abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56892058
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 20:32 schreef Osramp het volgende:
Wie ga je geloven? Hier bestaan dus geen harde regels voor omdat elke situatie anders is (zo stel ik me dat althans voor). Het komt dus echt aan op het gevoel dat je als medewerker van het UWV hebt.
Dat valt allemaal wel mee, er zijn altijd nog diverse stappen in het bezwaar proces waar weer andere mensen het gaan bekijken op andere manieren.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_56892313
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 20:32 schreef Osramp het volgende:
Met moddergooien bedoelde ik eigenlijk tussen werkeloze en de ex-werkgever. Ik weet niet dat het UWV 1x de werkgever belt en vraagt naar de redenen van de werkeloosheid.

Maar de richting die jullie verkiezen is duidelijk: WW alleen als het echt niet anders kan en een leukere baan is maar 1 brief van je verwijderd.

Maar het is wel een moeilijke taak om een uitkering toe te kennen of af te wijzen. Het is het woord van de werkeloze tegen de werkgever. Wie ga je geloven? Hier bestaan dus geen harde regels voor omdat elke situatie anders is (zo stel ik me dat althans voor). Het komt dus echt aan op het gevoel dat je als medewerker van het UWV hebt.
Rechtuit afsturen op geen contractverlenging is dus sowieso een slecht idee. Je kunt het beter wat verpakken, beetje te laat komen (af en toe een half uurtje), je werk net iets minder goed gaan doen zodat het net opvalt en net te weinig is voor schiftelijke waarschuwingen.

Maar bovenal: Geen fijne baan, hophophop op naar je nieuwe job. Solliciteren dus.
Hmm ja zoiets. Je zou ook contract kunnen tekenen en verder solliciteren. Zie het zo: wat zou je doen als er géén WW was maar je aangewezen zou zijn op je spaargeld? Het lijkt mij bovendien geen feest om WW te hebben als het niet móet, zou liever werk hebben.
En het is wel moeilijk omdat je met het inkomen van je klanten te maken hebt, dat moet je zo zorgvuldig mogelijk doen vind ik. Maar ik slaap wel goed hoor
Draai het om.
  donderdag 21 februari 2008 @ 21:47:18 #53
20895 wernert2
Nu met 35% korting.
pi_56893900
En wat nou als TS besluit de verlenging niet te aanvaarden, dan twee maanden via een uitzendbureau gaat werken en vervolgens werkeloos wordt?

Speelt de eerste werkgever dan nog een rol?
pi_56895211
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:47 schreef wernert2 het volgende:
En wat nou als TS besluit de verlenging niet te aanvaarden, dan twee maanden via een uitzendbureau gaat werken en vervolgens werkeloos wordt?

Toevallig weet ik dat. Die periode is te kort om iets uit te maken. Je hebt je vrijwillig in de problemen gestoken, want je had nog werk kunnen hebben. Verwijtbaar werkeloos dus en geen uitkering of een korting erop.
pi_56895440
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:47 schreef wernert2 het volgende:

Bij twee maanden wel. Dan geldt het als 'doorwerking'. De verwijtbaarheid houdt op als je opnieuw 26 weken (dus een half jaar) hebt gewerkt en dus opnieuw WW hebt opgebouwd.
En het is ook zo natuurlijk: als je een vast dienstverband hebt en daar hou je mee op voor zoiets als een uitzendbureau (per definitie tijdelijk en onzeker) dan is dat niet zo heel goed uit te leggen. Maar er is niet zoveel mis als je ontslag neemt, een andere baan met meer salaris aangaat en vervolgens in de proeftijd ontslagen wordt. Dat kan gebeuren. Het is niet zo dat je nooit meer een risico kan nemen.
Draai het om.
pi_56899209
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 22:37 schreef Gizlijntje het volgende:

[..]

Maar er is niet zoveel mis als je ontslag neemt, een andere baan met meer salaris aangaat en vervolgens in de proeftijd ontslagen wordt. Dat kan gebeuren. Het is niet zo dat je nooit meer een risico kan nemen.
En daar heb ik nou net gevallen van gelezen waarbij precies dit gebeurde en het UWV zich op het standpunt stelde dat die persoon het risico niet hoefde op te zoeken. Hij had immers een vaste baan en hoefde niet ergens anders heen. Dat was dus de reden dat er geen WW verleend werd.
pi_56902021
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 19:28 schreef Gizlijntje het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens, behalve dat je dan recht dient te hebben op WW. De werkgever biedt je werk aan, en jij weigert. Je had dus werk kunnen hebben.
Ik zie het anders, de werkgever weigert in deze het dienstverband te verlengen. Het feit dat een werkgever mij een contract aanbied (om te verlengen), ik maar vrolijk moet tekenen om m'n recht op WW te kunnen behouden gaat me te ver. Als ik dan met een tegenbod kom, en de werkgever gaat niet akkoord daarmee is hij net zo verwijtbaar als ik. Hij weigert te investeren in z'n medewerkers en als klap op de vuurpijl verliest de medewerker zijn recht op WW omdat ie 5% meer salaris vroeg, betere sec. arbeidsvoorwaarden etc.

Het is leuk om te zeggen ze hebben je werk aangeboden, maar op het moment dat jij een eis hebt en de werkgever gaat daar niet mee akkoord mag je je druk gaan maken over de WW...
Het lijkt me dat het UVW ook kijkt naar de eisen die gesteld zijn bij het verlengen van het contract en kijkt naar de redelijkheid ervan. Beide kanten op. Nu ontkom ik niet aan de indruk dat ik als werknemer maar alles moet aannemen.

[ Bericht 7% gewijzigd door slakkie op 22-02-2008 11:02:40 ]
  Licht Ontvlambaar vrijdag 22 februari 2008 @ 11:16:08 #58
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56902500
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:56 schreef slakkie het volgende:

[..]

Ik zie het anders, de werkgever weigert in deze het dienstverband te verlengen. Het feit dat een werkgever mij een contract aanbied (om te verlengen), ik maar vrolijk moet tekenen om m'n recht op WW te kunnen behouden gaat me te ver. Als ik dan met een tegenbod kom, en de werkgever gaat niet akkoord daarmee is hij net zo verwijtbaar als ik. Hij weigert te investeren in z'n medewerkers en als klap op de vuurpijl verliest de medewerker zijn recht op WW omdat ie 5% meer salaris vroeg, betere sec. arbeidsvoorwaarden etc.

Het is leuk om te zeggen ze hebben je werk aangeboden, maar op het moment dat jij een eis hebt en de werkgever gaat daar niet mee akkoord mag je je druk gaan maken over de WW...
Het lijkt me dat het UVW ook kijkt naar de eisen die gesteld zijn bij het verlengen van het contract en kijkt naar de redelijkheid ervan. Beide kanten op. Nu ontkom ik niet aan de indruk dat ik als werknemer maar alles moet aannemen.
Je bent dus niet bereid om een contract te tekenen waarbij je op 100% bijft ipv 105%, maar wel bereid om het dan met 70% te doen? Die begrijp ik niet helemaal...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_56902892
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:16 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Je bent dus niet bereid om een contract te tekenen waarbij je op 100% bijft ipv 105%, maar wel bereid om het dan met 70% te doen? Die begrijp ik niet helemaal...
Okee, dan kun je beter blijven bij die werkgever en (al dan niet stiekem) iets anders zoeken. Maar stel dat het werk je echt heel erg tegenstaat, en je gaat elke ochtend met lood in je schoenen werken, de dag sleept zich voort en je bent blij als het 5 uur is.
Dat heeft een behoorlijke weerslag op je priveleven want dat gaat dan op een heel laag pitje. Ik kan me best voorstellen dat het ondertekenen van een nieuw contract dan aanvoelt als het ondertekenen van een bevel tot opsluiting van jezelf.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 12:09:40 #60
206100 azaki
Geloof me, ik weet het beter.
pi_56903072
als je echt weg wilt kun je ook echt wel iets zoeken. en vinden.

sorry, maar dat `ik kan pas echt silliciteren als ik op kosten van de maatschappij thuis zit` is ook gelul.

of je wilt weg en je gaat weg OF je blijft..

ik vind, persoonlijk, het idee van: ik wil weg maar het moet wel ff allemaal makkelijk lopen ... een beetje slap.

dit even losstaand van de WW-discussie. mijn ervaring is: contract niet verlengd .. dus uitkering. anders bezwaar. dit is overigens iets anders dan weigeren!
pi_56903686
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 11:36 schreef Osramp het volgende:

[..]

Okee, dan kun je beter blijven bij die werkgever en (al dan niet stiekem) iets anders zoeken. Maar stel dat het werk je echt heel erg tegenstaat, en je gaat elke ochtend met lood in je schoenen werken, de dag sleept zich voort en je bent blij als het 5 uur is.
Dat heeft een behoorlijke weerslag op je priveleven want dat gaat dan op een heel laag pitje. Ik kan me best voorstellen dat het ondertekenen van een nieuw contract dan aanvoelt als het ondertekenen van een bevel tot opsluiting van jezelf.
En dan verwacht je alles neer kunt gooien, en dat de samenleving voor je gaat betalen omdat je in het verleden een niet zo handig keuze hebt gemaakt?

Dat je niet zo lekker in je vel zit in je functie is nog geen reden om te verlangen dat de samenleving je gaat sponsoren in het zoeken naar een nieuwe baan. Ik betaal al genoeg belasting.

Doe zoals ieder ander normaal mens: gebruik je vakantiedagen om naar sollicitaties te gaan, en zoek een andere baan. In je eigen tijd, terwijl je in je eigen onderhoud voorziet.
pi_56905837
Het gaat niet om mijzelf, dus stop allemaal met mij aan te vallen. Het is allang duidelijk dat de beter optie is om gewoon nieuw werk te zoeken ipv met WW thuis te gaan zitten. Je levert al meteen 30% in, dus dat hoeft geen uitleg.
Punt is dat die jongen kort voor zijn verlenging staat en zeker weet dat hij een gruwelijke hekel heeft aan het werk. Een verlenging die niet doorgaat is dan sneller dan nieuw werk vinden en hij heeft geen opzegtermijn meer waardoor hij dus iets aantrekkelijker is voor een potentiele nieuwe werkgever.
pi_56906133
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 14:28 schreef Osramp het volgende:
Punt is dat die jongen kort voor zijn verlenging staat en zeker weet dat hij een gruwelijke hekel heeft aan het werk. Een verlenging die niet doorgaat is dan sneller dan nieuw werk vinden en hij heeft geen opzegtermijn meer waardoor hij dus iets aantrekkelijker is voor een potentiele nieuwe werkgever.
Dat is dus een goede reden voor hem om nu ander werk te zoeken. Beetje dom dat hij dat niet eerder gedaan heeft, hij wist toch dat zijn contract binnenkort afgelopen zou zijn?
pi_56907385
Zo te horen weet je werkgever helemaal niet dat 'je vriend' ontevreden is. Misschien dat eerst eens kenbaar maken en dan gezamelijk ervoor zorgen dat 'je vriend'wel tevereden is.
pi_56910118
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:56 schreef slakkie het volgende:

Je doet net alsof het een eer is voor de werkgever dat jij voor hem wilt werken. Dat is het niet. Het is een overeenkomst die er voor beide partijen voor moet zorgen dat zij tevreden zijn met de deal (dat is niet hetzelfde als dat ze er beide evenveel uithalen). De werkgever heeft ook geen enkele verplichting om jou in dienst te houden - vandaar dat het contract afloopt. Als je het contract zo onredelijk vindt, waarom heb je dat dan niet al tijdens het contract aangekaart?
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_81153078
Hey, sorry voor het schoppen van deze thread, maar ik zit in een soortgelijke doch iets andere situatie. Het zit namelijk zo: Ik heb de afgelopen zeven maand via een uitzendbureau bij een bedrijf gewerkt. Dat bedrijf heeft mij vervolgens een half jaar contract aangeboden. Ik heb het contract geweigerd ivm loon, arbeidsomstandigheden ed. Heb wel meteen ander werk geregeld en ga nu aansluitend werken via een ander uitzendbureau.

Punt is dat ik er vanuit kan gaan dat deze nieuwe baan van tijdelijke aard is en ik daar hooguit een maand of drie vier kan werken. Is het nu zo dat ik hierdoor na beeindiging van dat werk en het niet meteen kunnen vinden van nieuw werk ook verwijtbaar werkloos ben en dus geen recht heb op ww in verband met het afslaan van die eerdere aanbieding? Ik bedoel , ik ben in principe nooit direct bij die werkgever in dienst geweest, maar heb er dan gewoon tien maand in dienst van 2 uitzendbureaus opzitten.....toch?

[ Bericht 12% gewijzigd door child_of_the_matrix op 08-05-2010 23:03:46 ]
pi_81195631
niemand?
  zaterdag 8 mei 2010 @ 23:29:06 #68
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_81196706
lastige situatie, in principe ben je dan verwijtbaar werkloos, maar aan de andere kant; hoe komen ze daarachter en hoeveel wordt je uitkering gekort?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')