abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 februari 2008 @ 11:18:02 #1
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56661601
Nederland heeft zo z'n eigen variant op de 'adjustable rate mortgages': de standaard hypotheekconstructie waarbij je je hypotheekrente x jaar vast kunt zetten. Niks spannends aan, zou je zeggen. Wat alleen wel een klein puntje is, is dat je met het afsluiten van een rentevaste periode feitelijk speculeert op de rente; je gokt erop dat de rente over x jaar niet ontzettend veel hoger staat dan nu. Overigens is 'een hogere rente' niet meteen dodelijk; je krijgt ook meer HRA terug, zodat stijgingen iets gedempt worden, en daarnaast krijg je ook een hogere opbrengst op het spaar-deel van een eventuele spaarhypotheek.

Maar goed, mijn eerste rentevaste periode loopt medio 2011af. Ik vraag me al een tijdje af wat de rente in die tijd zal doen -- zeker omdat de gebeurtenissen in de VS aangeven dat het best mogelijk is dat vlak voor die tijd de rente hele rare dingen kan doen. Ik sluit het niet uit dat de rente in de VS weer naar 1% gaat (en dat de rente in de EU ook naar laagterecords gaat), maar een 'uitzweetsessie' met rentes van 10/12% lijkt me ook best mogelijk.

Nog wat verdere overwegingen:

* de inflatie lijkt de komende jaren hoog te blijven, vooral door toenemende grondstofprijzen; zie ook wat Alan Greenspan hierover te melden heeft. Dat zou betekenen dat de rente ook 'hoog' blijft (-> minimaal 3, 4%)
* Een van de redenen van de lage rentes van de afgelopen tijd was ook dat banken 'dachten' dat ze de risico's op leningen konden afdekken door leningen te bundelen en verkopen als obligaties. Niet dus. Kan zoiets een aardige risico-opslag geven?
* Afnemende of gelijkblijvende populaties in west-europa geven een deflationaire druk.
* in 2011 gaat de babyboom-generatie met pensioen.
* in 2011 zou de volgende wereldwijde 'business-cycle' weer kunnen beginnen (verwachting is dat recessie in de VS tot ergens in 2010 doorzeurt)

Kortom: voer om te speculeren. Daarom bij deze een tweetal poll's:

Poll: Lange rente in 2011 (>=5jr)
  • <=3%
  • 4%
  • 5%
  • 6%
  • 7%
  • 8%
  • >8%
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Korte rente in 2011 (1 mnd)
  • <=2%
  • 3%
  • 4%
  • 5%
  • 6%
  • 7%
  • >=8%
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Game on!

[ Bericht 1% gewijzigd door gronk op 11-02-2008 11:30:00 ]
  • I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    pi_56661640
    7% en 6% respectievelijk.
      maandag 11 februari 2008 @ 11:40:18 #3
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_56662111
    Ik gok zelf op 3% (kort) en 4% (lang).
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    pi_56662380
    gezien er een trend aan het onstaan is dat er meer mensen overlijden dan er geboren worden en bevolkingsgroei er al een aantal jaar is door immigratie naar nederland toe.

Is de vraag naar huizen in de toekomst minder groot dan men nu aanneemt. er gaat een overschot ontstaan als men blijft doorbouwen , maar er minder vraag is. De huizenprijzen zullen gaan dalen op principe aanbod , weinig vraag. Hypotheekrentes zullen daar door lager worden, wat ook inhoud dat de spaarrentes naar beneden gaan.
      maandag 11 februari 2008 @ 14:10:19 #5
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_56664871
    <3% en <2%
    pi_56665064
    quote:
    Op maandag 11 februari 2008 11:18 schreef gronk het volgende:
    .....
    Overigens is 'een hogere rente' niet meteen dodelijk; je krijgt ook meer HRA terug, zodat stijgingen iets gedempt worden.....
    Die moet je me even uitleggen als je wilt.

Ik leen aflossingsvrij ¤ 100.000 tegen 7% is ¤ 7.000 per jaar. Daarvan krijg ik grofweg 40% IB terug = ¤ 2.800,-
    Rente stijgt naar 10% (stijging van iets meer dan 42%)
    Ik leen aflossingsvrij ¤ 100.000 tegen 10% is ¤ 10.000 per jaar. Daarvan krijg ik grofweg 40% IB terug = ¤ 4.000,-

De stijging in jaarlasten is dezelfde stijging als de stijging van de hypotheekrente. Waar zit dan het dempingseffect, zoals jij het zo mooi noemt?
    "I intend to live forever. So far, so good."
    "I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
      maandag 11 februari 2008 @ 14:33:52 #7
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_56665283
    *verschil tussen situatie met 7% en 10%, zonder HRA: 7.000 euro rente betalen vs 10.000 euro rente betalen. Extra kosten door rentestijging: 3.000 euro.

*verschil tussen situatie met 7% en 10%, zonder HRA: 7.000-2.800=4.200 euro netto betaald vs 10.000-4.000=6.000 euro netto betaald. Extra kosten door rentestijging: 1.800 euro.

HRA 'halveert' de rente zo'n beetje, zodat ook rentestijgingen maar 'voor de helft' aankomen.
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
      woensdag 20 februari 2008 @ 21:12:01 #8
    66113 digitaLL
    Dammit guess what
    pi_56870037
    Zowel de korte als lange rente >= 8%
    It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
    pi_56878169
    quote:
    Op woensdag 20 februari 2008 21:12 schreef digitaLL het volgende:
    Zowel de korte als lange rente >= 8%
    Dat denk ik ook, zeker in de US waar ze druk bezig zijn met het importeren van inflatie
      FOK!fotograaf donderdag 21 februari 2008 @ 11:00:05 #10
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_56880165
    Ik gok op 4% lang, en 3% kort. Met de baby boom in pensioen komt ook een periode waarin mensen hun hypo afgelost hebben. Hierdoor hebben banken een dalend saldo aan uitstaande leningen, en dus moeten ze dat compenseren. Koppel dit met de waarschijnlijk hogere sociale lastigen ivm die babyboomers, en dan zal men de koopkrachtige werkenden willen stimuleren om te besteden. Daarom een lage hypo rente om maar nieuwe aankopen te blijven stimuleren op huizenmarkt, en lage rente op je spaartegoed, om oppotten tegen te gaan bij de gehele bevolking. Vooral ouderen die meer geld (vrijkomen huis) en tijd hebben, zullen een belangrijke doelgroep worden om bestedingen omhoog te jagen.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
      donderdag 21 februari 2008 @ 11:03:25 #11
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_56880236
    Aan de poll te zien zijn de verwachtingen ontzettend verdeeld
    pi_56880920
    lang lopend 6% , kort lopend 3 %
    A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
      donderdag 21 februari 2008 @ 11:47:39 #13
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_56881157
    quote:
    Op donderdag 21 februari 2008 11:00 schreef freud het volgende:
    Ik gok op 4% lang, en 3% kort. Met de baby boom in pensioen komt ook een periode waarin mensen hun hypo afgelost hebben. Hierdoor hebben banken een dalend saldo aan uitstaande leningen, en dus moeten ze dat compenseren. Koppel dit met de waarschijnlijk hogere sociale lastigen ivm die babyboomers, en dan zal men de koopkrachtige werkenden willen stimuleren om te besteden. Daarom een lage hypo rente om maar nieuwe aankopen te blijven stimuleren op huizenmarkt, en lage rente op je spaartegoed, om oppotten tegen te gaan bij de gehele bevolking. Vooral ouderen die meer geld (vrijkomen huis) en tijd hebben, zullen een belangrijke doelgroep worden om bestedingen omhoog te jagen.
    Ik gok ook hierop
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_56883029
    eerst eens even een tvp
    Your mind don't know how you're taking all the shit you see
    Dont believe anyone but most of all dont believe me
    God damn right it's a beautiful day Uh-huh
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')