Nederland heeft zo z'n eigen variant op de 'adjustable rate mortgages': de standaard hypotheekconstructie waarbij je je hypotheekrente x jaar vast kunt zetten. Niks spannends aan, zou je zeggen. Wat alleen wel een klein puntje is, is dat je met het afsluiten van een rentevaste periode feitelijk speculeert op de rente; je gokt erop dat de rente over x jaar niet ontzettend veel hoger staat dan nu. Overigens is 'een hogere rente' niet meteen dodelijk; je krijgt ook meer HRA terug, zodat stijgingen iets gedempt worden, en daarnaast krijg je ook een hogere opbrengst op het spaar-deel van een eventuele spaarhypotheek.
Maar goed, mijn eerste rentevaste periode loopt medio 2011af. Ik vraag me al een tijdje af wat de rente in die tijd zal doen -- zeker omdat de gebeurtenissen in de VS aangeven dat het best mogelijk is dat vlak voor die tijd de rente hele rare dingen kan doen. Ik sluit het niet uit dat de rente in de VS weer naar 1% gaat (en dat de rente in de EU ook naar laagterecords gaat), maar een 'uitzweetsessie' met rentes van 10/12% lijkt me ook best mogelijk.
Nog wat verdere overwegingen:
* de inflatie lijkt de komende jaren hoog te blijven, vooral door toenemende grondstofprijzen; zie ook wat Alan Greenspan hierover te melden heeft. Dat zou betekenen dat de rente ook 'hoog' blijft (-> minimaal 3, 4%)
* Een van de redenen van de lage rentes van de afgelopen tijd was ook dat banken 'dachten' dat ze de risico's op leningen konden afdekken door leningen te bundelen en verkopen als obligaties. Niet dus. Kan zoiets een aardige risico-opslag geven?
* Afnemende of gelijkblijvende populaties in west-europa geven een deflationaire druk.
* in 2011 gaat de babyboom-generatie met pensioen.
* in 2011 zou de volgende wereldwijde 'business-cycle' weer kunnen beginnen (verwachting is dat recessie in de VS tot ergens in 2010 doorzeurt)
Kortom: voer om te speculeren. Daarom bij deze een tweetal poll's:
Poll: Lange rente in 2011 (>=5jr)<=3%
4%
5%
6%
7%
8%
>8%
Tussenstand:
![]()
Ook een poll maken? Klik hier
Poll: Korte rente in 2011 (1 mnd)
<=2%
3%
4%
5%
6%
7%
>=8%
Tussenstand:
![]()
Ook een poll maken? Klik hier
Game on!
[ Bericht 1% gewijzigd door gronk op 11-02-2008 11:30:00 ]
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.