quote:
Gevangenbewaarder Moatassim is afgewezen omdat hij vrouwen geen hand wil geven. Moatassim schudt vrouwen geen hand en mocht daarom geen gevangenbewaarder worden
Moatassim Azahhaf (28), een diepgelovig moslim van Marokkaanse afkomst uit Gouda, is een teleurgesteld man. De traditionele moslimman solliciteerde twee weken geleden naar een baan als gedetineerdenbewaker bij het gevangeniswezen, maar werd afgewezen omdat hij weigert de hand te schudden van vrouwen. "Ik ben afgewezen om mijn geloof. Dat ik vrouwen de hand niet schud, is niet uit minachting, integendeel! Juist uit diep respect voor de vrouw."
Hij heeft zijn afwijzing aanhangig gemaakt bij de Commissie Gelijke Behandeling, die de zaak formeel in onderzoek heeft genomen, blijkt uit een brief die zijn vrouw aanreikt. "Zij is hoger opgeleid dan ik", prijst Moatassim zijn vriendelijke echtgenote.
De klachtencommissie van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) heeft zijn klacht afgewezen. Azahhaf heeft mr. Oscar Hammerstein gevraagd hem juridisch bij te staan in hun klacht tegen het ministerie van Justitie.
Azahhaf, die al vele banen had als koerier, schoonmaker, productiemedewerker en servicemonteur, zag begin dit jaar op een justitiewebsite dat het gevangeniswezen vijfhonderd nieuwe gevangenisbewaarders zoekt.
Na het invullen van een websiteformulier, kreeg hij een uitnodiging thuis gestuurd voor een testdag in Utrecht, waar hij psychologisch en fysiek zou worden onderzocht. "Voordat ik erheen ging, belde ik met het DJI en vroeg of het bezwaarlijk was dat ik een baard draag en dat ik uit geloofsovertuiging vrouwen nooit de hand schud. Als dat zo was, dan zou ik iedereen de tijd besparen en niet verder gaan met de sollicitatie. Maar nee, dat was geen enkel probleem." Hij rolde prima door de fysieke en psychologische tests.
Pijnlijk
Kort erna werd hij telefonisch uitgenodigd voor het selectiegesprek in Amsterdam. "Ik vroeg nogmaals of het écht niet bezwaarlijk is dat ik vrouwen de hand niet schud. Want ik wilde iedereen een pijnlijk moment besparen als ik tijdens de selectie tegenover een vrouw zou komen te staan met uitgestoken hand. 'Geen probleem, kom nou maar', kreeg ik te horen."
Maar dat gesprek werd één grote teleurstelling. "Ze eisten een verklaring waarom ik DJI had gebeld met mijn verhaal over het schudden van handen. Ik heb netjes geantwoord dat ik vanuit mijn geloof vrouwen geen handen schud, en mocht er een vrouw bij het selectiegesprek aanwezig zijn, dat zij dan niet voor een verrassing komt te staan. Ik vond het netjes om dit van tevoren aan te geven."
"Maar de lichaamtaal van de ambtenaren straalde maar één ding uit: jongen, jij hoort hier niet thuis. Ze bleven maar doorzagen over mijn geloof. Ze vroegen: stel je werkt met een vrouwelijke collega, die eten wil geven aan een moslimgevangene. Maar die moslimgevangene wil dat niet aannemen, omdat hij vrouwen als onrein ziet. Hoe reageert u dan, meneer Azahhaf? Ik antwoordde dat ik een gesprek zou aangaan met die gevangene en hem zou uitleggen op een subtiele manier dat hoe hij denkt over vrouwen zo niet staat geschreven in de islam. Want juist vrouwen worden hoog geacht in ons geloof."
Maar het mocht niet baten. "Ze zeiden: je bent geschikt voor de functie, we willen je dan ook wel aannemen, op voorwaarde dat je iedereen de handen schudt. Ik kon ze maar niet aan het verstand peuteren dat het in mijn geloof juist een vorm van respect is om elk fysiek contact met vrouwen juist te vermijden, tenzij het je eigen vrouw is. Volgens mij is het totaal geen belemmering voor mijn werkzaamheden als gevangenenbewaker."
Dat is DJI-woordvoerder Hans Janssens gloeiend oneens met Azahhaf: "Het gaat ons niet zozeer om het handen schudden, maar wel dat onze bewakers fysiek contact accepteren tussen man en vrouw. Bij het handhaven van de orde, het ontzetten van een vrouwelijke collega uit gevaar of bijvoorbeeld bij reanimatie is fysiek contact noodzakelijk. Als je daartoe niet bereid bent, is dat een grond voor afwijzing. We hebben daar duidelijke richtlijnen over."
Lijkt me dus logisch dat hij afgewezen is, wat een huilieee