abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56921501
Oh joy!

De diistributieriem is gebroken van onze Polo GTI uit 2000. Een 1.6 16V GTI 125 PS (92 kW)

We moeten om nog laten verslepen, maar alvast tijd om een plan de campagne op te gaan zetten.

We kunnen naar een goede beun.
We kunnen naar een VW dealer. (amai)
We kunnen naar een Bovag garage.

Inschatting tot dusver van mij (complete leek die even gegoogled heeft)
- Kleppen aan gort, minimaal 8 stuks
- Zuigerstangen aan gort
- Cilinderkop vervangen

Waar nog meer aan te denken, en hoe kunnen we het best te werk gegaan? Ik besef de hoge kosten en de lange duur, maar ik wil het dan zo goed mogelijk aanpakken en alle info is van harte welkom.

[ Bericht 0% gewijzigd door jack4ya op 23-02-2008 15:54:55 ]
pi_56921546
Als je geluk hebt zijn er 8 tot 16 kleppen krom, dus nieuwe kleppen, je zuigerstangen aan gort lijkt me niet, cilinderkop lijdt er niks onder mits je nieuwe klepzetting en rubbers erin laat zetten, dit kost ook niet de kop.
Je zuigers zijn mischien beschadigt maar dat zal reuze meevallen.
Al met al ben je bij een beetje garage tussen de 500 en 800 euro kwijt.

Al heb ik verhalen gehoort dat je bij een dealert al gauw rond de 1000 euro uit komt.

Dit is een klusje dat binnen 2 dagen met kop vlakken etc toch wel gedaan kan worden.
En in het vervolg je riem goed in de gaten houden, ze zijn namelijk aan vervanging toe rond de 60.000 km of 4 jaar.
“You know, a long time ago being crazy meant something. Nowadays everybody's crazy.”
“I'm not your executioner. I'm not your devil and I'm not your God. I'm Charles Manson.”
pi_56921605
en elk jaar laten controlleren op scheurtjes, dat zijn de kosten ook niet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 23 februari 2008 @ 09:57:29 #4
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_56921827
Hoe hard was je aan het rijden toen het geknapt was? Was je op de snelweg?
Ik heb dit twee keer mogen meemaken maar gelukkig beide gevallen moest ik alleen nieuwe riemen kopen, monteren en ik kon weer gaan.
Maar ik rij ook Honda
zo goed..?
pi_56921927
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 09:57 schreef Diepvriez het volgende:
Ik heb dit twee keer mogen meemaken maar gelukkig beide gevallen moest ik alleen nieuwe riemen kopen, monteren en ik kon weer gaan.
Bij sommige motoren kan dat inderdaad het geval zijn. Misschien ook wel bij de TS ?
  zaterdag 23 februari 2008 @ 10:23:10 #6
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_56922008
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 09:07 schreef method21 het volgende:
Als je geluk hebt zijn er 8 tot 16 kleppen krom, dus nieuwe kleppen, je zuigerstangen aan gort lijkt me niet, cilinderkop lijdt er niks onder mits je nieuwe klepzetting en rubbers erin laat zetten, dit kost ook niet de kop.
Je zuigers zijn mischien beschadigt maar dat zal reuze meevallen.
Al met al ben je bij een beetje garage tussen de 500 en 800 euro kwijt.

Al heb ik verhalen gehoort dat je bij een dealert al gauw rond de 1000 euro uit komt.

Dit is een klusje dat binnen 2 dagen met kop vlakken etc toch wel gedaan kan worden.
En in het vervolg je riem goed in de gaten houden, ze zijn namelijk aan vervanging toe rond de 60.000 km of 4 jaar.
Wat kost het om een riem te laten vervangen?
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_56922024
als het een vrije loop motor is wel, dat geluk heb ik toevallig wel een keer bij een punto gehad
namaste
pi_56922032
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 10:23 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Wat kost het om een riem te laten vervangen?
tussen de 50 en 75 euro, ligt een beetje aan het type auto
namaste
pi_56922052
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 10:24 schreef Dulk het volgende:

[..]

tussen de 50 en 75 euro, ligt een beetje aan het type auto
Distributie riem is wel wat duurder hoor
pi_56922058
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 10:27 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Distributie riem is wel wat duurder hoor
zelf doen bedoel ik he
namaste
pi_56922349
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 09:57 schreef Diepvriez het volgende:
Hoe hard was je aan het rijden toen het geknapt was? Was je op de snelweg?
Ik heb dit twee keer mogen meemaken maar gelukkig beide gevallen moest ik alleen nieuwe riemen kopen, monteren en ik kon weer gaan.
Maar ik rij ook Honda
We reden niet zo hard, 20km/h 30km/h denk ik? 't Was namelijk in de stad.

Controle, ja, dat weten we ook wel, de riem was 40000km geleden vervangen en dat was 2 jaar terug. Niet direct een aanleiding om zoiets te verwachten.

We doen het nu zo.

We laten de auto naar huis brengen en laten door een goede beun er eens naar kijken. We willen hem om een goede (betaalde) diagnose vragen, zodat we dan eens kunnen gaan rekenen en inventariseren.

We hebben inmiddels een leenauto van de ANWB, verder hebben we zelf een tweede auto en een motor. Dus we zitten niet zo enorm onthand. Dat geeft ook de gelegenheid om rustig na te denken.

We hebben de auto eens nagekeken op de koerslijst en particulier zou ik 5000,- moeten kunnen doen. Naja, nu vast niet denk ik

We hebben al eens met een schuin oog naar een andere (4deurs) zitten kijken... misschien is dat ook nog een optie. Maar volgens mij verkoopt dat slecht, zo'n niet rijdende auto
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:08:31 #12
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_56922430
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:01 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Controle, ja, dat weten we ook wel, de riem was 40000km geleden vervangen en dat was 2 jaar terug. Niet direct een aanleiding om zoiets te verwachten.
Aha. Kijk eens in je onderhoudsschema om de hoeveel km het moet worden gedaan? Heb je het bij een dealer laten doen? Zo ja, dan kun je de importeur aanspreken. Je hebt namelijk onderhoud volgens de regels laten doen en mag dan verwachten dat het gemonteerde materiaal het ook uithoudt zolang als de fabrikant aangeeft dat ze het uit moeten kunnen houden..
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:16:36 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56922535
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Aha. Kijk eens in je onderhoudsschema om de hoeveel km het moet worden gedaan? Heb je het bij een dealer laten doen? Zo ja, dan kun je de importeur aanspreken. Je hebt namelijk onderhoud volgens de regels laten doen en mag dan verwachten dat het gemonteerde materiaal het ook uithoudt zolang als de fabrikant aangeeft dat ze het uit moeten kunnen houden..
Auto's van 10 jaar oud doen ze niet zoveel meer aan coulance.
Maar je hebt gelijk; onderdeel/riem zou nog niet versleten moeten zijn.
Wellicht spanrol niet vervangen; of moet dat alleen bij Alfa's?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:25:11 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_56922657
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:16 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Auto's van 10 jaar oud doen ze niet zoveel meer aan coulance.
Maar je hebt gelijk; onderdeel/riem zou nog niet versleten moeten zijn.
Wellicht spanrol niet vervangen; of moet dat alleen bij Alfa's?
Als het bij de dealer gebeurd is en het onderhoud wordt volgens de regels uitgevoerd, heeft dat niks met coulance te maken.

VW vervangt ook spanrollen als het goed is. Althans, bij mijn Seat werd dat wel gedaan.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_56922776
Op zich snap ik het wel dat dealer onderhouden bepaalde voorwaarden en dergelijke heeft. Ook dealer onderhouden geeft geen garantie op een schadeloosstelling.

Weet je,ik wil nu echter niet achterom gaan zitten kijken zoals...had ik maar dit of had ik maar dat. Dat heeft nu toch geen zin meer. We hebben altijd alles correct gedaan en ik denk dan ook dat het nu gewoon botte pech is.

Ik wil gaan kijken wat we nu moeten/kunnen gaan doen.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:36:10 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56922823
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als het bij de dealer gebeurd is en het onderhoud wordt volgens de regels uitgevoerd, heeft dat niks met coulance te maken..
Ben bang dat je dan wel naar de rechter moet.
Zo snel zijn ze bij VW/Pon niet met het uitdelen van geld; vooral niet bij 10 jaar oude auto's.
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:33 schreef jack4ya het volgende:
...

Weet je,ik wil nu echter niet achterom gaan zitten kijken zoals...had ik maar dit of had ik maar dat. Dat heeft nu toch geen zin meer. We hebben altijd alles correct gedaan en ik denk dan ook dat het nu gewoon botte pech is.

Ik wil gaan kijken wat we nu moeten/kunnen gaan doen.
Precies; gewoon uitzooeken wat het bad-case scenario is, en dan gewoon een rekenmachine erbij pakken of het ding weg moet of gefixt wordt. Balen; maar het is niet anders
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_56923788
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 09:57 schreef Diepvriez het volgende:
Hoe hard was je aan het rijden toen het geknapt was? Was je op de snelweg?
Ik heb dit twee keer mogen meemaken maar gelukkig beide gevallen moest ik alleen nieuwe riemen kopen, monteren en ik kon weer gaan.
Maar ik rij ook Honda
Dan was dat vast een 8 kleppertje, een 16 klepper heeft vrijwel altijd schade ...
“You know, a long time ago being crazy meant something. Nowadays everybody's crazy.”
“I'm not your executioner. I'm not your devil and I'm not your God. I'm Charles Manson.”
pi_56923805
tvp
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_56925097
We hebben gebeld met de kerel die de auto aan ons verkocht heeft. Die zei dat de distributieriem voor de koop vervangen is. Verder zegt hij:"Tja, heel lullig, maar ik heb 'm 2 jaar niet in onderhoud gehad, dus ik kan er nu niets over zeggen."

Alsof je bij een kleine/grote beurt naar een distributieriem kijkt als ie er pas een jaar opzit!

Nouja, ik heb gewoon geen zin meer om iedere keer maar mijn gelijk te moeten halen, ik heb inmiddels een zaak achter de rug, ik zit er nog in 1, ik heb het wel gehad ermee...
pi_56925935
Okay, vraagje kan ik er zelf/via internet achter komen of dit type motor een interference of non-interference motor heeft? Of moet je dat aan een dealer vragen?
  zaterdag 23 februari 2008 @ 15:22:59 #21
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_56926259
Wat is je motorcode?
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
pi_56926387
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 15:22 schreef Robbiej het volgende:
Wat is je motorcode?
Heb de auto nu niet hier staan, hoe kom ik er anders achter? Of waar kan ik het vinden?
pi_56926548
wat is je kenteken?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_56926582
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 15:40 schreef Turquaz52 het volgende:
wat is je kenteken?
Want? Het is een Polo Gti uit 2000. 1.6 16V 125 PS (92 kW)

[ Bericht 4% gewijzigd door jack4ya op 23-02-2008 15:49:46 ]
  zaterdag 23 februari 2008 @ 15:47:07 #25
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_56926648
is dat een 2 liter?
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
pi_56926714
1.6 liter, even aangepast. Is een niet veel voorkomend type in Gti uitvoering.
pi_56939921
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 15:43 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Want? Het is een Polo Gti uit 2000. 1.6 16V 125 PS (92 kW)
want ik ga je dan opzoeken, en ga je gti stelen die 8 kleppen verbogen heeft

Omdat ik dan zo je motorcode kan opzoeken natuurlijk!!
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_56939954
een goeie beun is nooit slecht!
pi_56948481
Ok, met dank an Turquaz...
VOLKSWAGEN POLO IV 1.6 GTI 16V. MOT.ARC 1598CC 92KW 11/99-12/01
ARC dus...
en nu? Wat weet ik nu?
pi_56949583
quote:
Op zondag 24 februari 2008 15:41 schreef jack4ya het volgende:
Ok, met dank an Turquaz...
VOLKSWAGEN POLO IV 1.6 GTI 16V. MOT.ARC 1598CC 92KW 11/99-12/01
ARC dus...
en nu? Wat weet ik nu?
niets want er zijn meerdere motoruitvoeringen geleverd als GTI dus turquaz heeft het ook nog verkeerd....
maar zo uit me hoofd is het gewoon een interference model dus enige motorschade kun/zal je hebben
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_56950447
Okay, kan ik die (toch al valse) hoop ook laten varen...
  zondag 24 februari 2008 @ 18:57:48 #32
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_56952474
Wat staat er toch weer een hoop onzin hier..

Ten eerste:

het maakt geen drol uit hoe hard je gereden hebt of hoeveel toeren dat ding maakte toen de riem brak, ook maakt het niet uit of het nu om een honda gaat of in dit geval een volkswagen.

Ten tweede:

Kans dat je cilinderkop kapot gaat is zeker wel aanwezig. Je zult niet de 1e zijn waarbij een gat langs de klepgeleider gedrukt word of waar een de hele zitting incl het materiaal eromheen verneukt is. Wel heb je grote kans dat dit mee zal vallen MAAR het is niet altijd zo. Daarbij heb je ook nog eens kans dat je zuigers dermate beschadigd zijn dat ze vervangen dienen te worden, maar al dit kun je pas zien als de kop er af is.

Als 40.000km geleden de riem vervangen is, dan is de kans groot dat de oorzaak ergens anders ligt dan bij de riem zelf. Vaak verzuimen ze de span/looprollen te vervangen, en als deze kapot gaan is het "feest". Helaas komt dit nogal te vaak voor, omdat meneer de monteur denkt te kunnen bepalen of een rol npg tig duizend km mee kan gaan door er een keertje aan te draaien, ook een kapotte waterpomp kan een oorzaak zijn bij bepaalde modellen, deze kan aangedreven zijn door de distributieriem.

Hoe nu verder?

Laat in ieder geval je kop controleren bij een revisiebedrijf, laat alles goed repareren en vergeet geen enkel rolletje van je distributie. Ik ben bang dat dit je toch een bedrag gaat kosten dat ergens in de 4 cijfers zit!

Succes!

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_56953935
1) Dit is wat ik begrepen heb: nadat ik de werking van motoren een beetje bekeken had. Zodra een motor draait (en of die nou veel of weinig toeren maakt) dan bewegen de zuigers en de cylinders per definitie, dus zodra de timing niet meer klopt doordat de riem er af vliegt, dan knallen ze zeer goed mogelijk tegen elkaar. Het is dus afhankelijk van het moment van breken. Maar aangezien alles beweegt is de kans vrij groot dat het elkaar raakt.
Maar als je een non-interferentie motor hebt, dan interfereren (elkaar in de wegzitten) de zuiger en de kleppen elkaar niet. Simpelweg omdat de klep zodanig geplaatst is dat ie de zuiger nooit kan raken.
Tot slot, bij sportievere motoren kan de afstand/de ontbrandingsruimte compacter zijn, zodoende een snellere verbranding te leveren, en zodoende een pittigere motor. Doordat de afstand kleiner is, is de kans op serieuzere schade groter.

Heb ik het zo goed begrepen?

Revisiebedrijf:
Is dat beter dan een "normale" garage? Hoe zou jij dit aanpakken?
Ik heb nog niets van mijn beun gehoord, ik verwacht dat ie er morgen naar kijkt. Hij heeft aangegeven dat ie wel kan inschatten wat er kapot is. Aan de hand daarvan gaan we kijken wat er moet gebeuren.

Onderbuikgevoel: er is veel stuk, en dan zal ik wel naar een erkende garage willen (of revisiebedrijf, maar die ken ik (nog) niet hier in de buurt) Simpelweg omdat ik dan wel garantie wil. Ik bedoel een motor lijkt me te complex voor de gemiddelde prutselaar.
Ik zelf hoop voor 1800,- (geen idee waar ik dat op baseer) klaar te zien. Maar mijn vriend rekent meer op 3000,-

Ik weet dat je eigenlijk geen bedrag kunt noemen, maar wat zou een "realistische" gok zijn?

- Kleppen aan gort, minimaal 8 stuks
- Zuiger/stangen aan gort
- Cilinderkop vervangen

Ow... wat zou een waterpomp in dit plaatje kunnen betekenen? Ik bedoel spanrollen moeten sowieso, gevolg van de bouw van de motor, maar hoe zit dat met waterpomp en evt. andere aanverwante zaken?
  zondag 24 februari 2008 @ 20:42:35 #34
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_56954576
1500,- á 2000?

3000,- komt meer in de buurt van een compleet geresiveerde..
pi_56955849
Moet ie compleet gereviseerd worden dan?
Kan er niet "gewoon" hersteld worden wat moet? Of is dat reviseren? Ik dacht dat betekende dat er dan een ander, hersteld motorblok in kwam.. dat wordt namelijk wat lastig denk ik, heb me laten vertellen dat ze niet erg veel voorkomen...

3000,- zou echt zuigen!
pi_56956484
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:01 schreef jack4ya het volgende:

[..]
We hebben de auto eens nagekeken op de koerslijst en particulier zou ik 5000,- moeten kunnen doen. Naja, nu vast niet denk ik
Hmmm... prijzen liggen op marktplaats fors hoger ong 150-180% en bij dealers ong 190%. Rekening houdend met marges is de auto (was de auto) wel meer waard dan 5000,-
Altijd lastig, hoe bepaal je wat de auto waard is. Wel handig is je wilt afwegen wat je moet gaan doen...
pi_56957710
Schade is heel moeilijk te schatten, haal de cilinderkop eraf en je weet in 1 keer veel meer.

Met een beetje pech is er ook een cilinder of zuiger beschadigt en dan wordt het heel duur. De cilinderkop erafhalen is ook niet enorm veel werk.

Kosten van de motor rivisie zoals hierboven (zuigerstangen, kop enz....) Als je het laat doen zeker boven de 2000. De manuren zijn enorm met het in en uitbouwen van de motor. (Zuiger en zuigerstangen vervangen..... dan waarschijnlijk ook honen.)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_56957761
quote:
Op zondag 24 februari 2008 20:10 schreef jack4ya het volgende:
1) Dit is wat ik begrepen heb: nadat ik de werking van motoren een beetje bekeken had. Zodra een motor draait (en of die nou veel of weinig toeren maakt) dan bewegen de zuigers en de cylinders per definitie, dus zodra de timing niet meer klopt doordat de riem er af vliegt, dan knallen ze zeer goed mogelijk tegen elkaar. Het is dus afhankelijk van het moment van breken. Maar aangezien alles beweegt is de kans vrij groot dat het elkaar raakt.
Maar als je een non-interferentie motor hebt, dan interfereren (elkaar in de wegzitten) de zuiger en de kleppen elkaar niet. Simpelweg omdat de klep zodanig geplaatst is dat ie de zuiger nooit kan raken.
Tot slot, bij sportievere motoren kan de afstand/de ontbrandingsruimte compacter zijn, zodoende een snellere verbranding te leveren, en zodoende een pittigere motor. Doordat de afstand kleiner is, is de kans op serieuzere schade groter.

Heb ik het zo goed begrepen?
Yep:

  zondag 24 februari 2008 @ 22:48:17 #39
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_56957848
quote:
Op zondag 24 februari 2008 20:10 schreef jack4ya het volgende:
1) Dit is wat ik begrepen heb: nadat ik de werking van motoren een beetje bekeken had. Zodra een motor draait (en of die nou veel of weinig toeren maakt) dan bewegen de zuigers en de cylinders per definitie, dus zodra de timing niet meer klopt doordat de riem er af vliegt, dan knallen ze zeer goed mogelijk tegen elkaar. Het is dus afhankelijk van het moment van breken. Maar aangezien alles beweegt is de kans vrij groot dat het elkaar raakt.
Maar als je een non-interferentie motor hebt, dan interfereren (elkaar in de wegzitten) de zuiger en de kleppen elkaar niet. Simpelweg omdat de klep zodanig geplaatst is dat ie de zuiger nooit kan raken.
Tot slot, bij sportievere motoren kan de afstand/de ontbrandingsruimte compacter zijn, zodoende een snellere verbranding te leveren, en zodoende een pittigere motor. Doordat de afstand kleiner is, is de kans op serieuzere schade groter.

Heb ik het zo goed begrepen?

Revisiebedrijf:
Is dat beter dan een "normale" garage? Hoe zou jij dit aanpakken?
Ik heb nog niets van mijn beun gehoord, ik verwacht dat ie er morgen naar kijkt. Hij heeft aangegeven dat ie wel kan inschatten wat er kapot is. Aan de hand daarvan gaan we kijken wat er moet gebeuren.

Onderbuikgevoel: er is veel stuk, en dan zal ik wel naar een erkende garage willen (of revisiebedrijf, maar die ken ik (nog) niet hier in de buurt) Simpelweg omdat ik dan wel garantie wil. Ik bedoel een motor lijkt me te complex voor de gemiddelde prutselaar.
Ik zelf hoop voor 1800,- (geen idee waar ik dat op baseer) klaar te zien. Maar mijn vriend rekent meer op 3000,-

Ik weet dat je eigenlijk geen bedrag kunt noemen, maar wat zou een "realistische" gok zijn?

- Kleppen aan gort, minimaal 8 stuks
- Zuiger/stangen aan gort
- Cilinderkop vervangen

Ow... wat zou een waterpomp in dit plaatje kunnen betekenen? Ik bedoel spanrollen moeten sowieso, gevolg van de bouw van de motor, maar hoe zit dat met waterpomp en evt. andere aanverwante zaken?
Cilinders bewegen niet, het is een huis waar de zuiger zich op en neer beweegt.

Een goede beun kan zeker wel zo'n motor netjes in orde maken, hij kan in ieder geval de kop demonteren en later weer monteren, alleen zou ik je het advies willen geven om de evt schade aan de kop volledig te laten beoordelen door een erkend revisiebedrijf. Je kunt ook zelf kleppen gaan vervangen, maar vaak sluiten ze dan niet goed, of word er niet gekeken naar bijv. een geleider, en dat heeft weer andere gevolgen waarmee je kan blijven zitten.

Het is dus niet zo dat je per definitie een hele motor dient te reviseren, maar laat iig wel een kundig persoon beoordelen wat wel en wat niet gedaan moet worden.

De waterpomp KAN een deel zijn van de distributie, dit ligt aan het type motor. Als je de halve motor al moet demonteren en tevens een komplete nieuwe distributie moet gaan monteren, dan is het zeker het overwegen waard om de pomp preventief te vervangen. Dit kost je nu weinig meer omdat de distributie er toch af ligt, en aan meerwerk zit er dan maar hooguit een half uurtje in de waterpomp. Word de waterpomp niet door de distributieriem aangedreven en hij is verder in orde, dan kun je hem gewoon lekker laten zitten.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_56963617
Je hebt 2 soorten motoren:

Interferance en non-inteference.
Verschil is de stand van de kleppen ten op zichte van de cilinders.

Non-inteferance:

Inteferance:


Als je non hebt is er niets aan de hand..de kleppen raken de cilinders niet..bij interference ben je de sjaak.
pi_56964703
zover was ik al idd...
pi_56965087
dacht illustreer effe.
pi_56965482
Even zijstraatje... waarom worden eik niet alle motoren als non-interference geproduceerd? Op het oog lijken er alleen maar voordelen aan te zitten?
pi_56965768
quote:
Op maandag 25 februari 2008 15:31 schreef jack4ya het volgende:
Even zijstraatje... waarom worden eik niet alle motoren als non-interference geproduceerd? Op het oog lijken er alleen maar voordelen aan te zitten?
Omdat er voor het beste ontwerp wordt gekozen qua verbruik en performance; of het interference is of niet wordt dan vaak als bijzaak gezien en is meestal niet het uitgangspunt, tenzij het ontwerp dat toelaat.
Vooral bij motoren met hoge compressie (zoals diesels) is non-interference echter helemaal niet haalbaar.
Dat is weer op te vangen door een distributie-ketting toe te passen ipv een riem. Deze knapt minder snel en is onderhouds-armer.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-02-2008 17:44:36 ]
pi_56966967
quote:
Op zondag 24 februari 2008 16:25 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

niets want er zijn meerdere motoruitvoeringen geleverd als GTI dus turquaz heeft het ook nog verkeerd....
maar zo uit me hoofd is het gewoon een interference model dus enige motorschade kun/zal je hebben
Dit is de motorcode van de auto, heb het via de kenteken opgezocht.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_56967668
quote:
Op maandag 25 februari 2008 14:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
Je hebt 2 soorten motoren:

Interferance en non-inteference.
Verschil is de stand van de kleppen ten op zichte van de cilinders.

Non-inteferance:
[ afbeelding ]
Inteferance:
[ afbeelding ]

Als je non hebt is er niets aan de hand..de kleppen raken de cilinders niet..bij interference ben je de sjaak.
Maar je bedoelt natuurlijk de zuigers
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 26 februari 2008 @ 09:55:33 #47
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_56980876
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 12:48 schreef method21 het volgende:

[..]

Dan was dat vast een 8 kleppertje, een 16 klepper heeft vrijwel altijd schade ...
2001 Prelude
2003 Civic Si

zo goed..?
  dinsdag 26 februari 2008 @ 10:08:01 #48
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_56981040
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 09:55 schreef Diepvriez het volgende:

[..]

2001 Prelude
2003 Civic Si

Dan mag je wel eens beter onderhoud gaan doen als je dat al 2 keer is overkomen...
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_56984955
Okay, even een tussen stand... Onze beste beun, die helaas zaterdag pas echt aan de slag kan (tja, beunen hebben natuurlijk ook een eigen leven ) heeft even met de hand aan de krukas gedraaid.
Naar ik begreep (mijn vriend heeft 'm gesproken ik niet) liep alles soepel en leken de zuigers niet in de buurt van de kleppen te komen... (al weet ik niet wat ie daar precies mee bedoelt... misschien dat de kleppen precies gunstig stonden/staan?)

Hij gaf aan dat ie wat spulletjes besteld en kan dan zaterdag wat preciezer gaan kijken, dan horen we ook meer...

Natuurlijk zegt dit in feite nog niets, het luistert allemaal heel nauw denk ik. Toch zie ik het wel als licht positief, of eigenlijk meer zo, er is nog een (weliswaar) kleine kans dat het allemaal nog enigzins mee valt... Dat het misschien geen 3000,- maar slechts 2000,- gaat kosten... zoiets...

Of denken jullie dat het echt he-le-maal geen ruk zegt en dat ik nog net zover als afgelopen vrijdag ben?

Eigenlijk ben ik geneigd om ook eens te informeren bij een revisiebedrijf... Kunnen die ook kijken/controleren of zitten daar al gelijk behoorlijke kosten aan?


[ Bericht 7% gewijzigd door jack4ya op 26-02-2008 13:26:36 ]
  dinsdag 26 februari 2008 @ 13:49:20 #50
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_56985713
Het zegt helemaal geen ruk.

Kleppen die open stonden kunnen krom gemept zijn door de zuiger, en dan heeft de zuiger weer ruimte om te bewegen, alleen kan de klep niet meer dicht.

Riem erop, COMPRESSIE METEN, en van dat punt verder bekijken, dat is het advies.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')