abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 februari 2008 @ 17:56:01 #1
3878 Vork
Manisch creatief
pi_56795614
Ha klussende medemensen,

Binnenkort kan ik verhuizen naar een nieuwe woning, waar ik onder andere wat meer ruimte in de keuken heb. Gezien afwassen nou niet bepaald onder mijn hobby's valt, zat ik er aan te denken om een vaatwasser aan te schaffen. Echter heeft ook een vaatwasser aan en afvoer van water nodig, net als de wasmachine en daarvoor is er maar een plek in het hele huis, in de keuken dus. Is het mogelijk om beide apparaten op een kraan en een afvoer aan te sluiten? Zoja, hoe en waar moet ik dan allemaal op letten?

Er is vast wel iemand die mij daar een simpel en logisch antwoord op kan geven. toch?
pi_56795719
Op de aanvoer van het water zal het niet aankomen, maar meer op de stroom en of de afvoer die het aan zouden kunnen is een twijfel mogelijk
pi_56795742
Uiteraard kan dat. Een t-stuk is dan goed genoeg. Die hebben ze in iedere bouwmarkt wel.
Misschien wel dat als je ze tegerlijkertijd aanzet dat de waterdruk dan te laag wordt, maar ik denk dat die apparaten daar wel mee om kunnen gaan.
pi_56795764
Wij hebben het ook Dus het kan!

Aanvoer: Gewoon een T-stukje op de kraan draaien en de apparaten niet tegelijk aanzetten.

Stroom: wil ook wel, tegelijk aanzetten kon toch al niet, vanwege de aanvoer

Afvoer: een Y stuk op de afvoer maken en beide afvoerslangen in een gedeelte van de Y hangen.
Wederom: niet tegelijk aanzetten
  zondag 17 februari 2008 @ 18:13:45 #5
3878 Vork
Manisch creatief
pi_56795957
Dat met die beide apparaten niet tegelijk aanzetten had ik wel verwacht. Opzich geen probleem natuurlijk, maar omdat ik dat soort dingen vast ga vergeten denk ik dat ik er maar een switch tussen moet zetten waardoor het überhaupt maar mogelijk is om een van beide apparaten aan te kunnen zetten.
pi_56796042
quote:
Op zondag 17 februari 2008 18:13 schreef Vork het volgende:
Dat met die beide apparaten niet tegelijk aanzetten had ik wel verwacht. Opzich geen probleem natuurlijk, maar omdat ik dat soort dingen vast ga vergeten denk ik dat ik er maar een switch tussen moet zetten waardoor het überhaupt maar mogelijk is om een van beide apparaten aan te kunnen zetten.
Goed idee!

Maar....
Dan zou ik de switch wél in de stroomvoorziening doen.
Beetje lullig als je een switch maakt in de aan- of afvoer en je vergeet de switch om te zetten bij gebruik.

Als je de switch op de stroom zet is dit onmogelijk...
  zondag 17 februari 2008 @ 18:19:10 #7
3878 Vork
Manisch creatief
pi_56796063
quote:
Op zondag 17 februari 2008 18:18 schreef freecell het volgende:
Goed idee!

Maar....
Dan zou ik de switch wél in de stroomvoorziening doen.
Beetje lullig als je een switch maakt in de aan- of afvoer en je vergeet de switch om te zetten bij gebruik.

Als je de switch op de stroom zet is dit onmogelijk...
Uiteraard
pi_56796267
quote:
Op zondag 17 februari 2008 18:13 schreef Vork het volgende:
Daar heb je van die stopcontacten waar je de droger en wasmachine op kan zetten. Als de wasmachine dan veel vermogen trekt wordt de droger uitgezet zodat je de groep nooit kan overbelasten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_56796630
Voor de aanvoer kun je gebruik maken van een 1/2 "broekstuk, 2 wasmachinekranen er in en klaar ben je.

De afvoer voorzien van een 45 graden T-stuk (merkwaardige naam trouwens)
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_56796898
quote:
Op zondag 17 februari 2008 18:44 schreef quo_ het volgende:

De afvoer voorzien van een 45 graden T-stuk (merkwaardige naam trouwens)
[ afbeelding ]
Zo één hebben wij ook
Ik vind het meer een Y eigenlijk
pi_56796926
quote:
Op zondag 17 februari 2008 18:27 schreef Deetch het volgende:

[..]

Daar heb je van die stopcontacten waar je de droger en wasmachine op kan zetten. Als de wasmachine dan veel vermogen trekt wordt de droger uitgezet zodat je de groep nooit kan overbelasten.
Maar als je de afvoer overbelast heb je een nog groter probleem volgens mij
Meer dan één apparaat lijkt me in dit geval toch echt niet handig...
pi_56797015
Ik heb het ook in mijn keuken.

De oorspronkelijke afvoerpijp waar het t-stuk bovenop was geplaatst was alleen niet zo lang. De slang die dus schuin in het t-stuk ging bleek niet ver genoeg de afvoerpijp in te kunnen. Gevolg: Een natte keuken want het water moest toch ergens heen. Oplossing: Een langere afvoerpijp en dan pas het t-stuk er op.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_56797162
Bij mij staan de vaatwasser en wasmachine vaker tegelijkertijd aan en ik heb er nog geen problemen mee gehad. Qua stroom zitten ze wel op een andere groep, maar qua water aan- en afvoer dezelfde..gaat niets mis. Maar is natuurlijk geen garantie dat dat voor alle machines geldt.
Da gao nie nou!
pi_56797312
quote:
Op zondag 17 februari 2008 17:56 schreef Vork het volgende:
Ha klussende medemensen,

Binnenkort kan ik verhuizen naar een nieuwe woning, waar ik onder andere wat meer ruimte in de keuken heb. Gezien afwassen nou niet bepaald onder mijn hobby's valt, zat ik er aan te denken om een vaatwasser aan te schaffen.
Maak vast wat tijd vrij in je agenda, want er is een gerede kans dat je na die aanschaf ineens spontaan een kerk in springt om God op je blote knietjes te danken voor de uitvinding van de Vaatwascher!
quote:
Echter heeft ook een vaatwasser aan en afvoer van water nodig, net als de wasmachine en daarvoor is er maar een plek in het hele huis, in de keuken dus. Is het mogelijk om beide apparaten op een kraan en een afvoer aan te sluiten? Zoja, hoe en waar moet ik dan allemaal op letten?
Waarom moet dat een probleem zijn? Meestal gebruik je ze toch niet tegelijk.
De vaatwasser voert wat smeriger spul af dan de wasmachien (vet enzo). Het is fijn als de afvoer niet teveel horizontaal loopt maar zsm naar beneden wijst.

Let op je groepen en je electriciteit want samen kunnen die twee apparaten je stop naar de 72 maagden sturen.
quote:
Er is vast wel iemand die mij daar een simpel en logisch antwoord op kan geven. toch?
Nee.

Tip. Je gaat deze tip in de wind slaan, en twee weken na de aanschaf van je vaatwasser denk je: Krek, die fantastische kerel op fok had toch gelijk.
Met een vaatwasser verruil je het ene keukenklusje voor het andere. Je moet namelijk de schone vaat overhevelen naar een leeg keukenkastje.
En dat klopt niet.
Koop dus TWEE vaatwassers. Een vaatwasser is in feite een zelf-reigigend keukenkastje. Je laat dus je schone vaat in de ene en je 'leeft' naar de andere toe. En als de vuile vol is zet je hem aan en leef je de andere kant op.

Je zult dit goede advies negeren.
En na de aanschaf zul je je realiseren dat er toch iets in zat.
Tegen die tijd vind ik dat ik een PM verdiend heb met de woorden 'je had gelijk'.
pi_56883835
Hallo!

Ik zou graag hetzelfde doen als Vork. Maar een bijkomende vraag die ik heb is of je een vaatwasser bovenop een wasmachine kan plaatsen (ivm trillingen, draagkracht en afvoer). De huidige situatie is dat we een droogkast en een wasmachine naast elkaar hebben staan en geen extra plaats hebben voor de vaatwasser. Kan ik dus een van de toestellen bovenop een ander plaatsen?

Graag jullie reacties!
pi_56884261
Ik zou denk ik het lichtste apparaat (de droger gok ik) Op het sterkste apparaat (de wasmachine) zetten.
Sowieso handiger om een droger boven te hebben, ook in verband met overstromingsgevaar als je een apparaat met water bovenop zet.
pi_56884742
Een wasdroger is zonder problemen op een wasmachine te plaatsen.
Je kunt beter wel een speciaal koppelstuk (tussenstuk / montageset) gebruiken, om te voorkomen dat de wasdroger eraf valt tijdens het centrifugeren.

Deze worden ook mét schuifblad verkocht.

pi_56884951
Hey, dat schuifblad is vet handig!
  donderdag 21 februari 2008 @ 17:06:27 #19
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_56887625
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 14:27 schreef freecell het volgende:
Ik zou denk ik het lichtste apparaat (de droger gok ik) Op het sterkste apparaat (de wasmachine) zetten.
Sowieso handiger om een droger boven te hebben, ook in verband met overstromingsgevaar als je een apparaat met water bovenop zet.
Wasmachine moet altijd onder ja Daar zit nl. een betonnen plaat onderin en die weegt nogal wat.
To infinity…and beyond!
  donderdag 21 februari 2008 @ 17:23:24 #20
182076 DeletedByAdmin
-=Deleted by Admin=-
pi_56887994
Heb thuis ook zelfde constructie (vaatwasser en wasmachine op 1 aan en afvoer) en werkt prima, ook tegelijk! En dan dubbelt onze wasmachine ook nog eens als droger en zelfs dan slaan de stoppen ofzo niet door. Wel idd de afvoer aan het T-Stuk vastmaken met bijv van die reparatietape om te voorkomen dat de slang of enkel het water naar buiten stroomt.

Ook zet ik altijd de kraan UIT indien niet nodig, omdat zo'n koppelstuk soms (bij mij iig) van plastic is en een lek zo tot ellende leidt.
Game je teveel? Discussieer mee op www.gamezorg.nl - Zorg voor Gamers!
pi_56891584
Bedankt voor jullie reacties!

Ik had ook een mail gestuurd naar een elektrowinkel, zij raadden idd hetzelfde aan: droogkast bovenop wasmachine. En best met een extra steun. Origineel van AEG-Electrolux kost die zo'n 30 euro. Zo'n schuifblad kost in de Brico (Belgische Doe-het-zelf-winkel) zo'n 45 euro.
pi_56904519
Vandaag een handig verdeelstuk gekocht van Gardena om op een bestaande kraan te plaatsen met 2 kraantjes op het uiteinde, zodat je er dus twee toestellen op kunt aansluiten: http://www.gardena.com/servlet/ProductDisplay?storeId=10053&catalogId=10053&productId=13609&langId=11

[ Bericht 10% gewijzigd door Tofke01 op 22-02-2008 13:33:11 ]
pi_56905299
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 13:27 schreef Tofke01 het volgende:
Vandaag een handig verdeelstuk gekocht van Gardena om op een bestaande kraan te plaatsen met 2 kraantjes op het uiteinde, zodat je er dus twee toestellen op kunt aansluiten: http://www.gardena.com/servlet/ProductDisplay?storeId=10053&catalogId=10053&productId=13609&langId=11

[ afbeelding ]
Handig dingetje ja, wilde er nog een foto van maken. Gebruiken wij oa. voor de tuinslang in de garage. Wel prijzig.
Je kan in ieder geval wel allebei de kraantjes open laten staan. (wij draaien thuis wel altijd de kraan dicht van de wasmachine, maar dat zal wel overdreven voorzichtigheid zijn, zo'n aquastop ding moet voldoende zijn).
pi_78664644
Ik ben ook van plan een afwasmachine op dezelfde kraan aan te sluiten als de wasmachine. Voorwat betreft de afvoer: ik wil gebruik maken van een splitter in de afvoer, maar hierdoor komt de afvoerpijp (dus bovenop, daar waar ik de wasmachine-afvoer in wil hangen), door het opzetstuk, uit op een hoogte van 110 cm (is nu 90 ofzo). Kan dit een probleem vormen, bijvoorbeeld doordat de pomp het niet aankan?
En hoe monteert men een afvoersplitter? Is dat met lijm of schuif je hem gewoon in de bestaande pijp?

[ Bericht 13% gewijzigd door policy op 03-03-2010 00:05:07 ]
pi_78669170
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 23:55 schreef policy het volgende:
Ik ben ook van plan een afwasmachine op dezelfde kraan aan te sluiten als de wasmachine. Voorwat betreft de afvoer: ik wil gebruik maken van een splitter in de afvoer, maar hierdoor komt de afvoerpijp (dus bovenop, daar waar ik de wasmachine-afvoer in wil hangen), door het opzetstuk, uit op een hoogte van 110 cm (is nu 90 ofzo). Kan dit een probleem vormen, bijvoorbeeld doordat de pomp het niet aankan?
En hoe monteert men een afvoersplitter? Is dat met lijm of schuif je hem gewoon in de bestaande pijp?
Het hangt er van af welk type je wil gebruiken. er zijn twee uitvoeringen een voor PVC lijmverbinding en ook een met rubberring PVC of PPC.

Je kan de afvoer doorzagen en een stukje inkorten om op maat teblijven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')