klopt, en dat weet Dj-Flash ook verdraaide goed...quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:07 schreef blup het volgende:
Kan wel hier denk ik: Bussentopic #10. Ringlijn jubileumkwartier.
Waarom heeft dat ding een kenteken voor een bijzonder voertuig (ZZ) ?quote:Op zondag 17 februari 2008 17:42 schreef sander89 het volgende:
Om dit geweldige topic van TS maar op te vrolijken![]()
![]()
[ afbeelding ]
Wist niet eens dat ZZ een bijzonder voertuig inhoud, maar de aandrijving is dus met waterstof. Of beter gezegd was, want deze proefbussen rijden inmiddels niet meer.quote:Op zondag 17 februari 2008 19:05 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Waarom heeft dat ding een kenteken voor een bijzonder voertuig (ZZ) ?
Laatst op lijn 19 meegereden met zo'n ding. Tering zeg.. die vent was geen buschauffeur meer, maar piloot! IN het gelede gedeelte vlogen de mensen zowat van hun stoelen afquote:Op zondag 17 februari 2008 20:03 schreef Dj-Flash het volgende:
http://www.openbaarvervoe(...)adsbussen/GVB312.jpg
Omdat het een bijzonder voertuig is dikzak.quote:Op zondag 17 februari 2008 19:05 schreef RealZeus het volgende:
Waarom heeft dat ding een kenteken voor een bijzonder voertuig (ZZ) ?
Mjah, laatst had ik ook eentje meegemaakt die na elke stop keihard optrok. Is geen fijn gevoel.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 21:15 schreef glasbak het volgende:
[..]
Laatst op lijn 19 meegereden met zo'n ding. Tering zeg.. die vent was geen buschauffeur meer, maar piloot! IN het gelede gedeelte vlogen de mensen zowat van hun stoelen af![]()
Het was in de nacht trouwens
Ik heb hem al 15 keer verteld dat hij de FAQ moet gaan lezen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 19:21 schreef sander89 het volgende:
[..]
Kan je geen Fok forum cursussen gaan geven ofzo?
Zag het net ook! Triestheidquote:Op donderdag 21 februari 2008 17:25 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Mjah, laatst had ik ook eentje meegemaakt die na elke stop keihard optrok. Is geen fijn gevoel.
Het bushokje bij de halte Sneeuwbalstraat die totaal vernield was is nu vervangen door alleen een haltebord zag ik vanmiddag. Zijn/worden alle vernielde bushokjes nu vervangen door halteborden?
En wanneer gaan de oude Volvo`s eigenlijk naar de sloop toe?
Ik zie alleen een stom tekentje. Niet iedereen is aangemeld bij clubs.nl en ik kan dan ook niks zien!quote:Op dinsdag 26 februari 2008 12:46 schreef Dj-Flash het volgende:
http://www.clubs.nl/ClubsData/378127/incoming/Gvb%20301(2).jpg
Ik ben niet aangemeld bij clubs maar ik zie gewoon een foto van een bus hoorquote:Op dinsdag 26 februari 2008 12:50 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Ik zie alleen een stom tekentje. Niet iedereen is aangemeld bij clubs.nl en ik kan dan ook niks zien!
Dat is nou het leuke aan de Citaro's.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 21:15 schreef glasbak het volgende:
[..]
Laatst op lijn 19 meegereden met zo'n ding. Tering zeg.. die vent was geen buschauffeur meer, maar piloot! IN het gelede gedeelte vlogen de mensen zowat van hun stoelen af![]()
Het was in de nacht trouwens
Inmiddels rijden deze wagens niet meer, omdat het proefproject HyFleet is afgelopen.quote:Op zondag 17 februari 2008 17:42 schreef sander89 het volgende:
Om dit geweldige topic van TS maar op te vrolijken![]()
![]()
[ afbeelding ]
Yeah babyquote:
Ik geloof wel dat ze een nieuw hokje neer gaan zetten, er was het eea afgezet vanochtend. Belachelijk trouwens zo een hokje helemaal vernielen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:28 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Zag het net ook! Triestheidkomen ongeveer 5 lijnen ofzo daar en heel veel bussen p/u maar geen buskhokje.
Er zijn verderop ook nog haltes op de route van lijn 34 die al weken geen halte info en vertrekstaat meer hebben.
Volvo's schijnen nog ingezet te gaan worden tijdens de metro renovatie aankomende zomer. Tevens zat ik vandaag in een bus waar het dak van lek was
Klopt, maar de RET speelt nu de spijtoptant aangezien het druk is op o.a. lijn 38 (Crooswijk-Schiedam Centrum).quote:Op vrijdag 29 februari 2008 00:00 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Yeah baby![]()
Er was trouwens nog een gelede gvb citaro in Rotterdam bij de RET gesignaleerd. Blijkbaar willen ze die ook aanschaffen.
In Rotterdam rijden toch bijna geen geledes?
quote:Op zondag 2 maart 2008 14:05 schreef Dj-Flash het volgende:
Waar rijdt deze bus op die foto
quote:Op zondag 2 maart 2008 14:05 schreef Dj-Flash het volgende:
http://www.openbaarvervoe(...)dsbussen/GVBA340.jpg
Dit kon zeker niet in 1! postquote:Op zondag 2 maart 2008 14:06 schreef Dj-Flash het volgende:
Die GVB bus lijkt op die foto te rijden in een ander stad
Sluit ik me bij aanquote:Op zondag 2 maart 2008 14:26 schreef Willy84 het volgende:
Is gewoon Sloterdijk.
Het is de Naritaweg, die langs de zuidkant van de spoorlijn Amsterdam-Haarlem loopt.quote:Op zondag 2 maart 2008 14:06 schreef Dj-Flash het volgende:
Die GVB bus lijkt op die foto te rijden in een ander stad
Als ik de kans heb, laat ik dit soort rammelbak voorbijrijden.quote:Op zondag 2 maart 2008 15:39 schreef Drifter__ het volgende:
Kutbus:
[ afbeelding ]
Wat een herrie, zowel binnen als buiten
Citaro
Over welke nieuwe bussen heb je het?over die nieuwe bussen die bij het GVB rijden?quote:Op zaterdag 8 maart 2008 12:42 schreef Cheiron het volgende:
Iemand een idee waarom het in die nieuwe bussen altijd stikheet is?
Dat heeft een monteur vast gedaan. Ik geloof namelijk niet dat de GVB kaboutertjes in dienst heeft...quote:Op zaterdag 8 maart 2008 12:43 schreef Dj-Flash het volgende:
Die zij spiegels van die GVB bus zijn omgeruild voor zwarte.Weet iemand hoe dat komt?
Jup, de nieuwe van het GVB. Daar is het zo een beetje altijd bloedheet in.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 12:55 schreef Dj-Flash het volgende:
[..]
Over welke nieuwe bussen heb je het?over die nieuwe bussen die bij het GVB rijden?
Ja, mee eens, viel me ook al op. Vooral achterin. Klimaatbeheersing is niet echt top. Ik doe altijd gewoon me jas open, vind het niet super hinderlijk. Weet niet of het door het model komt (lijkt me niet aannemlijk) of door de instellling van de chauffeur.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 15:48 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Jup, de nieuwe van het GVB. Daar is het zo een beetje altijd bloedheet in.
Misschien zijn de oude spiegels eraf gereden ofzo?quote:Op zaterdag 8 maart 2008 12:43 schreef Dj-Flash het volgende:
Die zij spiegels van die GVB bus zijn omgeruild voor zwarte.Weet iemand hoe dat komt?
Lijkt me logisch idd, gebeurt wel vaker.quote:Op maandag 10 maart 2008 00:45 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Misschien zijn de oude spiegels eraf gereden ofzo?
quote:Op maandag 10 maart 2008 14:53 schreef Dj-Flash het volgende:
Maar weet iemand of er weer nieuwe bussen besteld zijn door GVB?
Want dat heb ik ergens gelezen op internet
Nee, wel nieuwe metro'squote:Op maandag 10 maart 2008 14:53 schreef Dj-Flash het volgende:
Maar weet iemand of er weer nieuwe bussen besteld zijn door GVB?
Want dat heb ik ergens gelezen op internet
Het GVB heeft net 40 nieuwe citaro's geledes indienst gesteld.quote:
Waar dat? Ik kan het niet terug vinden.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 19:41 schreef Dj-Flash het volgende:
Dit nieuws staat vermeld in het bussentopic #10
Ja dat nieuws heb ik ook ergens op internet gelezen! JIj ook alquote:Op woensdag 12 maart 2008 10:17 schreef JeePee83 het volgende:
Misschien gaat GVB wel Fryskers bestellen voor lijn 41
Heb jij nog nieuws? Zag vandaag bus 41 rijden! En vol dat ie wasquote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:06 schreef Dj-Flash het volgende:
Wie nieuws over het GVB busmateriaal of plaatjes ervan wilt posten kan het voortaan in dit topic doen.
Pics or it didn't happen.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:20 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Heb jij nog nieuws? Zag vandaag bus 41 rijden! En vol dat ie was
Ik zeg niksquote:Op maandag 17 maart 2008 12:57 schreef Dj-Flash het volgende:
[..]
Hij is dom toch hij weet niet better.
Ja dat klopt!quote:Op woensdag 19 maart 2008 13:30 schreef Battlefan het volgende:
Ik hoorde dat ze 3e hands bussen uit Cuba halen
Ik hoorde dat dequote:Op woensdag 19 maart 2008 13:30 schreef Battlefan het volgende:
Ik hoorde dat ze 3e hands bussen uit Cuba halen
Hehe, als dat zou gebeuren weet ik zeker dat er een god bestaat.quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:37 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik hoorde dat deDen Oudsten-Daf MB200 en MB200G
weer terug in het straatbeeld komen.
Dat zijn weer die schijtDuvedecs waar ik niet in pas.quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:11 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Hehe, als dat zou gebeuren weet ik zeker dat er een god bestaat.![]()
Leuke variatie aan bussen zijn er nu trouwens te vinden op de lijnen 92/94 van connexxion. Zojuist reden er rond het Centraal Station 2 bussen rond in de oude geel/wit kleuren van NZH!
Ik pleit er voor dat die oude standaardstreekbus weer op de weg komt. Dat zijn tenminste fatsoenlijke bussen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:11 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Hehe, als dat zou gebeuren weet ik zeker dat er een god bestaat.![]()
Leuke variatie aan bussen zijn er nu trouwens te vinden op de lijnen 92/94 van connexxion. Zojuist reden er rond het Centraal Station 2 bussen rond in de oude geel/wit kleuren van NZH!
Daar heb je helemaal gelijk in!quote:Op vrijdag 21 maart 2008 14:42 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik pleit er voor dat die oude standaardstreekbus weer op de weg komt. Dat zijn tenminste fatsoenlijke bussen.
En verder moeten de standaardstadsbustypes CSA-1 en CSA-2 weer terug. Back tot the Eighties.
(Reken maar dat ik dan vaak in de bus zit, nostalgie ftw)
Dat is een Den Oudsten Alliancequote:Op vrijdag 21 maart 2008 17:25 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in!
@Ofyles2: de tweede bus die ik tegen kwam in de oude kleuren was als het goed is de volgende die links op de foto staat.
[ afbeelding ]
Het was in ieder geval geen gelede bus en hij leek heel erg op het model op de foto.
quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:42 schreef Alexxxxx het volgende:
Excuses zouden op zn plaats zijn Willy84.
quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:41 schreef Dj-Flash het volgende:
In deze topic wordt er over GVB bussen gesproken en niet over connexion.
Dat zijn O405G's, afkomstig uit de Hoeksche Waard (serie 9026-9033, besteld door ZWN).quote:Op vrijdag 21 maart 2008 19:58 schreef Willy84 het volgende:
vanmiddag zag ik ook zo'n XX bus rijden met dat oude kleurenschema op de spitsdienst Amsterda-Amstel naar Almere.
Was een gelede mercedes.
Ben je blind ofzo ik zei in me vorige post dat er in deze topic alleen gesproken wordt over GVB nieuws en niet over busmateriaal van connexxion daar is het Bussentopic #10 voor.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 01:14 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Dat zijn O405G's, afkomstig uit de Hoeksche Waard (serie 9026-9033, besteld door ZWN).
Nadat Connexxion de concessie Hoeksche Waard moest inleveren aan Arriva, is het toenmalige rollend materieel alle windstreken opgegaan. Zo heeft Almere naast de oude ZWN-Mercedessen ook de CXX-O405G's (7815-7817) gehuisvest, de Ambassadors zijn nu te vinden op de stadsdiensten van Leeuwarden en Almere (alhoewel enkele 8100'en op de streekdienst worden ingedeeld).
Wat is er nou verkeerd aan toelichtingen geven?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:26 schreef Dj-Flash het volgende:
[..]
Ben je blind ofzo ik zei in me vorige post dat er in deze topic alleen gesproken wordt over GVB nieuws en niet over busmateriaal van connexxion daar is het Bussentopic #10 voor.
Ik hoop dat ik je bij deze duidelijk bent geweest.
Ah, gelukkig heb ik niks misdaan.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 20:42 schreef Alexxxxx het volgende:
Excuses zouden op zn plaats zijn Willy84.
Ben jij misschien blindquote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:26 schreef Dj-Flash het volgende:
[..]
Ben je blind ofzo ik zei in me vorige post dat er in deze topic alleen gesproken wordt over GVB nieuws en niet over busmateriaal van connexxion daar is het Bussentopic #10 voor.
Ik hoop dat ik je bij deze duidelijk bent geweest.
Niet helemaal, de Van Hools hadden matrixen van de firma LAWO, de 127 kreeg een LED-scherm van de firma ANNAX (haltedisplays binnen en tevens matrixborden bij Combino's), die later ook nog gekozen werden voor de gelede Citaro'squote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:36 schreef J_TM het volgende:
Onlangs is de 127 afgevoerd; deze bus kreeg twee jaar geleden een zware aanrijding en was daarna maandenlang uit de running totdat ie in september 2006 met een nieuwe matrix verscheen, zo een als de gehuurde Van Hooltjes. Vorig jaar augustus brandde het motorcompartiment uit waarna het einde oefening was.
quote:W84, ik neem aan dat je de Utrechtse huurbussen bedoelt.
Zijn sowieso kut bussen. Trillen zowat uit elkaar. Veel zijn er lek, als het flink regent stroomt het naarbinnen. Bij sommige ruik je ook de uitlaatgassen, blijkbaar omdat het niet helemaal goed afsluit.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 23:02 schreef kip_zonder-kop het volgende:
De laatste tijd merk ik bij de gelede DAF/Berkhof bussen dat de bus aardig begint te trillen bij een lage snelheid, alsof de motor wilt afslaan. Komt dit door de chauffeur zelf of ligt het aan de bus? Ik heb het nu al vaak meegemaakt, zowel in Noord en West.
Het filmpje is te zien op http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/491116/anpquote:Op woensdag 26 maart 2008 01:47 schreef Willy84 het volgende:
Welke zendert?
Hehe, moet je voor de gein eens naast de gelede bussen bij het rooster staan, geheid dat je over je nek gaat als je die uitlaatgassen ruikt.quote:Op zondag 30 maart 2008 15:04 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Zijn sowieso kut bussen. Trillen zowat uit elkaar. Veel zijn er lek, als het flink regent stroomt het naarbinnen. Bij sommige ruik je ook de uitlaatgassen, blijkbaar omdat het niet helemaal goed afsluit.
afijn vervangen die zooi
Ik weet dat xx er nog een hele boel in de aanbieding heeft.quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:17 schreef JeePee83 het volgende:
Misschien gaat GVB wel Fryskers bestellen voor lijn 41
Vet dom filmpjequote:Op dinsdag 1 april 2008 20:08 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Het filmpje is te zien op http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/491116/anp
[..]
Hehe, moet je voor de gein eens naast de gelede bussen bij het rooster staan, geheid dat je over je nek gaat als je die uitlaatgassen ruikt.
Dat xx ze niet gebruikt om een 5 minuten dienst tussen Souwerd en groningen te beginnenquote:Op dinsdag 1 april 2008 21:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik weet dat xx er nog een hele boel in de aanbieding heeft.
Sprak vandaag met iemand van xx die zei dat het GVB interesse heeft getoond om er liefst 50 over te nemen.
Ja, is waar maar wat moeten ze dan? Blijven staan ofzo? Weet je hoeveel tramlijnen er op het CS zijn, de stroom reizigers is onophoudelijk. Dan moet je toch een keer vertrekken ofzo. Ja dan heb je altijd mensen die balen en tegen de ramen tikken ofzo, so whatquote:Op dinsdag 1 april 2008 16:13 schreef Peterselieman het volgende:
Mja heb ook gehoord dat chauffeurs van het GVB op het CS de opdracht hebben gekregen om precies op vertrektijd de deur te sluiten en weg te rijden, zelfs als er nog mensen in moeten stappen. Dit alles voor de punctualiteit, omdat er anders boetes zullen volgen.
[..]
Bron: Hov-rn nieuwsbrief december 2007
Oppassen hé! Als DJ-flash ziet dat je het niet hebt over het GVB dan zwaait er watquote:Op woensdag 2 april 2008 01:44 schreef Willy84 het volgende:
Dat xx ze niet gebruikt om een 5 minuten dienst tussen Souwerd en groningen te beginnen
Boeie. Wat kan mij die stakker schelen.quote:Op woensdag 2 april 2008 10:51 schreef JeePee83 het volgende:
[..]
Oppassen hé! Als DJ-flash ziet dat je het niet hebt over het GVB dan zwaait er wat
quote:Op woensdag 2 april 2008 11:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Boeie. Wat kan mij die stakker schelen.
quote:Op woensdag 2 april 2008 11:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Boeie. Wat kan mij die stakker schelen.
Houd tog je kop man als je zo brutaal bent om niet naar het Topictitel te kijken en over connexion en andere vervoersbedrijven te posten dan moet je niet meer in dit topic,daar is bussentopic #10 en ik zeg het nogmaals wie nieuws heeft over connexxion bussen of andere bussen moeten naar bussentopic #10quote:Op woensdag 2 april 2008 11:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Boeie. Wat kan mij die stakker schelen.
Dit is een Hainje-Daf CSA-II.quote:Op donderdag 3 april 2008 14:39 schreef Dj-Flash het volgende:
In deze topic wordt er alleen over GVB materieel gepost is dat duidelijk voor iedereen die hier komt?
Ik vind dit echt een mooie GVB bus, jullie ook?quote:Op donderdag 3 april 2008 14:39 schreef Dj-Flash het volgende:
In deze topic wordt er alleen over GVB materieel gepost is dat duidelijk voor iedereen die hier komt?
Zijn dat die extra metro's waar ze het elke keer over hebben?quote:Op donderdag 3 april 2008 16:27 schreef JeePee83 het volgende:
Nieuwe materieel voor GVB, mag dat ook??
[ afbeelding ]
quote:Roltrap naar de maan
Amsterdam - Op metrostation Reigersbos is de roltrap stuk. Dat is nu al weken zo. Twee, soms wel drie keer per dag beklim ik de lange trappen naar het perron. Nu ben ik (relatief) jong en sterk. Kortom: ik red me wel - al ben ik blij dat ik met roken ben gestopt. In principe zouden mijn oudere, zwakkere buurtgenoten zich evenmin zorgen hoeven maken. Wie slecht ter been is kan immers de lift gebruiken. Gelukkig werkt die gemiddeld drie dagen per week.
Op de dagen dat de lift niet werkt is het aardig om onderaan de trap te kijken hoe de mensen zich behelpen. Ouden van dagen slepen hun rollators tree voor tree naar het perron. Huismoeders sjouwen puffend en zwetend hun boodschappenwagentjes tegen de trappen op. Stewardessen met zware blauwe koffers komen onzacht in aanraking met studenten die hun mountainbikes naar beneden dragen. Niet zelden wordt er liederlijk gescholden. Het is magnifiek. Mijn speciale belangstelling geldt jonge moeders, die hun kinderwagens naar boven sleuren. In mijn dagdromen meet ik mezelf een heldenrol aan door, net als Eliot Ness in The Untouchables, zo'n vehikel te onderscheppen terwijl het van de trappen stuitert.
Waar was ik gebleven? O ja: op metrostation Reigersbos is de roltrap stuk. En niet alleen op Reigersbos. Op de Sneevlietweg is de roltrap al minstens anderhalve week buiten gebruik. De roltrap op metrostation Zuid is al zo lang kapot dat ik niet eens meer beter weet. Op Waterlooplein doet de roltrap het weer, maar nog niet zo heel lang geleden heeft-ie minstens vier weken stilgestaan.
Bovengenoemde metrostations zijn de haltes waar ik meestal in- of uitstap. Maar ik kan me voorstellen dat het op de andere stations niet veel beter is. Laten we het beestje maar bij z'n naam noemen: het GVB heeft een probleem met roltrappen en liften. Vaak staan ze dagen of zelfs weken stil zonder dat er iemand naar om lijkt te kijken. Meestal ontbreekt informatie over wanneer het euvel verholpen zal zijn. Als die informatie er wel is, wordt de einddatum eens per week 'naar rechts verschoven'.
Na een dag of wat ben ik benieuwd of de storing op Reigersbos überhaupt bekend is bij het GVB. Het zou immers zomaar kunnen dat zo'n defect niet gemeld wordt, omdat iedereen ervan uitgaat dat iemand anders dat al heeft gedaan. Dus bel ik met de klantenservice. Tot mijn verrassing weten ze daar van de storing. 'Maar wanneer de roltrap wordt gerepareerd weten we niet. We kunnen namelijk geen monteurs krijgen.'
Ik hang op en denk na. Het GVB is niet het enige bedrijf in Amsterdam dat roltrappen gebruikt. De Bijenkorf, de Hema, Scheltema (de boekhandel, niet de kroeg), de NS, V&D, C&A, De Slegte en de Luchthaven Schiphol: allemaal hebben ze roltrappen. Roltrappen die zelden of nooit stilstaan. En als ze een keertje stilstaan, dan wordt er in een mum van tijd een monteur bijgehaald. Geen wonder dus, dat het GVB voortdurend achter het net vist!
Maar serieus: hoe kan het dat het GVB als enige bedrijf geen monteurs kan krijgen? Zou het vervoerbedrijf zijn rekeningen niet betalen? Of wordt met noodzakelijke revisies zo lang gewacht dat de schade steeds moeilijker herstelbaar is? Op die manier loop ik een week te speculeren en te gissen. Maar al met al is de roltrap nog steeds niet gerepareerd. Ik besluit nog eens met de klantenservice te bellen.
Niet geheel tot mijn verbazing wordt me nu een ander verhaal verteld: 'We kunnen geen onderdelen krijgen'. Dat lijkt me kras. Ik besluit door te vragen. En omdat ik toch bezig ben vraag ik ook naar de roltrappen op Sneevlietweg en Zuid. 'De roltrappen op de metrostations zijn uitzonderlijk lang', zegt de vriendelijke dame van de klantenservice. Ik antwoord dat ik dat iedere dag aan den lijve ondervind, maar dat ik niet inzie wat dat met de verkrijgbaarheid van onderdelen te maken heeft. 'De kettingen en andere onderdelen moeten op maat worden gemaakt.'
Maar, vraag ik, is het dan niet verstandig om reserveonderdelen op voorraad te houden? En dan komt eindelijk de aap uit de mouw: 'Voor iedere inkoopaanvraag moeten we toestemming vragen aan de gemeente. Daar gaan weken overheen - de bureaucratische molens malen langzaam. Daarom duurt het vaak zo lang voordat de storingen worden verholpen. We hebben echt enorme problemen met liften en roltrappen. Onze excuses voor het ongemak*.'
Dus toch een geldkwestie, als ik het niet dacht. En nog wel eentje waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Op zich is het natuurlijk best verklaarbaar dat er even geen geld overschiet voor het GVB. Er zijn de afgelopen jaren immers grote investeringen gedaan. Er zijn miljoenen over de balk gesmeten voor een chipkaartsysteem dat de reiziger handenvol geld kost en dat niet werkt bovendien. Er is een heel leger onbemiddelbare clowns in fantasie-uniformen gestoken om erop toe te zien dat niemand in de metro zijn bammetjes eet. En als klap op de vuurpijl wordt er een nieuwe metrolijn aangelegd die (als het even meezit) al in 2025 kan worden geopend. Bijzaken als 'dienstverlening' komen dus even op het tweede plan.
Maar waarom is er geen geld voor reparaties? Misschien zie ik de zaken te simpel, maar in mijn optiek kun je een overheid bekijken als een tot in het absurde uitvergroot huishouden. Nu leg ik thuis geen nieuwe metrolijnen aan (en ik steek ook niemand in fantasie-uniformen, dank u), maar ik heb wel ergens een reservering achter de hand voor reparaties en vervangingen. Als mijn wasmachine stukgaat, dan heb ik geen tijd voor inkoopaanvragen of ingewikkelde bureaucratische procedures. Die machine moet worden gerepareerd en daarvoor is geld nodig, basta. Ik ben geen financieel genie, verre van, maar dat stukje elementaire huishoudkunde begrijp ik nog net. Waarom zou dat bij de gemeente anders liggen?
Er is een mooi Amerikaans gezegde, dat luidt: 'If it ain't broke, don't fix it'. Persoonlijk zou ik die zegswijze graag omdraaien: 'If it's broke, fix it.' En vlug wat.
quote:Op zondag 23 december 2007 18:53 schreef Dj-Flash het volgende:
[..]
Houd tog je mond het slaat nergens op wat je aan het zeggen bent
quote:Op vrijdag 21 december 2007 00:31 schreef Dj-Flash het volgende:
ik gebruik die soort shits helemaal niet en waarom loop je op alle sites te vertellen wat ik doet het is stalkerij en kan je antwoord op mijn bericht geven op het busfreaks-forum dan stop ik over dat gedoe
quote:Op zondag 23 december 2007 19:16 schreef Dj-Flash het volgende:
Peterselieman KOPIEER ME TEKSTEN NIET DOMME OEN
Ik weet niet welke RET jij bedoelt, maar bijv metrostation Gerdesiaweg heeft de roltrap laatst ook meer dan een week stilgestaan, en dat is echt niet het enige voorvalquote:Op vrijdag 4 april 2008 19:58 schreef Peterselieman het volgende:
Misschien kunnen ze eens bij de RET in de leer. Daar komen dit soort dingen (op problemen met de ov-chipkaart na) niet voor
Dat maakt niet uitquote:Op dinsdag 8 april 2008 11:34 schreef Willy84 het volgende:
Ding is 3 maanden oud.
Metro's meer dan 30 jaar
Weet niet, stond op at5.nlquote:Op dinsdag 8 april 2008 19:27 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Is er trouwens meer informatie over de verongelukte Citaro? Welke lijn was dat?
Het is nog steeds een rotzooi. Informatie voorziening is nog steeds "redelijk" geregeld.quote:Stelletje amateurs daar bij het GVB. Vanmiddag reden de metro`s nog steeds niet verder dan Weesperplein, terwijl het vanochtend al klaar had moeten zijn.
O en voortaan moet ik niet meer naar de bestuurster van lijn 5 luisteren die vertelde dat lijn 51, i.p.v. lijn 53, was ontspoord.![]()
Was lijn 22 ri Indische buurt. Wagen nr onbekend.quote:Op dinsdag 8 april 2008 19:27 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Is er trouwens meer informatie over de verongelukte Citaro? Welke lijn was dat?
Een ongeluk zit in een groot hoekje bij het GVBquote:Op vrijdag 18 april 2008 19:50 schreef Dj-Flash het volgende:
http://www.openbaarvervoe(...)bussen/GVB319-01.jpg
letterlijk ;pquote:Op vrijdag 18 april 2008 21:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Een ongeluk zit in een groot hoekje bij het GVB
Op de Prins Hendrikkade moeten de sjoofs echt secuur insturen.quote:Op vrijdag 18 april 2008 21:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Een ongeluk zit in een groot hoekje bij het GVB
Link?quote:Op vrijdag 25 april 2008 15:11 schreef J_TM het volgende:
...
Welke dag? ik had er gisterochtend in de spits eentje zien rijden op de 41 was rond 5 voor 9.quote:Op vrijdag 25 april 2008 19:27 schreef Willy84 het volgende:
Wel geinig dat ik afgelopen week voor het eerst een gelede op lijn 41 heb zien rijden
Alleen als ze "over" zijn. Zeer sporadisch dus.quote:Op vrijdag 25 april 2008 23:31 schreef Dj-Flash het volgende:
Behalve lijn 22 vanuit zuid rijden die gelede bussen tegenwoordig ook op lijn 40 en 41
Weet je ook of het in de weekend voorkomt?quote:Op vrijdag 25 april 2008 23:48 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Alleen als ze "over" zijn. Zeer sporadisch dus.
Nog nooit gezien.quote:Op zaterdag 26 april 2008 12:09 schreef Dj-Flash het volgende:
[..]
Weet je ook of het in de weekend voorkomt?
Het komt in de spits vaker voor heb ik gehoord van een buschaffeur die zelf werkzaam is bij GVBquote:Op vrijdag 25 april 2008 19:27 schreef Willy84 het volgende:
Wel geinig dat ik afgelopen week voor het eerst een gelede op lijn 41 heb zien rijden
Lijkt me ook niet dat de chaufs an Connexxion of Arriva zoiets zullen wetenquote:Op zaterdag 26 april 2008 14:33 schreef Dj-Flash het volgende:
[..]
Het komt in de spits vaker voor heb ik gehoord van een buschaffeur die zelf werkzaam is bij GVB
quote:Op vrijdag 25 april 2008 23:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
dat groente vervoers bedrijf weet ook niet wat ze nou wil he ?
http://www.busfoto.nl/fot(...)01-2007_BL-PH-25.JPGquote:
Oh ik dacht dat het vaker voork kwam wat ik wel gehoord heb is dat er in de ochtend gelede bussen erop rijden en in de middagspitsquote:Op dinsdag 29 april 2008 11:50 schreef Willy84 het volgende:
Niet super regelmatig, af en toe komt het voor.
Euh de Citaro's hebben gewoon airco hoor. Vorige week nog met dat warme weer was het heerlijkquote:Op donderdag 1 mei 2008 09:20 schreef Sala-adin het volgende:
Wanneer krijgen die tyfus bussen van gvb nou airco? want zomer komt er aan en dan is het niet te houden!
Connexxion maakt zich daar ook schuldig aan.quote:Op zaterdag 3 mei 2008 16:07 schreef J_TM het volgende:
Dat geexperimenteer met de grootte en de dikte van de bestemmingen slaat nergens op; hopelijk is het tijdelijk zoals vier jaar geleden.
ik reed hier net 20 min geleden voorbijquote:Op zondag 11 mei 2008 21:07 schreef sander89 het volgende:
Nog een paar bus foto's![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zaten gelukkig geen passagiers in de bus, alleen buschauffeur was wel gewond en moest uitgeknipt worden
Leuk knip en plakwerkquote:Op dinsdag 13 mei 2008 17:20 schreef Bommenlegger het volgende:
Wie weet komen deze wel eens te rijden....
[ afbeelding ]
Dan is de 306 de enige die zijn plaquette waarmaakt (BlueTec EEV tegenover BlueTec 5).quote:Op maandag 12 mei 2008 23:24 schreef Peterselieman het volgende:
De motoren van de nieuwe Citaro geledes voldoen al aan de EEV standaard, dus nog iets beter dan Euro V
Die bericht kwam van een buschaffeur waarmee ik gesproken,hij rijdt op de westlijnen.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:40 schreef Willy84 het volgende:
Doe dan lijn 15 ook gelijk geleed rijden! Wat je je bron eigenlijk DJ?
Maar eigenlijk mogen ze de weg niet meer op.quote:Op donderdag 22 mei 2008 19:33 schreef Willy84 het volgende:
De oude hogevloers geledes staan nog gedeeltelijk op Zuid. Mogelijk wordne ze ingezet tijdens de komende metro stremming.
Dat is maar een heel kort lijntje dus kost het maar 4 of 5 bussen.quote:Op donderdag 22 mei 2008 20:13 schreef Dj-Flash het volgende:
En via een buschaffeur kreeg ik te horen dat met de winterdienst wordt bekeken of het mogelijk is om ook gelede bussen op lijn 41 in te zetten,want vanwege de drukte willen ze dat misschien wel doen.
Die laatstequote:Op vrijdag 23 mei 2008 05:55 schreef Creality het volgende:
Nog een paar busongelukjes:
http://www.zideo.nl/zideomediaplayer.php?zideo=6c494f5a6e773d3d&playzideo=6c5965586d56733d
Binnenkort zal ik een aantal plaatjes posten.quote:Op maandag 26 mei 2008 14:16 schreef Dj-Flash het volgende:
Willy84 heb je nog wat plaatjes van die bussen?
Oke als je een van de komende weken een gelede op lijn 40 spot dan moet je met je toestel als je die hebt tenminste een foto ervan maken en het dan posten.quote:Op maandag 26 mei 2008 15:50 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Binnenkort zal ik een aantal plaatjes posten.
jammer,anders kon je nieuwe foto's maken en hier posten.quote:Op maandag 26 mei 2008 19:40 schreef Willy84 het volgende:
Ik heb geen toestel meer, helaas. Heb alleen nog oude foto's.
Misschien koop ik na de zomer een nieuw toestal als ik geld heb.
Ja ik spot nog steeds alleen geen foto's. Soms spot ik ook Connexxion bussen op het Amstelstation.quote:Op maandag 26 mei 2008 19:54 schreef Dj-Flash het volgende:
[..]
jammer,anders kon je nieuwe foto's maken en hier posten.
maar je spot toch nog steeds of de laatste tijd niet meer?
Hij heeft je helaas niet begrepen.quote:Op zondag 25 mei 2008 22:41 schreef glasbak het volgende:
dj :
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Amsterdam zuidoost en soms in noord als ik daar bent daar kom je die nieuwe geledes veel tegen op de lijnen 37,33quote:Op maandag 26 mei 2008 22:31 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Ja ik spot nog steeds alleen geen foto's. Soms spot ik ook Connexxion bussen op het Amstelstation.
Waar spot jij allemaal?
Ja, maar wat dacht je van plaatjes van GVB-standaards ?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 21:52 schreef Alexxxxx het volgende:
Nostalgiezoekers worden altijd al verwend op OV Boskoop.
En vanuit zuid zie je die nieuwe geledes ook veel op lijn 22 en in de spits zullen ze ook op lijn 40 rijden en op de 41 heb ik het nog niet gezien.quote:Op woensdag 28 mei 2008 04:08 schreef Willy84 het volgende:
Ook op de lijnen 34 en 35 (die dezelfde omloop hebben) zie je ze veel.
Lijn 15 gaat binnenkort weer geleed rijden.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 12:40 schreef Willy84 het volgende:
Doe dan lijn 15 ook gelijk geleed rijden! Wat je je bron eigenlijk DJ?
In zuid hebben ze net genoeg gelede wagens om de 22 van wagens te voorzien. Waarom zullen ze op het kippenstukje Amstel/Muiderpoort een gelede bus in gaan zetten als de 15 en 37 ook nog rijden? Beetje onzin dit.quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:13 schreef Dj-Flash het volgende:
[..]
En vanuit zuid zie je die nieuwe geledes ook veel op lijn 22 en in de spits zullen ze ook op lijn 40 rijden en op de 41 heb ik het nog niet gezien.
Je vergeet de 354. Die rijdt altijd vanuit west, maar in zuid is er op zaterdag-nacht ook een dienst op de 354. Officieel gezien is het een gelede lijn, maar de loge medewerkers willen wel eens een standaard wagen meegeven.quote:Op maandag 26 mei 2008 14:19 schreef Dj-Flash het volgende:
nog wat informatie over het busmaterieel van zuid.
Gelede bussen rijden op lijn 22, 249, 355, 356 en 357(weekeinde).
Bussen, vooral gelede bussen, worden onderling regelmatig geruild. Dit omdat er op Zuid geen garage aanwezig is om (groot) onderhoud te plegen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 14:51 schreef J_TM het volgende:
Ook de lijnen 352, 358 en 359 rijden in samenwerking met Zuid, want bij Centraalstation worden de bussen van lijn 356 omgenummerd tot 352; omgkeerd zie je dan ook een Westbus richting Station Bijlmer ArenA.
Weet je ook of Noord nog steeds korte bussen met Zuid ruilt?quote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:21 schreef Eyon het volgende:
[..]
Bussen, vooral gelede bussen, worden onderling regelmatig geruild. Dit omdat er op Zuid geen garage aanwezig is om (groot) onderhoud te plegen.
Op lijn 40 en 41 heb ik nog nooit een (gelede) Citaro gespotquote:Op donderdag 29 mei 2008 22:13 schreef Dj-Flash het volgende:
[..]
En vanuit zuid zie je die nieuwe geledes ook veel op lijn 22 en in de spits zullen ze ook op lijn 40 rijden en op de 41 heb ik het nog niet gezien.
Dat is heel mooi! De toestanden op die lijn zijn nou niet bepaald aantrekkelijk te noemen voor iemand die andere vervoersmogelijkheden heeft. Veevervoer zou je het regelmatig kunnen noemen, helaas.quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:29 schreef Eyon het volgende:
[..]
Lijn 15 gaat binnenkort weer geleed rijden.
Kan me niet eens meer herinneren wanneer de 32 geleed is geweest? 32 is idd altijd erg druk, eigenlijk hetzelfde verhaal als lijn 35 qua aantrekkelijkheid. Als 32 geleed wordt dan zal in de spits de frequentie wel iets omlaag gaan, schat ik zo in.quote:Ik vraag me overigens af wanneer de 32 weer geleed gaat rijden, aangezien het altijd druk is op de 32.
Van zowel het eerste als tweede heb ik niets gehoord, buiten wat DJ zei. Weet wel dat er wordt "nagedacht" over vervanging van de serie 101-155 en de midi-busjes.quote:Het GVB heeft geen nieuwe standaard wagens besteld. De bussen hebben een nieuwe motor gekregen.
Als er nieuwe geledes komen, dan niet voor bovenstaande lijnen, aangezien deze nu al geleed rijden.quote:Daarnaast zijn er wel weer nieuwe gelede wagens besteld om zo meer lijnen geleed te laten rijden, aangezien de 21 ook weer terug is sinds kort (Was samen gevoegd met de 18) en aangezien lijn 19 ook geleed rijdt nu.
[..]quote:In zuid hebben ze net genoeg gelede wagens om de 22 van wagens te voorzien. Waarom zullen ze op het kippenstukje Amstel/Muiderpoort een gelede bus in gaan zetten als de 15 en 37 ook nog rijden? Beetje onzin dit.
Dan zijn er dus nog steeds geen bussen voor lijn 15.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 16:08 schreef Dj-Flash het volgende:
Een vervolgserie van tien exemplaren is in bestelling; ze worden aan het eind van het jaar afgeleverd en zijn waarschijnlijk bestemd voor Zuidlijn 41 welke lijn volgens plan met de jaardienst 2008 gelede bussen zou krijgen maar in plaats hiervan een frequentie verhoging kreeg.
Bussen worden continue geruild.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 16:00 schreef Dj-Flash het volgende:
[..]
Weet je ook of Noord nog steeds korte bussen met Zuid ruilt?
Ik bedoelde het ook niet zo, was wat in de war met lijn 15. Lijn 32 is inderdaad nooit geleed geweest. Enige reden die ik kan bedenken waarom deze lijn niet geleed rijdt is omdat de 33 (welke wel geleed rijdt) zich na Het Breed op de route van de 32 voegt. Bij de drukste haltes als de merelstraat. Maar wat men hier vaak vergeet is dat ik 3 haltes na beginpunt (Waterlandplein) vaak al geen zitplaats meer heb. Resultaat is dat de bus vol is op het moment dat we de IJtunnel in rijden. Op de weg richting Buikslotermeerplein (Olof Palmeplein) exact het zelfde verhaal, maar dan al op het CS vol.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 19:32 schreef Willy84 het volgende:
Kan me niet eens meer herinneren wanneer de 32 geleed is geweest? 32 is idd altijd erg druk, eigenlijk hetzelfde verhaal als lijn 35 qua aantrekkelijkheid. Als 32 geleed wordt dan zal in de spits de frequentie wel iets omlaag gaan, schat ik zo in.
Ik heb van diverse mensen gehoord dat er geen nieuwe standaard wagens besteld zijn. Dit heeft alles te maken met een nieuwe serie is nog niet eens zo lang geleden is binnengekomen. Verder zijn er wel motoren vervangen en worden deze nog steeds vervangen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 19:32 schreef Willy84 het volgende:
Van zowel het eerste als tweede heb ik niets gehoord, buiten wat DJ zei. Weet wel dat er wordt "nagedacht" over vervanging van de serie 101-155 en de midi-busjes.
Dat klopt. Men heeft nu echter meer gelede wagens nodig dan voorheen. Vroeger reed lijn 19 als standaardwagen. Ook waren de lijnen 21 en 18 samengevoegd tot één lijn, waardoor nog minder bussen nodig waren. (En dus ook minder personeel) Dit is echter terug gedraaid.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 19:32 schreef Willy84 het volgende:
Als er nieuwe geledes komen, dan niet voor bovenstaande lijnen, aangezien deze nu al geleed rijden.![]()
Ik ben inderdaad niet echt bekend met lijn 40 in de piek-uren. Hetgeen ik ervaren heb op lijn 40 is dat het een rustige lijn betreft. Maar ik ga dan ook liever niet in de spits onnodig reizen met de bus.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 19:32 schreef Willy84 het volgende:
Uit je verhaal maak ik op dat je niet bekend bent met lijn 40. Deze lijn voert langs diverse scholen waar erg veel gebruik gemaakt wordt van de bus. Tevens rijdt deze lijn naar het Sience park van de UvA (universiteit). Hier staan komend jaar nog vele grote uitbreidingen gepland qua aantallen studenten.
Deze lijn is dus heel erg verspitst, waarbij toestanden als bij lijn 15 ook voorkomen. Niet echt aantrekkelijk voor wat een toplocatie moet worden. De dienstregeling s'avonds en op zondag is hier ook om te huilen met 1x per halfuur een bus.niet echt iets dat past bij Amsterdam.
Verder kan je lijn 41 met slechts 5 bussen helemaal geleed laten rijden. Dat is nogeens wat anders dan lijn 15 waar er in de spits, uit me hoofd, 18 wagens rijden.
Ik heb uberhaupt nog niet eens gehoord dat de 41 geleed zou gaan rijden. Ik ga het eens een keer navragen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 19:32 schreef Willy84 het volgende:
Dan zijn er dus nog steeds geen bussen voor lijn 15.
Lijn 40, 41, 15 en 32 zie ik graag geleed rijden. Wel met, net als XX op de Zuidtangent, een afsluitbaar geleed gedeelte.
Die schade valt heel erg mee in vergelijking met de schade van lijn 136 (volgens mij de 123). Zie hier een filmpje van deze aanrijding.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 16:08 schreef Dj-Flash het volgende:
Onlangs raakte de 319 zwaar beschadigd tijdens dienst op lijn 22.
De oudste serie van de Dafjes hebben nieuwe motoren gekregen. (Bron: TD & diverse chauffeurs)quote:Op zaterdag 31 mei 2008 11:47 schreef Willy84 het volgende:
Kan je wat meer vertellen over "nieuwe" motoren, want daar heb ik behoudens hier, nooit wat van gehoord?
Klopt. Ben overigens blij dat hij er met niet al te zware verwondingen van af is gekomen.quote:Het was trouwens lijn 136 waarop dat ongeluk is gebeurd.
In de jaren 90 was er een periode dat er alleen op zaterdag (geloof ik) een gelede op deze lijn werd ingezet. Ik kan het weten want ik woonde op de route van lijn 32. Toen was ik al gek van bussen, samen met mijn buurmeisje heb ik vaak bij de halte staan kijken naar de "bijzondere" gelede bussen.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 19:32 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Kan me niet eens meer herinneren wanneer de 32 geleed is geweest? 32 is idd altijd erg druk, eigenlijk hetzelfde verhaal als lijn 35 qua aantrekkelijkheid. Als 32 geleed wordt dan zal in de spits de frequentie wel iets omlaag gaan, schat ik zo in.
Om de 6 minuten? Ik rij dagelijks met de 32 mee, maar het duurt toch vaak 10 minuten of 15 minuten voor dat ie aan komt rijden. Ook volgens de rijtijdentabellen rijdt ie niet om de 6 minuten.quote:Op zondag 1 juni 2008 19:13 schreef Dj-Flash het volgende:
In de planning staat dat lijn 41 en 15 weer geleed zal rijden en 32 word niet geleed omdat de route daar voor kort is en die rijden al om de 6 minuten dus dan is het voldoende capaciteit.
Meestal neem ik ook de 32 richting CS en dan de Metro, maar ik heb niet altijd zin om over te stappen.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 10:30 schreef Willy84 het volgende:
37 Kan een snelle verbding zijn. Met de nadruk op KAN. Hij is altijd zo afgeladen met hoofddoeken die hele elftallen met kinders meezeulen. Op een gegeven moment stonden er laatst, toen ik die lijn nam 5 kinderwagens in het voorste gedeelte.
Dat gehijg in je gezicht enzo heb ik geen zin in. Dan kan je nog beter de metro hebben, dus reis ik via CS.
37 moet idd ook op zondag om het kwartier gaan rijden. Er is genoeg vraag naar, zeker overdag.
KSSSSSSST wegwezen, dit is het GVB topic, niet het XX topic.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 11:16 schreef Ou-Tannu het volgende:
kut XX!
ga verdomme beslissen als je wel of niet wil rijden!
Oude XX bussen hebben alleen op West gestaan voor zover ik weet.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 15:20 schreef J_TM het volgende:
Op OV Boskoop onder het kopje 'Oude Bussen 5' plaatjes van de 334 op lijn 39 (toen deze met Zuidbussen reed) en de 533 als lijn 61 bij Station Bijlmer.
Sorry dat ik nu offtop maar er zijn ook foto's van CN-bussen te zien; om het bij Garage Zuid te houden, een gepimpte 8790-er als lijn 63 met daarachter een dito 9590-er, en de 8491 (met geel geschilderde schortplaten) als lijn 174 bij bovengenoemd station. Ook deze kan bij het rijtje 'Volhouders in de Bijlmer'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |