quote:
Coolsingel versus Dom voor Tour 2010
BREST - De vriendschappelijke begroeting met tourdirecteur Christian Prudhomme, de hand even op de schouder, de minzame lachjes links en rechts, de interviews met de pers. Het hoorde er zaterdagochtend allemaal bij in Brest, voor de start van de Ronde van Frankrijk.
Twee Nederlandse burgemeesters die strijden om de tourstart van 2010. De Coolsingel versus de Dom.
Ivo Opstelten had een kleine voorsprong op Aleid Wolfsen. De Rotterdamse burgervader verscheen vorig jaar ook al bij de proloog in Londen. Ook toen al sprak hij met de directeuren en andere belangrijke lieden die komend najaar gaan besluiten over waar de Tour in 2010 start: Rotterdam, Utrecht of toch Düsseldorf?
Jan Janssen
Wolfsen trad pas begin dit jaar aan als eerste burger van Utrecht, hij heeft in dat opzicht een achterstand op Opstelten. Maar Wolfsen weet dat hij in Nederland de 'officiële' steun heeft van de nationale wielerbond en hij had in Brest een voorname troef in zijn gezelschap: Jan Janssen.
De winnaar van de Tour in 1968 is ambassadeur van het Utrechtse 'tourcomité' en verkoopt de stad zo goed als hij kan. In Brest schudt hij handjes, praat hij bij met de populaire oud-renner Laurent Jalabert en omhelst hij een oude bekende. Tussendoor ging Janssen op de foto met allerlei voorbijgangers die hem herkenden. ,,Jan Janssen, vainqeur de 1968?'', wilde een Fransman zeker weten. ,,Klopt, veertig jaar geleden'', antwoordde Janssen in het Frans.
,,Dit is mijn rol, ik kan iets voor Utrecht betekenen in de wielerwereld en dat doe ik graag. Rotterdam had mij ook benaderd, maar daar hoorde ik vervolgens maanden niets meer van. Toen kwam Utrecht, waar een prachtig parkoers ligt voor de proloog. En ik zie de tv-beelden van de eerste etappe al voor me, door het hart van Nederland met van die mooie weilanden, meren en sloten. Gewoon echt Nederland.''
Fantastische plaatsen
In Rotterdam betwijfelt men of het zo ver komt. Daarvoor is namelijk het vertrouwen in het eigen product groot genoeg. ,,Ik vind dat we een prima plan hebben met een paar fantastische plaatsen voor het parkoers van de proloog'', meent Opstelten. ,,De haven, de Coolsingel, de Willemsbrug en de Erasmusbrug. De eerste etappe gaat dan via Zeeland naar Antwerpen, een andere grote havenstad.''
Opstelten, oud-burgemeester van Utrecht, roemt Rotterdam, maar weigert de concurrent af te vallen.
Wolfsen denk er net zo over: ,,We maken onszelf niet groter door anderen kleiner te maken.'' Opstelten nam zaterdag dan ook opzichtig afstand van berichten in de krant waarin werd gesteld dat Rotterdam de race al gewonnen zou hebben. ,,Ik word in dit geval niet geciteerd en bovendien maak ik geen kranten. Ik lees ze wel, maar volgens mij valt het besluit pas in oktober.''
Bezoek
Een maand daarvoor bezoekt een delegatie van de Tour de drie kanshebbers om de technische details van de parkoersen te onderzoeken. Jan Janssen ziet voor Utrecht geen problemen: ,,Ik heb deze week de man van die technische commissie al gesproken en hij zei: 'Ik hoef eigenlijk niet meer naar Utrecht, ik heb hier alle details al van jullie gekregen'. We hebben het goed voor elkaar, hoor. Magnifiek!''
Wolfsen vindt het een gemiste kans als de Tour Utrecht overslaat. Opstelten heeft een andere mening, maar vindt het wel goed dat Nederland ,,twee ijzers in het vuur heeft''. Maar wat als de tourdirectie de - vanwege dopingaffaires - beschadigde relatie met Duitsland wil herstellen door Düsseldorf de eer te gunnen? Wolfsen: ,,Dat is een gedachte die ik bij mezelf nog niet heb toegelaten.''