Overgenomen uit De Telegraaf van vandaag :
ACTIE VOOR DE HONDEKOPdoor MARJOLEIN SCHIPPER
AMSTERDAM, woensdag
Ze bestaan nog steeds: mannen die met treintjes spelen. En zij zijn niet de eersten de besten. Appie Baantjer schijnt een heel emplacement in zijn tuin te hebben liggen en oud-dj/radiobaas Erik de Zwart is dezer dagen druk bezig met het fondsen verwerven voor de Hondekop. Geen familie van de bouvier, maar een bijzonder historische treinstel, waar op het moment echter de gaten in dreigen te vallen. En dát mag niet gebeuren, vindt De Zwart.
Als hij eenmaal over treinen begint, weet hij van geen ophouden meer. En wie vilein suggereert dat het spelen met treintjes toch een beetje een hobby voor nerds is, kan prompt ruzie krijgen. Erik de Zwart, enthousiast voorzitter van de Stichting Mat’54 Hondekop-vier, neemt zijn functie zeer serieus. Want het Hondekop-treinstel, model 1954, is naar zijn stellige overtuiging één van de mooiste treinstellen die ooit in Nederland hebben rond gereden.
"Het is een trein met een volstrekt eigen gezicht die, heel bijzonder, volledig in Nederland is vervaardigd en tot tien jaar geleden nog gewoon dienst deed. Onze stichting heeft tien jaar geleden niet alleen een voor en een achterkant, maar ook nog twee tussenbakken kunnen overnemen. Wat uniek is, want in het Spoorwegmuseum staat óók nog een Hondekop, maar dan zonder wagons. Wij zien deze trein als Nederlands erfgoed en vinden het heel belangrijk zoiets in goede staat te bewaren voor het nageslacht. Want: geen toekomst zonder verleden!"
RevisieEn daarin staat de stichting niet alleen, want de Mondriaan Stichting doneerde al 120.000 euro aan de broodnodige revisie: ’Hondekoptreinstel 766 heeft een bijzondere cultuurhistorische waarde. De stichting is ervan overtuigd dat dit treinstel van groot belang is voor het Nederlands rijdend en industrieel erfgoed’, aldus de stichting in een toelichting.
Ook het Prins Bernhard Cultuurfonds verstrekte, in combinatie met het Appie Baantjer Fonds, een financiële bijdrage. Waarmee de stichting bijna op de helft zit, want in totaal zal er zo’n drie ton nodig zijn om de revisie zo compleet mogelijk uit te laten voeren. De Zwart: "De gaten vallen letterlijk in de carrosserie. Zo’n trein is sterk, maar hij staat natuurlijk al tien jaar buiten: vind jij maar eens een loods waar je honderd meter trein in kwijt kunt! De restauratie dient een dubbel doel, want zal worden uitgevoerd door de werkplaats 't Rom in Tilburg, door langdurig werklozen die zo weer werkervaring kunnen opdoen."
De stichting is trouwens ook op zoek naar bedrijven die in natura willen bijdragen: "En dan denken we aan zaken als de speciale verf waarmee de trein zal worden gespoten, of elektraleidingen", aldus secretaris Ton Crijns. "Alle gegevens zijn te vinden op
www.mat54.nl."
De Zwart met zijn Hondekop: "Eén van de mooiste treinen die ooit in Nederland hebben gereden!"