Ik doe het liever met toelichting, anders wordt het zo'n opsomming

.
Best PictureSlumdog Millionaire mag winnen en zal ook wel winnen, het was gewoon de beste (van wat genomineerd was dan). Milk was ook nog goed, de overige drie vond ik gewoon niet bijzonder genoeg. Ik had hier liever The Wrestler, Doubt, Rachel Getting Married, Changeling, Wall-E of zelfs The Dark Knight gezien.
Best DirectorEigenlijk exact hetzelfde verhaal, liefst
Boyle en die zal het ook wel halen. Ook voor de overigen geldt hetzelfde, Van Sant als runner-up, de rest was weinig opvallend.
Best ActorIk verwacht
Mickey Rourke en hoop ook wel dat hij wint, al is dat vooral om sentimentele redenen (het hele comeback verhaal). Eigenlijk is Penn evenwaardig, misschien zelfs iets beter aangezien Rourke eigenlijk gewoon zichzelf speelt. Jenkins en Langella zijn mooie aanvullingen, Pitt hoort hier wat mij betreft helemaal niet bij, meer een goedmakertje omdat hij vorig jaar werd genegeerd voor Jesse James. Ik vind DiCaprio en Clint stukken beter.
Best ActressIk denk dat
Winslet het haalt. Ik weet echter niet of ik wel wil dat ze wint. Winslet vind ik de beste actrice van haar generatie en ze had al lang eens moeten winnen. Anderzijds heb ik iets tegen oeuvre-awards voor minder bijzondere prestaties, vond ik haar sowieso beter in Revolutionary Road en vind ik dit toch naar bijrol overhellen. Ach, uiteindelijk vond ik ze alle 5 wel goed en ze mogen allemaal winnen. Laat ik eens vreemd doen en hopen dat
Hathaway wint.
Best Supporting ActorHeath Ledger. Nogal simpel. PSH vond ik ook erg goed, die zou 'm ook mogen winnen, maar ik vind dit een erg oneerlijke categorie. Ledger en Hoffman hebben gewoon hoofdrollen en Shannon (die ik ook sterk vond) heeft een echte bijrol en is daarom kansloos wegens te weinig screentime. Downey mag al blij zijn met z'n nominatie, Brolin vind ik onterecht genomineerd, alweer een goedmakertje omdat ze 'm vorig jaar zijn vergeten.
Best Supporting ActressIk gok op
Amy Adams en die mag ook winnen. Ik denk dat Cruz niet zo'n zekerheid is als sommige verwachten en ik vond haar prestatie ook niet zo bijzonder. Davis is ook wel goed, net als Tomei, maar de rol van Davis lijkt me wat klein en Tomei heeft al eens onverwacht gewonnen. Adams wordt als personage misschien weggeblazen door Streep en PSH, als actrice houdt ze zich moeiteloos staande en het is een Hollywood darling, dat helpt ook altijd. Anderzijds speelt ze eigenlijk wel een hoofdrol

. Henson hoort hier niet tussen met haar cliche-performance, dan liever Hiam Abbass of Rosemarie DeWitt (wat ik persoonlijk de 2 beste performances vond).
Best Adapted ScreenplaySlumdog Millionaire voor de winst, persoonlijk vond ik
Doubt iets minder geforceerd in elkaar zetten en dus iets beter. Frost/Nixon wederom erg okay, maar niet bijzonder genoeg. De overige twee scripts waren matig.
Best Original ScreenplayLeuke categorie waarbij de winst volgens mij naar
Milk gaat, ik hoop stiekem op
In Bruges. De anderen vond ik OK genoeg om ze ook de winst te gunnen.
Best Animated Feature FilmDe 2 anderen waren ook verrassend leuk, maar
WALL-E wordt het.
Best Foreign Language FilmWaltz with Bashir is de favoriet en lijkt me ook gewoon de beste. Nadat ze 'm onterecht uitschakelden voor beste docu en beste animatie, verwacht ik niet dat hij naast deze prijs gaat grijpen.
Best Documentary FeatureEr zijn een paar quasi-zekerheden. Man On Wire, Waltz with Bashir en Wall-E. Volgens mij gaat 1 van die 3 niet winnen en ik gok dan op de eerste. De 2 anderen lijken me niet alleen de bekendsten en de favorieten, maar ook de beste van de 5, bij docu krijg ik het gevoel dat de 4 anderen minstens even goed zijn. Ik ga dan voor
Encounters at the End of the World, een verkapte oeuvre-award voor Herzog om het schuldgevoel voor het schandalige negeren van Grizzly Man (en de hele carriere van Herzog eigenlijk) weg te spoelen.
Best Art DirectionIk verwacht
The Curious Case of Benjamin Button, ik hoop op
Changeling. Verder weinig over te zeggen

.
Best CinematographyVerhoopte en verwachte winst voor
Slumdog Millionaire, die viel me vaak positief op.
Best Costume DesignDe meest "kostuumste" van de genomineerden was
The Duchess, die mag en zal dan wel winnen, zeker? De costume design was dan ook het beste aan de film.
Best Film EditingGokje op
The Dark Knight, laat 'm dan maar winnen ook.
Best MakeupThe Curious Case of Benjamin Button zal dan wel winnen, stiekem hoop ik op
Hellboy II: The Golden Army. Bij TCCOBB was het te nadrukkelijk aanwezig.
Best Music (Original Score)Slumdog Millionaire, deze award kan me niet echt boeien.
Best Music (Original Song)Als Bruce niet mag meedoen, dan zullen we 't maar aan Peter Gabriel geven:
WALL-EBest Sound EditingSlumdog Millionaire, like whatever, dude.
Best Sound MixingSlumdog Millionaire. Zie hierboven.
Best Visual EffectsIron Man, ik vond 'm ook gewoon de beste, TDK was goed, maar weinig spectaculair qua SFX. Bij TCCOBB vond ik het soms te overduidelijk nep, dat is nooit ideaal.
Best Documentary Short SubjectThe Conscience of Nhem En, de enige die me vaag iets zegt.
Best Short Film (Animated)Presto, want het is Pixar.
Best Short Film (Live Action)Auf der Strecke (On the Line), want die heeft er nog gewonnen (net als de anderen trouwens

)
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.