abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56578324
quote:
Gevangenbewaarder Moatassim is afgewezen omdat hij vrouwen geen hand wil geven. Moatassim schudt vrouwen geen hand en mocht daarom geen gevangenbewaarder worden

Moatassim Azahhaf (28), een diepgelovig moslim van Marokkaanse afkomst uit Gouda, is een teleurgesteld man. De traditionele moslimman solliciteerde twee weken geleden naar een baan als gedetineerdenbewaker bij het gevangeniswezen, maar werd afgewezen omdat hij weigert de hand te schudden van vrouwen. "Ik ben afgewezen om mijn geloof. Dat ik vrouwen de hand niet schud, is niet uit minachting, integendeel! Juist uit diep respect voor de vrouw."

Hij heeft zijn afwijzing aanhangig gemaakt bij de Commissie Gelijke Behandeling, die de zaak formeel in onderzoek heeft genomen, blijkt uit een brief die zijn vrouw aanreikt. "Zij is hoger opgeleid dan ik", prijst Moatassim zijn vriendelijke echtgenote.

De klachtencommissie van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) heeft zijn klacht afgewezen. Azahhaf heeft mr. Oscar Hammerstein gevraagd hem juridisch bij te staan in hun klacht tegen het ministerie van Justitie.

Azahhaf, die al vele banen had als koerier, schoonmaker, productiemedewerker en servicemonteur, zag begin dit jaar op een justitiewebsite dat het gevangeniswezen vijfhonderd nieuwe gevangenisbewaarders zoekt.

Na het invullen van een websiteformulier, kreeg hij een uitnodiging thuis gestuurd voor een testdag in Utrecht, waar hij psychologisch en fysiek zou worden onderzocht. "Voordat ik erheen ging, belde ik met het DJI en vroeg of het bezwaarlijk was dat ik een baard draag en dat ik uit geloofsovertuiging vrouwen nooit de hand schud. Als dat zo was, dan zou ik iedereen de tijd besparen en niet verder gaan met de sollicitatie. Maar nee, dat was geen enkel probleem." Hij rolde prima door de fysieke en psychologische tests.

Pijnlijk

Kort erna werd hij telefonisch uitgenodigd voor het selectiegesprek in Amsterdam. "Ik vroeg nogmaals of het écht niet bezwaarlijk is dat ik vrouwen de hand niet schud. Want ik wilde iedereen een pijnlijk moment besparen als ik tijdens de selectie tegenover een vrouw zou komen te staan met uitgestoken hand. 'Geen probleem, kom nou maar', kreeg ik te horen."

Maar dat gesprek werd één grote teleurstelling. "Ze eisten een verklaring waarom ik DJI had gebeld met mijn verhaal over het schudden van handen. Ik heb netjes geantwoord dat ik vanuit mijn geloof vrouwen geen handen schud, en mocht er een vrouw bij het selectiegesprek aanwezig zijn, dat zij dan niet voor een verrassing komt te staan. Ik vond het netjes om dit van tevoren aan te geven."

"Maar de lichaamtaal van de ambtenaren straalde maar één ding uit: jongen, jij hoort hier niet thuis. Ze bleven maar doorzagen over mijn geloof. Ze vroegen: stel je werkt met een vrouwelijke collega, die eten wil geven aan een moslimgevangene. Maar die moslimgevangene wil dat niet aannemen, omdat hij vrouwen als onrein ziet. Hoe reageert u dan, meneer Azahhaf? Ik antwoordde dat ik een gesprek zou aangaan met die gevangene en hem zou uitleggen op een subtiele manier dat hoe hij denkt over vrouwen zo niet staat geschreven in de islam. Want juist vrouwen worden hoog geacht in ons geloof."

Maar het mocht niet baten. "Ze zeiden: je bent geschikt voor de functie, we willen je dan ook wel aannemen, op voorwaarde dat je iedereen de handen schudt. Ik kon ze maar niet aan het verstand peuteren dat het in mijn geloof juist een vorm van respect is om elk fysiek contact met vrouwen juist te vermijden, tenzij het je eigen vrouw is. Volgens mij is het totaal geen belemmering voor mijn werkzaamheden als gevangenenbewaker."

Dat is DJI-woordvoerder Hans Janssens gloeiend oneens met Azahhaf: "Het gaat ons niet zozeer om het handen schudden, maar wel dat onze bewakers fysiek contact accepteren tussen man en vrouw. Bij het handhaven van de orde, het ontzetten van een vrouwelijke collega uit gevaar of bijvoorbeeld bij reanimatie is fysiek contact noodzakelijk. Als je daartoe niet bereid bent, is dat een grond voor afwijzing. We hebben daar duidelijke richtlijnen over."
Lijkt me dus logisch dat hij afgewezen is, wat een huilieee
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_56578360
Hoezo is hij afgewezen
Het is toch vrijheid in Nederland, hand geven beslis jij of je dat doet of niet

achterlijke mensen die hem weigeren hem aan te nemen
hij wilt werken dus geef hem die baan
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  donderdag 7 februari 2008 @ 11:05:53 #3
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56578364
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:04 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Lijkt me dus logisch dat hij afgewezen is, wat een huilieee
Je eigen nieuwsdump niet lezen.

Er staat toch duidelijk dat hij het ruim van tevoren meermaals heeft aangegeven dat hij het niet wil. Maar nee hoor, geen probleem, kom maar gewoon die sollicitatieprocedure in. Op het laatste moment is het toch ineens een probleem. Dat heet sollen met iemand en het is dus logisch dat hij pissed off is.
pi_56578387
Kort erna werd hij telefonisch uitgenodigd voor het selectiegesprek in Amsterdam. "Ik vroeg nogmaals of het écht niet bezwaarlijk is dat ik vrouwen de hand niet schud. Want ik wilde iedereen een pijnlijk moment besparen als ik tijdens de selectie tegenover een vrouw zou komen te staan met uitgestoken hand. 'Geen probleem, kom nou maar', kreeg ik te horen."
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  PR/Manusje van alles donderdag 7 februari 2008 @ 11:07:43 #5
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_56578394
Vrouwen geen hand willen geven maar wel naar de Commissie voor Gelijke Behandeling
Tja als je vrouwen vanwege je geloof geen hand wil geven ga dan niet bij de overheid werken.

En gezien de laatste alinea in de OP is hij terecht afgwezen
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  FOK!fotograaf donderdag 7 februari 2008 @ 11:09:11 #6
18921 freud
Who's John Galt?
pi_56578424
Het gaat hem niet om de afwijzing, maar om de manier waarop het nooit een probleem is, hij zich inleeft in de ander, en dan op het laatste moment ineens de deksel op zijn neus krijgt. Erg slordig van de DJI imo, maar het zal wel liggen aan het feit dat het niet zo vaak voorkomt en de mensen geen idee hebben hoe ze er mee om moeten gaan. De aanklacht is op zich wel gegrond, zeker na herhaaldelijke toezeggingen dat het geen probleem was.

De DJI heeft echter een goed punt dat fysiek contact soms niet anders kan. Als ze dat in een redelijke dialoog en tijdig hadden uitgelegd aan de beste man, dan was er niets aan de hand. Foutje bij de DJI dus, en een rechtzaak om het publiek en de DJI te wijzen op hun fout. Jammer dat het zoveel geld en tijd kost, en dat mensen niet gewoon normaal kunnen doen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_56578440
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:05 schreef Frollo het volgende:

[..]

Je eigen nieuwsdump niet lezen.

Er staat toch duidelijk dat hij het ruim van tevoren meermaals heeft aangegeven dat hij het niet wil. Maar nee hoor, geen probleem, kom maar gewoon die sollicitatieprocedure in. Op het laatste moment is het toch ineens een probleem. Dat heet sollen met iemand en het is dus logisch dat hij pissed off is.
Ik heb het over het dikgedrukte stuk. Lijkt me logisch dat hij dus afgewezen is.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_56578465
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:07 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Vrouwen geen hand willen geven maar wel naar de Commissie voor Gelijke Behandeling
Tja als je vrouwen vanwege je geloof geen hand wil geven ga dan niet bij de overheid werken.

En gezien de laatste alinea in de OP is hij terecht afgwezen
mee eens, MAAR als het werkelijk zo is als hij stelt, dat hij ruim van te voren gevraagd heeft of dat een probleem was, hadden ze hem gewoon de moeite moeten besparen en geen valse hoop moeten geven.

Ik snap overigens niet zo goed waar de hele heisa nou om is. Hij weet goed uit te leggen waarom hij het niet doet, heeft er een visie over die in mijn ogen niet beledigend is naar vrouwen toe. Zolang mensen respect hebben voor elkaar en anderen, mogen ze van mij hun geloofsovertuiging gewoon beleiden.
  donderdag 7 februari 2008 @ 11:11:45 #9
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56578474
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:10 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Ik heb het over het dikgedrukte stuk. Lijkt me logisch dat hij dus afgewezen is.
Natuurlijk is dat logisch. Maar dat hadden ze hem in een veel eerder stadium kunnen vertellen, dan had hij al die moeite niet hoeven doen.
Ik snap niet waarom jij die meneer een huilie vindt.
  PR/Manusje van alles donderdag 7 februari 2008 @ 11:12:27 #10
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_56578491
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:11 schreef MarMar het volgende:

[..]

mee eens, MAAR als het werkelijk zo is als hij stelt, dat hij ruim van te voren gevraagd heeft of dat een probleem was, hadden ze hem gewoon de moeite moeten besparen en geen valse hoop moeten geven.

Ik snap overigens niet zo goed waar de hele heisa nou om is. Hij weet goed uit te leggen waarom hij het niet doet, heeft er een visie over die in mijn ogen niet beledigend is naar vrouwen toe. Zolang mensen respect hebben voor elkaar en anderen, mogen ze van mij hun geloofsovertuiging gewoon beleiden.
Precies! helemaal mee eens
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_56578538
Nou, bijzonder zeg!

Waarom gaat dit altijd over moslims?
De Rabbi van de synagoge van mijn oom en tante geeft vrouwen ook geen hand.
Is toch hetzelfde, lijkt mij.
pi_56578592
Overigens is de vrouw ook heel belangrijk in het jodendom, staat hoger in aanzien.
Naar wat ze zeggen; maar met de besnijdenis van mijn neefje (daarom was ik in de synagoge) zaten we toch mooi achterin de synagoge achter kippengaas.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 februari 2008 @ 11:20:47 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_56578687
Inderdaad stupide manier van afwijzing.
pi_56578758
De uiteindelijke conclusie is correct alleen hadden ze het wel heel wat eerder mogen zeggen.
pi_56578817
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:05 schreef Meki het volgende:
Hoezo is hij afgewezen
Het is toch vrijheid in Nederland, hand geven beslis jij of je dat doet of niet

achterlijke mensen die hem weigeren hem aan te nemen
hij wilt werken dus geef hem die baan
Je zou maar de TS lezen waar het letterlijk in staat!
pi_56578832
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:25 schreef The_End het volgende:
Je zou maar de TS lezen waar het letterlijk in staat!
De OP bedoel je?
  donderdag 7 februari 2008 @ 11:28:18 #17
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_56578865
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:16 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Overigens is de vrouw ook heel belangrijk in het jodendom, staat hoger in aanzien.
Naar wat ze zeggen; maar met de besnijdenis van mijn neefje (daarom was ik in de synagoge) zaten we toch mooi achterin de synagoge achter kippengaas.
Leuk toch, die 'hoger in aanzien' smoesjes. .

Wat dat betreft hadden die negerts het vroeger in de US ook maar makkelijk, de hele tijd lekker achter in de bus zitten enzo.
Ik ga naar huis.
pi_56578911
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:26 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
De OP bedoel je?
TS, OP, wat jij wilt
pi_56579295
Maar als je die man in een mannengevangenis laat werken is er toch niks aan de hand ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_56579449
Wie zegt dat ie niet wil reanimeren of een vrouwelijke collega helpen ontzetten?
Als tijdens het laatste sollicitatiegesprek eruit is gekomen dat hij in wat voor omstandigheden dan ook vrouwen niet aanraakt, is het logisch dat ie niet is aangenomen: hij heeft alleen maar aangegeven dat ie vrouwen geen handen schudt.
Als ie in nood wel vrouwen aanraakt, lijkt het me dat ie gewoon aangenomen kan worden.
Kortom: nieuwsbericht is onduidelijk en onvolledig.
  donderdag 7 februari 2008 @ 12:18:48 #21
202354 kamlesh
superallochtoon !
pi_56579983
Aanpassen of wegwezen ! Zo simpel is het maar net !
pi_56580444
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:48 schreef LangeTabbetje het volgende:
Maar als je die man in een mannengevangenis laat werken is er toch niks aan de hand ?
Dat is 't 'm juist, geeft geen hand.

Dacht jij werkelijk dat er geen vrouwen werken in een mannengevangenis in westerse landen?

OT: Niet netjes hoe het gelopen is maar terecht afgewezen.
pi_56580802
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 12:38 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Dat is 't 'm juist, geeft geen hand.

Dacht jij werkelijk dat er geen vrouwen werken in een mannengevangenis in westerse landen?

OT: Niet netjes hoe het gelopen is maar terecht afgewezen.
Maar je geeft toch niet elke dag al je collega´ s een hand ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_56580919
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 12:52 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar je geeft toch niet elke dag al je collega´ s een hand ?
Ik wel.
  donderdag 7 februari 2008 @ 13:00:08 #25
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_56580947
Geil, bij een eenmanszaak.
Ik ga naar huis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')