abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56824947
quote:
Op maandag 18 februari 2008 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Misschien kan je op een stil moment midden in de nacht nadenken bij wat je voor absoluut waar aan neemt. Je uitgangspunt is een geloof. Je kan de wel zeggen dat bepaalde zaken waar zijn, of dat de ene redenatie wel of niet waar is, maar als niet-gelovige zie ik veel meer mogelijkheden. Ik ben in een discussie dus minder beperkt. Met mijn opmerkingen "dat geloof je alleen maar" vraag ik jou om aan te tonen waarom dat wat jij stelt ook waar is. Ik snap wel dat jij dat voor waar aan neemt, maar vanuit mij gezien is dat niet de enigste mogelijkheid.
quote:
Je richt je nu op herinterpretaties van de Koran door de eeuwen heen, ik heb het over je richten tot de 1 & 2 generatie interpretatie van de moslims van de 6 / 7 e eeuw. Ten alle tijden is een interpretatie van de Koran van toen superieur aan één van nu.
Sorry, maar dit heeft niets met geloven te maken, begrijp je uberhaupt wel wat er wordt bedoeld met 'waar' en 'niet betrouwbaar', mensen die vroeger hadiths verzamelden van de profeet die gingen op reis en als ze een zwakke keten voor een hadith vonden of helemaal geen keten was het 'onbetrouwbaar', als de keten volledig was ging het om een 'ware' hadith, dit is ook de reden waarom ik je vroeg of je uberhaupt wel iets wist over de Islamitische overleveringen, heeft niets met geloof en Godsbesef te maken maar met het bewaren en zorgvuldigheid van schriften.

Om vervolgens te replien met 'dat geloof je alleen maar', is niets toevoegend, het is niet eens een antwoord op mijn reactie van enig inhoud.
quote:
Daar kan ik niets aan doen. Gelovigen houden er globaal dezelfde manier van redeneren op na.
Ik denk dat jij ook niet wilt aangesproken als een Akkersloot, dus praat tegen me aub zonder me te classificeren als 'dezelfde manier van' of 'Gelovige' dus beantwoord ik hem op een bepaalde manier.
quote:
Dat is fijn, maar ik geloof dat je de essentie van mijn vraag niet begrijpt.

Je neemt hier nu aan dat bepaalde overleveringen betrouwbaarder zijn dan andere. Ook dat is alleen maar je geloof. Je kan stellen dat dat geloof bevestigd word omdat het de evolutietheorie niet in de weg zit, maar dan draai je de zaken weer om.
Zie je, absoluut geen besef van hoe de Islamitische overleveringen zijn bewaard en hoe wij ze vandaag de dag hebben bereikt. Heeft niets met een geloof te maken maar met een nagetrokken keten van mensen tot de profeet, de betrouwbaarheid meten aan hand van of de overleveringen authentiek zijn, waar decennia over is gedaan en van de 800.000 maar stuk of 8.000 zijn goedgekeurd.
quote:
Christenen waren eerst tegen de wetenschap omdat die stelden dat de aarde ouder was dan 6000 jaar en het heelal was misschien wel oneindig oud. Later berekenden wetenschappers dat het heelal rond 15 miljard jaar oud was en juichden sommige christenen: Het heelal had een begin dus wat in de bijbel stond was met terugwerkende kracht toch waar. De meeste christenen hoor je niet meer over die 6000 jaar.
Jup, klopt, dus?
quote:
Op die manier kan je vinden dat de ene interpretatie meer waar is dan de andere en dat "bewijzen" met een toevallige link met de werkelijkheid. Maar als ik van buitenaf kijk vind ik dat een zwakke redenatie. Er zijn vast mensen die meer waarde hechten aan jongere interpretaties. Zijn die mensen geen echte moslims? Geven we ze gewoon een andere naam? Dat de korangeleerden in jouw specifieke hoekje van de Islam het met je eens zijn maakt het nog niet waar natuurlijk.
Ik ga hier niet verder op in voor je je even inleest in de Soenah, wat de soenah is en hoe het is opgesteld, want als je dat al niet weet is het einde zoek, interpretaties worden alleen herzien als er belangen bij zijn, dus twijfelachtig.
quote:
Trouwens: geloof jij dat de mens onderdeel is van de evolutie?
Ik geloof dat de mens een evolutie heeft doorgemaakt ja.
pi_56825144
quote:
Op maandag 18 februari 2008 21:55 schreef Triggershot het volgende:

Dus jij denkt/gelooft dat de mens van dieren afstamt?
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
pi_56825196
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:02 schreef kazakx het volgende:

[..]

Dus jij denkt/gelooft dat de mens van dieren afstamt?
Neen, wel was de schepping oorspronkelijk anders dan nu.
pi_56825340
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:04 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Neen, wel was de schepping oorspronkelijk anders dan nu.
Je bedoelt de schepping van Adam en Eva?
pi_56825383
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:08 schreef kazakx het volgende:

[..]

Je bedoelt de schepping van Adam en Eva?
O.a.
  maandag 18 februari 2008 @ 22:10:57 #186
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_56825432
quote:
Op maandag 18 februari 2008 21:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Sorry, maar dit heeft niets met geloven te maken, begrijp je uberhaupt wel wat er wordt bedoeld met 'waar' en 'niet betrouwbaar', mensen die vroeger hadiths verzamelden van de profeet die gingen op reis en als ze een zwakke keten voor een hadith vonden of helemaal geen keten was het 'onbetrouwbaar', als de keten volledig was ging het om een 'ware' hadith, dit is ook de reden waarom ik je vroeg of je uberhaupt wel iets wist over de Islamitische overleveringen, heeft niets met geloof en Godsbesef te maken maar met het bewaren en zorgvuldigheid van schriften.
Dan geloof je dus dat in de loop der eeuwen die overleveringen betrouwbaar zijn doorgegeven. Maar daar is geen objectief bewijs voor. Het is onderdeel van je religie.
quote:
Om vervolgens te replien met 'dat geloof je alleen maar', is niets toevoegend, het is niet eens een antwoord op mijn reactie van enig inhoud.
Maar een uitleg van wat jij geloofd is ook geen echt antwoord.
quote:
Ik denk dat jij ook niet wilt aangesproken als een Akkersloot, dus praat tegen me aub zonder me te classificeren als 'dezelfde manier van' of 'Gelovige' dus beantwoord ik hem op een bepaalde manier.
Mijn antwoord op bepaalde "argumenten" zal altijd hetzelfde zijn.

1. God!
2. Bewijs eens dat God bestaat?

Of jij of iemand anders nu God roept maakt voor mijn reactie niet uit. Je kan geloven dat jij andere argumenten hebt dan een ander(e gelovige), maar blijkbaar zie ik dat anders. Mijn reacties zijn niet georkestreerd om gelovigen te dissen. Ze zijn onderdeel/gevolg van mijn naturalistisch wereldbeeld.
quote:
Zie je, absoluut geen besef van hoe de Islamitische overleveringen zijn bewaard en hoe wij ze vandaag de dag hebben bereikt. Heeft niets met een geloof te maken maar met een nagetrokken keten van mensen tot de profeet, de betrouwbaarheid meten aan hand van of de overleveringen authentiek zijn, waar decennia over is gedaan en van de 800.000 maar stuk of 8.000 zijn goedgekeurd.
De overleveringen zijn toch lange tijd mondeling overgebracht? Ruimte genoeg voor mutaties. Voor de koran gelden dezelfde bezwaren als voor de bijbel; er is geen enkel bewijs dat het een nauwkeurig verslag is van de geschiedenis. Dat geloven de gelovigen alleen maar.
quote:
Jup, klopt, dus?
Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat moslims anders met hun interpretaties omgaan. Het is een mechanisme dat inherent is aan ideologieën.
quote:
Ik ga hier niet verder op in voor je je even inleest in de Soenah, wat de soenah is en hoe het is opgesteld, want als je dat al niet weet is het einde zoek, interpretaties worden alleen herzien als er belangen bij zijn, dus twijfelachtig.
Ah, het ligt maar aan de belangen. Maar interpretaties worden dus herzien?
quote:
Ik bedoelde niet een evolutie los van andere dieren, maar onderdeel uitmakend van het dierenrijk.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_56825475
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

O.a.
Dat spreekt voor zich aangezien Adam geen vader had en dus in dat opzicht gelijkenis vertoond met Jezus.
pi_56825650
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan geloof je dus dat in de loop der eeuwen die overleveringen betrouwbaar zijn doorgegeven. Maar daar is geen objectief bewijs voor. Het is onderdeel van je religie.
Dan geloof jij dat ze in de loop der jaren er in geknutseld, dat is net zo goed vanuit jouw standpunt een geloof te noemen zonder objectief bewijs.
quote:
Maar een uitleg van wat jij geloofd is ook geen echt antwoord.
De aanleiding er voor is relevant enzo.
quote:
Mijn antwoord op bepaalde "argumenten" zal altijd hetzelfde zijn.

1. God!
2. Bewijs eens dat God bestaat?
Goed bezig, met altijd hetzelfde.
quote:
Of jij of iemand anders nu God roept maakt voor mijn reactie niet uit. Je kan geloven dat jij andere argumenten hebt dan een ander(e gelovige), maar blijkbaar zie ik dat anders. Mijn reacties zijn niet georkestreerd om gelovigen te dissen. Ze zijn onderdeel/gevolg van mijn naturalistisch wereldbeeld.
Prima, moet je allemaal zelf weten, ik heb je iets gevraagd niet te doen, aan jou de keus.
quote:
De overleveringen zijn toch lange tijd mondeling overgebracht? Ruimte genoeg voor mutaties. Voor de koran gelden dezelfde bezwaren als voor de bijbel; er is geen enkel bewijs dat het een nauwkeurig verslag is van de geschiedenis. Dat geloven de gelovigen alleen maar.
Net zoals jij gelooft dat dit niet het geval is zonder nauwkeurig bewijs, je ziet je eigen positie niet echt in he? En nogmaals baseer je tig reacties zonder ook maar moeite te nemen er in te verdiepen.
quote:
Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat moslims anders met hun interpretaties omgaan. Het is een mechanisme dat inherent is aan ideologieën.
De reden is gegeven, het is logisch dat jij als moslim dit niet deelt.
quote:
Ah, het ligt maar aan de belangen. Maar interpretaties worden dus herzien?
[..]
Waarom zou een interpretatie herzien worden zonder belangen?
quote:
Ik bedoelde niet een evolutie los van andere dieren, maar onderdeel uitmakend van het dierenrijk.
Vanuit een levend cel bedoel je? Ik ook hoor.
pi_56825684
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:12 schreef kazakx het volgende:

[..]

Dat spreekt voor zich aangezien Adam geen vader had en dus in dat opzicht gelijkenis vertoond met Jezus.
Nee agie, de leeftijd van Noeh a.s, lengte van Adam, gebrek aan veroudering enzo.
  maandag 18 februari 2008 @ 22:31:24 #190
pi_56826069
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dan geloof jij dat ze in de loop der jaren er in geknutseld, dat is net zo goed vanuit jouw standpunt een geloof te noemen zonder objectief bewijs.
Maar gezien de geschiedenis wel een stuk waarschijnlijker.
quote:
De aanleiding er voor is relevant enzo.
[..]

Goed bezig, met altijd hetzelfde.
[..]

Prima, moet je allemaal zelf weten, ik heb je iets gevraagd niet te doen, aan jou de keus.
Prima, maar je klacht dat ik je "classificeer" is ongegrond.
quote:
Net zoals jij gelooft dat dit niet het geval is zonder nauwkeurig bewijs, je ziet je eigen positie niet echt in he? En nogmaals baseer je tig reacties zonder ook maar moeite te nemen er in te verdiepen.
Jij stelt iets maar levert als bewijs alleen je religie aan. Daar gaat deze discussie toch over?
quote:
De reden is gegeven, het is logisch dat jij als moslim dit niet deelt.
Ok.
quote:
Waarom zou een interpretatie herzien worden zonder belangen?
Omdat de werkelijkheid je dwingt?
quote:
Vanuit een levend cel bedoel je? Ik ook hoor.
Er is nog hoop!
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_56826080
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee agie, de leeftijd van Noeh a.s, lengte van Adam, gebrek aan veroudering enzo.
Dan heb je het over mutatie binnen een soort?
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
pi_56826086
quote:
Op maandag 18 februari 2008 17:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

O? Ik ben nog nooit een aanwijzing (laat staan bewijs) van God tegengekomen. Waarom is het dan te stellig te stellen dat ie niet bestaat? We zeggen van zoveel dingen dat ze niet bestaa zonder keihard bewijs. Ik las laatst een post van iemand die beweerde dat evolutie niet bestond. Waarom is religie bijzonder hierin?
Wat is een bewijs? Tuurlijk, veel gelovigen verlangen naar het idee om het bestaan van een God te promoveren naar absoluut idee. Echter, da's onmogelijk zolang je het niet in het gebied van de kennis zet.

Of God voor jou persoonlijk bestaat of niet, da's een kwestie van ervaring. De één zal die ervaring niet hebben, en dus het bestaan van God als persoonlijke entiteit onwaarschijnlijk vinden, laat staan als absoluut idee. De ander heeft die ervaring wel, ervaart God persoonlijk, en vaak is het dan een kleine stap om dat idee absoluut te zien.

God is niet een idee wat je concreet voor je kunt zetten en wat bewezen kan worden. Het is een theologisch concept, niet een wetenschappelijk.

Zeggen dat evolutie niet bestaat is je kop in het zand steken, laat staan stellen dat de evolutietheorie niet klopt. Maar dan heb je het over een wetenschappelijke, falsificeerbare theorie met wetenschappelijke concepten. Da's iets heel anders, en da's de reden waarom die aanteigingen tegen de evolutie(theorie) ook zo dom zijn. Daarin is religie niet bijzonder of uitzonderlijk, maar anders.
pi_56826139
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:31 schreef Aslama het volgende:

[..]

Dan heb je het over mutatie binnen een soort?
Allah alem.
pi_56826230
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar gezien de geschiedenis wel een stuk waarschijnlijker.
Zolang het strookt met jouw standpunt ja.
quote:
Prima, maar je klacht dat ik je "classificeer" is ongegrond.
Neen, niet als je iedereen op een manier behandeld.
quote:
Jij stelt iets maar levert als bewijs alleen je religie aan. Daar gaat deze discussie toch over?
Vooral niet vergeten dat men ten alle tijden claimt dat het een geloof is?
quote:
Omdat de werkelijkheid je dwingt?
Uhuh, realiteit accepteren daar waar het uitkomt, goed bezig.
quote:
Er is nog hoop!
Ik heb het nooit opgegeven, ook niet voor jou.
pi_56826279
quote:
Op maandag 18 februari 2008 18:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik heb me verdiept in Godsbesef en religie in het algemeen en ik heb daar naturalistische verklaringen voor.
Natuurlijk, dat kan. Boeken als die van Armstrong zijn daar heel sterk in, en zijn ontzettend mooi om te lezen. Godsdienstpsychologie is een machtig interessant vak. Je kunt de wil om te geloven goed verklaren. Maar dat doet niks af aan de ervaring die mensen hebben !

Jij hebt die ervaring nooit gehad. Ik kan, vooral als ik wat teveel drank op heb, helemaal gefascineerd mensen vervelen met concepten uit de wetenschap. Mijn ervaring toen ik voor het eerst de kern van de algemene relativiteitstheorie begreep. Dat was ontzettend bijzonder; ik had echt het idee dat ik naar een blauwprint van de schepping zat te kijken. Heel veel mensen begrijpen dat niet. Natuurlijk kun je die ervaring prima verklaren en beschrijven, maar dat maakt de ervaring en het bijzondere ervan niet minder mooi !

Als ik bijvoorbeeld het bijbelboek Genesis doorlees lees ik een prachtige beschrijving van de schepping. Natuurlijk niet een letterlijke, want dat zou enkel en alleen maar afbreuk doen aan het verhaal, en mensen die menen dat het verhaal daarvoor bedoeld is slaan de plank ernstig mis naar mijn idee. Het gaat om de intrinsieke waarde van het verhaal. Wat wil het ons vertellen? Geen feitelijkheden, maar wijsheden. Om met Nico ter Linde's woorden te spreken: "mensen die in het letterlijke scheppingsverhaal geloven moeten de afgelopen tien jaar wel in een enclave hebben gewoond".

Het draait hier allemaal om onbegrip van beide kanten: mensen die de waarde en essentie van religie niet inzien, en mensen die de waarde en essentie van wetenschap niet inzien. Wetenschap geeft geen zingeving, en religie verklaart geen feitelijkheden. Het gaat mis zodra je die twee doormekaar gaat gebruiken.
pi_56826305
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:34 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Allah alem.
Uitgaande van Adam a.s. en Hawwa en geen latere scheppingen, is evolutie binnen het menselijke soort onmisbaar. Dan heb je het over de mutatie van alellen. Dit staat helemaal los van dat de mens uit eencellige iets is ontstaan ofzo.
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
pi_56826440
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:39 schreef Aslama het volgende:

[..]

Uitgaande van Adam a.s. en Hawwa en geen latere scheppingen, is evolutie binnen het menselijke soort onmisbaar. Dan heb je het over de mutatie van alellen. Dit staat helemaal los van dat de mens uit eencellige iets is ontstaan ofzo.
Ik ben hier heel voorzichtig in als ik uitspraken doe die geen basis hebben in de Koran, maar Allah zegt in Al-Baqarah:

'Inie dja'il fil ardi khalifa'

waarop de engelen hem vragen of hij iemand zal brengen die bloed laat vergieten en verderf op aarde brengt, in mijn optiek iets al wat reeds aanwezig was.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2008 22:47:05 ]
  maandag 18 februari 2008 @ 22:46:03 #198
pi_56826504
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:39 schreef Haushofer het volgende:
Het gaat mis zodra je die twee doormekaar gaat gebruiken.
Amen
pi_56826668
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Amen
Dus een Godsbewijs vragen is zinloos, maar ik denk dan dat je daar ook op doelde met je vraag om God Zijn bestaan te bewijzen
pi_56826854
Een atheist naar mijn hart, Haus
pi_56826970
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:57 schreef Triggershot het volgende:
Een atheist naar mijn hart, Haus
Nou ben jij al de tweede die me vandaag een atheïst noemt Dat hoor ik in het dagelijkse leven trouwens ook wel es. Waarom wordt je als atheïst bestempeld als je kritisch naar het idee van religie kijkt ?

Maar ik vind het fijn om te horen dat je het op bepaalde punten met me eens bent
  maandag 18 februari 2008 @ 23:01:11 #202
pi_56826972
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dus een Godsbewijs vragen is zinloos, maar ik denk dan dat je daar ook op doelde met je vraag om God Zijn bestaan te bewijzen
Iedere keer als iemand (direct of indirect) een vraag beantwoord of stelling opwerpt met als onderdeel God of religie, komen we vanzelf op het punt wat daarvan waar is. Maar dat komt omdat ik serieus met iemand discussieer en hem of haar geen speciale behandeling geef als ik denk dat iemand gelovig is.

Op straat geeft iemands geloof hem geen bijzondere status, dus op Fok! ook niet.

Ik heb niet bewust de bedoeling om de onbewijsbaarheid van God aan te geven. Het komt als vanzelf voort uit een discussie.
pi_56827099
quote:
Op maandag 18 februari 2008 23:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou ben jij al de tweede die me vandaag een atheïst noemt Dat hoor ik in het dagelijkse leven trouwens ook wel es. Waarom wordt je als atheïst bestempeld als je kritisch naar het idee van religie kijkt ?

Maar ik vind het fijn om te horen dat je het op bepaalde punten met me eens bent
Nee, daar nie van, ik dacht gewoon dat naar atheisme neigende persoon was, een uitgesproken niet in god gelovende.

Niets met je kritiek te maken, maar gewoon een beeld van je gevormd door de jaren heen, sorry als ik fout zit.
pi_56827247
O, op een dag komt er zeer zeker een direct bewijs voor iedereen dat God bestaat (wanneer Hij Zich openbaar zal maken), maar dan doet het er niet meer toe of je in hem gelooft of niet.

Tot die tijd zal niemand (lees: geen één ongelovige) Zijn bestaan kunnen bewijzen. Voor gelovigen is er daarentegen volop bewijs.
pi_56827261
quote:
Op maandag 18 februari 2008 23:09 schreef TheMagnificent het volgende:
O, op een dag komt er zeer zeker een direct bewijs voor iedereen dat God bestaat (wanneer Hij Zich openbaar zal maken), maar dan doet het er niet meer toe of je in hem gelooft of niet.
En als die dag nou uitblijft? Dan toch blijven hopen?
pi_56827383
quote:
Op maandag 18 februari 2008 23:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik geloof dat die dag ooit zal komen, maar of ik die mee zal maken (tijdens mijn leven) is een tweede.
  maandag 18 februari 2008 @ 23:16:32 #207
pi_56827455
quote:
Op maandag 18 februari 2008 23:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik blijf er niet wakker van liggen.
pi_56827529
quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik ben hier heel voorzichtig in als ik uitspraken doe die geen basis hebben in de Koran, maar Allah zegt in Al-Baqarah:

'Inie dja'il fil ardi khalifa'

waarop de engelen hem vragen of hij iemand zal brengen die bloed laat vergieten en verderf op aarde brengt, in mijn optiek iets al wat reeds aanwezig was.
Sorry bro, ik snap de link niet tussen deze en de evolutie van de mens. Wil je dit nog eens uitleggen?
pi_56827531
quote:
Op maandag 18 februari 2008 23:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Iedere keer als iemand (direct of indirect) een vraag beantwoord of stelling opwerpt met als onderdeel God of religie, komen we vanzelf op het punt wat daarvan waar is. Maar dat komt omdat ik serieus met iemand discussieer en hem of haar geen speciale behandeling geef als ik denk dat iemand gelovig is.

Op straat geeft iemands geloof hem geen bijzondere status, dus op Fok! ook niet.

Ik heb niet bewust de bedoeling om de onbewijsbaarheid van God aan te geven. Het komt als vanzelf voort uit een discussie.
Had ik een leuke post, is-ie weg

Vraag es een wiskundige om te bewijzen dat 2 parallelle lijnen mekaar niet snijden in een Euclidisch vlak. Hij ( en met kleine kans zij ) zal je bekennen dat dat een axioma is. Vergeleken met een religie zou je dat als een dogma kunnen zien. In de context van een religieuze tekst zou je een theorema dan als een kerygma kunnen zien. "God bestaat" is in die zin een dogma.

Het punt is dat vrijwel iedereen zich in dat wiskundige axioma kan vinden, maar niet iedereen kan zich in het dogma "God bestaat" vinden. Daar is ervaring voor nodig, en geen ratio ! Daarom vind ik het bijvoorbeeld ook zo raar dat mensen evolutionare conclusies trekken uit de Koran of de Bijbel. Da's ongeveer zoiets als ethische conclusies trekken uit de quantummechanica. Nou is hier de moeilijkheid natuurlijk ook nog dat ethiek evolutionair verklaard kan worden volgens sommigen.

Ik bedoel, we hebben "in den beginne" 2 mensen, en die heten "mens" en "leven" en wonen in de "tuin van vreugde". Zou dat nou symbolisch of feitelijk moeten worden opgevat? Voor mij is dat zonneklaar, en daar heb je denk ik gelijk een groot nadeel van religie te pakken: het is in staat om mensen hun kop in het zand te steken. Zoals ik zei laat het nog al es mensen muurtjes om zichzelf bouwen. Dat je voor wetenschappelijke kwesties en vraagstukken wetenschap inzet zou denk ik net zo evident moeten zijn dan dat je de automonteur erbij haalt als je remschijven aan gort zijn. Daarvoor ga je ook niet naar de slager.
pi_56827577
quote:
Op maandag 18 februari 2008 23:18 schreef Aslama het volgende:

[..]

Sorry bro, ik snap de link niet tussen deze en de evolutie van de mens. Wil je dit nog eens uitleggen?
Doe het wel per mail ofzo morgen goed?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')