Bij sommige motoren kan dat inderdaad het geval zijn. Misschien ook wel bij de TS ?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 09:57 schreef Diepvriez het volgende:
Ik heb dit twee keer mogen meemaken maar gelukkig beide gevallen moest ik alleen nieuwe riemen kopen, monteren en ik kon weer gaan.
Wat kost het om een riem te laten vervangen?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 09:07 schreef method21 het volgende:
Als je geluk hebt zijn er 8 tot 16 kleppen krom, dus nieuwe kleppen, je zuigerstangen aan gort lijkt me niet, cilinderkop lijdt er niks onder mits je nieuwe klepzetting en rubbers erin laat zetten, dit kost ook niet de kop.
Je zuigers zijn mischien beschadigt maar dat zal reuze meevallen.
Al met al ben je bij een beetje garage tussen de 500 en 800 euro kwijt.
Al heb ik verhalen gehoort dat je bij een dealert al gauw rond de 1000 euro uit komt.
Dit is een klusje dat binnen 2 dagen met kop vlakken etc toch wel gedaan kan worden.
En in het vervolg je riem goed in de gaten houden, ze zijn namelijk aan vervanging toe rond de 60.000 km of 4 jaar.
tussen de 50 en 75 euro, ligt een beetje aan het type autoquote:Op zaterdag 23 februari 2008 10:23 schreef RoodWitBlauw het volgende:
[..]
Wat kost het om een riem te laten vervangen?
Distributie riem is wel wat duurder hoorquote:Op zaterdag 23 februari 2008 10:24 schreef Dulk het volgende:
[..]
tussen de 50 en 75 euro, ligt een beetje aan het type auto
zelf doen bedoel ik hequote:Op zaterdag 23 februari 2008 10:27 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Distributie riem is wel wat duurder hoor
We reden niet zo hard, 20km/h 30km/h denk ik? 't Was namelijk in de stad.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 09:57 schreef Diepvriez het volgende:
Hoe hard was je aan het rijden toen het geknapt was? Was je op de snelweg?
Ik heb dit twee keer mogen meemaken maar gelukkig beide gevallen moest ik alleen nieuwe riemen kopen, monteren en ik kon weer gaan.
Maar ik rij ook Honda
Aha. Kijk eens in je onderhoudsschema om de hoeveel km het moet worden gedaan? Heb je het bij een dealer laten doen? Zo ja, dan kun je de importeur aanspreken. Je hebt namelijk onderhoud volgens de regels laten doen en mag dan verwachten dat het gemonteerde materiaal het ook uithoudt zolang als de fabrikant aangeeft dat ze het uit moeten kunnen houden..quote:Op zaterdag 23 februari 2008 11:01 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Controle, ja, dat weten we ook wel, de riem was 40000km geleden vervangen en dat was 2 jaar terug. Niet direct een aanleiding om zoiets te verwachten.
Auto's van 10 jaar oud doen ze niet zoveel meer aan coulance.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 11:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Aha. Kijk eens in je onderhoudsschema om de hoeveel km het moet worden gedaan? Heb je het bij een dealer laten doen? Zo ja, dan kun je de importeur aanspreken. Je hebt namelijk onderhoud volgens de regels laten doen en mag dan verwachten dat het gemonteerde materiaal het ook uithoudt zolang als de fabrikant aangeeft dat ze het uit moeten kunnen houden..
Als het bij de dealer gebeurd is en het onderhoud wordt volgens de regels uitgevoerd, heeft dat niks met coulance te maken.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 11:16 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Auto's van 10 jaar oud doen ze niet zoveel meer aan coulance.![]()
Maar je hebt gelijk; onderdeel/riem zou nog niet versleten moeten zijn.
Wellicht spanrol niet vervangen; of moet dat alleen bij Alfa's?
Ben bang dat je dan wel naar de rechter moet.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 11:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als het bij de dealer gebeurd is en het onderhoud wordt volgens de regels uitgevoerd, heeft dat niks met coulance te maken..
Precies; gewoon uitzooeken wat het bad-case scenario is, en dan gewoon een rekenmachine erbij pakken of het ding weg moet of gefixt wordt. Balen; maar het is niet andersquote:Op zaterdag 23 februari 2008 11:33 schreef jack4ya het volgende:
...
Weet je,ik wil nu echter niet achterom gaan zitten kijken zoals...had ik maar dit of had ik maar dat. Dat heeft nu toch geen zin meer. We hebben altijd alles correct gedaan en ik denk dan ook dat het nu gewoon botte pech is.
Ik wil gaan kijken wat we nu moeten/kunnen gaan doen.
Dan was dat vast een 8 kleppertje, een 16 klepper heeft vrijwel altijd schade ...quote:Op zaterdag 23 februari 2008 09:57 schreef Diepvriez het volgende:
Hoe hard was je aan het rijden toen het geknapt was? Was je op de snelweg?
Ik heb dit twee keer mogen meemaken maar gelukkig beide gevallen moest ik alleen nieuwe riemen kopen, monteren en ik kon weer gaan.
Maar ik rij ook Honda
Heb de auto nu niet hier staan, hoe kom ik er anders achter? Of waar kan ik het vinden?quote:Op zaterdag 23 februari 2008 15:22 schreef Robbiej het volgende:
Wat is je motorcode?
Want? Het is een Polo Gti uit 2000. 1.6 16V 125 PS (92 kW)quote:Op zaterdag 23 februari 2008 15:40 schreef Turquaz52 het volgende:
wat is je kenteken?
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 15:43 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Want? Het is een Polo Gti uit 2000. 1.6 16V 125 PS (92 kW)
niets want er zijn meerdere motoruitvoeringen geleverd als GTI dus turquaz heeft het ook nog verkeerd....quote:Op zondag 24 februari 2008 15:41 schreef jack4ya het volgende:
Ok, met dank an Turquaz...
VOLKSWAGEN POLO IV 1.6 GTI 16V. MOT.ARC 1598CC 92KW 11/99-12/01
ARC dus...
en nu? Wat weet ik nu?
Hmmm... prijzen liggen op marktplaats fors hoger ong 150-180% en bij dealers ong 190%. Rekening houdend met marges is de auto (was de auto) wel meer waard dan 5000,-quote:Op zaterdag 23 februari 2008 11:01 schreef jack4ya het volgende:
[..]
We hebben de auto eens nagekeken op de koerslijst en particulier zou ik 5000,- moeten kunnen doen. Naja, nu vast niet denk ik![]()
Yep:quote:Op zondag 24 februari 2008 20:10 schreef jack4ya het volgende:
1) Dit is wat ik begrepen heb: nadat ik de werking van motoren een beetje bekeken had. Zodra een motor draait (en of die nou veel of weinig toeren maakt) dan bewegen de zuigers en de cylinders per definitie, dus zodra de timing niet meer klopt doordat de riem er af vliegt, dan knallen ze zeer goed mogelijk tegen elkaar. Het is dus afhankelijk van het moment van breken. Maar aangezien alles beweegt is de kans vrij groot dat het elkaar raakt.
Maar als je een non-interferentie motor hebt, dan interfereren (elkaar in de wegzitten) de zuiger en de kleppen elkaar niet. Simpelweg omdat de klep zodanig geplaatst is dat ie de zuiger nooit kan raken.
Tot slot, bij sportievere motoren kan de afstand/de ontbrandingsruimte compacter zijn, zodoende een snellere verbranding te leveren, en zodoende een pittigere motor. Doordat de afstand kleiner is, is de kans op serieuzere schade groter.
Heb ik het zo goed begrepen?
Cilinders bewegen niet, het is een huis waar de zuiger zich op en neer beweegt.quote:Op zondag 24 februari 2008 20:10 schreef jack4ya het volgende:
1) Dit is wat ik begrepen heb: nadat ik de werking van motoren een beetje bekeken had. Zodra een motor draait (en of die nou veel of weinig toeren maakt) dan bewegen de zuigers en de cylinders per definitie, dus zodra de timing niet meer klopt doordat de riem er af vliegt, dan knallen ze zeer goed mogelijk tegen elkaar. Het is dus afhankelijk van het moment van breken. Maar aangezien alles beweegt is de kans vrij groot dat het elkaar raakt.
Maar als je een non-interferentie motor hebt, dan interfereren (elkaar in de wegzitten) de zuiger en de kleppen elkaar niet. Simpelweg omdat de klep zodanig geplaatst is dat ie de zuiger nooit kan raken.
Tot slot, bij sportievere motoren kan de afstand/de ontbrandingsruimte compacter zijn, zodoende een snellere verbranding te leveren, en zodoende een pittigere motor. Doordat de afstand kleiner is, is de kans op serieuzere schade groter.
Heb ik het zo goed begrepen?
Revisiebedrijf:
Is dat beter dan een "normale" garage? Hoe zou jij dit aanpakken?
Ik heb nog niets van mijn beun gehoord, ik verwacht dat ie er morgen naar kijkt. Hij heeft aangegeven dat ie wel kan inschatten wat er kapot is. Aan de hand daarvan gaan we kijken wat er moet gebeuren.
Onderbuikgevoel: er is veel stuk, en dan zal ik wel naar een erkende garage willen (of revisiebedrijf, maar die ken ik (nog) niet hier in de buurt) Simpelweg omdat ik dan wel garantie wil. Ik bedoel een motor lijkt me te complex voor de gemiddelde prutselaar.
Ik zelf hoop voor 1800,- (geen idee waar ik dat op baseer) klaar te zien. Maar mijn vriend rekent meer op 3000,-
Ik weet dat je eigenlijk geen bedrag kunt noemen, maar wat zou een "realistische" gok zijn?
- Kleppen aan gort, minimaal 8 stuks
- Zuiger/stangen aan gort
- Cilinderkop vervangen
Ow... wat zou een waterpomp in dit plaatje kunnen betekenen? Ik bedoel spanrollen moeten sowieso, gevolg van de bouw van de motor, maar hoe zit dat met waterpomp en evt. andere aanverwante zaken?
Omdat er voor het beste ontwerp wordt gekozen qua verbruik en performance; of het interference is of niet wordt dan vaak als bijzaak gezien en is meestal niet het uitgangspunt, tenzij het ontwerp dat toelaat.quote:Op maandag 25 februari 2008 15:31 schreef jack4ya het volgende:
Even zijstraatje... waarom worden eik niet alle motoren als non-interference geproduceerd? Op het oog lijken er alleen maar voordelen aan te zitten?
quote:Op zondag 24 februari 2008 16:25 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
niets want er zijn meerdere motoruitvoeringen geleverd als GTI dus turquaz heeft het ook nog verkeerd....
maar zo uit me hoofd is het gewoon een interference model dus enige motorschade kun/zal je hebben
Maar je bedoelt natuurlijk de zuigersquote:Op maandag 25 februari 2008 14:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
Je hebt 2 soorten motoren:
Interferance en non-inteference.
Verschil is de stand van de kleppen ten op zichte van de cilinders.
Non-inteferance:
[ afbeelding ]
Inteferance:
[ afbeelding ]
Als je non hebt is er niets aan de hand..de kleppen raken de cilinders niet..bij interference ben je de sjaak.
2001 Preludequote:Op zaterdag 23 februari 2008 12:48 schreef method21 het volgende:
[..]
Dan was dat vast een 8 kleppertje, een 16 klepper heeft vrijwel altijd schade ...
Dan mag je wel eens beter onderhoud gaan doen als je dat al 2 keer is overkomen...quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |