abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57003708
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 07:13 schreef Alicey het volgende:

[..]

Maar om even on-topic te gaan : Waar meent een gelovige (omdat dit topic nu net over gelovigen gaat) het recht vandaan te halen om te bepalen of iemand anders hetero of homo mag of moet zijn? Zelfs als je God dat verbiedt, dan blijft het toch een zaak tussen je God en die ander?
Ja ik snap er ook niks van. Maar ik zal wel gewoon te onnozel zijn ofzo
Kol haneshama Tehalel Yah
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
  woensdag 27 februari 2008 @ 08:34:11 #162
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_57004153
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 22:52 schreef Burakius het volgende:

[..]

We hadden het over of de maatschappij homoheid tegenhoud en daarbij lieten we de media als voorbeeld zien. Niets met maatgevendheid van een beeld over het volk te maken. Al is het zo dat er vanuit de maatschappij geen stemmen komen om het af te schaffen.
En toen wist ik even niet meer of ik jou nou heel hard uit moet gaan lachen of toch een beetje grienen uit medelijden. Ik hou het maar op lachen, want lachen is gezond.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 27 februari 2008 @ 09:17:47 #163
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_57004633
Ik heb in dit topic zo'n beetje alle kwalijke kwaliteiten die religieuze mensen typisch tentoonspreiden wel zo'n beetje langs zien komen.

Bedankt dat jullie je zo laten kennen jongens. Ga zo door.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_57006937
homo of niet, iedereen moet het zelf weten.. heeft verder ook weinig met geloof te maken als je het mij vraagt.. behalve bij de Islam, daar zal het wel verboden zijn, maar dat boeit me verder niet. Het enige wat wel zo is, is dat sommige mannen zichzelf homo noemen, uit pure decadentie..Dat slaat natuurlijk nergens op, en jah vaak zijn dat diegene die met hun kop op de TV komen.
4 8 15 16 23 42
pi_57007986
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:21 schreef Han-Pekel het volgende:
homo of niet, iedereen moet het zelf weten.. heeft verder ook weinig met geloof te maken als je het mij vraagt.. behalve bij de Islam, daar zal het wel verboden zijn, maar dat boeit me verder niet. Het enige wat wel zo is, is dat sommige mannen zichzelf homo noemen, uit pure decadentie..Dat slaat natuurlijk nergens op, en jah vaak zijn dat diegene die met hun kop op de TV komen.
Eén ding dat je schrijft klopt imho. Homoseksualiteit an sich heeft weinig (niets dus) met geloof te maken.
Al het andere slaat nergens op, maar dat boeit me verder niet
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
  woensdag 27 februari 2008 @ 14:13:27 #166
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_57010633
Trieste stelling; "atheisten haten God en aanhangers".

Nou ben ik persoonlijk geen atheist, maar ik ben 'ongelovig' geboren, zeg maar. Zoals al meerdere malen is gezegd in dit topic, denk ook ik dat de mogelijke aversie tegen gelovigen voortkomt uit het totaal oneens zijn met belachelijke, achterhaalde opvattingen en overtuigingen. Naar mijn idee gaat het hier vaak om het naleven van zogenaamd door God voorgeschreven wetten en gebruiken. Zijn het dan alleen de 'ongelovigen' die beseffen dat deze regels eeuwen geleden zijn geschreven en aangepast door mensen?? En dit, niet in het minst, in hun eigen voordeel! Maar buiten dat ook volgens volkomen te begrijpen opvattingen vanuit die periode.
Bijvoorbeeld: de koran is rond 1000 n.Chr. voor het laatst aangepast door een nazaat van de profeet Mohammed. Het betrof hier een huwelijkswet, waarin het werd toegestaan als man meerdere vrouwen te huwen. Waarom?? Omdat er vanwege opeenvolgende oorlogen een overschot was ontstaan aan vrouwen. Zij liepen gevaar zonder man, dus om hen bescherming te geven konden meerdere vrouwen in het huwelijk treden met 1 man. Vandaag de dag een totaal achterhaalde opvatting. Helaas heeft deze zelfde Kalief (nazaat Mohammed) ook besloten dat de Koran nooit meer veranderd mocht worden vanaf dat moment, wat dus ook niet is gebeurd.

Nou heb ik persoonlijk geen problemen met mensen die bepaalde opvattingen en regels willen naleven, mits ze anderen wel de vrijheid gunnen hun eigen leven in te delen, zonder negatief te oordelen. Ik word misselijk van bepaalde kerkdiensten tijdens begrafenissen, huwelijken of andere gebeurtenissen waar een dominee preekt over de heiligheid van gelovigen en het duivelse van ongelovigen. Daar krijg ik dus echt een nare smaak van in mijn mond. En als vervolgens dan het geldbakje langskomt, heb ik geen behoefte meer om iets te doneren (en dat als erfgoed-historica. ).
Ook een hekel heb aan de opvatting "geen seks voor het huwelijk". Wat een onnatuurlijk iets! En dat gelul over het niet mogen gebruiken van condooms!! Nee, lekker al die aids-stakkers laten creperen, is een zeer bevredigende zaak! Laat staan dat gezeik over homo's, abortus en zelfs nog over de rol van vrouwen!! Welkom in de 21e eeuw! En thank GOD dat we inmiddels zo ver zijn gekomen!

Kortom, ik denk niet dat het Gods bedoeling is dat men zo onnatuurlijk met bepaalde zaken omgaat. Als hij (of zij) bestaat, wat ik overigens niet uitsluit, zal het idd een ongelooflijk vredelievende kracht zijn, die elk individu zijn levenslessen zal helpen volbrengen. En niet iemand die er de hele tijd op let, of je wel of niet de zogenaamde bijbel/koran/thora handhaaft, of je niet stiekem homo bent, of dat je perongeluk bent wakker geworden in 2008, waar er een dikke flatscreen tv boven je bank hangt!
Maargoed, dit is mijn opvatting en ik begrijp, respecteer en accepteer dat er mensen zijn met andere overtuigingen. Wees gerust, ik zal geen haatdragende groepering oprichten, als je het niet met mij eens bent . Ik kan wel lachen om een grap.

En ik denk dat dit exact de reden is waarom gelovigen vaak lijnrecht tegenover de ongelovigen staan.

Edit: ik wil trouwens niet alle gelovigen over 1 kam scheren! Iedereen is anders, ik doel met name op een kleine groep (meestal) fanatiekelingen. En ik vind dat elk geloof ook absoluut heel veel mooie kanten heeft!!
Als kunst volmaakt is, is de wereld overbodig.
Wees wie je bent, maar accepteer ook anderen!
  woensdag 27 februari 2008 @ 14:20:58 #167
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_57010776
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 14:13 schreef Qebbel het volgende:
En ik vind dat elk geloof ook absoluut heel veel mooie kanten heeft!!
Ik denk dat al die mooie dingen er ook wel waren geweest als er geen geloof was geweest. Maar vertel...
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  woensdag 27 februari 2008 @ 14:49:09 #168
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_57011330
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 14:20 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ik denk dat al die mooie dingen er ook wel waren geweest als er geen geloof was geweest. Maar vertel...
Bepaalde perioden in het jaar vasten. Vind ik supermooi dat mensen dat kunnen opbrengen, zeker in deze tijden, waar wij er eigenlijk nooit bij stilstaan dat het zo gewoon is om alles maar te kunnen eten. Ik heb het zelf nog nooit gedaan hoor (lekker hypocriet... ), maargoed, ik heb er zeker bewondering voor.
Wat ik ook mooi vind is het feit dat je als gelovige wel min of meer gedwongen wordt over bepaalde belangrijke zaken na te denken en dat men samenkomt om bepaalde opvattingen te delen. Of mensen die door het geloof in God ongelooflijke kracht kunnen putten, of juist misschien kunnen opkomen voor minder bedeelden, etc.
Uiteraard zou je de meeste dingen ook wel zonder geloof kunnen doen, maar misschien sta je er dan minder snel bij stil. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe men met zijn geloof omgaat! En dat is vaak juist waar problemen ontstaan.
Ook vind ik het wel goed dat mensen door hun geloof leren over de geschiedenis en dergelijke. Ik zelf wist echt geen zak van bijbelse verhalen, mythen of sprookjes, totdat ik voor mijn studie wel het een en ander diende te weten. Ik bedoel, de hele geschiedenis is gebaseerd op het geloof, overal in de kunst is dit terug te vinden. Zeer interessant, maar je moet wel de verhalen erachter kennen.
Momenteel kom ik voor mijn werk heel veel in synagogen en ik vind het het fantastisch om te zien hoe men met bepaalde zaken omgaat! Echt fascinerend! Een synagoge (waarschijnlijk ook moskee of kerk) is echt een gebouw van samenkomst, waar men altijd terecht kan en samen de leuke en niet leuke dingen van het leven probeert te handhaven. Dat vind ik echt een zeer 'mooi ding..'.
Ten slotte zijn de feesten, die bij elk geloof horen, ook heel positief natuurlijk. Met de familie bij elkaar, eten en dingen herdenken vind ik echt zo slecht nog niet. ('K zou me bijna gaan bekeren.. )
  woensdag 27 februari 2008 @ 15:18:22 #169
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57011891
quote:
vasten
denken
geschiedenis
samenkomst
feesten
Tot zover de " voordelen"' van geloof
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 27 februari 2008 @ 15:25:55 #170
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57012053
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 14:49 schreef Qebbel het volgende:
Wat ik ook mooi vind is het feit dat je als gelovige wel min of meer gedwongen wordt over bepaalde belangrijke zaken na te denken en dat men samenkomt om bepaalde opvattingen te delen.
Neen, integendeel! Het geloof is een warm bad van zekerheid dat mensen ontheft van de verantwoordelijkheid om zelf een levensbeschouwing te vormen. Dat velen geloven, komt deels omdat ze niet genoeg intelligentie, moed en zin hebben om zelf na te denken over de mens in de moderne wereld, over hoe de natuur in elkaar zit, und so weiter.
quote:
Ook vind ik het wel goed dat mensen door hun geloof leren over de geschiedenis en dergelijke. Ik zelf wist echt geen zak van bijbelse verhalen, mythen of sprookjes, totdat ik voor mijn studie wel het een en ander diende te weten.
Hier moet ik je deels gelijk geven. Ik koester nog altijd mijn christelijke opvoeding omdat het mij als historicus in wording een beter inzicht geeft in wat er in het verleden speelde. Mijn eigen kinderen zou ik echter meer geschiedenis bijbrengen dan het overgrote deel van de gelovigen doet. Want laten we wel wezen, gelovigen weten vaak bitter weinig van het historisch klimaat waarin hun geloof is ontstaan.

Verder is kennis van de godsdienstgeschiedenis qua waarde ondergeschikt aan kennis van de filosofie en literatuur.
quote:
Ik bedoel, de hele geschiedenis is gebaseerd op het geloof, overal in de kunst is dit terug te vinden. Zeer interessant, maar je moet wel de verhalen erachter kennen.
Wat een bogus, zeg. Ooit gehoord van cultuur, oorlog, politiek, economie, klassen en ideeën als drijfveren in de geschiedenis? Geloof is slecht een rader in het machinewerk van de wereld. En voor het begrijpen van de kunst is kennis van de Griekse mythologie en literatuur van bijna net zo groot belang.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  woensdag 27 februari 2008 @ 16:12:37 #171
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_57013110
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 15:25 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Neen, integendeel! Het geloof is een warm bad van zekerheid dat mensen ontheft van de verantwoordelijkheid om zelf een levensbeschouwing te vormen. Dat velen geloven, komt deels omdat ze niet genoeg intelligentie, moed en zin hebben om zelf na te denken over de mens in de moderne wereld, over hoe de natuur in elkaar zit, und so weiter.
Ja, heb je helemaal gelijk in! Maar het blijft een feit dat de groep 'intellectuelen' die wel rationeel over deze zaken kunnen en willen oordelen/nadenken, toch een kleine groep is (en naar mijn mening zelfs uitstervend is tegenwoordig.. )
quote:
Hier moet ik je deels gelijk geven. Ik koester nog altijd mijn christelijke opvoeding omdat het mij als historicus in wording een beter inzicht geeft in wat er in het verleden speelde. Mijn eigen kinderen zou ik echter meer geschiedenis bijbrengen dan het overgrote deel van de gelovigen doet. Want laten we wel wezen, gelovigen weten vaak bitter weinig van het historisch klimaat waarin hun geloof is ontstaan.

Tja, dit is ook alleen maar mijn eigen oordeel vanuit mijn ondervindingen. Toch zie ik het wel als iets positiefs van een geloof. Maar zoals ik ook al zei, (en dat heeft niet alleen met dit punt te maken, maar met vele zaken) het hangt er puur vanaf hoe mensen hun geloof opvatten en laten meespelen in de normen en waarden in hun leven. Helaas onstaan hier vaak de conflicten. Men verdraait opvattingen of leeft totaal achterhaalde opvattingen na en kan geen selectie maken om de positieve zaken uit hun geloof te halen. Jammer is dat.
quote:
Verder is kennis van de godsdienstgeschiedenis qua waarde ondergeschikt aan kennis van de filosofie en literatuur.
Nee, ben ik het niet mee eens. Ik bedoel dat wanneer je wilt kunnen begrijpen waar we vandaag de dag staan en bepaalde verbanden wilt kunnen zien in de geschiedenis, op alle gebieden, zul je toch enig besef moeten hebben van wat voor stempel het geloof op mensen heeft gedrukt in het verleden. En wat vertelt of betekent dit geloof voor deze mens tijdens bepaalde perioden, waardoor mensen tot bepaalde opvattingen kwamen, of waardoor bepaalde stromingen ontstonden.
quote:
Wat een bogus, zeg. Ooit gehoord van cultuur, oorlog, politiek, economie, klassen en ideeën als drijfveren in de geschiedenis? Geloof is slecht een rader in het machinewerk van de wereld. En voor het begrijpen van de kunst is kennis van de Griekse mythologie en literatuur van bijna net zo groot belang.
Tuurlijk! Ben ik het ook 100% mee eens! Maar nogmaals, laten we wel wezen; het geloof heeft toch echt een hele grote stempel op alles gedrukt. En ik denk dat het geloof zowel rond cultuur, als oorlog, politiek, economie, klassen en ideeen een erg overheersende factor heeft gespeeld. Maarja, ik ben geen historicus, dus pin me er niet op vast dat ik geen misopvattingen zou kunnen hebben..
  woensdag 27 februari 2008 @ 17:09:41 #172
17928 averty
Retroactief ziener
pi_57014382
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 21:15 schreef Burakius het volgende:

[..]

Idd. Vandaar dat de meerderheid in de wereld gelovig is I guess...
Ik weet niet wat jij gelooft, maar minstens 80% van de wereldbevolking gelooft behoorlijk wat anders dan jij...
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_57014421
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 15:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

vasten
denken
geschiedenis
samenkomst
feesten

Tot zover de " voordelen"' van geloof
Waar is God
  woensdag 27 februari 2008 @ 17:19:41 #174
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57014584
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 17:11 schreef Causa het volgende:

[..]

Waar is God
Ik heb de post van Qebbel nog eens nagekeken maar ik zie daar geen God staan. En terecht naar mijn mening.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 27 februari 2008 @ 17:36:46 #175
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_57014921
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 17:11 schreef Causa het volgende:

[..]

Waar is God
Waarom God noemen? Geloof = God, toch? Of ligt dat nou aan mij? En buiten dat, iedereen heeft andere opvattingen over "Gods wil" en eigenlijk ben ik het daar zelden mee eens!
pi_57015400
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 17:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik heb de post van Qebbel nog eens nagekeken maar ik zie daar geen God staan. En terecht naar mijn mening.
Best wel apart omdat het over godsdienstbeoefening gaat uiteindelijk.
Maar het topic ging over haat, dus ws begin ik offtopic te raken.
pi_57025889
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:21 schreef Han-Pekel het volgende:
In het oude testament (jodendom) en het nieuwe testament (christendom) is het ook streng verboden. Daarmee vergeleken is de islam nog tolerant!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_57026093
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 15:25 schreef Scaurus het volgende:

[..]

1) Neen, integendeel! Het geloof is een warm bad van zekerheid dat mensen ontheft van de verantwoordelijkheid om zelf een levensbeschouwing te vormen. Dat velen geloven, komt deels omdat ze niet genoeg intelligentie, moed en zin hebben om zelf na te denken over de mens in de moderne wereld, over hoe de natuur in elkaar zit, und so weiter.
[..]

2) Hier moet ik je deels gelijk geven. Ik koester nog altijd mijn christelijke opvoeding omdat het mij als historicus in wording een beter inzicht geeft in wat er in het verleden speelde. Mijn eigen kinderen zou ik echter meer geschiedenis bijbrengen dan het overgrote deel van de gelovigen doet. Want laten we wel wezen, gelovigen weten vaak bitter weinig van het historisch klimaat waarin hun geloof is ontstaan.

[..]

3) Wat een bogus, zeg. Ooit gehoord van cultuur, oorlog, politiek, economie, klassen en ideeën als drijfveren in de geschiedenis? Geloof is slecht een rader in het machinewerk van de wereld. En voor het begrijpen van de kunst is kennis van de Griekse mythologie en literatuur van bijna net zo groot belang.
1) Dat denk ik ook. Vandaar dat de heilige boeken op simpele manieren uitgelegd worden voor de gewone gelovigen.
Opmerkelijk vond ik recent een onderzoek, dat veel voorgangers in christelijke kerken, zelf twijfelen aan het bestaan van god.
Een probleem wordt het, als die simpele uitleg naar boven doordringt, of als eenvoudige mensen macht krijgen of als machtbeluste mensen de truc doorkrijgen. Ik denk aan een Inquisitie, de Taliban of een Wilders.
2) Ik kreeg lessen Farsi (Iraans) uit de leesboeken van de Iraanse lagere school. Daarin stonden de verhalen waarmee de kinderen grootgebracht werden (o.a. dat van die jongen met zijn vinger inde dijk!!). Door die te lezen, kreeg ik beter begrip voor mijn Iraanse vrienden.
Dankzij mijn kennis van de bijbel begreep ik de qor'an een stuk beter. Veel uitdrukkingen in het Nederlands zijn ontleend aan het christendom.
3) Je kunt inderdaad ook overdrijven.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_57028205
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 21:17 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat zegt niets. Hele volksstammen geloven de grootste onzin.
Inderdaad, en zowat alle kinderen geloven in kabouters, en sinterklaas. Dat maakt het ook geen waarheid. Ik snap niet wat er zo moeilijk is aan geloven en waarheid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')