abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56672725
Misschien dat iemand mij kan vertellen. Ik heb zojuist een nieuwbouwwoning gekocht. Mijn vraag is of het mogelijk is om de CV-ketel en de wasdroger op dezelfde groep aan te sluiten. De enkele contactdoos wordt dan vervangen door een dubbele. De afvoer van de wasdroger wordt gekoppeld aan de afvoer van de wasmachine.

Tuurlijk kunnen wij kiezen voor een aparte groep en aparte afvoer, maar die mogelijkheid kost wat centjes vandaar deze vraag!!!

Alvast bedankt!
Coolietjes
pi_56673227
Ik zou zeker hier niet op besparen!

Waarom wel dik geld uitgeven aan een nieuwbouwwoning en dan op zo iets risicovols willen besparen?
pi_56673657
moet zeker kunnen, de cv ketel gebruikt maar een paar watt voor de pomp kan makkelijk op de groep van de wasdroger erbij.
pi_56673884
Goeie TT >> CV en wasdroger gaan wel samen ja.
wasdroger en wasmachine zullen wat lastiger samen gaan
You never get a second chance to make a first impression
pi_56675161
Zou het niet doen. En wel om een praktische reden; Als wasdroger stop door doet slaan, blijft de pomp van cv ketel draaien. Prettig als je niet bij elke wasbeurt thuis wilt blijven.

Overigens, een stop is de zekering in een electra circuit. Wordt deze overbelast dan slaat die door. Een cv ketel en wasdroger valt waarschijnlijk qua ampere binnen de marge van een stop. Tegelijk wasdroger en wasmachiene niet. Ook koffie zetter / water koker en wasdroger is geen goede combi om tegelijk op een stop te gebruiken.
pi_56678446
quote:
Op maandag 11 februari 2008 21:29 schreef Coolietjes het volgende:
Misschien dat iemand mij kan vertellen. Ik heb zojuist een nieuwbouwwoning gekocht. Mijn vraag is of het mogelijk is om de CV-ketel en de wasdroger op dezelfde groep aan te sluiten. De enkele contactdoos wordt dan vervangen door een dubbele. De afvoer van de wasdroger wordt gekoppeld aan de afvoer van de wasmachine.

Tuurlijk kunnen wij kiezen voor een aparte groep en aparte afvoer, maar die mogelijkheid kost wat centjes vandaar deze vraag!!!

Alvast bedankt!
Weet je zeker dat de cv-ketel op een aparte groep zit aangesloten waar verder geen andere apparatuur / wandcontactdozen op is aangesloten?
Normaal gesproken in nieuwbouwwoningen wordt er namelijk geen wandcontactdoos op een aparte groep aangelegd om de cv aan te sluiten, maar zit de machine op een algemene groep.
pi_56678575
Dit mag niet.

En wat Gurb zegt voor een CV ketel zal zelden tot nooit een aparte groep aangelegt zijn in NL.
  Moderator dinsdag 12 februari 2008 @ 09:46:16 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_56679177
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 09:01 schreef tnimble het volgende:
Dit mag niet.

En wat Gurb zegt voor een CV ketel zal zelden tot nooit een aparte groep aangelegt zijn in NL.
Vanuit de praktijk kan ik dit beamen.
Een cv ketel wordt zelden op een aparte groep aangelegd; tenzij je een grote 120 liter boiler e.d. warmwatertoestellen hebt.

Maar dit zal in een nieuwbouwwoning wel niet het geval zijn
pi_56680067
achja dat is net als hier,

ze leggen wel waterleiding aan in de keuken voor een vaatwasser... maar een afvoer? of een stopcontact? nergens te bekennen

en wasmachine + wasdroger wil prima op 1 groep, zolang ze gezamelijk niet meer dan 3600 watt verstoken
  Moderator dinsdag 12 februari 2008 @ 10:47:59 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_56680264
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 10:36 schreef Ou-Tannu het volgende:
achja dat is net als hier,

ze leggen wel waterleiding aan in de keuken voor een vaatwasser... maar een afvoer? of een stopcontact? nergens te bekennen

en wasmachine + wasdroger wil prima op 1 groep, zolang ze gezamelijk niet meer dan 3600 watt verstoken
Dat laatste is niet toegestaan. Tenzij je een schakelaar tussen zit waardoor je alleen maar of de wasmachine of de wasdroger aan kunt zetten.
pi_56686106
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 10:47 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat laatste is niet toegestaan. Tenzij je een schakelaar tussen zit waardoor je alleen maar of de wasmachine of de wasdroger aan kunt zetten.
klopt!

alleen ik vraag me best af wat daar de reden van is? zolang je maximale verbruik maar niet over de 3.6kw gaat zou het theoretisch prima kunnen?
:>
  donderdag 14 februari 2008 @ 19:31:38 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_56733465
quote:
Op maandag 11 februari 2008 23:04 schreef Dual.Flipflop het volgende:
Zou het niet doen. En wel om een praktische reden; Als wasdroger stop door doet slaan, blijft de pomp van cv ketel draaien. Prettig als je niet bij elke wasbeurt thuis wilt blijven.
Alleen als daarom een aparte groep
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 14 februari 2008 @ 19:48:19 #13
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_56733838
tussen niet mogen en niet kunnen zit natuurlijk een wereld van verschil

Dus: Het kan wel, het mag niet.
pi_56823960
Kan goed, neem een wasdroger op gas :-)
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl