abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 februari 2008 @ 18:24:57 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_56687612
Hello. Weer een badkamer-topic van mij (wat schets-werk in [badkamer-ontwerp] indeling, iemand een idee? , maar nu iets zakelijker.

Ik probeer me een beeld te vormen wat een redelijke "afding-marge" is op een badkamer. Ik hou rekening met een badkamer die qua materiaal ongeveer 5000 euro kost en qua arbeidskosten 6000 euro. Dus in totaal 11 mille.

Vorig jaar heb ik 'n keuken gekocht en daar heb ik de prijs vrij fors naar beneden weten te praten (zo'n 45% korting op het totaal). Maar bij een badkamer is het percentage arbeidsloon hoger, dus het lijkt me wat lastiger.

Daar komt bij dat ik ondertussen wel een paar keer heel prettig ben geholpen door een badkamer-boer, waar ik het graag laat doen, dus ik wil liever niet (zoals bij die keuken) gewoon met het papier naar de concurrent wandelen (nadat die man er minstens 4 uur werk aan heeft gehad). Of is dat toch de normaalste zaak van de wereld?

Iemand advies?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_56688352
eerst naar de concurrent gaan voor de offerte, en dan bij de badkamerzaak naar binnen stappen en vragen of hij nog scherper kan...
pi_56688782
Naar mijn beleving kan er ook hier wel 30 -40% vanaf op in ieder geval het materiaal.
Met de arbeidskosten heb ik geen ervaring, dus kan ik je niet zeggen...

SUCCES iig en niet te bescheiden zijn!!
"De bloemetjes en de byte-jes"
Werken in de ICT? Stuur me een PM !
pi_56690029
Zorg dat je precies weet welke spullen je wilt hebben. Merk en type.
Dat is immers wat je koopt. De spullen. Het verbaasde mij hoeveel scherper de prijzen zijn als je een offerte vraagt voor de spullen die je netjes op een A4-tje hebt staan met merk en type.

Het werk besteden de badkamerboeren allemaal uit aan andere bedrijven en als je pech hebt aan beun polen.

Tegeltjes van de bouwmarkt zijn ook een optie. Wat de badkamerboer betreft is het dan tegels in eigen beheer. Kranen zijn vaak te duur. Kijk daar voor eens op Internet of bij de sanidump. Een badmeubel koop je gewoon bij de bouwmarkt die zijn mooier, meer keuze en kosten de helft.

Waar je ook eens kunt kijken is een installatiebedrijf. Die kunnen net als de badkamerboeren alle spullen bestellen. (soms geen badmeubels en tegels).
  dinsdag 12 februari 2008 @ 20:33:30 #5
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_56690083
50 Euro per uur, met 6k reservering, maakt 3 manweken arbeidsloon. Die badkamer is toch niet zo groot of wel? Je had het ook over grote tegels. Afschot maken hoeft niet, dus waar zou zoveel werk in moeten zitten?

Met jouw badkamer verwacht ik eerder 2 manweken werk:
- tegelzetter 3 dagen
- electricien 1 dag
- loodgieter 2 dagen
- kitter 1/2 dag
- bouwvakker metselen muurtjes 1/2 dag
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_56690669
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 20:33 schreef RdeV het volgende:
50 Euro per uur, met 6k reservering, maakt 3 manweken arbeidsloon. Die badkamer is toch niet zo groot of wel? Je had het ook over grote tegels. Afschot maken hoeft niet, dus waar zou zoveel werk in moeten zitten?

Met jouw badkamer verwacht ik eerder 2 manweken werk:
- tegelzetter 3 dagen
- electricien 1 dag
- loodgieter 2 dagen
- kitter 1/2 dag
- bouwvakker metselen muurtjes 1/2 dag
Zelf ben ik 3 volle weken bezig geweest met mijn badkamer, niet getreuzeld want je zit wel zonder douche. Daarnaast de mensen die een badkamer plaatsen doen vaak alles. Dus leidingen verleggen, muurtjes en tegelen en het plaatsen van de spullen.

Nog een aanvulling op de bovenstaande lijst.
- Oude badkamer slopen.
- Toilet plaatsen en aftimmeren.
- Douchebak plaatsen
- Drogen van de tegellijm voordat er gevoegd kan worden.
- Douche scherm plaatsen
- badmeubel + kranen plaatsen
pi_56690771
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 20:30 schreef HarryP het volgende:

Tegeltjes van de bouwmarkt zijn ook een optie. Wat de badkamerboer betreft is het dan tegels in eigen beheer. Kranen zijn vaak te duur. Kijk daar voor eens op Internet of bij de sanidump. Een badmeubel koop je gewoon bij de bouwmarkt die zijn mooier, meer keuze en kosten de helft.
Sanidump is naar mijn belevin uberhaupt een goede optie... heb er daar veel af kunnen babbelen en vond de prijzen uiteindelijk zeer scherp. Op internet kan je ook heel veel producten al bekijken en ook qua prijs een indruk krijgen wat het moet kosten.

Tegels bij de bouwmarkt KAN, maar is niet altijd een goede keus. Let er in ieder geval op of de tegels wel recht en van gelijke dikte zijn ....
"De bloemetjes en de byte-jes"
Werken in de ICT? Stuur me een PM !
pi_56695919
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 21:00 schreef HarryP het volgende:
Zelf ben ik 3 volle weken bezig geweest met mijn badkamer, niet getreuzeld want je zit wel zonder douche. Daarnaast de mensen die een badkamer plaatsen doen vaak alles. Dus leidingen verleggen, muurtjes en tegelen en het plaatsen van de spullen.
Maar doe jij die werkzaamheden zelf ook dagelijks? De ingehuurde mankrachten doen dat wel en hebben daardoor een veel hoger tempo. Dat staat dus niet in verhouding.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  donderdag 21 februari 2008 @ 19:44:21 #9
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_56890886
Update: ben net bij een tweede badkamer-boer geweest. Gewoon de hele meuk op tafel gesmeten (ik had een gedetailleerde schets en informatie van zijn concullega) en verteld dat ik de beste deal wilde.

Hij begon enthousiast een eigen tekening te maken. Toen 'ie klaar was vroeg hij wat precies mijn doel was, dus ik nog een keer uitleggen: vergelijken tussen 2 aanbieders, de randvoorwaarden zijn scherp/duidelijk, dus doe maar een bod.

Hij wilde niet een gedetailleerde offerte maken, ik had de keuze:
A) er bij deze meneer "voor gaan", dan gingen we dingen uitzoeken en ging hij uiteindelijk zijn best doen om nog wat te regelen bij zijn rayonmanager, maar hij verwachtte niet dat hij ver onder zijn concullega ging zitten. Wel was het dan een principe-akkoord, dus: helaas concullega.
B) naar huis te gaan.

Ik heb voor B gekozen. Ruimte tot onderhandelen dus: 0. Vaag he? Hij keek wel beteuterd toen ik B koos, maar uiteindelijk heb ik dus geen concrete leverage. Hij zei overigens dat qua arbeidskosten weinig anders zou zijn, hooguit dat je een paar procent korting kon bedingen op meubilair. Hij zei dat 10% HEEL veel zou zijn, als het me zou lukken...

Deceptie dit...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_56891374
Over welke toko gaat het eigenlijk? Weet namelijk dat bij die budgetkeukeunzaken het allemaal dezelfde keten is.
pi_56891447
Waar je wel echt serieus op kan besparen is op de manuren. Weet het tarief niet, maar ik schat het gezien de prijs op rond de 120 uur is best veel. Dat is voor één persoon 15 dagen werk en dat lijkt me wat veel !!! Tenzij het uurtarief veel hoger dan de geschatte 50,-

Kun je dus twee dingen doen. Of je gaat zelf op zoek naar iemand die hem wil plaatsen. Heb je één keer een tegelzetter gevonden dan weet hij wel weer een loodgieter etc. Of je vraagt of er op uurbasis gewerkt kan worden. Neem je wel een risico natuurlijk, want als het tegenzit kan het meer worden.

Vaak blijkt ook dat ze twee mensen inplannen omdat ze zware dingen moeten tillen. Spreek jij af dat je op die punten even helpt scheelt je dat weer 8 manuren, etc. Er is veel mogelijk hoor.
  donderdag 21 februari 2008 @ 23:13:27 #12
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_56896371
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 20:09 schreef Fastmatti het volgende:
Waar je wel echt serieus op kan besparen is op de manuren. Weet het tarief niet, maar ik schat het gezien de prijs op rond de 120 uur is best veel. Dat is voor één persoon 15 dagen werk en dat lijkt me wat veel !!! Tenzij het uurtarief veel hoger dan de geschatte 50,-

Kun je dus twee dingen doen. Of je gaat zelf op zoek naar iemand die hem wil plaatsen. Heb je één keer een tegelzetter gevonden dan weet hij wel weer een loodgieter etc. Of je vraagt of er op uurbasis gewerkt kan worden. Neem je wel een risico natuurlijk, want als het tegenzit kan het meer worden.

Vaak blijkt ook dat ze twee mensen inplannen omdat ze zware dingen moeten tillen. Spreek jij af dat je op die punten even helpt scheelt je dat weer 8 manuren, etc. Er is veel mogelijk hoor.
Ehm, welke toko's? De Baderie en Nolte Kuchen. Bij allebei heb ik wel het idee dat het professionele keukenboeren zijn (toch?). ;-) Ik zoek alleen naar een manier om ze tegen elkaar uit te spelen (wat dus niet lukt, haha).

Maar je hebt wel 'n goed punt, ik ga toch 's even rondkijken om 't te laten doen allemaal. Ik zag toevallig vandaag een busje voor de deur staan met "goedkoop badkamer-tegelen" ofzo, zo'n kerel weet vast wel wat te regelen.

Als iemand nog tips heeft om echt keihard af te dingen en vooral waarop en met welke argumenten, dan hoor ik die graag!
  vrijdag 22 februari 2008 @ 08:54:31 #13
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_56899781
quote:
A) kijken/onderhandelen tot er een offerte ligt
B) naar de volgende badkamerboer gaan
Doe dit tot je ten minste 3 offertes hebt die je kunt vergelijken. Inderdaad, in materiaal zal niet super veel verschil in zitten tussen de aanbieders (he, laat ze gewoon materiaal specificeren, moeten ze toch uitrekenen om tot een offerte prijs te komen). Blijft over manuren.

Het kost natuurlijk wel wat tijd (van jezelf) en je moet dat willen investeren voor een goede prijs te krijgen. En je moet dit krijgen, de meeste badkamer boeren willen liever makkelijk verdienen, dus lopen liever naar dat andere stelletje in de zaak wat direct de hoofdprijs gaat neertellen
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_56902354
Manuren zijn manuren. De badkamerboeren verkopen immers alleen de spullen.
De manuren worden ook niet door de badkamerboer gemaakt maar door een installatiebedrijf.
Dus bij een badkamerboer kun je alleen praten over de prijzen van de spullen en daar zit heel veel marge op. Dus daar kan echt een hoop vanaf.

Overigens zijn de spullen van de bouwmarkt niet slechter dan die van een badkamerboer.
Dus ga daar zeker ook kijken.

Maar om welke spullen gaat het. (Merk en type)?
pi_56976593
Ik heb hier een offerte liggen voor een badkamer met manuren voor 35 euro ex BTW. Mijn badkamer verbouwen met nieuwe badkamer, wc en betegelen en kitten, etc komt dan uit op circa 6000 euro ex BTW.

Qua spullen gaat het dan op een Villery & Boch WC pot, Sealskin badkuip met een thermosdouchekop. Ik twijfel alleen of ik nou echt deze merk sanitaire dingen moet nemen en niet bijvoorbeeld een minder bekend merk. Dat scheelt natuurlijk ook in kosten.
pi_56977217
Onze badkamer was ruim 12.000 euro, alleen de spullen dus. (Heritage)
En heb het meegekregen voor 7800, - euro...
Maar was toen nog niet tevreden, heb toen nog een deal gesloten op een radiator van 1600 euro, die ik heb mee mogen nemen voor 750...
Koste me dus iets meer, maar ging wel naar huis met de radiator die ik wilde hebben...
En alles binnen mijn eigen budget.

De rede waarom de man je zo beteuterd heeft aangekeken is omdat je niet bent gaan onderhandelen...
Tuurlijk zeggen ze dat het allemaal moeilijk, moeilijk is...damn, hij wil het ook graag verdienen...

Maak complimenten op de zaak, stel je voor, vraag zijn naam...
Suck up! Het helpt!
Ga rustig zitten, stel de lijst samen, laat alles op tellen, etc, etc...
Okay, wat is uw scherpste prijs?
Man antwoord, en jij zegt gewoon, ja vind de spullen werkelijk prachtig, ben alleen niet zo gek van de prijs...
En dan je hoofd dicht houden...
Hij gaat al in zijn hoofd rekenen....gaat spreken.....
Blijven zeggen dat je prijs naar beneden wilt hebben...
Kijk rond in de zaak zeg jouw prijs, en dat je een mooi zeepbakje wel ziet zitten, de kranen, etc etc
Oftewel, tot het gaatje...
Maar blijft gezellig, beetje amicaal...
Money in the pocket...
Het is een kwestie dat ze je het willen gunnen...

(als je wel eens BBC 2 kijkt in de middag of het op kan nemen, 15:15-16:00 uur "Don't get done, get Dom")

Komt het in de buurt wat jij in je hoofd hebt zitten...moet wel redelijk blijven....
Dan sluit je de deal...

Ga er rustig voor zitten, jij komt hem geld brengen...

Ik zou trouwens nooit eerst zeggen, "ja maar bij je concurrent kan ik het wel voor zoveel minder krijgen"
Dat doe je pas nadat je goed onderhandeld hebt, en hij wil niks van de prijs af doen.
Dan ben ik trouwens al weg, genoeg zaken waar ik mijn centen kan brengen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Oblivion op 26-02-2008 00:18:17 (Toevoeging...) ]
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  dinsdag 26 februari 2008 @ 06:54:15 #17
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_56979181
Goeie tips mensen. Ik ga deze week met een ander praten. Hopelijk lukt het me. Anders neem ik Oblivion wel mee.
pi_57152314
En hoe is het verlopen?
  dinsdag 4 maart 2008 @ 17:07:44 #19
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_57152874
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 16:35 schreef Oblivion het volgende:
En hoe is het verlopen?
Goeie vraag, thanks voor de interesse. :-) Ik ben ondertussen bij nog 1 ander bedrijfje geweest. Ging al stuk beter met jouw "advies" in 't achterhoofd. Maar er is iets bij mezelf veranderd, ik ga namelijk afhaken, ik ga het NIET laten doen. Ik ben niet 100% tevreden met wat ik wil en wat mogelijk is (de badkamer is gewoon te beperkt). Dus ik wil er niet 10.000+ euro aan uitgeven, ik ga 'm zelf beetje opknappen, nieuw meubeltje, nieuw kleurtje verf, etc. Voor 1/10e van de prijs ofzo. Ik zie er ook tegenop dat ik dan 2 weken geen badkamer heb. Ik heb het er gewoon niet voor over.

End of story.
pi_57153023
Zo je verhaal te lezen heb je de juiste beslissing genomen.
Moest nog aan dit topic denken bij het kopen van nieuwe matras...
950 euro voor een matrasje...
Na 5 minuten was dat al 850 euro...
En daarna zag je dat die man er geen zin meer in had, nou okay dan niet...
Op internet gekeken, exact dezelfde matras, 539 euro..

Soms lukt het en soms niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')