abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56610809
Quotum zwarte/witte kinderen op basisscholen
Gepost door Daan (DaanA) - Bron: ANP
Gepubliceerd: vrijdag 8 februari 2008 @ 18:55
Icoon OnderwijsStaatssecretaris Dijksma van Onderwijs gaat in zeven steden bij wijze van proef basisscholen de mogelijkheid geven een quotum in te stellen voor het aantal 'witte' en 'zwarte' kinderen op die school. Hiermee wil ze proberen om de vorming van zwarte scholen terug te dringen. De proef wordt de komende drie jaar gehouden in de vier grote steden en Eindhoven, Deventer en Nijmegen.

Met de proef kunnen witte scholen kinderen van rijke ouders weigeren. Zwarte scholen kunnen ervoor kiezen om leerlingen met een mindere sociaaleconomische achtergrond geen plek te geven. Onduidelijk is nog op grond waarvan precies onderscheid gemaakt gaat worden. Ook is niet bekend hoe scholen precies gedwongen gaan worden om deze maatregelen te nemen; vooralsnog lijkt het een maatregel op vrijwillige basis.

Een andere initiatief dat getest gaat worden, is het hebben van één aanmelddatum voor een bepaald jaar. Nu is het zo dat autochtone ouders hun kinderen vaak bij geboorte al aanmelden bij een goede, vaak witte school, terwijl allochtone ouders dat meestal pas veel later doen, waardoor de beste scholen al vol zitten.

Het doel van de maatregelen is uiteindelijk om de verstandhouding tussen de verschillende bevolkingsgroepen in Nederland te verbeteren. Ook wil men dat allochtone kinderen die een taalachterstand hebben zich op deze manier aan hun autochtone leeftijdsgenootjes op kunnen trekken.

Quotum zwarte/witte kinderen op basisscholen

Wat vinden jullie ervan?

Als de verdeling fifty-fifty wordt, lijkt het me een ramp toe, compeet met rare neveneffecten als randstad ontvluchtende rijke ouders. Als je een 30 zwart 70 wit verdeling hanteert heeft het volgens mij wel een kans..
  vrijdag 8 februari 2008 @ 21:44:00 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56610832
quote:
[b]Op vrijdag 8 februari 2008 21:43 schreef zwemmerseczeem het volgende:[...]
Wat vinden jullie ervan?
Freedom is slavery
The End Times are wild
  vrijdag 8 februari 2008 @ 21:45:49 #3
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_56610878
Die test met die vaste aanmelddatum kan ik nog wel sympathie voor opbrengen. Het is natuurlijk vrij bizar dat kinderen al voor een school aangemeld worden als ze net 1 dag geboren zijn

Maar het alternatief zal zijn dat ouders dagenlang in hun slaapzakje voor school kamperen om maar als eerste bij de inschrijving te zijn
pi_56610950
Waar je uiteindelijk naar toe wilt, is dat allochtone kinderen dezelfde kansen hebben als autochtone kinderen. Als ik het goed begrijp gaat er nu al een hele schep subsidie naar de zwarte scholen, om zo de (taal)achterstanden in te kunnen halen. Nog meer geld of quota's voor scholen zet MI geen zoden aan de dijk.

Persoonlijk zie ik meer in prestatiecontracten, waarbij vooral de ouders worden gedwongen om hun kroost een betere toekomst te geven. Kinderen moeten op tijd naar bed gaan (zodat ze niet in de klas slapen), niet 's avonds laat op straat rondhangen en 's morgens vroeg een ontbijt krijgen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_56610975
Dan moet je eerst kijken hoe het toch komt dat er zwarte en witte wijken zijn. En hoe het komt dat er zuulke verschillen zijn op de arbeidsmarkt. Maw zolang maatschappelijk gezien de verschillen tussen 'zwart' en 'wit'nog duidelijk bestaan, lost het niets op om mensen te dwingen op een school te zitten. Ik zat op een multiculti school vroerger en daar stonden de negers bij de negers, de turken bij de turken, ennz enz. Wil niet zeggen dat er helemaal geen goede contacten waren tussen de groepen en opzich kan ik zelf zeggen dat ik best goed kan leven met verschillende culturen (beter dan wat ik anderen op dit forum soms zie bazelen), maar het is niet zaligmakend en zodra er dwang om de hoek komt vind ik het een slecht idee.
  vrijdag 8 februari 2008 @ 21:50:32 #6
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_56610997
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 21:48 schreef Lyrebird het volgende:
Waar je uiteindelijk naar toe wilt, is dat allochtone kinderen dezelfde kansen hebben als autochtone kinderen. Als ik het goed begrijp gaat er nu al een hele schep subsidie naar de zwarte scholen, om zo de (taal)achterstanden in te kunnen halen. Nog meer geld of quota's voor scholen zet MI geen zoden aan de dijk.

Persoonlijk zie ik meer in prestatiecontracten, waarbij vooral de ouders worden gedwongen om hun kroost een betere toekomst te geven. Kinderen moeten op tijd naar bed gaan (zodat ze niet in de klas slapen), niet 's avonds laat op straat rondhangen en 's morgens vroeg een ontbijt krijgen.
En dat dan laten controleren door jeugdzorg natuurlijk, want die komen gelukkig nog niet om in de controles, regeltjes en formuliertjes. Of beter nog, we huren een compleet leger aan ambtenaren in die gaan controleren of de kinderen wel op tijd in bed liggen!
pi_56611053
quote:

áls we dan toch dwingen liever op deze manier. Klinkt als een redelijk voorstel, maar hoe ga je dit uitvoeren?
Welk monsterlijk groot ambtenarenapparraat heb je wel niet nodig om zoiets te gaan controleren??
pi_56611139
quote:

In Zweden regelt de staat (nou ja, zij betalen het en stellen er regels voor op) dat allemaal. Kinderen gaan daar al vroeg naar school, krijgen daar soms zelfs ontbijt en vast middageten.

Je holt daarmee de ouder-kind relatie uit, maar zo'n systeem bevorderd de gelijke kansen. Ieder kind krijgt dan immers dezelfde stimuli, het is althans gelijker dan voorheen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 8 februari 2008 @ 21:59:34 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56611200
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 21:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In Zweden regelt de staat (nou ja, zij betalen het en stellen er regels voor op) dat allemaal. Kinderen gaan daar al vroeg naar school, krijgen daar soms zelfs ontbijt en vast middageten.

Je holt daarmee de ouder-kind relatie uit, maar zo'n systeem bevorderd de gelijke kansen. Ieder kind krijgt dan immers dezelfde stimuli, het is althans gelijker dan voorheen.
Maar omdat andere ouders niet de discipline hebben om hun eigen kind 's ochtends eten te geven, wordt mij deze mogelijkheid dan ontnomen. (En mag ik er dubbel voor betalen).
Ik lever vrijheid in omdat een ander er dus niet mee om kan gaan.
The End Times are wild
pi_56611212
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 21:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Interessant heb je er meer over?
Ik blijf toch wel het idee houden dat die scandinaviërs zo stom niet zijn.
Jammer dat het bier er zo duur is.

Trouwens, persoonlijke interesse, op welke school heb jij eigenlijk gezeten. Je zult vast ong. even oud zijn als ik en je woont in almere.
  vrijdag 8 februari 2008 @ 22:04:06 #11
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_56611319
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 21:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar omdat andere ouders niet de discipline hebben om hun eigen kind 's ochtends eten te geven, wordt mij deze mogelijkheid dan ontnomen. (En mag ik er dubbel voor betalen).
1) Zoiets heet solidariteit, solidariteit met het kind welteverstaan.
2) Ook ouders die hun kind verwaarlozen betalen belasting en van die belastingen betaalt men....
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_56611375
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 21:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

ben je toevallig ooit kind geweest?
  vrijdag 8 februari 2008 @ 22:08:26 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56611430
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 22:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

1) Zoiets heet solidariteit, solidariteit met het kind welteverstaan.
2) Ook ouders die hun kind verwaarlozen betalen belasting en van die belastingen betaalt men....
Solidariteit met het kind van een ander. Ten koste van mijn eigen kind.

Wat nu als de overheid vaststeld dat in een aantal huishoudens Sint-Nicolaas niet gevierd wordt, en dat deze overheid dit dan zielig vindt voor deze kinderen, en vervolgens alle kinderen verplicht in buurtcentra e.d. collectief op 5 december bijeen moeten komen. Moet ik mijn kind dan daar ook maar afleveren? Is dat solidair?

Of wanneer ouders thuis roken, hun kinderen meeroken en als gevolg hiervan ongezonder en suffer zijn, en dus minder kansen hebben. Hoe moet dit gecompenseerd worden bij mijn kinderen?

Ik herinner me een boek wat ik ooit lang geleden gelezen heb, ben de titel even kwijt, waar de staat ook streefde naar absolute gelijkheid van zijn onderdanen. Ten koste van de vrijheid natuurlijk.
The End Times are wild
pi_56611434
Hoe wil je dat doen als er überhaupt verschillende soorten onderwijs bestaan? (confessioneel, maar ook op inhoud) Gaat je kind dan gedwongen naar een school met een onderwijssysteem waar je niet achter staat
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 8 februari 2008 @ 22:08:58 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56611443
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 22:06 schreef sneakypete het volgende:

[..]

ben je toevallig ooit kind geweest?
Jaduswat?
The End Times are wild
  vrijdag 8 februari 2008 @ 22:09:08 #16
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_56611449
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 22:00 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Interessant heb je er meer over?
Ik blijf toch wel het idee houden dat die scandinaviërs zo stom niet zijn.
Jammer dat het bier er zo duur is.
Op het internet is er wel één en ander over te vinden. Het is echter al een tijdje geleden dat ikzelf er wat over opgezocht heb.

Ikzelf vind het systeem niet perfect. Naar mijn smaak dringt de staat dan toch nét wat teveel het leven in van de individuele burger. Maar gelijke kansen heb je dan op zich wel meer dan hier (overigens met de noodzakelijke kanttekening dat zowat geen enkel land zo centralistisch is als Nederland, in Scandinavië hebben lokale overheden veel meer invloed in de uitvoering van het onderwijs).
quote:
Trouwens, persoonlijke interesse, op welke school heb jij eigenlijk gezeten. Je zult vast ong. even oud zijn als ik en je woont in almere.
Dat zeg ik liever niet
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_56611470
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 22:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat nu als de overheid vaststeld dat in een aantal huishoudens Sint-Nicolaas niet gevierd wordt, en dat deze overheid dit dan zielig vindt voor deze kinderen, en vervolgens alle kinderen verplicht in buurtcentra e.d. collectief op 5 december bijeen moeten komen. Moet ik mijn kind dan daar ook maar afleveren? Is dat solidair?

Of wanneer ouders thuis roken, hun kinderen meeroken en als gevolg hiervan ongezonder en suffer zijn, en dus minder kansen hebben. Hoe moet dit gecompenseerd worden bij mijn kinderen?

Ik herinner me een boek wat ik ooit lang geleden gelezen heb, ben de titel even kwijt, waar de staat ook streefde naar absolute gelijkheid van zijn onderdanen. Ten koste van de vrijheid natuurlijk.
Deze pietluttigheden zijn niet van dezelfde invloed als de school waarop je zit natuurlijk.
tegen meeroken wordt al campagne gevoerd en ik gok dat er ook wetgeving gaat komen (twijfel hoe wenselijk dat is, maar toch).
  vrijdag 8 februari 2008 @ 22:11:05 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56611505
Kijk, maar tegen meerroken wordt dan actie ondernomen tegen de ouders die dat doen. Dat is heel wat anders dan dat de staat zich bemoeien gaat met de ouders die het wél goed doen. Essentieel anders.
The End Times are wild
pi_56611509
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 22:09 schreef Klopkoek het volgende:

Dat zeg ik liever niet
fakking sissy ben je bang voor big brother ofzo?

vrijdag 8 februari 2008 @ 22:11:25 #20
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_56611517
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 22:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je geeft nu een aantal belachelijk voorbeelden maar zoals ik al zei heb ikzelf ook twijfels en krijg ik ook een beetje jeuk bij de Scandinavische/Zweedse systeem.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 8 februari 2008 @ 22:12:37 #21
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_56611560
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 22:11 schreef LXIV het volgende:
Kijk, maar tegen meerroken wordt dan actie ondernomen tegen de ouders die dat doen. Dat is heel wat anders dan dat de staat zich bemoeien gaat met de ouders die het wél goed doen. Essentieel anders.
Maar dat actievoeren tégen roken kost de staat -en dus jij- óók weer geld.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_56611572
in den haag denken ze nog steeds mensen te kunnen sturen. Dat werkt niet. de samenleving is niet maakbaar. Soms moet je weten wanneer je moet opgeven en zul je je verlies moeten nemen.
  vrijdag 8 februari 2008 @ 22:16:08 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56611655
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 22:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Maar dat actievoeren tégen roken kost de staat -en dus jij- óók weer geld.
Maar in ieder geval niet mijn vrijheid. En die is me liever.

Los van dat en al die goede bedoelingen van gelijke kansen enzo. Willen ze doorgaan totdat dit werkelijk bereikt is? Dus dat de gemiddelde neger bijv. net zo hoog opgeleid is dan de gemiddelde allochtoon, of dat vrouwen net zo goed kunnen schaken? Dat zal nog wat voeten in aarde hebben. Uiteindelijk is er ook nog een erfelijke/natuurlijke component. En die is niet te verslaan, hooguit tijdelijk te compenseren met allerhande affirmative action.
The End Times are wild
pi_56611701
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 22:12 schreef TubewayDigital het volgende:
in den haag denken ze nog steeds mensen te kunnen sturen. Dat werkt niet. de samenleving is niet maakbaar. Soms moet je weten wanneer je moet opgeven en zul je je verlies moeten nemen.
Mensen sturen kan natuurlijk wel anders zou je zelf ook geeninteresse hebben in politiek toch? mensen beinvloeden elkaar dus de mensen in den haag ook.

Ik ben het met je eens als je stelt dat je niet alles moet willen faciliteren maar als het om kinderen gaat vind ik het prima dat er een orgaan is dat het groepje kutouders aan kan pakken in ieders belang.
  vrijdag 8 februari 2008 @ 22:20:30 #25
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_56611775
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 22:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar in ieder geval niet mijn vrijheid. En die is me liever.

Los van dat en al die goede bedoelingen van gelijke kansen enzo. Willen ze doorgaan totdat dit werkelijk bereikt is? Dus dat de gemiddelde neger bijv. net zo hoog opgeleid is dan de gemiddelde allochtoon, of dat vrouwen net zo goed kunnen schaken? Dat zal nog wat voeten in aarde hebben. Uiteindelijk is er ook nog een erfelijke/natuurlijke component. En die is niet te verslaan, hooguit tijdelijk te compenseren met allerhande affirmative action.
Aha, gaan we weer op de racistische tour?

Kijk eens naar de VS. Ooit een racistisch land maar nu kruipen zwarten qua inkomen steeds meer naar de blanken toe, en dat terwijl de affirmative action is beperkt. En wat doen die conservatieven nu? betogen dat affirmative action niet helpt Die draaien dus de hele zaak op z'n kop
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')