abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:08:25 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_56701970
Borstvoeding deel 40

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

[ Bericht 2% gewijzigd door BE op 25-02-2008 22:44:58 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:09:53 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_56701992
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:07 schreef _lotje_ het volgende:
gister voor t eerst geprobeerd of meneer de fles wil, n halfje om te testen, en dat ging er heeel makkelijk in !
hij dronk het in 1 ruk leeg zonder mokken, en toen t op was wassie niet blij .
toen heb ik m weer zelf aangelegd en toen issie gewoon lekker verder gegaan aan de borst.

maar t kolven tussendoor... ik word nog steeds lichtelijk gefrustreerd, want op zn meest krijg ik er 50cc uit in totaal, zo ben k dus de hele dag aan t pompen om straks n dagvoorraad te krijgen. en als ze vol zijn, als k weer werk ofzo, krijg ik er dus ook niet meer uit dan dat.
blijven proberen enzo, maar k kan hier heel slecht tegen...
hoe slecht is het om flesvoeding te geven op de dagen dat ikzelf er niet ben?
ik zal sowieso blijven pompen om de boel ook opgang te houden natuurlijk, maar ik krijg nooit genoeg bij elkaar tenzij ik niks anders meer doe dan dat.
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:45 schreef Randa_v het volgende:
Niet te negatief zien Lotje, de opbrengst vind ik best netjes als je bedenkt dat je kindje natuurlijk ook nog drinkt. Als je eenmaal weer aan het werk gaat zal de opbrengst als het goed wel is wel wat hoger zijn omdat je kolft ipv een voeding, dat is toch anders dan tussendoor.

Mijn opbrengst was op het werk ook nooit erg hoog, (120 ml per keer net 1 voeding). Merlijn heb ik voor de 6 maanden toen wel de hele tijd BV kunnen geven uit de fles en na de 6 maanden kreeg hij soms ook kv op het KDV. Voor die tijd wilde ik het zelf niet. Na 9 maanden ben ik ook weer gestopt met de kv en kreeg hij eigenlijk ook geen bv meer mee en mocht hij gewone (aangelengde) melk drinken en water/diksap met de andere kindjes. Toen ben ik ook gestopt met kolven. Als ik voor de voedingen deed kolven, kolfde ik 's ochtends voor ik Merlijn deed voeden 1 borst af. Merlijn kreeg dan de andere en een toetje uit de borst die was afgekolft. 's Ochtends zitten je borst het volst na de nacht, de beste tijd om te kolven. Verder kolfde ik ook regelmatig als ik thuiskwam omdat mijn borsten dan op knappen stonden en Merlijn het op dat moment niet bliefde, geen honger had of genoeg aan één borst. De andere leverde dan meestal toch nog wel iets op. Verder deed ik 's avonds ook nog weleens proberen, maar de opbrengst was dan altijd laag omdat je 's avonds toch al vaak minder aanmaakt dan de rest van de dag.
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 13:04 schreef Troel het volgende:
lotje, een ding heb ik inmiddels geleerd: hoe meer zorgen je maakt dat het niet voldoende is, hoe minder het gaat worden. Als je het gekolfde nu nog niet nodig hebt, geen zorgen over maken, dat komt echt wel goed
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56702833
k heb idd wel gemerkt dat t in de ochtend meer opleverd ja.
maar wat ik zo frapant vind is dus dat als hij 1 kant heeft gehad, en de andere niet wil, dat ik dan uit die andere net niks gekolft krijg. hoe vol die dan ook zit schijnt niet uit te maken.
ik blijf t gewoon proberen, moet ook mn eigen ongeduld maar eens de kop indrukken . maar als ik er straks echt gefrustreerd door raak schieten we ook n beetje t doel voorbij natuurljk.
naja.. k ga me maar even richten op andere zaken, anders voel ik me ook zo'n melkfabriek en das idd al helemaal niet bevorderlijk!

als iemand me nog kan uitleggen hoezo t na de voeding (bij die ene volle borst) niet wil lukken, ben ik weer gelukkig!
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:57:34 #4
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_56703194
_lotje_ komt dat niet omdat hij dan al gedronken heeft dus je toeschietreflex is dan al geweest en dan kolf je denk ik wwat minder makkelijk. Ik in iedergeval wel.
Als ik kolf vlak na het toeschietreflex (mooier nog tegelijk) dan gaat het een stuk beter.

Ik heb met Mara heel veel moeite gehad met kolven, ik kolfde op werkdag zonder neusspray hooguit 20 a 40 cc per voeding.
Ben toen de neusspray gaan gebruiken en kolfde toen 80 tot 120 cc. De rest wat ik te kort kwam kolfde ik s nacht bij. dan lukte het het beste.

Succes.

Hier is de bv wat ingekakt denk ik. Ik ben hondsberoerd en doodziek geweest. Zaterdag al niet zo lekker zondag nog rotter. Maandag half dood en dinsdag voelde het als of ik dood ging hihi ja ben ook een drama queen (heeft Mara van mij) Zoë dronk de laaste paar dagen keurig om de 3 a 4 uur en dat is nu terug naar om de 2 uur en dan komt er wel melk maar is ze al snel ongeduldig aan het duwen/stampen met haar knuistjes in de borst om meer.
Kan dat dat het minder is nu ik ziek ben?
pi_56704350
je lijf heeft meer energie nodig om zelf op krachten te komen lijkt me, dan zal dat best even invloed hebben?

dat schoppen en ongeduldige heeft mijn mannetje dus ook (nogsteeds). de ene keer wat meer dan de andere keer, en tussen t voeden door als ie wakker is lacht hij nog steeds vollop en doet ie het goed. maar ook dat maakt me nog steeds wat onzeker. al heb k ook zelf mn dag niet volgens mij. begon gister al toen ik dat flesje aan t voorbereiden was. man, wat was ik emo zeg . het eerste stukje loslaten zeg maar, dat idee.

zonet nog even gekolft, met toeschieter trouwens... t ging ineens heel makkelijk... en uiteindelijk kom ik op totaal... 20cc
naja.. t is al geen ochtend meer immers, toen had k die 50cc.
  woensdag 13 februari 2008 @ 14:57:13 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_56704390
Lotje, ga nou niet naar de hoeveelheden kijken! Echt niet doen hoor!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56705969
waar ik nu vooral naar kijk is of meneer genoeg binnenkrijgt hoor ja.. t is wat jammer als k niet zoveel eruit krijg, maar dat is niet t ergste idd.
voel me wel weer n zeur zeg, net de kolf neergelegd (die van net voor de vorige post) en meneer begint weer te jammeren! die wilde weer drinken wat 'normaal' zo'n 2 uur later pas zou zijn... hij moet me wel hebben vandaag...
maar, ik zit ook aan de peniciline, tegen n kaakholteontsteking. misschien doet dat t zelfde als bij kleinspookje, dat t n uitwerking heeft op de voeding...
  woensdag 13 februari 2008 @ 16:21:33 #8
82727 klein_spookje
pi_56706129
Wat kan je je dan opeens onzeker gaan voelen he lotje, ik baal daar wel van ik heb verdorie de eerst ruim 2 jaar de borst gegeven en nog kan ik me nu zorgen maken of het wel goed loopt. Terwijl als ik gewoon kijk naar mijn gevoel dan weet ik dat het goed zit ze plast goed, drinkt (vaker nu) slaapt goed, lacht en speelt sinds kort echt.

Alleen hier poept ze wat moeizaam iemand een idee wat ik daar aan kan doen. Tot een kleine week geleden poepte ze tig keer op een dag nu is dat om de dag maar perst zich het ongans de hele tijd. Terwijl er niets komt soms gepaard met krampen en anders alleen een rood hoofd van het kracht zetten. Ik weet dat het normaal is dat ze niet iedere dag poepen maar toch maak ik me dan wat zorgen.

oja lotje ik weet niet hoe je productie verder is maar hier is Mara toen ze 6 maanden was heel ziek geweest en toen had ik helemaal nou ja bijna geen melk meer zelfs kv geprobeerd op advies van de arts. Maar door de tip hier en het bvforum van aanleggen aanleggen en nog eens aanleggen is mijn productie zo goed opgang gekomen zo goed was het daarvoor zelfs niet. Dus misschien als dat het probleem is heel veel aanleggen. Misschien zeg ik wel wat stoms heb namelijk niet alles terug gelezen sorry dan.
pi_56706424
je zegt niks stoms hoor
maar t is nu vooral t idee dat ik intusse met niks anders meer bezig lijk te zijn dan met de voeding, en maar hopen dat ik genoeg heb. dat ik genoeg heb is me eigenlijk nu wel duidelijk, want hij doet het echt super goed. heel even had ik idd wat minder (dankzij t CB) en dat heb ikzelf weer terug beter gekregen.

verder ben ikzelf gewoon veel te ongeduldig denk ik. net als met dat kolven.. t kan me niet snel genoeg gaan.. en dan gaat t (uiteraard) steeds minder snel, lijkt wel.
dat kolven zou de productie toch ook moeten vermeerderen trouwens?
pi_56707173
Je maakt je veel te druk lotje . Je probeert alles te analyseren en te beredeneren.

Tis al ergens gezegd in het vorige topic, maar ik zeg het nog een keer (goed lezen! ): kolven moet je leren.
Als je begint dan zijn een paar milliliters al heel wat. Mensen denken vaak dat ze meteen hele hoeveelheden gaan kolven (en sommigen kunnen dat), maar dat is over het algemeen helemaal gewoon niet zo. Jij moet leren kolven, je zoon gaat leren uit een flesje te drinken. Om uit een flesje te leren drinken, heb je geen grote hoeveelheden nodig.

Maak je niet druk over de dag van morgen. Als je, als je eenmaal werkt, nog niet goed kan kolven, zijn er ook nog dingen die je kunt doen. Het beste is om het nu bij oefenen te houden (en je dus niet druk te maken, want het is immers oefenen). Hoe gestresster je raakt, hoe moeilijker het wordt.

Sorry, hele speech, maar het gaat zó goed over het algemeen, maak het jezelf niet zo moeilijk. Nergens voor nodig
Variety is the spice of life
pi_56714587
Och Lotje, ik heb met je te doen.
Die onzekerheid.... jammer. Eigenlijk doe je daar jezelf echt te kort mee. Maar ik weet dat het ook lastig is om zo maar ineens de knop om te zetten.
Succes hoor! En probeer vooral te genieten van de BV.

Overigens hielp het mij om naar filmpjes van mijn zoon te kijken. Het stroomde eruit!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_56720485
Nog niet hier geplaatst toch? Stamcellen ontdekt in moedermelk (engels).
pi_56720523
Dat is goed nieuws.

Vertrouw op jezelf Lotje, al is dat moeilijk. Misschien kun je een vrijwilliger bellen voor een irl opsteker?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_56721341
Hoi allemaal!

Joehoe! Volgende week alweer een jaar borstvoeding voor Ryan

Alleen ben ik nu behoorlijk ziek (wie niet...) Heb een antibiotica kuur gekregen Amoxicilline. Mijn ha zei dat het wel in de melk terecht komt en dat Ryan hierdoor Diarree en/of spruw kan krijgen. Ik durf er nu niet aan te beginnen eigenlijk. Ik heb gister veel erover gelezen en kom uit dat het volgens Thomas Hale een L1 medicijn is dus veilig met BV maar is het het waard om spruw te kunnen krijgen vraag ik mij af.. Ja, zoals ik mij nu voel kan ook niet maar ik ben toch bang dat het misschien kwaad kan.

Iemand ervaring hiermee?

Dankjullie!!
Trotse mama van Alyssa (10-08-2003) en Ryan (23-02-2007)
pi_56723506
wat zijn jullie lief allemaal
heerlijk

dat uit n flesje drinken hoeft meneer volgens mij niet eens te leren trouwens, dat ging zo heerlijk soepel! morgen doen we het nog eens, dan is papa de hele dag op kantoor geweest, dus is n beetje extra papa tijd op t eind van de dag wel fijn denk ik.
gister had ik idd een flinke dip dat trouwens hoor. vandaag is een stuk beter begonnen al heb ik de kolf na 10cc weer weggelegd, zo nog eens oefenen
pi_56729803
Gwen vandaag gewogen, ze doet het goed op de borstvoeding 510 gram aangekomen in twee weken. Ze is nu 50,5 cm en haar hoofdje is 35 cm.
pi_56729848
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 08:41 schreef poemojn het volgende:
Nog niet hier geplaatst toch? Stamcellen ontdekt in moedermelk (engels).
Ok, das zeker goed nieuws!
Mochten m'n darmen dus weer ziek worden dan moet ik dus moedermelk drinken? (Mijn oma is ooit eens suksesvol behandelt met stamcellen voor die ziekte).
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_56735742
lekker gevoel he Randa als je ook in cijfers het bewijs ziet
  vrijdag 15 februari 2008 @ 11:50:53 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_56745941
Ik heb net een met moeite gekolfde 60 cc om laten vallen Ik kan wel janken, ik vind het zo zonde!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56746027
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 09:41 schreef Bibikuif22 het volgende:
Hoi allemaal!

Joehoe! Volgende week alweer een jaar borstvoeding voor Ryan

Alleen ben ik nu behoorlijk ziek (wie niet...) Heb een antibiotica kuur gekregen Amoxicilline. Mijn ha zei dat het wel in de melk terecht komt en dat Ryan hierdoor Diarree en/of spruw kan krijgen. Ik durf er nu niet aan te beginnen eigenlijk. Ik heb gister veel erover gelezen en kom uit dat het volgens Thomas Hale een L1 medicijn is dus veilig met BV maar is het het waard om spruw te kunnen krijgen vraag ik mij af.. Ja, zoals ik mij nu voel kan ook niet maar ik ben toch bang dat het misschien kwaad kan.

Iemand ervaring hiermee?

Dankjullie!!
Ik heb er geen ervaring mee. Wle heeft Emma al twee (of drie?) keer een kuurtje gehad. En daarna geen spruw gekregen. Wat ik wil zeggen is dat de kans op spruw bestaat, het is niet gezegd dat als jij die kuur neemt dat jullie dan ook perse spruw krijgen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_56761758
Troel oh da's heel erg balen ja. daar zou ik ook om hebben kunnen janken hoor! bah!

bibikuif lastige afweging, succes. en beterschap natuurlijk!
  zaterdag 16 februari 2008 @ 09:16:19 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_56766071
Vanochtend ging het wel goed gelukkig en mijn borsten maakten het ook een beetje goed, want uit rechts kwam al 60 cc Meneer ligt dus nu lekker op een borstvoeding in de box te pruttelen en dat voelt toch echt beter dan op een flesvoeding (erg, ik weet het).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56766243
Gisteren naar de huishoudbeurs/negenmaandenbeurs geweest. Was wel een succes maar mijn borsten deden gewoon pijn van het vol zitten en mevrouw kreeg ik maar niet aan de borst eerder dan om de drie uur . Ze heeft een ritme te pakken van de ene dag een jengeldag en veel aan de borst, dat was donderdag. Vrijdag had ze haar slaapdagje en slapend aanleggen vertikt ze en ondertussen heb ik au op mijn borsten. Het is nog niet helemaal weg, maar ze drinkt nu weer goed dus het valt wel mee voelde haar de pijn ook wel wat weg drinken en ze zijn ook niet meer vol harde schijven. Geen makkelijk vrouwtje met zo een ritme .Volgende keer gaat er een kolf mee als we een hele dag weggaan .
  zaterdag 16 februari 2008 @ 20:50:00 #24
82727 klein_spookje
pi_56777844
pfff wat een dagen. Donderdag heeft Zoë alleen maar gehuild, gehuild en gehuild. Pfjoe ik ging meteen wat twijfelen maar toch maar iedere keer aangelegt.
Met als gevolg vrijdag mega volle borsten en een ziek kind(daarom dus zo jengelig) zieke kinderen drinken minder en slapen veel. Dus pfjoe mijn borsten stonden op springen. s nachts dronk ze ook minder heel vaak maar kleine beetjes met als gevolge even kolven om 4 uur binnen een paar minuten had ik 120cc en kon ik weer gaan tukken.

Vandaag doet ze het keurig en is weer helemaal gezellig en mijn borsten lopen ook weer gelijk met haar dat is wel weer erg fijn.

troel vreselijk he als jede bv omgooit of weg moet gooien. Ik heb van Mara een paar liter weg moeten gooien omdat ze allelei allergieen had. en nu bij Zoë eigelijk ook (minder) maar kan het niet ligt nog in de vriezer waardevolle melk van de eerste dagen.
pi_56782924
Troel, ik heb eens een flesje met 220 cc afgekolfde melk op het aanrecht laten staan i.p.v. het in de koelkast te doen. Hoe dom kan je zijn!

Ik heb vanmiddag op de 9 maanden beurs een heel aardige lactatiekundige gesproken over Devin's onrustige drinkgedrag. Hij is zo enorm snel afgeleid, drinkt 2 slokjes, laat los, gaat overal aan friemelen, naar kijken, aan trekken (pijnlijke tepels ): echt alles is interessanter dan mama! En niet alleen buitenshuis, hij drinkt eigenlijk overal zo onrustig de laatste tijd. Ze heeft me wat tips gegeven, we hebben best lang zitten kletsen en ze heeft uitvoerig met Devin lopen knuffelen. Ik heb d'r kaartje, mag d'r altijd mailen als er nog wat is.. Echt te gek!
Ze heeft me trouwens geadviseerd voorlopig niet te stoppen met bv (was ik ook niet van plan) omdat Devin helaas eczeem blijkt te hebben. Voorlopig ga ik dus gewoon door met "aan de tieten trekken" zoals mijn collega's het kolven zo oneerbiedig noemen
.... met gevoel voor drama....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')