abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56845156
Ik ben mij aan het oriënteren voor mijn scriptie. Na wat oppervlakkig onderzoek ben ik geïnteresseerd geraakt in keurmerken. Omdat het onderwerp nog erg groot en breed is en ik moeilijk tot verdieping kan komen hoop ik dat jullie mij wat input kunnen geven.

Mijn huidige (nog veel te grote onderzoeksvraag) luidt:

Wat is de waarde van een online keurmerk?
  dinsdag 19 februari 2008 @ 21:01:55 #2
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_56845274
ligt eraan
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
pi_56845283
Je gaat een scriptie schrijven van 3 kantjes?
pi_56845295
Oh, en het antwoord is 7.

Graag gedaan.
  dinsdag 19 februari 2008 @ 21:09:14 #5
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_56845462
Ik denk dat je je vraag toch beter moet specificeren en op moet splitsen in deelvragen en je moet toch wel wat onderzoek gaan doen.
  dinsdag 19 februari 2008 @ 21:13:22 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_56845586
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 21:02 schreef hermandeperman het volgende:
Oh, en het antwoord is 7.

Graag gedaan.

42
pi_56845670
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 21:13 schreef bleiblei het volgende:

[..]

42
Bron?
  dinsdag 19 februari 2008 @ 21:22:55 #8
36431 bleiblei
pi_56845960
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 21:15 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Bron?
The Answer to Life, the Universe, and Everything
pi_56846073
quote:
7 is het eeste "Woodall prime". Oftewel, het antwoord op al uw vragen. Helemaal wanneer het over keurmerken gaat.
pi_56846400
Ja kappen met die onzin graag.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_56846924
In FB verder, aub.

[ Bericht 68% gewijzigd door crossover op 19-02-2008 22:00:06 ]
pi_56847506
@ hermandeperman: Is het aantal pagina's van belang? Ik hoop via dit forum op wat interessante input, en start mijn topic zeker niet onvoorbereid. Het aantal pagina’s draagt in mijn ogen niet bij aan de kwaliteit van de scriptie, maar het gaat om +/- 25

Ik vraag mij af hoe zwaar een keurmerk, die je in verschillende webshops tegenkomt, weegt in de keuze van de consument. (denk bijvoorbeeld aan thuiswinkel.org, safe 2 shop, hacker safe, mkbkeur, qshops…)
  dinsdag 19 februari 2008 @ 22:17:11 #13
36431 bleiblei
pi_56847841
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 22:07 schreef Hunchy het volgende:
@ hermandeperman: Is het aantal pagina's van belang? Ik hoop via dit forum op wat interessante input, en start mijn topic zeker niet onvoorbereid. Het aantal pagina’s draagt in mijn ogen niet bij aan de kwaliteit van de scriptie, maar het gaat om +/- 25

Ik vraag mij af hoe zwaar een keurmerk, die je in verschillende webshops tegenkomt, weegt in de keuze van de consument. (denk bijvoorbeeld aan thuiswinkel.org, safe 2 shop, hacker safe, mkbkeur, qshops…)
Denk je niet dat de waarde van een keurmerk afhangt van het keurmerk?
Je koopt toch ook merk x omdat je denkt dat die beter is dan merk y? De waarde hangt dus niet per definitie af van het fenomeen keurmerk, maar het imago van een bepaald keurmerk.

Ik vraag me ook ergens af wat je hebt ontdekt gedurende je oppervlakkige onderzoek .
  dinsdag 19 februari 2008 @ 22:31:14 #14
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_56848338
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 22:07 schreef Hunchy het volgende:

Ik denk dat je dit bij voorbaat in je OP had moeten zetten.
Het is een erg oppervlakkige vraag die je stelt.

Het begrip 'online keurmerk' heeft geen enkele concrete waarde, omdat het teveel verschilt per keurmerk bijvoorbeeld.
Signature.
pi_56849967
@eer-ik: je hebt gelijk dat ik nog wat oppervlakkig ben. Ik zweef nogal en was niet duidelijk.

De reden van het gebruik van een keurmerk door een webshop is denk ik toch een bepaald vertrouwen wekken bij de consument. Gek genoeg heb ik in nog geen enkel onderzoek gelezen hoeveel waarde (vertrouwen) de consument aan zo’n keurmerk hecht. Zo staat er in bijvoorbeeld “PROFIEL EN KOOPGEDRAG VAN DE ONLINE SHOPPER “door
Philippe DE CONINCK heel mooi beschreven wat het profiel van een “online shopper” is, maar mis ik de invloed van een keurmerk. Ook in het boek, Webdesign van concept tot realisatie ‘in acht stappen naar een succesvolle website’ door Hedwyg van den Elzen staat niets over de invloed op het vertrouwen door een keurmerk.

Misschien:
Hoe zwaar beïnvloed een keurmerk de keuze voor een webwinkel?
of
Hoeveel (meer) vertrouwen geeft een keurmerk aan een webwinkel?
of
Wat is de invloed van een keurmerk op een webwinkel?
of
Werkt een keurmerk drempel verlagend?

Verder is het mij opgevallen dat er van veel keurmerken moeilijk te achterhalen is wie hem beheerd.
Het Keurmerkinstituut is een onafhankelijke organisatie gericht op verbetering van de kwaliteit en veiligheid van producten, diensten en accommodaties voor consumenten. (http://www.keurmerk.nl/)
Op hun site staat bijvoorbeeld dit:

SMSkeurmerk
Kwaliteitslogo voor SMS-diensten die hun afmeldgegevens doorgeven voor publicatie op de website www.smsafzeggen.nl. Beheer: onduidelijk.

Wie beheerd nu wat? En, hoe kunnen wij als consument op een keurmerk vertrouwen, als IEDEREEN er één mag beginnen?
  woensdag 20 februari 2008 @ 07:44:26 #16
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_56853305
Kijk, dat begint erop te lijken
Ik zal bij thuiskomst even wat meer ingaan op je vragen, nu eerst werken.
Signature.
pi_56856153
Vandaag heeft emerce een bericht waarin staat dat niet alle producten zich lenen voor online verkoop. Dat blijkt uit onderzoek van Dialogic in opdracht van KPN, de ministeries van EZ en OCW, het Stimuleringsfonds voor de Pers en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Iets meer dan 1400 respondenten vulden een online enquête in.

Er staat een interessant hoofdstuk over online winkelen in. O.a. gaat het over de veiligheid van betalen in een webwinkel. In een mindmap, die tijdens een gebruikers bijeenkomst is gemaakt, wordt keurmerk wel genoemd, maar er wordt helaas niet verder op in gegaan.

Uit ander onderzoek blijkt dat de veiligheid als het gaat om persoonlijke gegevens nogal eens te wensen over laat (90% van de webwinkels is onveilig http://www.ssl.nu zie pdf ).

Moeten wij niet meer behoefte hebben aan een keurmerk dat garandeert dat onze gegevens veilig zijn? (bijvoorbeeld hacker safe of een ssl-keurmerk)
pi_57121629
Het is weer even geleden dat er hier wat gepost is...

Inmiddels komt mijn scriptie dichterbij en heb ik nog geen definitieve keuze gemaakt.
Het zal over (online)keurmerken en/of webshops gaan, maar het precieze onderwerp weet ik nog niet.

Hebben jullie ideeen rondom dit onderwerp?
pi_57201655
Hier verder graag: Online keurmerken
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')