abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56700940
ben je er eigenlijk al uit over de studie financiering met de overheid en school?
  woensdag 13 februari 2008 @ 12:26:07 #27
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56701142
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:15 schreef AnneX het volgende:
ben je er eigenlijk al uit over de studie financiering met de overheid en school?
Neen, tis erg he
Zoveel maanden geleden heb ik dan aangeklopt bij de sociale dienst (vriendelijke en behulpzame mensen overigens) van m'n school, en die hebben dat ingekeken en gezegd dat zij alle schoolkosten boven de 100¤ zouden betalen van het jaar ervoor. Dus mijn verhoogde inschrijvingsgeld zou ik moeten terugzien. Na zoveel maanden is dat nog altijd niet in orde. De sociale dienst heeft dan ook met de studiebeursdienst van de overheid gepraat, maar blijkbaar werken die diensten goed naast elkaar, want een 2 tal weken terug hebben we alweer een aanmaning gehad om binnen de 10 dagen 1600¤ terug te betalen (voor het verhaal, zie een ander topic, ik weet niet meer hetwelke) terwijl dat al zou moeten opgelost zijn. Enfin, het blijft de overheid= dikke stront door een kleine trechter. Ik hou me er niet meer mee bezig, ik heb er al veel teveel tijd en moeite in gestoken, nu moeten de mensen die gezegd hebben dat ze het zouden oplossen het maar oplossen
pi_56701686
But dus...

Laat wel regelmatig even je neus zien daaro en vraag eens hoe het ermee staat.
En laat de kopie van de aanmaning achter op het buro en herinner ze aan hun belofte !
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:02:07 #29
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56701851
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:53 schreef AnneX het volgende:
But dus...

Laat wel regelmatig even je neus zien daaro en vraag eens hoe het ermee staat.
En laat de kopie van de aanmaning achter op het buro en herinner ze aan hun belofte !
Elke brief die ik krijg scan ik in en stuur ik zo door. Het kan best zijn dat zij daar echt goed mee bezig zijn, maar door de immense vertraging van het overheidsapparaat een beetje langs elkaar heen werken. Ik kan hen dat niet kwalijk nemen, ik weet zelf hoelang zoiets kan duren. Ik ga ze dus ook niet beledigen door te zeggen dat ze (de sociale dienst van mijn school) niks doen, want ik denk niet dat het waar is. Over de studiebeursdienst van de overheid kan ik mij wel uitlaten in minder positieve bewoordingen

Weet je trouwens wat ik vreemd vind?
Niemand heeft tot nu toe opgemerkt dat de vorm rond het dakvenster niet optimaal is. Normaal is het gebruikelijk dat de wanden rond een dakraam schuin lopen.

Dat is om zoveel mogelijk licht te kunnen doorlaten naar opzij toe. Als de zon namelijk scheef schijnt op het dakvenster, dan zal je door rechte wanden een grote schaduw krijgen.
Helaas is het dakvenster zo geplaatst dat ik geen schuine randen kan toepassen.

Boven en onderaan zit er direct een balk. Ik had dan eventueel kunnen besluiten om enkel aan de zijkanten een schuin stuk te gebruiken. Dan had ik echter een stuk gehad met minder isolatie, en ik dacht dat dat niet zo mooi zou zijn als een mooi uniform kader rond het raam. Dat maakt dus dat ik in dit geval zou zitten met een forse slagschaduw en een groot lichtverlies. (het kader zal zo'n 28.5cm diep zijn). Gelukkig is het van MDF, en MDF is perfect te schilderen. Ik zal dus in tegenstelling tot de rest van het dak (wat mat zal zijn omwille van het glasvlies), de inspringende wanden rond het dakvenster in hoogglans wit schilderen. Vroeger (20 tal jaar geleden) pasten ze in deze situatie soms spiegels toe, maar dat doet een beetje ouderwets aan dezer dagen. Met hoogglans wit heb je ongeveer hetzelfde effect, er zal zelfs licht reflecteren op plaatsen waar normaal geen licht zou vallen. Of het zo in realiteit zal werken, valt af te wachten, maar ik denk van wel.
pi_56702057
volgens mij is het toch vrij standaard dat die recht uitgevoerd worden in verband met, inderdaad, balken die er zitten... Of je moet je raam kleiner maken, maar dan win je natuurlijk niet zoveel
pi_56702962
Oh, dat is logisch - achteraf - wat je schrijft over de schuine weglopende wanden.

Nu check ik even 5 Velux ramen.
Twee zijn custom made geplaatst door de Velux dealer en vallen recht naar binnen - zal ik maar zeggen - rekening houdend met de gordingen horizontaal en verticaal.
Daar viel niks slims aan af te timmeren.
Idem met de kleinere van kunststof in de badkamer.

De timmerman was trots op de laatste twee, want de zijkant is recht naar binnen en de onderkant loopt verticaal - zie het als borstwering - en met name de bovenste loopt horizontaal.
Daarover had hij nagedacht !
Daardoor kan meneer AnneX er tegenaan - en eronderstaan en naar buitenkijken met zijn lengte van 195.
Een standaard hoek naar binnen scheelde + - 10 cm hoogte en is belangrijker dan de lichtopbrengst.
  woensdag 13 februari 2008 @ 14:41:07 #32
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_56704092
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:03 schreef MMach het volgende:

[..]

Elk probleem heeft z'n oplossing, zo zie je maar En, idd dat zal lijken op een soort kruis, lijkt me vrij logisch aangezien de oude balken ook een kruis waren
Nuja, het is niet alleen mijn zin, maar die van de eigenaresse ook.

[...]

Nuja, wij zijn dat gewoon om huizen van rond die tijd te zien (1910-20), dus misschien is dat voor jullie wat anders omdat jullie huizen bijna allemaal later zijn gebouwd (sorry als ik iets te generaliserend wordt, ik ken niet alle plekken in nl). Als ik in nl ben, dan zien de meeste huzien er post 1970 uit. En veelal hetzelfde, huis na huis, na huis (de villawijken daargelaten). Rijhuizen hier zijn veel ouder (vandaar dat de meeste nllers vinden dat België er verwaarloosd uitziet), en er staan zelden 2 dezelfde woningen naast elkaar. Wij zijn dus al jaren 'doodgegooid' met authentieke oude elementen, een oude klassieke kachel/haard/dakondersteuning, doet ons dus niet veel meer. Tenzij ze er op een of andere manier uitspringt van vakmanschap/stijl, in alle andere gevallen: maak dat maar vlak en strak.
Ik snap wat je bedoeld hoor. En ik veroordeel je oplossing ook zeker niet. Ik spreek alleen voor mezelf dat ik zo'n massief kruis niet zo mooi vind
Maar jij moet het maken, en de eigenares moet er wonen, dus ik zal m'n mond verder houden

Ik denk wel dat je een inschattingsfoutje maakt als je denkt dat de meeste huizen post 1970 zijn. Maar misschien zien ze er in jouw ogen zo modern uit omdat België zo verwaarloosd is
Je hebt wel gelijk dat de meeste rijhuizen in Nederland naoorlogs zijn
Ik woon er zelf in één van 1950 Dus dat voor jullie die ouderwetse elementen niks bijzonder is neem ik meteen van je aan hoor

PS
T3
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_56705168
Ben het volledig met je eens om de balken te omtimmeren met een nette afwerking.

De huidige spant constructie is schots en scheef en klopt niet. Zoals hij gephotoshoped is klopt hij een heel eind beter als wordt hij iets wat lomp.
  woensdag 13 februari 2008 @ 18:11:33 #34
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_56708270
Ziet er weer netjes uit MMach! Je gaat toch wel indirect met spots of iets dergelijks de nok verlichten hé, dat hoort nou gewoon als je zo'n kickass hoog plafond hebt!

Je schiet in elk geval weer een beetje op. En dat van die dakraam, iedereen 't zijne zeg maar hé. Er zijn genoeg mensen die 'm wel recht afwerken en genoeg die 't schuin doen. Maar 't kan allebei toch?
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_56710818
wow een vervolg !
Je bent weer lekker bezig zie ik
keep it up! en wie weet krijg ik inspiratie door je om de kinderkamer nu eindelijk eens te maken
pi_56721882
Wow wat een project!

Hoeveel tijd zit er inmiddels al wel niet in?
Trots van het Noorden!
  Moderator donderdag 14 februari 2008 @ 19:21:44 #37
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_56733240
@ kriebel
quote:
Op zondag 4 februari 2007 14:59 schreef MMach het volgende:
Jaha, het is zover: de eerste verbouwing in opdracht.
dus in iedergeval een jaar en 10 dagen dat hij er al mee bezig is.

@ MMach, ik ben de laatste tijd niet zo veel meer op FoK (onder andere omdat ik net probeerde in te loggen en ik direct met een fout melding "db is overbelast" in me gezicht werd gewreven) maar als ik dan weer hier eens ben is jou naam zeker een search waardig. altijd interessant om te kijken hoe je het toch allemaal aan het maken bent.
daarnaast ook veel respect van hoe je alles klaar speelt, zowel met het klussen als de persoonlijke achtergrond met jou en je zus(sen).
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_56733883
Altijd leuk de topics van MMach
pi_56737627
ziet er heel mooi uit
"The sailor does not pray for wind, he learns to sail."
  donderdag 14 februari 2008 @ 23:56:15 #40
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56739317
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 19:21 schreef Geckoo het volgende:
@ kriebel
[..]

dus in iedergeval een jaar en 10 dagen dat hij er al mee bezig is.

@ MMach, ik ben de laatste tijd niet zo veel meer op FoK (onder andere omdat ik net probeerde in te loggen en ik direct met een fout melding "db is overbelast" in me gezicht werd gewreven) maar als ik dan weer hier eens ben is jou naam zeker een search waardig. altijd interessant om te kijken hoe je het toch allemaal aan het maken bent.
daarnaast ook veel respect van hoe je alles klaar speelt, zowel met het klussen als de persoonlijke achtergrond met jou en je zus(sen).
Dank je wel.

En idd, al meer dan een jaar, zij het wel met 3 keer 2 maanden een pauze van de examenperiodes, nog ergens 2 maanden geloof ik ergens in de grote vakantie. En in de week kan ik meestal niet echt veel werken, weekends zijn al zeker voor Leonidas, etc. Al bij al valt het verzette werk dus wel goed mee. Ik denk het equivalent van een maandje of 2 op gemiddeld tempo. Maar er is geen haast bij (al moet het wel af natuurlijk ). Dat neemt niet weg dat ik me er elke avond voor het slapen gaan van bewust ben wat er nog allemaal moet gebeuren. Maar de school gaat absoluut voor.
Deze week heb ik weer niet zoveel kunnen doen, maar dat komt door m'n stage die plots even snel vooruit gaat. En de stage is nog iets dat voor de zolder komt, de omvang is veel groter, gaat over heel veel meer geld, kortere tijdsduur, maar meer denkwerk, enfin, dat is tijd die ik niet kan gebruiken voor de zolder. Voor de gein eens beide naast elkaar gezet:

Ze hebben totaal niks met elkaar te maken natuurlijk. Het rechtse is een heel grove schets van de omgeving waarover mijn stage gaat (de details zijn niet terzake uiteraard, en enkel dat blauwe geval met die buis aan is van mij). Het linkse is de zolder, de tekening klopt normaal wel, maar er is iets fout gegaan met het opschalen naar de juiste maten, dat doet er verder niet toe. Gewoon even om aan te tonen dat ik in tijden van stilte niet gewoon aan het chillen ben voor een tv of zo
pi_56739544
ach zo, ik snapte al niet waarom deze reeks en je werk zo hard gingen.
ik had nog speciaal op de datum gekeken maar ik keek alleen naar de dag en datum denk ik.
"The sailor does not pray for wind, he learns to sail."
  donderdag 21 februari 2008 @ 20:35:26 #42
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56892070
Vandaag weer wat vooruitgang kunnen boeken door de hulp van m'n favoriete kluspal Archont. Grote panelen alleen sleuren is namelijk niet zo makkelijk.
Archont heeft zich beziggehouden met de gyprocwand die nog wat plamuurwerk kan gebruiken

Ik heb de andere zijwand dichtgemaakt. Groot was mijn verbazing in de winkel dat mijn favoriete MDF dikte niet meer te krijgen is (18mm is een beetje overkill voor een zijwandje). Ik heb dan maar spaanderplaat gekocht. Geen favoriet materiaal maar uiteindelijk zal het verschil met MDF bijna niet te merken zijn eens de glasvlies erover zit.
Een paar sfeerbeelden:

Ik ben tevreden met de sterkte van de wand. Aangezien het de ijzeren profielen van gyproc zijn als frame was het wel nodig om elk gaatje voor te boren.
De panelen helemaal links zijn nog niet vast omdat mijn metaalboortje het intussen had begeven.
Het lichtbeeld van de koof is in het echt wat uniformer dan op de foto, zal nog wel beteren als alles wit is.

Nog enkele uurtjes plamuren en glasvliezen en die is ook weer helemaal af.
Best content over vandaag.
pi_56893145
Een berg werk die vorm begint te krijgen !

volgend keer weer eens even lachen op de foto svp.
  donderdag 21 februari 2008 @ 21:22:03 #44
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56893167
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:21 schreef AnneX het volgende:
Een berg werk die vorm begint te krijgen !

volgend keer weer eens even lachen op de foto svp.
Ik ging nog zeggen 'kijk, nu kijk ik niet boos'
pi_56894327
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 21:22 schreef MMach het volgende:
[..]
Ik ging nog zeggen 'kijk, nu kijk ik niet boos'
Das ook waar ook ! smile
  zaterdag 23 februari 2008 @ 16:38:46 #46
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56927700
De wand is nu helemaal dicht, al voor de eerste keer geplamuurd, nog niet helemaal geschuurd (omdat de plamuur nog niet helemaal droog is). Het gat voor de afvoer naar de schouw is ook al gemaakt.

Niks speciaals dus
Die muur nog voor de 2de keer in detail plamuren en schuren en de glasvlies kan ertegen. Dan kunnen we verder gaan met het dcihtmaken van het dak.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 23:30:08 #47
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_56938119
Nice MMach! Ziet er weer indrukwekkend uit hoor!
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  maandag 25 februari 2008 @ 19:30:03 #48
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56970326
De 2de laag plamuur+geschuurd en daarna een glaszvlieslaagje.

Zeer tevreden over de algemene vlakheid:

(dit is met strijklicht, dus je zou een schaduw zien mocht er een bobbelke zijn.

Het stuk aan de lichtkoof is zo strak mogelijk afgewerkt.Geen enkele horizontale naad, dus in 1 stuk van boven tot onder, en maar 1 verticale naad die zeer dun is:

Die naad is dus de aansluiting tussen 2 glasvlieslagen van '4m hoog' in dat stuk.

Op die manier zijn de naden nagenoeg onzichtbaar en zullen er dus geen storende schaduwen ontstaan door de lichtjes.
pi_56978618
tvp
  dinsdag 26 februari 2008 @ 13:41:39 #50
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_56985508
Ik heb intussen mijn punten ( op 1 punt na) van de vorige examenperiode gekregen
Omdat jullie voor 2 maanden op jullie kin hebben kunnen kloppen wat updates betrof, het is toch niet allemaal verloren tijd geweest

Sterkteleer in de machinebouw (buisvak): 8/20
Automatisering voor werktuigkunde: 14/20
Geometrische meettechniek: 15/20
Informatica Databases (mondeling): 15/20
Elektrische machines en toepassingen (buisvak):17/20
Machinecomponenten (buisvak, 50% heeft 3/20 ):17/20
Industriële praktijk: geen punten, maar kweet wel al dat ik er voor door ben, gok op 14-15/20
Systeemtheorie: nog geen punten, ik hoop erdoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')