abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56921501
Oh joy!

De diistributieriem is gebroken van onze Polo GTI uit 2000. Een 1.6 16V GTI 125 PS (92 kW)

We moeten om nog laten verslepen, maar alvast tijd om een plan de campagne op te gaan zetten.

We kunnen naar een goede beun.
We kunnen naar een VW dealer. (amai)
We kunnen naar een Bovag garage.

Inschatting tot dusver van mij (complete leek die even gegoogled heeft)
- Kleppen aan gort, minimaal 8 stuks
- Zuigerstangen aan gort
- Cilinderkop vervangen

Waar nog meer aan te denken, en hoe kunnen we het best te werk gegaan? Ik besef de hoge kosten en de lange duur, maar ik wil het dan zo goed mogelijk aanpakken en alle info is van harte welkom.

[ Bericht 0% gewijzigd door jack4ya op 23-02-2008 15:54:55 ]
pi_56921546
Als je geluk hebt zijn er 8 tot 16 kleppen krom, dus nieuwe kleppen, je zuigerstangen aan gort lijkt me niet, cilinderkop lijdt er niks onder mits je nieuwe klepzetting en rubbers erin laat zetten, dit kost ook niet de kop.
Je zuigers zijn mischien beschadigt maar dat zal reuze meevallen.
Al met al ben je bij een beetje garage tussen de 500 en 800 euro kwijt.

Al heb ik verhalen gehoort dat je bij een dealert al gauw rond de 1000 euro uit komt.

Dit is een klusje dat binnen 2 dagen met kop vlakken etc toch wel gedaan kan worden.
En in het vervolg je riem goed in de gaten houden, ze zijn namelijk aan vervanging toe rond de 60.000 km of 4 jaar.
“You know, a long time ago being crazy meant something. Nowadays everybody's crazy.”
“I'm not your executioner. I'm not your devil and I'm not your God. I'm Charles Manson.”
pi_56921605
en elk jaar laten controlleren op scheurtjes, dat zijn de kosten ook niet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 23 februari 2008 @ 09:57:29 #4
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_56921827
Hoe hard was je aan het rijden toen het geknapt was? Was je op de snelweg?
Ik heb dit twee keer mogen meemaken maar gelukkig beide gevallen moest ik alleen nieuwe riemen kopen, monteren en ik kon weer gaan.
Maar ik rij ook Honda
zo goed..?
pi_56921927
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 09:57 schreef Diepvriez het volgende:
Ik heb dit twee keer mogen meemaken maar gelukkig beide gevallen moest ik alleen nieuwe riemen kopen, monteren en ik kon weer gaan.
Bij sommige motoren kan dat inderdaad het geval zijn. Misschien ook wel bij de TS ?
  zaterdag 23 februari 2008 @ 10:23:10 #6
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_56922008
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 09:07 schreef method21 het volgende:
Als je geluk hebt zijn er 8 tot 16 kleppen krom, dus nieuwe kleppen, je zuigerstangen aan gort lijkt me niet, cilinderkop lijdt er niks onder mits je nieuwe klepzetting en rubbers erin laat zetten, dit kost ook niet de kop.
Je zuigers zijn mischien beschadigt maar dat zal reuze meevallen.
Al met al ben je bij een beetje garage tussen de 500 en 800 euro kwijt.

Al heb ik verhalen gehoort dat je bij een dealert al gauw rond de 1000 euro uit komt.

Dit is een klusje dat binnen 2 dagen met kop vlakken etc toch wel gedaan kan worden.
En in het vervolg je riem goed in de gaten houden, ze zijn namelijk aan vervanging toe rond de 60.000 km of 4 jaar.
Wat kost het om een riem te laten vervangen?
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_56922024
als het een vrije loop motor is wel, dat geluk heb ik toevallig wel een keer bij een punto gehad
namaste
pi_56922032
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 10:23 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Wat kost het om een riem te laten vervangen?
tussen de 50 en 75 euro, ligt een beetje aan het type auto
namaste
pi_56922052
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 10:24 schreef Dulk het volgende:

[..]

tussen de 50 en 75 euro, ligt een beetje aan het type auto
Distributie riem is wel wat duurder hoor
pi_56922058
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 10:27 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Distributie riem is wel wat duurder hoor
zelf doen bedoel ik he
namaste
pi_56922349
quote:
Maar ik rij ook Honda
We reden niet zo hard, 20km/h 30km/h denk ik? 't Was namelijk in de stad.

Controle, ja, dat weten we ook wel, de riem was 40000km geleden vervangen en dat was 2 jaar terug. Niet direct een aanleiding om zoiets te verwachten.

We doen het nu zo.

We laten de auto naar huis brengen en laten door een goede beun er eens naar kijken. We willen hem om een goede (betaalde) diagnose vragen, zodat we dan eens kunnen gaan rekenen en inventariseren.

We hebben inmiddels een leenauto van de ANWB, verder hebben we zelf een tweede auto en een motor. Dus we zitten niet zo enorm onthand. Dat geeft ook de gelegenheid om rustig na te denken.

We hebben de auto eens nagekeken op de koerslijst en particulier zou ik 5000,- moeten kunnen doen. Naja, nu vast niet denk ik

We hebben al eens met een schuin oog naar een andere (4deurs) zitten kijken... misschien is dat ook nog een optie. Maar volgens mij verkoopt dat slecht, zo'n niet rijdende auto
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:08:31 #12
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_56922430
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:01 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Controle, ja, dat weten we ook wel, de riem was 40000km geleden vervangen en dat was 2 jaar terug. Niet direct een aanleiding om zoiets te verwachten.
Aha. Kijk eens in je onderhoudsschema om de hoeveel km het moet worden gedaan? Heb je het bij een dealer laten doen? Zo ja, dan kun je de importeur aanspreken. Je hebt namelijk onderhoud volgens de regels laten doen en mag dan verwachten dat het gemonteerde materiaal het ook uithoudt zolang als de fabrikant aangeeft dat ze het uit moeten kunnen houden..
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:16:36 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56922535
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Aha. Kijk eens in je onderhoudsschema om de hoeveel km het moet worden gedaan? Heb je het bij een dealer laten doen? Zo ja, dan kun je de importeur aanspreken. Je hebt namelijk onderhoud volgens de regels laten doen en mag dan verwachten dat het gemonteerde materiaal het ook uithoudt zolang als de fabrikant aangeeft dat ze het uit moeten kunnen houden..
Auto's van 10 jaar oud doen ze niet zoveel meer aan coulance.
Maar je hebt gelijk; onderdeel/riem zou nog niet versleten moeten zijn.
Wellicht spanrol niet vervangen; of moet dat alleen bij Alfa's?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:25:11 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_56922657
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:16 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Auto's van 10 jaar oud doen ze niet zoveel meer aan coulance.
Maar je hebt gelijk; onderdeel/riem zou nog niet versleten moeten zijn.
Wellicht spanrol niet vervangen; of moet dat alleen bij Alfa's?
Als het bij de dealer gebeurd is en het onderhoud wordt volgens de regels uitgevoerd, heeft dat niks met coulance te maken.

VW vervangt ook spanrollen als het goed is. Althans, bij mijn Seat werd dat wel gedaan.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_56922776
Op zich snap ik het wel dat dealer onderhouden bepaalde voorwaarden en dergelijke heeft. Ook dealer onderhouden geeft geen garantie op een schadeloosstelling.

Weet je,ik wil nu echter niet achterom gaan zitten kijken zoals...had ik maar dit of had ik maar dat. Dat heeft nu toch geen zin meer. We hebben altijd alles correct gedaan en ik denk dan ook dat het nu gewoon botte pech is.

Ik wil gaan kijken wat we nu moeten/kunnen gaan doen.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:36:10 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56922823
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als het bij de dealer gebeurd is en het onderhoud wordt volgens de regels uitgevoerd, heeft dat niks met coulance te maken..
Ben bang dat je dan wel naar de rechter moet.
Zo snel zijn ze bij VW/Pon niet met het uitdelen van geld; vooral niet bij 10 jaar oude auto's.
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:33 schreef jack4ya het volgende:
...

Weet je,ik wil nu echter niet achterom gaan zitten kijken zoals...had ik maar dit of had ik maar dat. Dat heeft nu toch geen zin meer. We hebben altijd alles correct gedaan en ik denk dan ook dat het nu gewoon botte pech is.

Ik wil gaan kijken wat we nu moeten/kunnen gaan doen.
Precies; gewoon uitzooeken wat het bad-case scenario is, en dan gewoon een rekenmachine erbij pakken of het ding weg moet of gefixt wordt. Balen; maar het is niet anders
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_56923788
quote:
Maar ik rij ook Honda
Dan was dat vast een 8 kleppertje, een 16 klepper heeft vrijwel altijd schade ...
“You know, a long time ago being crazy meant something. Nowadays everybody's crazy.”
“I'm not your executioner. I'm not your devil and I'm not your God. I'm Charles Manson.”
pi_56923805
tvp
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_56925097
We hebben gebeld met de kerel die de auto aan ons verkocht heeft. Die zei dat de distributieriem voor de koop vervangen is. Verder zegt hij:"Tja, heel lullig, maar ik heb 'm 2 jaar niet in onderhoud gehad, dus ik kan er nu niets over zeggen."

Alsof je bij een kleine/grote beurt naar een distributieriem kijkt als ie er pas een jaar opzit!

Nouja, ik heb gewoon geen zin meer om iedere keer maar mijn gelijk te moeten halen, ik heb inmiddels een zaak achter de rug, ik zit er nog in 1, ik heb het wel gehad ermee...
pi_56925935
Okay, vraagje kan ik er zelf/via internet achter komen of dit type motor een interference of non-interference motor heeft? Of moet je dat aan een dealer vragen?
  zaterdag 23 februari 2008 @ 15:22:59 #21
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_56926259
Wat is je motorcode?
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
pi_56926387
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 15:22 schreef Robbiej het volgende:
Wat is je motorcode?
Heb de auto nu niet hier staan, hoe kom ik er anders achter? Of waar kan ik het vinden?
pi_56926548
wat is je kenteken?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_56926582
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 15:40 schreef Turquaz52 het volgende:
wat is je kenteken?
Want? Het is een Polo Gti uit 2000. 1.6 16V 125 PS (92 kW)

[ Bericht 4% gewijzigd door jack4ya op 23-02-2008 15:49:46 ]
  zaterdag 23 februari 2008 @ 15:47:07 #25
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_56926648
is dat een 2 liter?
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')