Altijd lastig, hoe bepaal je wat de auto waard is. Wel handig is je wilt afwegen wat je moet gaan doen... ![]() | |
boegschroef | zondag 24 februari 2008 @ 22:43 |
Schade is heel moeilijk te schatten, haal de cilinderkop eraf en je weet in 1 keer veel meer. Met een beetje pech is er ook een cilinder of zuiger beschadigt en dan wordt het heel duur. De cilinderkop erafhalen is ook niet enorm veel werk. Kosten van de motor rivisie zoals hierboven (zuigerstangen, kop enz....) Als je het laat doen zeker boven de 2000. De manuren zijn enorm met het in en uitbouwen van de motor. (Zuiger en zuigerstangen vervangen..... dan waarschijnlijk ook honen.) | |
TheFreshPrince | zondag 24 februari 2008 @ 22:45 |
quote:Yep: ![]() | |
Herr.Flick | zondag 24 februari 2008 @ 22:48 |
quote:Cilinders bewegen niet, het is een huis waar de zuiger zich op en neer beweegt. Een goede beun kan zeker wel zo'n motor netjes in orde maken, hij kan in ieder geval de kop demonteren en later weer monteren, alleen zou ik je het advies willen geven om de evt schade aan de kop volledig te laten beoordelen door een erkend revisiebedrijf. Je kunt ook zelf kleppen gaan vervangen, maar vaak sluiten ze dan niet goed, of word er niet gekeken naar bijv. een geleider, en dat heeft weer andere gevolgen waarmee je kan blijven zitten. Het is dus niet zo dat je per definitie een hele motor dient te reviseren, maar laat iig wel een kundig persoon beoordelen wat wel en wat niet gedaan moet worden. De waterpomp KAN een deel zijn van de distributie, dit ligt aan het type motor. Als je de halve motor al moet demonteren en tevens een komplete nieuwe distributie moet gaan monteren, dan is het zeker het overwegen waard om de pomp preventief te vervangen. Dit kost je nu weinig meer omdat de distributie er toch af ligt, en aan meerwerk zit er dan maar hooguit een half uurtje in de waterpomp. Word de waterpomp niet door de distributieriem aangedreven en hij is verder in orde, dan kun je hem gewoon lekker laten zitten. ![]() | |
OxygeneFRL | maandag 25 februari 2008 @ 14:01 |
Je hebt 2 soorten motoren: Interferance en non-inteference. Verschil is de stand van de kleppen ten op zichte van de cilinders. Non-inteferance: ![]() Inteferance: ![]() Als je non hebt is er niets aan de hand..de kleppen raken de cilinders niet..bij interference ben je de sjaak. | |
jack4ya | maandag 25 februari 2008 @ 14:51 |
zover was ik al idd... | |
OxygeneFRL | maandag 25 februari 2008 @ 15:12 |
dacht illustreer effe. | |
jack4ya | maandag 25 februari 2008 @ 15:31 |
Even zijstraatje... waarom worden eik niet alle motoren als non-interference geproduceerd? Op het oog lijken er alleen maar voordelen aan te zitten? | |
TheFreshPrince | maandag 25 februari 2008 @ 15:44 |
quote:Omdat er voor het beste ontwerp wordt gekozen qua verbruik en performance; of het interference is of niet wordt dan vaak als bijzaak gezien en is meestal niet het uitgangspunt, tenzij het ontwerp dat toelaat. Vooral bij motoren met hoge compressie (zoals diesels) is non-interference echter helemaal niet haalbaar. Dat is weer op te vangen door een distributie-ketting toe te passen ipv een riem. Deze knapt minder snel en is onderhouds-armer. [ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-02-2008 17:44:36 ] | |
Turquaz52 | maandag 25 februari 2008 @ 16:41 |
quote: ![]() | |
Dr_Flash | maandag 25 februari 2008 @ 17:18 |
quote:Maar je bedoelt natuurlijk de zuigers ![]() | |
Diepvriez | dinsdag 26 februari 2008 @ 09:55 |
quote:2001 Prelude 2003 Civic Si ![]() ![]() | |
Herr.Flick | dinsdag 26 februari 2008 @ 10:08 |
quote:Dan mag je wel eens beter onderhoud gaan doen als je dat al 2 keer is overkomen... ![]() | |
jack4ya | dinsdag 26 februari 2008 @ 13:19 |
Okay, even een tussen stand... Onze beste beun, die helaas zaterdag pas echt aan de slag kan (tja, beunen hebben natuurlijk ook een eigen leven ![]() Naar ik begreep (mijn vriend heeft 'm gesproken ik niet) liep alles soepel en leken de zuigers niet in de buurt van de kleppen te komen... (al weet ik niet wat ie daar precies mee bedoelt... misschien dat de kleppen precies gunstig stonden/staan?) Hij gaf aan dat ie wat spulletjes besteld en kan dan zaterdag wat preciezer gaan kijken, dan horen we ook meer... Natuurlijk zegt dit in feite nog niets, het luistert allemaal heel nauw denk ik. Toch zie ik het wel als licht positief, of eigenlijk meer zo, er is nog een (weliswaar) kleine kans dat het allemaal nog enigzins mee valt... Dat het misschien geen 3000,- maar slechts 2000,- gaat kosten... zoiets... Of denken jullie dat het echt he-le-maal geen ruk zegt en dat ik nog net zover als afgelopen vrijdag ben? Eigenlijk ben ik geneigd om ook eens te informeren bij een revisiebedrijf... Kunnen die ook kijken/controleren of zitten daar al gelijk behoorlijke kosten aan? [ Bericht 7% gewijzigd door jack4ya op 26-02-2008 13:26:36 ] | |
Herr.Flick | dinsdag 26 februari 2008 @ 13:49 |
Het zegt helemaal geen ruk. Kleppen die open stonden kunnen krom gemept zijn door de zuiger, en dan heeft de zuiger weer ruimte om te bewegen, alleen kan de klep niet meer dicht. Riem erop, COMPRESSIE METEN, en van dat punt verder bekijken, dat is het advies. | |
Turquaz52 | woensdag 27 februari 2008 @ 01:03 |
quote:Ik zal eens voor je vragen morgen @ Venlose Motorenrevisie VMR Ik ga er zowiesow heen voor een kettingkje voor de Mera ![]() dus een 1.6GTi Polo uit 99? de prijs van de kleppen? | |
Herr.Flick | woensdag 27 februari 2008 @ 10:20 |
www.partsbase.nl En kies dan voor revisie, daar staan de bruto ex prijzen ![]() | |
krimpenrik | woensdag 27 februari 2008 @ 18:57 |
riem erop en compressie meten? ik zou gewoon even de kop eraf trekken. Me eigen auto (clio uit 95) ook overgenomen met gebroken dis. riem. Moest 2 kleppen vervangen ala 7 euro de stuk, nieuwe pakkingset ala 60 euro en waterpomp voor de zekerheid vervangen van 120 euro. dit alles was inkoopsprijs zonder btw. Het valt allemaal wel mee qua werk, zeker als je over een brug en het juiste gereedschap beschikt. | |
method21 | woensdag 27 februari 2008 @ 19:29 |
quote:Gast voor dat geld leg ik er een VR6 in en ik ben niet eens een "volkswagen" man. | |
jack4ya | donderdag 28 februari 2008 @ 12:54 |
Zojuist even de beun gesproken, blijkt een verkeerde spanrol te zijn geplaatst. Te smal waardoor de riem is gebroken. Beetje jammer dat dit door een garage is gedaan! [ Bericht 2% gewijzigd door jack4ya op 28-02-2008 13:02:47 ] | |
Herr.Flick | donderdag 28 februari 2008 @ 14:00 |
quote:Als je die distributieriemwissel op rekening hebt, dan kun je de schade juridisch gaan verhalen... | |
jack4ya | vrijdag 29 februari 2008 @ 18:15 |
Hiep hoi, cylinderkoprevisie ![]() | |
Robin__ | zaterdag 1 maart 2008 @ 16:05 |
quote:In dat geval als de sodemieter opzoek gaan naar de bon en als je die gevonden hebt bidden op je blote knieen voor deze meevaller.. als de garage een verkeerde spanrol heeft gemonteerd is het hun schuld! | |
Bigfoot414 | zaterdag 1 maart 2008 @ 17:33 |
*is heel blij dat de distributieriem in september vervangen is* | |
vannelle | zaterdag 1 maart 2008 @ 18:15 |
quote:Juiste spanrol gemonteerd? ![]() | |
bietelboer | zondag 2 maart 2008 @ 02:00 |
quote:Honda maakt bijna alleen maar 16 kleppers ![]() | |
DurQ | zondag 2 maart 2008 @ 13:54 |
Honda MAAKTE alleen maar 16 kleppers, tegenwoordig zit er in de nieuwe lijn Civics 8 keppers tussen | |
bietelboer | zondag 2 maart 2008 @ 15:47 |
klopt ze vallen van hun geloof... eerst de 8 kleppers, en nu de Type R met starre achteras ![]() | |
DurQ | zondag 2 maart 2008 @ 15:50 |
jah ik snap t ook niet...lijkt me toch ook goedkoper om ALLEEN maar 16 kleppers te maken...maargoed de 8 kleppers hebben wel zo ongeveer de zelfde prestaties als de 16 lkeppers voorheen...maar toch Dat van die starre achteras hoor ik voor t eerst trouwens | |
bietelboer | zondag 2 maart 2008 @ 16:03 |
Wielophanging : Wielophanging voor: McPherson-veerpoot, schroefveer, gasdrukschokdemper, dwars-stabilisator Wielophanging achter: Torsie-staaf, schroefveer, gasdrukschokdemper, dwars-stabilisator http://honda.nl/content/a(...)hnische_gegevens.php | |
DurQ | zondag 2 maart 2008 @ 16:15 |
bad things happen:( | |
TheFreshPrince | zondag 2 maart 2008 @ 18:21 |
quote:Blijft natuurlijk de kans op een welles-nietes verhaal. De garage kan gerust zeggen "deze spanrol hebben wij niet geplaatst, je hebt hem zelf laten vervangen om ons de schuld in de schoenen te kunnen schuiven". | |
Robin__ | zondag 2 maart 2008 @ 18:56 |
quote:Ik vermoed dat je wel een mooi slijtage spoor op de distributieriem zelf ziet ![]() ![]() | |
jack4ya | dinsdag 4 maart 2008 @ 16:30 |
Nou daar komt ie dan hoor. Zojuist telefoontje gehad over de revisie. Alle kleppen (16stuks) zijn dus krom en worden vervangen. Daarbij nog wat spanschroeven (geloof ik) en wat reviseren van het blok. Kosten bij elkaar ¤ 970,- Komt er nog materiaal bij, waterpomp, distributieriem, spanrol, pakkingen etc. kost ook nog eens ¤ 330,-. Nou nog even wachten op het arbeidsloon en m'n spaarvarken is weer leeg ![]() ![]() | |
RoodWitBlauw | dinsdag 4 maart 2008 @ 17:09 |
is die 970 inclusief loon? anders ben je echt dikke 2 mille kwijt totaal | |
Herr.Flick | dinsdag 4 maart 2008 @ 17:19 |
quote:Die "spanschroeven" zullen wel cilinderkopbouten zijn, dit zijn heel erg vaak rekbouten, en die mag je maar 1 keer gebruiken omdat ze oprekken. ![]() | |
jack4ya | dinsdag 4 maart 2008 @ 17:50 |
quote:Die 970,- is voor herstellen en loon van de revisie, om zo maar te zeggen. Die 330,- is puur materiaal. En met arbeidsloon bedoelde ik arbeidsloon voor de beun. Geen idee wat die rekent, wat zou zoiets aan uren kosten (gekost hebben) en wat zou een reeel beun-uurloon zijn? Ik hoop dat beunloon niet veel meer dan zo'n 500,- is... is dat reeel? Tot nu toe klopten mijn gokjes redelijk, maar of ik daar nou trots op moet zijn, daar ben ik nog niet uit ![]() | |
RoodWitBlauw | dinsdag 4 maart 2008 @ 17:56 |
ik hoop echt voor je dat het meevalt. mn broer rijdt ook een 16 klepper, en geen idee wanneer die riem voor het laatst vervangen is, dus rijdt ie maar door tot ie knapt. Je kan toch een inspectie laten doen naar de staat van de riem, en daaruit afleiden hoeveel km je er nog ongeveer me kan rijden!? Of kan je ergens in een databank vinden wanneer de riem voor laatst is vervangen? Hoop dat er in dit topic antwoord op kan worden gegeven, lui zijn...nieuw topic.... dinsdagavond | |
Hyperdude | dinsdag 4 maart 2008 @ 18:21 |
quote:Als ie bij de dealer is onderhouden kunnen ze vaak wel een uitdraai maken (bij die dealer) Aan de staat van de riem valt, denk ik, niet veel af te lezen, tenzij zeer kort voor het overlijden. ![]() Als je zeker wilt zijn, moet je een nieuwe riem monteren . | |
RoodWitBlauw | dinsdag 4 maart 2008 @ 18:33 |
zeer kort voor overlijden.. is dat binnen 5000, 1000 km, of 50 kilometer of 1 kilometer? | |
jack4ya | dinsdag 4 maart 2008 @ 18:55 |
quote:Sorry hoor maar je ziet wat de gevolgen zijn en wat het kostenplaatje minimaal kan worden. Is je broer nu echt zo stom dat hij gaat doorrijden tot het hem ook overkomt? Dat begrijp ik echt niet. | |
RoodWitBlauw | dinsdag 4 maart 2008 @ 18:57 |
quote:ja.. is een rotte bak, ding is nog niet eens 1000 euro waard, dus vandaar. hij wilt een nieuwe kopen | |
jack4ya | dinsdag 4 maart 2008 @ 19:00 |
Verkoop hem nu dan maar voor 1000 euro want anders heeft hij straks helemaal niets meer. | |
jack4ya | zaterdag 8 maart 2008 @ 14:40 |
quote:Okay: Al het materiaal (inc. revisie) bij elkaar ca 1200,- Het beunloon: ca 400,- Totaal bedrag: 1600,- Komende periode even rustig inrijden, controle op water en olie (omdat de boel los is geweest) Mwah... [ Bericht 11% gewijzigd door jack4ya op 08-03-2008 15:32:32 ] | |
Brave_Sir_Robin | zondag 9 maart 2008 @ 16:02 |
Balen, toch veel geld... Maar ik zou die Polo gewoon wegdoen en lekker je MX5-je als enige auto gebruiken! (kwam stomtoevallig je topic in het mx-5 owners forum tegen...) ![]() |