Waar een klein land groot in kan zijn. Iedereen kent zo’n beetje PlayStation2 wel. Menig huisvader, -moeder en kinderschare van het gezin kunnen uren achter de pc dan wel de televisie doorbrengen met het scala aan ‘games’ dat beschikbaar is. Race- en Ralley-spelen zijn er genoeg en die worden ook steeds realistischer.
Fernando Smit uit Doetinchem, Nederlands Kampioen Enduro in 1991 en Nederlands kampioen Karten in 1992 ontwikkelde van uit zijn auto- en motorsport carrière een racesimulator die ‘gekoppeld’ wordt aan een PlayStation2. Op zich lijkt dat niet zo spectaculair, maar de levensechte weggedragingen van de speciale stoel hebben er toe geleid dat de startende ondernemer in een aantal weken al ruim 2.000 van deze Playseats heeft verkocht. De volgende orders voor enige duizenden sets is onderweg. Wereldwijd lijkt deze Playseat (ontworpen in Doetinchem dus) nu al een aardig verkoopsucces. PlayStation2 heeft het product omarmd om op deze manier niet alleen de particulier, maar ook het bedrijfsleven op een nog realistischer manier aan de autosport games te krijgen.
Autobedrijven
Omdat de Playseats gekoppeld kunnen worden (in bijvoorbeeld een showroom) kunnen er ook wedstrijden tussen diverse deelnemers worden ‘gereden’. En de volgende stap is dat via een internetkoppeling zelfs virtuele internationale wedstrijden kunnen worden verreden. In februari 2004 komt van PlayStation2 een nieuwe race- en ralleygame uit - Gran Tourismo - dat de mogelijkheden heeft om via internet te worden gespeeld. In eerste instantie ziet de ondernemer nu de showrooms van de dealers en de kantines bij de autobedrijven als eerste target. Daarna komt de particulier. Diverse leveranciers van onder andere onderdelen zien al mogelijkheden om een eventuele nationale dan wel internationale Grand Prix via het internet te sponsoren. Of om nationale of regionale wedstrijden te organiseren. Behalve de speciale racestoel gaat het om een verstelbaar frame, een high tech Logitech stuur en uiteraard een PlayStation2 en een monitor of televisiescherm. Diverse grossiers(groepen) hebben al interesse getoond, maar ook dealernetwerken zien mogelijkheden hun klanten iets extra’s te bieden als het om de ‘funfactor’ in de showroom gaat. Op de website
www.playseats.nl is meer info te verkrijgen overigens.Half vijf, telefoon. Het is Mark Derksen, de gedreven sales manager/partner van Butz Car Electronics in Hilversum. “Zit je achter een pc met internet? Moet je nu even inloggen op
www.playseatspro.com. Kijk, dat is nog eens leuk, hé? We hebben de ontwerper van de Playseat er van overtuigd dat er een speciale versie moest komen voor professioneel gebruik met onder andere een stevige, afsluitbare lade voor de Playstation. Want ik vind dat alle ballenbakken zo snel mogelijk uit de Nederlandse showrooms moeten verdwijnen. Die zijn oubollig en het levert geen enkele toegevoegde waarde voor het bedrijf. We hebben de Nederlandse vertegenwoordiging van de Pro-versie op ons genomen en ondergebracht bij I & B Media Solutions, de gezamenlijke onderneming van Butz en het vanuit hetzelfde pand opererende multimediabedrijf I Sioux die in de automotivesector aan de weg timmert met internetzuilen. “Waarom je als autobedrijf je klanten en hun kinderen in een racestoel achter een beeldscherm zou moeten zetten? Het is eenvoudig, het is onderscheidend, het heeft - in tegenstelling tot die ballenbak - te maken met je business en het gevoel dat je wilt communiceren naar je klant als je bijvoorbeeld Mini’s of Impreza’s verkoopt. Maar bovenal omdat het leuk is. De economie draait even minder, de consument bezuinigt, en kijk, dan gaat het niet goed. Geen wonder dat er in veel bedrijven niet direct een sfeer hangt waar de vonken vanaf vliegen. Er moet weer een beetje leven in het garagebedrijf komen. Gewoon een competitie organiseren in je showroom. Eigenlijk zou je gewoon al je klanten eens een keer moeten uitnodigen voor gewoon een avondje eten en racen. Dat werkt, geloof mij nou maar.”