Nee.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:47 schreef gday het volgende:
[..]
En spelers die in een ander land zijn opgeleid kunnen blijkbaar niet gediscrimineerd worden dan, met die 'homegrown'-regel?
Niet alleen 'mensen uit een ander land' kunnen gediscrimineerd worden, lijkt me.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:50 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Nee.
Het is immers niet zo dat hij niet mag spelen omdat hij uit een ander land komt.
Dan beperk je effectief toch nog steeds de vrijheid van werknemers? De meeste jongeren die clubs opleiden zullen toch uit eigen land komen. Je zorgt ervoor dat clubs minder spelers kopen uit andere EU-landen omdat ze niet opgesteld mogen worden.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 20:45 schreef Dr.Daggla het volgende:
Naja, er is op zich wel een manier om dit te omzeilen.
Want ik denk dat je als FIFA best mag instellen dat je minstens 6 zelf opgeleide spelers op het veld moet hebben. Dus los van afkomst. Daar kan de EU weinig tegen beginnen, je discrimineert immers niet.
Als je dan ook meteen een regel invoert die voorkomt dat clubs hele jonge kinderen overal vandaan plukken, bereik je ongeveer hetzelfde.
En dat laatste is precies wat je wil bereiken.quote:Op zondag 1 juni 2008 13:56 schreef R4V3 het volgende:
[..]
Dan beperk je effectief toch nog steeds de vrijheid van werknemers? De meeste jongeren die clubs opleiden zullen toch uit eigen land komen. Je zorgt ervoor dat clubs minder spelers kopen uit andere EU-landen omdat ze niet opgesteld mogen worden.
Maar je discrimineert niet niemand. Op geen manier.quote:Op zondag 1 juni 2008 13:04 schreef gday het volgende:
[..]
Niet alleen 'mensen uit een ander land' kunnen gediscrimineerd worden, lijkt me.
Ja, juridisch gezien zal dat inderdaad zo zijn, maar ik vind het gewoon dikke onzin. Als ik niet in een bepaald land mag gaan werken omdat ik mijn opleiding daar niet heb gevolgd, zou ik me net zo gediscrimineerd voelen.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:20 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Maar je discrimineert niet niemand. Op geen manier.
Hoezo? Spelers die niet uit de EU komen stappen nu toch ook niet naar de rechter aangezien je maar 3 niet-EU spelers mag opstellen?quote:Op zondag 1 juni 2008 15:37 schreef Hephaistos. het volgende:
Het Europese Hof is nogal fel op dat soort vormen van indirecte discriminatie hoor. Ik zou er niet blind vanuit gaan dat zo'n systeem stand gaat houden als een club of speler naar de rechter stapt.
Die hebben ook geen poot om op te staan, omdat het vrije verkeer van werknemers alleen geldt voor Europese staatsburgers.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:39 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Hoezo? Spelers die niet uit de EU komen stappen nu toch ook niet naar de rechter aangezien je maar 3 niet-EU spelers mag opstellen?
In Turkije was het eerst een 6 regeling, daarna 6+1 en ongeveer een half jaar geleden is het 6+2 geworden.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:41 schreef Devrim_ het volgende:
De 6+5 regel is ook geldig in Turkije en ik zie nog steeds geen verbetering in het nationaal elftal
Niet helemaal mee eens, je mag immers een speler kopen.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:50 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Die hebben ook geen poot om op te staan, omdat het vrije verkeer van werknemers alleen geldt voor Europese staatsburgers.
Wanneer je een homegrown regel invoert zou je kunnen redeneren dat dat een indirecte vorm van discriminatie is, daarmee een beperking van het vrije verkeer van werknemers, en dan wordt het gegarandeerd afgeschoten. Maar ik ben geen grote kenner van Europees recht hoor, dus wellicht komt zo'n systeem er gewoon doorheen.
Hoe dan ook..Het werkt nietquote:Op zondag 1 juni 2008 15:53 schreef xminator het volgende:
[..]
In Turkije was het eerst een 6 regeling, daarna 6+1 en ongeveer een half jaar geleden is het 6+2 geworden.
Dus 6+5 regeling is het nog niet.
Maar een 6+5-regel gaat dat ook niet tegen. Er mogen 300 buitenlandse spelers worden gekocht, en ze mogen allemaal opgesteld worden, maar alleen niet tegelijkertijd.quote:Op zondag 1 juni 2008 15:56 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Niet helemaal mee eens, je mag immers een speler kopen.
Hij krijgt dan gewoon betaald, je mag hem opstellen etc.
In principe belet je niemand om z'n geld te verdienen.
Ja, het nuanceverschil zit hem dat het niet aan de afkomst ligt, maar waar een speler z'n opleiding heeft genoten.quote:Op zondag 1 juni 2008 16:44 schreef gday het volgende:
[..]
Maar een 6+5-regel gaat dat ook niet tegen. Er mogen 300 buitenlandse spelers worden gekocht, en ze mogen allemaal opgesteld worden, maar alleen niet tegelijkertijd.
Wel als niet alleen de eerste nationaliteit telt.quote:Op zondag 1 juni 2008 21:10 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ja, het nuanceverschil zit hem dat het niet aan de afkomst ligt, maar waar een speler z'n opleiding heeft genoten.
Stel dat Ajax 11 buitenlanders op wil stellen die al sinds hun 14de bij Ajax zitten, mag dat niet met die 6+5 regel. Zoals ik het voorstelde wel dus.
Zie mijn eerste post waar ik dit opper.quote:Op zondag 1 juni 2008 21:13 schreef M0NTANA het volgende:
Dat moet dus uitgesloten worden, anders wordt het nog meer kinderhandel.
Dat is dus net het punt. Dat is illegaal in Europa. Als een team zich inschrijft en die regel naast zich neerlegt en mooi met 11 buitenlanders blijft spelen dan verliest de voetbalbond elk proces die tegen hen aangespannen wordt en mogen ze miljoenen aan schadevergoeding betalen aan die club als ze hen schorsen ...quote:Op zondag 1 juni 2008 21:51 schreef Chadi het volgende:
Maar dat kan je van elk land eisen als FIFA reglement. Dat gaat buiten de EU om. Het gaat om de competitie niet om het tegen houden van mensne uit land A in B te spelen binnen de EU. Je zegt alleen je bent een engels team bij de engelse bond en je mag je alleen daar ins chrijven als je zoveel engelsen in je team staan anders mag je je niet inschrijven voor die competitie in dat land.. dus puur op sportive motieven en niet op bedrijfsmatige motieven.
De EU heeft niks te zeggen over de competitie en de voorwaarden aan die competitie sportief gezein. Ze zeggen alleen dat er een vrij verkeer van diensten en goederen is en dan is dat recht niet eens absoluut.quote:Op zondag 1 juni 2008 22:54 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat is dus net het punt. Dat is illegaal in Europa. Als een team zich inschrijft en die regel naast zich neerlegt en mooi met 11 buitenlanders blijft spelen dan verliest de voetbalbond elk proces die tegen hen aangespannen wordt en mogen ze miljoenen aan schadevergoeding betalen aan die club als ze hen schorsen ...
En dat is dus discriminatie op de werkvloer. Het niet geven van gelijke kansen aan EU burgers en dus een inbreuk ...quote:Op zondag 1 juni 2008 22:58 schreef Chadi het volgende:
[..]
De EU heeft niks te zeggen over de competitie en de voorwaarden aan die competitie sportief gezein. Ze zeggen alleen dat er een vrij verkeer van diensten en goederen is en dan is dat recht niet eens absoluut.
je zegt dus niet dat je er geen 11 in dienst mag nemen maar dat je er geen 11 mag opstellen die niet uit dat land komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |