Doe dat, post ik nog even dit.
In 1990 heb ik een Praktica MTL3 cadeau gekregen van mijn opa, zodat de Agfa doorschoof naar mijn zusje. Mijn opa had zelf niet meer zulke stabiele handen, en ik heb tot 2002 met dit toestel gefotografeerd.
Ergens in 1990 's-Hertogenbosch bezocht. Dit zou ook de eerste keer worden dat ik in een echte dubbeldekker zat (let wel: DDM1 rijdt nu nooit meer tussen Ht en Asd). Helaas heb ik hier natuurlijk net geen foto's van. Wel heb ik andere foto's van het station in Den Bosch gevonden.
In 1998 werd in 's-Hertogenbosch het nieuwe station geopend. In 1990 was het oude station dus nog in dienst. Hier een foto van de fontein voor station, met op de achtergrond een deel van het stationsgebouw en een bus die inmiddels ook museaal is.
![]()
Op de een of andere manier vond ik de volgende foto interessant om te maken, terwijl ik toen nog niet kon bedenken dat er mensen zouden zijn die daar hun gerief in zouden vinden.

![]()
Hier een mooie Plan V. Hoewel ik toen nog niet wist dat treinstel zo heette. De machinist heb ik nog gevraagd om uit te leggen wat het verschil was tussen de Plan V en de Hondekop, maar die kwam ook niet verder dan dat de ene uit 1954 was en de ander uit 1964. Wel begon ie spontaan met de frontseinen te spelen en trok ie een grappige kop achter z'n frontruit. Dat was wel leuk: als kind kon je dat soort dingen zonder schroom vragen. Spreekt nu iemand nog weleens een machinist aan? Let ook op de HC met pet!
![]()
Een van de perrons van station 's-Hertogenbosch, met in de verte een Hondekop. Lekker leeg hier.
![]()
De voorkant van de Hondekop nu. Het mooie is dat Photoshop elementen op de foto naar voren kan halen die ik in mijn fotoalbum niet kan zien. Dat maakt het toch wel een leuk plaatje. Let ook op de deur van de cabine: bij de moderne treinen gaan alle machinistendeuren naar binnen open.
![]()
Op het emplacement van 's-Hertogenbosch staan drie diesellocs te wachten, we zien een 2400, een 2200 en weer een 2400. De 2400'en zijn volgens mij niet veel later buiten dienst gegaan, maar dat heb ik verder een beetje gemist.
![]()
Omdat ik destijds geen hol verstand van treinen had, heb ik deze foto in mijn fotoalbum voorzien van het onderschrift "Kleine loc's".

Tot zover deze reportage uit het Den Bosch van de vorige eeuw.