Balkenende vliegt met KBX
Antillen, 15 februari - Balkenende verplaatst zich deze week in de KBX. Dat is het regeringstoestel waarin ministers, de premier voorop, mogen vliegen als Hare Majesteit het niet nodig heeft. Het toestel is van veel gemakken voorzien; de stoelen zijn ruim, het bestek is verzilverd en het glaswerk is versierd met het wapen van de koningin.
Hoewel het hier gaat om Het Regeringstoestel is het nogal bescheiden van formaat. Hoge ambtenaren doen er al lang wat lacherig over dat dit nogal opvalt bij internationale topontmoetingen. De KBX past dan bij wijze spreken moeiteloos onder de vleugel van het toestel waarmee pak 'm beet een Sarkozy, een Merkel of een Brown wordt ingevlogen. Om het hier verder niet te hebben over de Air Force One.
Niettemin is de KBX groot genoeg voor zo'n trip als die naar de Antillen. Want alle ambtelijke advsieurs, voorlichters en veiligheidsmensen van Balkenende én staatssecretaris Ank Bijleveld van koninkrijksrelaties passen er moeiteloos in. En op de vluchten tussen de eilanden kunnen er ook nog een paar Antilliaanse politici en Nederlandse journalisten (waarvoor dank!) meevliegen.
De premier had natuurlijk ook voor commerciële lijnvluchten kunnen kiezen, maar dat is op de Antillen helemaal niet handig. De premier gaat alle zes de eilanden af en dan kan er onderweg niet worden gewerkt en wordt veel tijd vermorst met douane-gedoe.
Maar doordat het géén groot toestel is, heeft het één heel vervelend nadeel: de tankinhoud is ronduit klein. Met als gevolg dat de premier en zijn entourage op de heenweg tussenstops moesten maken op IJsland , in Canada en de Verenigde Staten om bij te tanken.En dat het gezelschap daardoor bijna 20 uur onderweg was om bij aankomst op St. Maarten ondanks de relatieve verwennerij gebroken en bleekneuzig te voorschijn te komen. Je kunt in elk geval niet beweren dat de premier geen kilometers maakt voor zijn geld.
Maar goed, ook hier geldt de Eerste Wet van Cruijf: elk nadeel heeft zijn voordeel. Een Nederlandse ambtenaar die op Curacao is gestationeerd concludeerde droogjes dat de premier en zijn medewerkers nu in elk geval alle tijd hadden gehad om het dossier goed door te nemen dat hij voor ze had samengesteld.
Overigens vloog deze verslaggever met een gewoon KLM-lijntoestel van Amsterdam naar St, Maarten. De stoelen waren krap, het eten was als matig, maar na iets meer dan acht uur kon hij de grond van Juliana Airport kussen.
hier hebben we het over:
![]()
![]()
![]()
en dan maar zeggen dat wij meer aan het milieu moeten doen