quote:Op maandag 18 februari 2008 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien kan je op een stil moment midden in de nacht nadenken bij wat je voor absoluut waar aan neemt. Je uitgangspunt is een geloof. Je kan de wel zeggen dat bepaalde zaken waar zijn, of dat de ene redenatie wel of niet waar is, maar als niet-gelovige zie ik veel meer mogelijkheden. Ik ben in een discussie dus minder beperkt. Met mijn opmerkingen "dat geloof je alleen maar" vraag ik jou om aan te tonen waarom dat wat jij stelt ook waar is. Ik snap wel dat jij dat voor waar aan neemt, maar vanuit mij gezien is dat niet de enigste mogelijkheid.
Sorry, maar dit heeft niets met geloven te maken, begrijp je uberhaupt wel wat er wordt bedoeld met 'waar' en 'niet betrouwbaar', mensen die vroeger hadiths verzamelden van de profeet die gingen op reis en als ze een zwakke keten voor een hadith vonden of helemaal geen keten was het 'onbetrouwbaar', als de keten volledig was ging het om een 'ware' hadith, dit is ook de reden waarom ik je vroeg of je uberhaupt wel iets wist over de Islamitische overleveringen, heeft niets met geloof en Godsbesef te maken maar met het bewaren en zorgvuldigheid van schriften.quote:Je richt je nu op herinterpretaties van de Koran door de eeuwen heen, ik heb het over je richten tot de 1 & 2 generatie interpretatie van de moslims van de 6 / 7 e eeuw. Ten alle tijden is een interpretatie van de Koran van toen superieur aan één van nu.
Ik denk dat jij ook niet wilt aangesproken als een Akkersloot, dus praat tegen me aub zonder me te classificeren als 'dezelfde manier van' of 'Gelovige' dus beantwoord ik hem op een bepaalde manier.quote:Daar kan ik niets aan doen. Gelovigen houden er globaal dezelfde manier van redeneren op na.
Zie je, absoluut geen besef van hoe de Islamitische overleveringen zijn bewaard en hoe wij ze vandaag de dag hebben bereikt. Heeft niets met een geloof te maken maar met een nagetrokken keten van mensen tot de profeet, de betrouwbaarheid meten aan hand van of de overleveringen authentiek zijn, waar decennia over is gedaan en van de 800.000 maar stuk of 8.000 zijn goedgekeurd.quote:Dat is fijn, maar ik geloof dat je de essentie van mijn vraag niet begrijpt.
Je neemt hier nu aan dat bepaalde overleveringen betrouwbaarder zijn dan andere. Ook dat is alleen maar je geloof. Je kan stellen dat dat geloof bevestigd word omdat het de evolutietheorie niet in de weg zit, maar dan draai je de zaken weer om.
Jup, klopt, dus?quote:Christenen waren eerst tegen de wetenschap omdat die stelden dat de aarde ouder was dan 6000 jaar en het heelal was misschien wel oneindig oud. Later berekenden wetenschappers dat het heelal rond 15 miljard jaar oud was en juichden sommige christenen: Het heelal had een begin dus wat in de bijbel stond was met terugwerkende kracht toch waar. De meeste christenen hoor je niet meer over die 6000 jaar.
Ik ga hier niet verder op in voor je je even inleest in de Soenah, wat de soenah is en hoe het is opgesteld, want als je dat al niet weet is het einde zoek, interpretaties worden alleen herzien als er belangen bij zijn, dus twijfelachtig.quote:Op die manier kan je vinden dat de ene interpretatie meer waar is dan de andere en dat "bewijzen" met een toevallige link met de werkelijkheid. Maar als ik van buitenaf kijk vind ik dat een zwakke redenatie. Er zijn vast mensen die meer waarde hechten aan jongere interpretaties. Zijn die mensen geen echte moslims? Geven we ze gewoon een andere naam? Dat de korangeleerden in jouw specifieke hoekje van de Islam het met je eens zijn maakt het nog niet waar natuurlijk.
Ik geloof dat de mens een evolutie heeft doorgemaakt ja.quote:Trouwens: geloof jij dat de mens onderdeel is van de evolutie?
Dus jij denkt/gelooft dat de mens van dieren afstamt?quote:Op maandag 18 februari 2008 21:55 schreef Triggershot het volgende:
Ik geloof dat de mens een evolutie heeft doorgemaakt ja.
Neen, wel was de schepping oorspronkelijk anders dan nu.quote:Op maandag 18 februari 2008 22:02 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dus jij denkt/gelooft dat de mens van dieren afstamt?
Je bedoelt de schepping van Adam en Eva?quote:Op maandag 18 februari 2008 22:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Neen, wel was de schepping oorspronkelijk anders dan nu.
O.a.quote:Op maandag 18 februari 2008 22:08 schreef kazakx het volgende:
[..]
Je bedoelt de schepping van Adam en Eva?
Dan geloof je dus dat in de loop der eeuwen die overleveringen betrouwbaar zijn doorgegeven. Maar daar is geen objectief bewijs voor. Het is onderdeel van je religie.quote:Op maandag 18 februari 2008 21:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Sorry, maar dit heeft niets met geloven te maken, begrijp je uberhaupt wel wat er wordt bedoeld met 'waar' en 'niet betrouwbaar', mensen die vroeger hadiths verzamelden van de profeet die gingen op reis en als ze een zwakke keten voor een hadith vonden of helemaal geen keten was het 'onbetrouwbaar', als de keten volledig was ging het om een 'ware' hadith, dit is ook de reden waarom ik je vroeg of je uberhaupt wel iets wist over de Islamitische overleveringen, heeft niets met geloof en Godsbesef te maken maar met het bewaren en zorgvuldigheid van schriften.
Maar een uitleg van wat jij geloofd is ook geen echt antwoord.quote:Om vervolgens te replien met 'dat geloof je alleen maar', is niets toevoegend, het is niet eens een antwoord op mijn reactie van enig inhoud.
Mijn antwoord op bepaalde "argumenten" zal altijd hetzelfde zijn.quote:Ik denk dat jij ook niet wilt aangesproken als een Akkersloot, dus praat tegen me aub zonder me te classificeren als 'dezelfde manier van' of 'Gelovige' dus beantwoord ik hem op een bepaalde manier.
De overleveringen zijn toch lange tijd mondeling overgebracht? Ruimte genoeg voor mutaties. Voor de koran gelden dezelfde bezwaren als voor de bijbel; er is geen enkel bewijs dat het een nauwkeurig verslag is van de geschiedenis. Dat geloven de gelovigen alleen maar.quote:Zie je, absoluut geen besef van hoe de Islamitische overleveringen zijn bewaard en hoe wij ze vandaag de dag hebben bereikt. Heeft niets met een geloof te maken maar met een nagetrokken keten van mensen tot de profeet, de betrouwbaarheid meten aan hand van of de overleveringen authentiek zijn, waar decennia over is gedaan en van de 800.000 maar stuk of 8.000 zijn goedgekeurd.
Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat moslims anders met hun interpretaties omgaan. Het is een mechanisme dat inherent is aan ideologieën.quote:Jup, klopt, dus?
Ah, het ligt maar aan de belangen. Maar interpretaties worden dus herzien?quote:Ik ga hier niet verder op in voor je je even inleest in de Soenah, wat de soenah is en hoe het is opgesteld, want als je dat al niet weet is het einde zoek, interpretaties worden alleen herzien als er belangen bij zijn, dus twijfelachtig.
Ik bedoelde niet een evolutie los van andere dieren, maar onderdeel uitmakend van het dierenrijk.quote:Ik geloof dat de mens een evolutie heeft doorgemaakt ja.
Dat spreekt voor zich aangezien Adam geen vader had en dus in dat opzicht gelijkenis vertoond met Jezus.quote:
Dan geloof jij dat ze in de loop der jaren er in geknutseld, dat is net zo goed vanuit jouw standpunt een geloof te noemen zonder objectief bewijs.quote:Op maandag 18 februari 2008 22:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan geloof je dus dat in de loop der eeuwen die overleveringen betrouwbaar zijn doorgegeven. Maar daar is geen objectief bewijs voor. Het is onderdeel van je religie.
De aanleiding er voor is relevant enzo.quote:Maar een uitleg van wat jij geloofd is ook geen echt antwoord.
Goed bezig, met altijd hetzelfde.quote:Mijn antwoord op bepaalde "argumenten" zal altijd hetzelfde zijn.
1. God!
2. Bewijs eens dat God bestaat?
Prima, moet je allemaal zelf weten, ik heb je iets gevraagd niet te doen, aan jou de keus.quote:Of jij of iemand anders nu God roept maakt voor mijn reactie niet uit. Je kan geloven dat jij andere argumenten hebt dan een ander(e gelovige), maar blijkbaar zie ik dat anders. Mijn reacties zijn niet georkestreerd om gelovigen te dissen. Ze zijn onderdeel/gevolg van mijn naturalistisch wereldbeeld.
Net zoals jij gelooft dat dit niet het geval is zonder nauwkeurig bewijs, je ziet je eigen positie niet echt in he? En nogmaals baseer je tig reacties zonder ook maar moeite te nemen er in te verdiepen.quote:De overleveringen zijn toch lange tijd mondeling overgebracht? Ruimte genoeg voor mutaties. Voor de koran gelden dezelfde bezwaren als voor de bijbel; er is geen enkel bewijs dat het een nauwkeurig verslag is van de geschiedenis. Dat geloven de gelovigen alleen maar.
De reden is gegeven, het is logisch dat jij als moslim dit niet deelt.quote:Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat moslims anders met hun interpretaties omgaan. Het is een mechanisme dat inherent is aan ideologieën.
Waarom zou een interpretatie herzien worden zonder belangen?quote:Ah, het ligt maar aan de belangen. Maar interpretaties worden dus herzien?
[..]
Vanuit een levend cel bedoel je? Ik ook hoor.quote:Ik bedoelde niet een evolutie los van andere dieren, maar onderdeel uitmakend van het dierenrijk.
Nee agie, de leeftijd van Noeh a.s, lengte van Adam, gebrek aan veroudering enzo.quote:Op maandag 18 februari 2008 22:12 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dat spreekt voor zich aangezien Adam geen vader had en dus in dat opzicht gelijkenis vertoond met Jezus.
Maar gezien de geschiedenis wel een stuk waarschijnlijker.quote:Op maandag 18 februari 2008 22:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dan geloof jij dat ze in de loop der jaren er in geknutseld, dat is net zo goed vanuit jouw standpunt een geloof te noemen zonder objectief bewijs.
Prima, maar je klacht dat ik je "classificeer" is ongegrond.quote:De aanleiding er voor is relevant enzo.
[..]
Goed bezig, met altijd hetzelfde.
[..]
Prima, moet je allemaal zelf weten, ik heb je iets gevraagd niet te doen, aan jou de keus.
Jij stelt iets maar levert als bewijs alleen je religie aan. Daar gaat deze discussie toch over?quote:Net zoals jij gelooft dat dit niet het geval is zonder nauwkeurig bewijs, je ziet je eigen positie niet echt in he? En nogmaals baseer je tig reacties zonder ook maar moeite te nemen er in te verdiepen.
Ok.quote:De reden is gegeven, het is logisch dat jij als moslim dit niet deelt.
Omdat de werkelijkheid je dwingt?quote:Waarom zou een interpretatie herzien worden zonder belangen?
Er is nog hoop!quote:Vanuit een levend cel bedoel je? Ik ook hoor.
Dan heb je het over mutatie binnen een soort?quote:Op maandag 18 februari 2008 22:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee agie, de leeftijd van Noeh a.s, lengte van Adam, gebrek aan veroudering enzo.
Wat is een bewijs? Tuurlijk, veel gelovigen verlangen naar het idee om het bestaan van een God te promoveren naar absoluut idee. Echter, da's onmogelijk zolang je het niet in het gebied van de kennis zet.quote:Op maandag 18 februari 2008 17:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
O? Ik ben nog nooit een aanwijzing (laat staan bewijs) van God tegengekomen. Waarom is het dan te stellig te stellen dat ie niet bestaat? We zeggen van zoveel dingen dat ze niet bestaa zonder keihard bewijs. Ik las laatst een post van iemand die beweerde dat evolutie niet bestond. Waarom is religie bijzonder hierin?
Allah alem.quote:Op maandag 18 februari 2008 22:31 schreef Aslama het volgende:
[..]
Dan heb je het over mutatie binnen een soort?
Zolang het strookt met jouw standpunt ja.quote:Op maandag 18 februari 2008 22:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar gezien de geschiedenis wel een stuk waarschijnlijker.
Neen, niet als je iedereen op een manier behandeld.quote:Prima, maar je klacht dat ik je "classificeer" is ongegrond.
Vooral niet vergeten dat men ten alle tijden claimt dat het een geloof is?quote:Jij stelt iets maar levert als bewijs alleen je religie aan. Daar gaat deze discussie toch over?
Uhuh, realiteit accepteren daar waar het uitkomt, goed bezig.quote:Omdat de werkelijkheid je dwingt?
Ik heb het nooit opgegeven, ook niet voor jou.quote:Er is nog hoop!
Natuurlijk, dat kan. Boeken als die van Armstrong zijn daar heel sterk in, en zijn ontzettend mooi om te lezen. Godsdienstpsychologie is een machtig interessant vak. Je kunt de wil om te geloven goed verklaren. Maar dat doet niks af aan de ervaring die mensen hebben !quote:Op maandag 18 februari 2008 18:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb me verdiept in Godsbesef en religie in het algemeen en ik heb daar naturalistische verklaringen voor.
Uitgaande van Adam a.s. en Hawwa en geen latere scheppingen, is evolutie binnen het menselijke soort onmisbaar. Dan heb je het over de mutatie van alellen. Dit staat helemaal los van dat de mens uit eencellige iets is ontstaan ofzo.quote:
Ik ben hier heel voorzichtig in als ik uitspraken doe die geen basis hebben in de Koran, maar Allah zegt in Al-Baqarah:quote:Op maandag 18 februari 2008 22:39 schreef Aslama het volgende:
[..]
Uitgaande van Adam a.s. en Hawwa en geen latere scheppingen, is evolutie binnen het menselijke soort onmisbaar. Dan heb je het over de mutatie van alellen. Dit staat helemaal los van dat de mens uit eencellige iets is ontstaan ofzo.
Amenquote:Op maandag 18 februari 2008 22:39 schreef Haushofer het volgende:
Het gaat mis zodra je die twee doormekaar gaat gebruiken.
Dus een Godsbewijs vragen is zinloos, maar ik denk dan dat je daar ook op doelde met je vraag om God Zijn bestaan te bewijzenquote:
Nou ben jij al de tweede die me vandaag een atheïst noemtquote:
Iedere keer als iemand (direct of indirect) een vraag beantwoord of stelling opwerpt met als onderdeel God of religie, komen we vanzelf op het punt wat daarvan waar is. Maar dat komt omdat ik serieus met iemand discussieer en hem of haar geen speciale behandeling geef als ik denk dat iemand gelovig is.quote:Op maandag 18 februari 2008 22:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus een Godsbewijs vragen is zinloos, maar ik denk dan dat je daar ook op doelde met je vraag om God Zijn bestaan te bewijzen
Nee, daar nie van, ik dacht gewoon dat naar atheisme neigende persoon was, een uitgesproken niet in god gelovende.quote:Op maandag 18 februari 2008 23:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ben jij al de tweede die me vandaag een atheïst noemtDat hoor ik in het dagelijkse leven trouwens ook wel es. Waarom wordt je als atheïst bestempeld als je kritisch naar het idee van religie kijkt ?
Maar ik vind het fijn om te horen dat je het op bepaalde punten met me eens bent
En als die dag nou uitblijft? Dan toch blijven hopen?quote:Op maandag 18 februari 2008 23:09 schreef TheMagnificent het volgende:
O, op een dag komt er zeer zeker een direct bewijs voor iedereen dat God bestaat (wanneer Hij Zich openbaar zal maken), maar dan doet het er niet meer toe of je in hem gelooft of niet.
Ik geloof dat die dag ooit zal komen, maar of ik die mee zal maken (tijdens mijn leven) is een tweede.quote:Op maandag 18 februari 2008 23:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En als die dag nou uitblijft? Dan toch blijven hopen?
Ik blijf er niet wakker van liggen.quote:Op maandag 18 februari 2008 23:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En als die dag nou uitblijft? Dan toch blijven hopen?
Sorry bro, ik snap de link niet tussen deze en de evolutie van de mens. Wil je dit nog eens uitleggen?quote:Op maandag 18 februari 2008 22:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben hier heel voorzichtig in als ik uitspraken doe die geen basis hebben in de Koran, maar Allah zegt in Al-Baqarah:
'Inie dja'il fil ardi khalifa'
waarop de engelen hem vragen of hij iemand zal brengen die bloed laat vergieten en verderf op aarde brengt, in mijn optiek iets al wat reeds aanwezig was.
Had ik een leuke post, is-ie wegquote:Op maandag 18 februari 2008 23:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Iedere keer als iemand (direct of indirect) een vraag beantwoord of stelling opwerpt met als onderdeel God of religie, komen we vanzelf op het punt wat daarvan waar is. Maar dat komt omdat ik serieus met iemand discussieer en hem of haar geen speciale behandeling geef als ik denk dat iemand gelovig is.
Op straat geeft iemands geloof hem geen bijzondere status, dus op Fok! ook niet.
Ik heb niet bewust de bedoeling om de onbewijsbaarheid van God aan te geven. Het komt als vanzelf voort uit een discussie.
Doe het wel per mail ofzo morgen goed?quote:Op maandag 18 februari 2008 23:18 schreef Aslama het volgende:
[..]
Sorry bro, ik snap de link niet tussen deze en de evolutie van de mens. Wil je dit nog eens uitleggen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |