Ja, dat viel mij inderdaad ook op, vreemde opmerking.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 13:28 schreef Buschetta het volgende:
opvoedkundigen die dingen zeggen als
[..]
Dat is zeker waar, maar zijn idd 2 heel verschillende dingenquote:Op vrijdag 8 februari 2008 13:38 schreef DaviniaHR het volgende:
Toch ook wel fijn dat er twee verschillende dingen op 1 hoop gegooid worden.
1. gewoon maar alles accepteren wat je kind wilt => niet mee eens
2. de gevoelens van je kind erkennen => wel mee eens
mijn idee is: "ik zie dat je boos bent, daar heb je alle recht toe, maar dat doet niets af aan het feit dat je nu toch echt even je haren moet kammen/bordje leeg eten/tanden poetsen/vul maar in."
en idd, die "stop die vla maar in je reet" fijn niveau heeft die persoon dan
Ah, uiteraard mag je als ouder niet trots zijn als je het goed doet of als je kind het goed doet, dat is natuurlijk absurd...quote:Op vrijdag 8 februari 2008 14:03 schreef _GdR_ het volgende:
verkapt 'kijk-mij-is-een-goede-moeder-zijn'
alles wat ze nu niet doet maakt ze goed in dr pubertijd
ik zou er een topic over openen op fokquote:Op vrijdag 8 februari 2008 14:06 schreef KD-fotografie het volgende:
[..]
Ah, uiteraard mag je als ouder niet trots zijn als je het goed doet of als je kind het goed doet, dat is natuurlijk absurd...![]()
Maar ach, als ze op mij lijkt dan komt mijn tijd idd nog wel, ik was namenlijk een onuitstaanbare puber en ze lijkt heel erg op mij maar voor nu geniet ik van mijn meisje en ik denk dat het een heel eind aanleg is maar zeker ook opvoeding.
Waarom, ik heb dit topic toch al?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 14:11 schreef _GdR_ het volgende:
[..]
ik zou er een topic over openen op fok
En als je dan ineens WEL gaat straffen omdat je een rothumeur hebt en volgens de cursus mag dat een keer per maand best, is het kind natuurlijk helemaaaal de kluts kwijt...quote:Op vrijdag 8 februari 2008 14:38 schreef appelsap het volgende: En straffen hoeft inderdaad niet als je het kind toch maar zijn gang laat gaan.
haha, heb ik in een vorig leven jou iets misdaan ofzo? was jij zo'n kindje dat stinkt? Doe toch normaal.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 14:21 schreef _GdR_ het volgende:
ja met een kansloos nieuwsbericht die niemand leest om vervolgens te zeggen dat er een ventje uit de klas stink etc.
ga lekker de vaat wassen ofzo.
doei
quote:Op vrijdag 8 februari 2008 13:28 schreef Buschetta het volgende:
opvoedkundigen die dingen zeggen als
[..]
Bronquote:Het is evident dat het gemakkelijk is om de intenties van de boodschappers in twijfel te trekken. Of te zeggen dat ik in de jaren 70 ben blijven steken. Ik zou dat ook kunnen doen, maar wat schieten we daar mee op?
De titel heb ik ook niet verzonnen, en dat van die vla is niet een citaat van mij. Wat wel van belang is dat kinderen mensen zijn en geen dieren of werknemers of soldaten in een leger. Als je wel zo met je kinderen wil omgaan, moet je dat zelf weten. Je loopt dan wel het risico dat ze dat gedrag kopiëren (bijv naar vriendjes, klasgenoten, collega's later, en vast naar jou als ouder ook).
'Leading by example' heeft niets met de jaren '70 te maken, maar is nu eenmaal een oergegeven. Als je autoritair wil opvoeden, zal je kind ook dát als rolmodel zien, dus ook neigen naar een autoritaire manier van omgang met anderen.
Met straffen kun je op de korte termijn successen boeken, maar dan dien je wel de angst voor die straffen in stand te houden, met alle nadelige gevolgen op de lange(re) termijn van dien.
Jan Dirk van Abshoven
Gordon Training Amsterdam
Het is een kind hoor, geen slaaf.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 15:40 schreef Scorpie het volgende:
Het zou mooi worden; een kind van 6 dat wel even kan bepalen of het naar bed wil of niet.
Het heeft helemaal niks te willen, het heeft te luisteren.
Dat hebben mijn ouders vroeger ook geprobeerd, met als resultaat dat ik voortaan veel later naar bed mocht, omdat ik gewoon echt heel weinig slaap nodig bleek te hebben. De eerste avond zat ik nog klaarwakker op de bank en zijn mijn ouders naar bed gegaan.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 18:34 schreef SHE het volgende:
[..]
Het is een kind hoor, geen slaaf.
Ik was als 7 jarige ook met geen stok naar bed te krijgen. Mijn ouders waren dat zo zat dat ze me lieten opblijven zo lang ik wilde
Dag 1 was dat zeker 11 uur, voor ik omviel, dag 2 10 uur...en na dag drie riep ik na het eten doei en ging ik zelf naar boven.
De lol van het breken van de regels was er toen wel aardig vanaf.
Bovendien zat mijn vader mij wakker te houden om me te jennen en ik werd daar heel knorrig van.
Ik begreep toen echt dat ik dus om die reden op tijd naar bed moest.
De voorbeelden die je noemt zijn een kwestie van pick your battles. Maar wat als je kind vertikt zijn gordel om te doen/laten in de auto? Gedurende langere tijd niet naar school wil? Vind je dan ook dat ze het zelf maar moeten ondervinden?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 20:12 schreef pinquit het volgende:
*Knip heel verhaal*
Ik heb zelf ook wel eens geen zin in wat dan ook. dus ik respecteer mijn kind als hij dat heeft.
hoe kan dat, een militair en een anarchist bij elkaarquote:Op vrijdag 8 februari 2008 20:19 schreef SHE het volgende:
Ik hoop dat ik later ook zo ongedwongen met mijn kids om kan gaan. Ik ben helaas voor de helft verpest door mijn moeder , de militair. Tegenover mijn vader de anarchist.
Waarschijnlijk ben ik dus al geconditioneerd![]()
Al dat belonen/straffen/dwingen/voorkauwen en uitkotsen lijkt me zo vreselijk vermoeiend.
Hoe was je eigen opvoeding Pinquit?
ohja, dat was ik vergeten op te schrijven.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 20:41 schreef FoN het volgende:
[..]
De voorbeelden die je noemt zijn een kwestie van pick your battles. Maar wat als je kind vertikt zijn gordel om te doen/laten in de auto? Gedurende langere tijd niet naar school wil? Vind je dan ook dat ze het zelf maar moeten ondervinden?
Ik heb vaak genoeg ergens geen zin in maar sommige dingen moeten nu eenmaal, dat moet een kind ook leren respecteren. Ik zet voor mezelf een beloning ertegenover, dus waarom voor mijn kind niet?
Demi gaat altijd tussen 20.00 en 20.30 naar bed, dit heeft ze ook nodig om aan voldoende nachtrust te komen en darnaast vind ik dat regelmaat goed is voor jonge kinderen.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 20:13 schreef pinquit het volgende:
bedtijd? je gaat toch pas slapen als je moe bent?
En dat gebeurt hier ook. heel simpel, nooit gezeur, gehuil of gemiep.
En nu we naar de peuterspeelzaal gaan, moet ik hem wel eens wakkermaken 's ochtends ja.. maarja over een tijdje leert hij daarvan.
Inderdaad, veel dingen kunnen kinderen zelf niet beslissen, dat is iets wat je als ouder/verzorger ze moet leren en in moet begeleiden.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 21:24 schreef Swetsenegger het volgende:
Natuurlijk heeft een kind regelmaat nodig. Uberhaupt veronderstellen dat een kind in staat is zelf te beslissen wat goed voor 'm is..
Wederzijds respect, gelul. Een ouder staat NOOIT op gelijke voet, er is altijd een machtsverhouding. Al was het maar om de dood eenvoudige reden dat een kind met alles wat hij heeft volledig afhankelijk is van minimaal 1 ouder. Als dát geen machtsverhouding is weet ik het ook niet meer.
Je hoeft je kind ook niet te dwingen, het lijkt me vestandiger dat je achter de oorzaak van het probleem gaat en er een oplossing voor zoekt, daarnaast moet een kind ook leren om niet alle confrontaties uit de weg te gaan, als het op het werk even tegenzit omdat je niet overweg kan met een collega kan je ook niet zomaar thuisblijven.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 20:55 schreef pinquit het volgende:
[..]
langere tijd niet naar school willen moet een hele goede reden hebben. Als een kind niet naar school wil is er iets aan de hand, op school of met je kind. En dat MOET je respecteren. dat zal ik dan dus ook nooit dwingen.![]()
![]()
![]()
Ik denk niet eens dat kinderen het ervaren als machtsverhoudingen, tenminste, zo heb ik dat nooit ervaren bij mijn moeder.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 21:48 schreef Igraine het volgende:
Ik zie het niet als een machtsverhouding als het om mij en mijn kind gaat. Eerder als een gezagsverhouding.
Subtiel verschil, maar toch...
ik geloof dat Isa me zou vragen of ik me wel lekker voel...quote:Op vrijdag 8 februari 2008 13:38 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ben broccoli en ik wil naar mijn vriendje worst die in je buik zit...
Sorry, maar ik geloof hier niet in.
Natuurlijk kun je best eens toegeven als je kind niet naar bed wil, als dat eens in de 3 maanden voor zou komen is dat ook geen probleem, maar je moet toch ergens grenzen stellen om ervoor te zorgen dat het maar eens in de 3 maanden voor komt...
Overigens, over het stuk 'begrip tonen', natuurlijk is dat belangrijk en dat lijkt me ook wel idd heel positief werken, maar begrip tonen is niet hetzelfde als 'zijn zin geven' in mijn ogen.
Respect is prima, maar de macht ligt bij de ouder. En dáár wordt overheen gestapt bij een aantal posters.quote:Op vrijdag 8 februari 2008 21:41 schreef FoN het volgende:
Machtsverhouding en wederzijds respect kunnen toch ook gewoon samengaan Swets?
Regels opstellen en zorgen dat die worden nageleefd hoeft niet perse respectloos gedaan te worden... Je bent een gezin en je houdt rekening met elkaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |