@eer-ik: je hebt gelijk dat ik nog wat oppervlakkig ben. Ik zweef nogal en was niet duidelijk.
De reden van het gebruik van een keurmerk door een webshop is denk ik toch een bepaald vertrouwen wekken bij de consument. Gek genoeg heb ik in nog geen enkel onderzoek gelezen hoeveel waarde (vertrouwen) de consument aan zo’n keurmerk hecht. Zo staat er in bijvoorbeeld “PROFIEL EN KOOPGEDRAG VAN DE ONLINE SHOPPER “door
Philippe DE CONINCK heel mooi beschreven wat het profiel van een “online shopper” is, maar mis ik de invloed van een keurmerk. Ook in het boek, Webdesign van concept tot realisatie ‘in acht stappen naar een succesvolle website’ door Hedwyg van den Elzen staat niets over de invloed op het vertrouwen door een keurmerk.
Misschien:
Hoe zwaar beïnvloed een keurmerk de keuze voor een webwinkel?
of
Hoeveel (meer) vertrouwen geeft een keurmerk aan een webwinkel?
of
Wat is de invloed van een keurmerk op een webwinkel?
of
Werkt een keurmerk drempel verlagend?
Verder is het mij opgevallen dat er van veel keurmerken moeilijk te achterhalen is wie hem beheerd.
Het Keurmerkinstituut is een onafhankelijke organisatie gericht op verbetering van de kwaliteit en veiligheid van producten, diensten en accommodaties voor consumenten. (
http://www.keurmerk.nl/)
Op hun site staat bijvoorbeeld dit:
SMSkeurmerkKwaliteitslogo voor SMS-diensten die hun afmeldgegevens doorgeven voor publicatie op de website
www.smsafzeggen.nl.
Beheer: onduidelijk.
Wie beheerd nu wat? En, hoe kunnen wij als consument op een keurmerk vertrouwen, als IEDEREEN er één mag beginnen?