Ja zat ik ook al naar te kijken. Ik heb ook echt geen flauw idee wanneer ik echt beginnen moet leren etc.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 00:35 schreef Eminentie het volgende:
Probeer anders VWO proefexamens. Zijn ook wel in de bibliotheek te vinden. Je kunt zelf leraren aan het VWO benaderen om te vragen om je te begeleiden.
Ik ga in mei een colloquium doctum voor Geschiedenis afleggen op de UvA en moet daarvoor een VWO-examen Engels en Nederlands afleggen (plus het bestuderen van een boek). Heb je geen brief gehad toen je je hiervoor had aangemeld met informatie over wat je van deze examens kunt verwachten? Ik heb bijvoorbeeld een blaadje met proefvragen ontvangen.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 00:43 schreef bar_rel het volgende:
[..]
Ja zat ik ook al naar te kijken. Ik heb ook echt geen flauw idee wanneer ik echt beginnen moet leren etc.Ik ga wel die avondlessen volgen, lijkt me wel handig, die geeft UVA ook als voorbereiding.
Oh, je moet dus dezelfde toetsen afleggen als ik. En ik heb nog geen brief gehad, heb ook pas de inschrijving vorige week op de bus gedaan.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 10:14 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ik ga in mei een colloquium doctum voor Geschiedenis afleggen op de UvA en moet daarvoor een VWO-examen Engels en Nederlands afleggen (plus het bestuderen van een boek). Heb je geen brief gehad toen je je hiervoor had aangemeld met informatie over wat je van deze examens kunt verwachten? Ik heb bijvoorbeeld een blaadje met proefvragen ontvangen.
Vorig jaar ging mijn examen over de sociaal-economische ontwikkeling van vier West-Europese landen vanaf 1500 tot heden. Vragen die je kunt verwachten zijn sowieso het uitleggen van een aantal begrippen, het in grote lijnen uitschrijven van een aantal kernzaken van je onderwerp, en het uitleggen van een of meerdere theorieën die in je te bestuderen stof staan uitgelegd.quote:Op donderdag 21 mei 2009 15:35 schreef tedstar het volgende:
Heeft één van jullie enig idee wat ik kan verwachten van de geschiedenis toets van de UVA (Republiek van rivaliteiten)? Ik heb dinsdag de examen, maar ik heb geen idee wat voor vragen er gesteld zullen worden
Succes kerelquote:Op vrijdag 22 mei 2009 23:58 schreef tedstar het volgende:
Bedankt Steeven! Daar heb ik echt wat aan. (niet sarcastisch bedoeld)
Moet wel lukken denk ik
Nee, ik heb geen bronvragen gekregen. Ik had een lesboek van 450 pagina's wat ze gebruik(t)en op de Universiteit van Leiden voor eerstejaars, dat was wel genoeg stofquote:Op zaterdag 23 mei 2009 00:13 schreef tedstar het volgende:
Ik schrok een beetje toen ik las dat jij ze vorig jaar wel hebt gehad
Ik heb wel een brief gehad met daarin punten waar ik rekening mee moet houden tijdens het bestuderen van het boek. Daarbij hoorden ook de bronnen. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik daar vragen over krijg, want dat zou ik vrees ik niet overleven. Heb jij die vragen destijds wel gehad?
450 pg is toch niet zoveelquote:Op zaterdag 23 mei 2009 00:18 schreef Steeven het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen bronvragen gekregen. Ik had een lesboek van 450 pagina's wat ze gebruik(t)en op de Universiteit van Leiden voor eerstejaars, dat was wel genoeg stof. Ik weet niet hoe uitgebreid jouw onderwerp is... maar als voorbeeld het volgende. Het vorige semester behandelden we de Moderne Tijd, en daarover heb ik geen bronvragen gekregen. Bij het huidige semester Eigentijdse Geschiedenis zit wél veel bronmateriaal, en daar gaan ze dus ook vragen over stellen. Ik kon het me, net zoals jij, ook niet voorstellen, maar het staat echt in de planning. Ik begrijp dat het lastig is om zoiets te verwerken in een uitreksel of wat ook, maar je zult toch aan de bak moeten ben ik bang.. Je moet daarbij niet denken aan een bron uit je hoofd leren, maar de kern eruit halen en antwoorden op een vraag als 'Welke drie argumenten haalt auteur 'blabla' aan voor 'blabla'. Wat dat betreft is het niet al te moeilijk om een bron te ontleden.
Edit - Het kan natuurlijk zijn dat je geen proefvragen hebt gehad omdat dit onderwerp nieuw is... Het onderwerp dat ik behandelde hadden ze het jaar ervoor ook in het examen verwerkt nl.
Het was meer dan ik nu op school zelf krijg. Ik vond het vrij veel, of misschien leek dat zo omdat er erg veel op details werd ingegaan. Ik behandel dit en vorig semester ongeveer 200 pagina's aan lesstof, maar dan met plaatjes en een grotere lettergroottequote:
Nou ja, als je komt van het MBO of HBO is het vast een boel.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 00:26 schreef Steeven het volgende:
[..]
Het was meer dan ik nu op school zelf krijg. Ik vond het vrij veel. Ik behandel dit en vorig semester ongeveer 200 pagina's aan lesstof, maar dan met plaatjes en een grotere lettergrootte.
Goed, het scheelde dat ik het leuk vond, al leek het bestuderen van de sociaal-economische historie van vier landen me echt he-le-maal niks, maar ik ben 180 graden gedraaid wat dat betreft.
Nog lager.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 00:28 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nou ja, als je komt van het MBO of HBO is het vast een boel.
quote:
Ah wat leuk, geschreven door Piet de Rooy. Die behandelen we nu ook al twee semesters, maar dan 'Land van Kleine Gebaeren'. Begint iets eerder dan jouw boek, maar zal qua inhoud vergelijkbaar zijn. Vrij droge stof, mede omdat er weinig interessants gebeurd in de NL politiek. Helemaal op het moment als de schoolstrijd en het kiesrecht geen issues meer zijn die spelen :x.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 00:30 schreef tedstar het volgende:
Het onderwerp van dit jaar is "Nederland vanaf 1813". We gebruiken daarbij het boek "Republiek der Rivaliteiten". Het telt ongeveer 350 pagina's inclusief bronvermelding en personen register.
Over de bronnen: zolang ik ze niet uit mijn hoofd hoef te leren vind ik het prima![]()
Nogmaals, bedankt voor je hulp.
Ik ga nu toch maar slapen, moet morgen weer aan de bak.
Owja, hoe bevalt de studie eigenlijk?
Dank je, weer eens wat anders dan uitgemaakt worden voor nazi e.d.quote:Werkelijk? Wat heb je dat in vredesnaam gedaan vooraf? Ik vind jou nl een van de intelligenter en interessantere fokkers.
Indeed they were, mits ik wat over het hoofd heb gezien. Was toch alleen A, B en C?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 22:06 schreef crownofthorns het volgende:
Waren de vragen bij de bijlage nou zo overdreven makkelijk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |