Ja ik snap er ook niks van. Maar ik zal wel gewoon te onnozel zijn ofzoquote:Op woensdag 27 februari 2008 07:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar om even on-topic te gaan : Waar meent een gelovige (omdat dit topic nu net over gelovigen gaat) het recht vandaan te halen om te bepalen of iemand anders hetero of homo mag of moet zijn? Zelfs als je God dat verbiedt, dan blijft het toch een zaak tussen je God en die ander?
En toen wist ik even niet meer of ik jou nou heel hard uit moet gaan lachen of toch een beetje grienen uit medelijden.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 22:52 schreef Burakius het volgende:
[..]
We hadden het over of de maatschappij homoheid tegenhoud en daarbij lieten we de media als voorbeeld zien. Niets met maatgevendheid van een beeld over het volk te maken. Al is het zo dat er vanuit de maatschappij geen stemmen komen om het af te schaffen.
Eén ding dat je schrijft klopt imho. Homoseksualiteit an sich heeft weinig (niets dus) met geloof te maken.quote:Op woensdag 27 februari 2008 11:21 schreef Han-Pekel het volgende:
homo of niet, iedereen moet het zelf weten.. heeft verder ook weinig met geloof te maken als je het mij vraagt.. behalve bij de Islam, daar zal het wel verboden zijn, maar dat boeit me verder niet. Het enige wat wel zo is, is dat sommige mannen zichzelf homo noemen, uit pure decadentie..Dat slaat natuurlijk nergens op, en jah vaak zijn dat diegene die met hun kop op de TV komen.
Ik denk dat al die mooie dingen er ook wel waren geweest als er geen geloof was geweest. Maar vertel...quote:Op woensdag 27 februari 2008 14:13 schreef Qebbel het volgende:
En ik vind dat elk geloof ook absoluut heel veel mooie kanten heeft!!
Bepaalde perioden in het jaar vasten. Vind ik supermooi dat mensen dat kunnen opbrengen, zeker in deze tijden, waar wij er eigenlijk nooit bij stilstaan dat het zo gewoon is om alles maar te kunnen eten. Ik heb het zelf nog nooit gedaan hoor (lekker hypocriet...quote:Op woensdag 27 februari 2008 14:20 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik denk dat al die mooie dingen er ook wel waren geweest als er geen geloof was geweest. Maar vertel...
Tot zover de " voordelen"' van geloofquote:vasten
denken
geschiedenis
samenkomst
feesten
Neen, integendeel! Het geloof is een warm bad van zekerheid dat mensen ontheft van de verantwoordelijkheid om zelf een levensbeschouwing te vormen. Dat velen geloven, komt deels omdat ze niet genoeg intelligentie, moed en zin hebben om zelf na te denken over de mens in de moderne wereld, over hoe de natuur in elkaar zit, und so weiter.quote:Op woensdag 27 februari 2008 14:49 schreef Qebbel het volgende:
Wat ik ook mooi vind is het feit dat je als gelovige wel min of meer gedwongen wordt over bepaalde belangrijke zaken na te denken en dat men samenkomt om bepaalde opvattingen te delen.
Hier moet ik je deels gelijk geven. Ik koester nog altijd mijn christelijke opvoeding omdat het mij als historicus in wording een beter inzicht geeft in wat er in het verleden speelde. Mijn eigen kinderen zou ik echter meer geschiedenis bijbrengen dan het overgrote deel van de gelovigen doet. Want laten we wel wezen, gelovigen weten vaak bitter weinig van het historisch klimaat waarin hun geloof is ontstaan.quote:Ook vind ik het wel goed dat mensen door hun geloof leren over de geschiedenis en dergelijke. Ik zelf wist echt geen zak van bijbelse verhalen, mythen of sprookjes, totdat ik voor mijn studie wel het een en ander diende te weten.
Wat een bogus, zeg. Ooit gehoord van cultuur, oorlog, politiek, economie, klassen en ideeën als drijfveren in de geschiedenis? Geloof is slecht een rader in het machinewerk van de wereld. En voor het begrijpen van de kunst is kennis van de Griekse mythologie en literatuur van bijna net zo groot belang.quote:Ik bedoel, de hele geschiedenis is gebaseerd op het geloof, overal in de kunst is dit terug te vinden. Zeer interessant, maar je moet wel de verhalen erachter kennen.
Ja, heb je helemaal gelijk in! Maar het blijft een feit dat de groep 'intellectuelen' die wel rationeel over deze zaken kunnen en willen oordelen/nadenken, toch een kleine groep is (en naar mijn mening zelfs uitstervend is tegenwoordig..quote:Op woensdag 27 februari 2008 15:25 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Neen, integendeel! Het geloof is een warm bad van zekerheid dat mensen ontheft van de verantwoordelijkheid om zelf een levensbeschouwing te vormen. Dat velen geloven, komt deels omdat ze niet genoeg intelligentie, moed en zin hebben om zelf na te denken over de mens in de moderne wereld, over hoe de natuur in elkaar zit, und so weiter.
quote:Hier moet ik je deels gelijk geven. Ik koester nog altijd mijn christelijke opvoeding omdat het mij als historicus in wording een beter inzicht geeft in wat er in het verleden speelde. Mijn eigen kinderen zou ik echter meer geschiedenis bijbrengen dan het overgrote deel van de gelovigen doet. Want laten we wel wezen, gelovigen weten vaak bitter weinig van het historisch klimaat waarin hun geloof is ontstaan.
Nee, ben ik het niet mee eens. Ik bedoel dat wanneer je wilt kunnen begrijpen waar we vandaag de dag staan en bepaalde verbanden wilt kunnen zien in de geschiedenis, op alle gebieden, zul je toch enig besef moeten hebben van wat voor stempel het geloof op mensen heeft gedrukt in het verleden. En wat vertelt of betekent dit geloof voor deze mens tijdens bepaalde perioden, waardoor mensen tot bepaalde opvattingen kwamen, of waardoor bepaalde stromingen ontstonden.quote:Verder is kennis van de godsdienstgeschiedenis qua waarde ondergeschikt aan kennis van de filosofie en literatuur.
Tuurlijk! Ben ik het ook 100% mee eens!quote:Wat een bogus, zeg. Ooit gehoord van cultuur, oorlog, politiek, economie, klassen en ideeën als drijfveren in de geschiedenis? Geloof is slecht een rader in het machinewerk van de wereld. En voor het begrijpen van de kunst is kennis van de Griekse mythologie en literatuur van bijna net zo groot belang.
Ik weet niet wat jij gelooft, maar minstens 80% van de wereldbevolking gelooft behoorlijk wat anders dan jij...quote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:15 schreef Burakius het volgende:
[..]
Idd. Vandaar dat de meerderheid in de wereld gelovig is I guess...
Waar is Godquote:Op woensdag 27 februari 2008 15:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
vasten
denken
geschiedenis
samenkomst
feesten
Tot zover de " voordelen"' van geloof
Ik heb de post van Qebbel nog eens nagekeken maar ik zie daar geen God staan. En terecht naar mijn mening.quote:
Waarom God noemen? Geloof = God, toch? Of ligt dat nou aan mij? En buiten dat, iedereen heeft andere opvattingen over "Gods wil" en eigenlijk ben ik het daar zelden mee eens!quote:
Best wel apart omdat het over godsdienstbeoefening gaat uiteindelijk.quote:Op woensdag 27 februari 2008 17:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb de post van Qebbel nog eens nagekeken maar ik zie daar geen God staan. En terecht naar mijn mening.
In het oude testament (jodendom) en het nieuwe testament (christendom) is het ook streng verboden. Daarmee vergeleken is de islam nog tolerant!quote:Op woensdag 27 februari 2008 11:21 schreef Han-Pekel het volgende:
homo of niet, iedereen moet het zelf weten.. heeft verder ook weinig met geloof te maken als je het mij vraagt.. behalve bij de Islam, daar zal het wel verboden zijn, maar dat boeit me verder niet. Het enige wat wel zo is, is dat sommige mannen zichzelf homo noemen, uit pure decadentie..Dat slaat natuurlijk nergens op, en jah vaak zijn dat diegene die met hun kop op de TV komen.
1) Dat denk ik ook. Vandaar dat de heilige boeken op simpele manieren uitgelegd worden voor de gewone gelovigen.quote:Op woensdag 27 februari 2008 15:25 schreef Scaurus het volgende:
[..]
1) Neen, integendeel! Het geloof is een warm bad van zekerheid dat mensen ontheft van de verantwoordelijkheid om zelf een levensbeschouwing te vormen. Dat velen geloven, komt deels omdat ze niet genoeg intelligentie, moed en zin hebben om zelf na te denken over de mens in de moderne wereld, over hoe de natuur in elkaar zit, und so weiter.
[..]
2) Hier moet ik je deels gelijk geven. Ik koester nog altijd mijn christelijke opvoeding omdat het mij als historicus in wording een beter inzicht geeft in wat er in het verleden speelde. Mijn eigen kinderen zou ik echter meer geschiedenis bijbrengen dan het overgrote deel van de gelovigen doet. Want laten we wel wezen, gelovigen weten vaak bitter weinig van het historisch klimaat waarin hun geloof is ontstaan.
Verder is kennis van de godsdienstgeschiedenis qua waarde ondergeschikt aan kennis van de filosofie en literatuur.
[..]
3) Wat een bogus, zeg. Ooit gehoord van cultuur, oorlog, politiek, economie, klassen en ideeën als drijfveren in de geschiedenis? Geloof is slecht een rader in het machinewerk van de wereld. En voor het begrijpen van de kunst is kennis van de Griekse mythologie en literatuur van bijna net zo groot belang.
Inderdaad, en zowat alle kinderen geloven in kabouters, en sinterklaas. Dat maakt het ook geen waarheid. Ik snap niet wat er zo moeilijk is aan geloven en waarheidquote:Op dinsdag 26 februari 2008 21:17 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat zegt niets. Hele volksstammen geloven de grootste onzin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |