abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60664904
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 18:24 schreef dvr het volgende:

[..]



Maar hij is nu in goede handen. Tenslotte is dat schip waar hij op werkt eigenlijk één gigantische stofzuiger.
Dat hij op de terugweg met z'n boot dan nog maar eens op zolder passeert
pi_60665424
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 17:40 schreef Archont het volgende:
Zondag zal terpentijntje wel al komen schilderen ...
PPPPPPPPPPPPPPPPPPerpentijntje! Ik neem zondag mijn fototoestel ook mee voor de wachtende lurkers.
Koekoek!
pi_60677060
Ik heb eigenlijk liever dat Archont z'n camera meeneemt..
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 10:07:34 #229
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60678587
Utut; vuiligheid, it doesn't matter, result, that's what matters!

Terwijl Archont en perpentijntje al wat hebben voortgedaan is het leven hier ook plezant. Ik heb niet altijd internet, en als ik internet heb is het gedeeld met anderen, dus vrij traag. Vergeef me dus als ik iets dubbels zeg.

Ik slaap en leef nu vooral op de JFJ De Nul; het vlaggenschip en de moneymaker van JDN.

(internetpic)
Linkje met info en fotos:
http://www.baggerwereld.com/pages/jfj_de_nul.html
Het is het complexte schip van de vloot, en de krachtigste cutterzuiger ter wereld. Een cutterzuiger is een boot die achteran palen heeft die ze kan neerlaten, en vooraan een beweegbare ladder heeft met vooraan een boorkop. Wanneer ik ladder zeg, dan moet je denken aan een soort klein flatgebouw in staal dat op zijn zij ligt met op de top een grote freeskop. Die freeskop heeft een straal van zon 3 meter gok ik zo. Het is een baggerschip dat in alle gronden kan werken, maar dus vooral bedoeld is voor de wat hardere ondergrond. Om te werken laten ze een paal achteraan het schip naar beneden zakken, en gooien ze speciale ankers uit. Dan gaat de ladder omlaag, en de boorkop dus in de grond. Die boorkop hangt vast aan het schip, dus om grond weg te nemen moet die dus heen en weer gaan. In plaats van de kop te bewegen beweegt het hele schip. Het roteert rond de paal achteraan (niet helemaal rond uiteraard) en trekt zichzelf aan de ankers heen en weer. Na 1 zwiep stuurt de computer de paal een beetje aan dat hij iets verder kan zwaaien, en zo kruipt het schip vooruit. Het hele schip gaat de hele dag en nacht, maanden aan een stuk zo heen en weer. De trillingen van de boorkop voel je in het hele schip, maar dat went snel. Afhankelijk van de ondergrond worden andere ankers gebruikt. Is de grond zacht, dan kan een gewoon anker volstaan om het schip te kunnen trekken, is de grond harder dan wordt een ander soort anker gebruikt, dat veel moeilijker te hanteren valt. Mijn eindwerk is een ontwerp maken voor een drijvende hijsinstallatie die die andere ankers handelbaarder maakt om kostbare tijd te winnen. 1u stilstand kost al gauw 5OOO¤.

De grond die zo wordt gewonnen, wordt dan op het land opgespoten, zo ontstaan die palm eilanden. Er zijn nog een heleboel schepen die in een andere grond werken, en die dan de toplaag voorzien. Bv een soort van grote stofzuigers die mooi zand opzuigen, en dat dan bovenop de palmen spuiten zodat de toplaag mooi strandachtig is.

Op de boot probeer ik zoveel mogelijk alle aspecten te bezien voor dit specifieke schip, zo las ik af en toe es mee, sta ik es in de keuken. Verder ga ik af en toe aan wal om daar de rest van de werven te bekijken, en zie ik de bulldozers ravotten Het is echt mindblowing dat dit allemaal man made is, bijna niet voor te stellen.



Ook van de boot ben ik onder de indruk, niet alleen is dit high tech in de zware industrie, het is duidelijk dat er wordt omgekeken naar de werknemers. Het eten hier is bv fenomenaal goed. De belgische kok (die ook nog eens graduaat biotechnieker is) heeft al jarenlang ervaring in Franse sterrenrestauranten, en dat is eraan te merken. Op de foto was ik bijvoorbeeld bezig reuzescampis aan het verpakken in loempiadeeg met daarin rijstnoedels, en stukjes wortel en ajuin. Dit in het kader van het avondeten dat in indonesische style is vandaag

Over het werk dan zelf. Het is wel redelijk bekend dat de lonen hier netto het dubbele zijn van wat je bruto in Belgie/Nederland kan verdienen, maar eigenlijk zijn beide niet te vergelijken. Hier werk je van 6 tot 18u, op de eetpauzes na, non stop, geen weekenden, maar 6weken werken aan een stuk, en daarna 6weken betaald verlof. (Zo is dat voor de schippers, de mannen die buiten het harde werk doen); ofwel 2maanden werken, 1maand thuis, zonder garantie dat je ook daadwerkelijk 1 maand vrij zal zijn (dat is dan voor de uitvoerders en andere staff aan boord, normaal is dat de categorie waar ik in terecht kom). Uitgemiddeld is dat maar iets van een 8¤ per uur netto, wat dus niet zo veel is, zeker niet gezien de verantwoordelijkheid en werkdruk. Het verblijven en eten kost je dan weer niets daar, dat is dus wel mooi.
Het werk voor de schippers is gezien de hitte erg zwaar, een dag buitenwerken staat gelijk aan 10 tot 12 liter water drinken gedurende de shift om niet de dehydrateren. Die mannen lopen ook fully dressed rond, dus overall, doek over het haar en helm, niet omwille van het geloof, maar omwille van de genadeloze zon. Enkele uren onbeschermd buiten en je loopt het risico op zonneslag en zwaar verbrand zijn. In elk geval heb ik er niet zo'n last van omdat ik niet zoveel hard werk doe, ik vind het dus nog best plezant. Enkele maanden geleden is er wel zo een leerling-schipper gestorven door uitdroging. Hij was aan het werk, en was onwel geworden en had het tegen niemand gezegd en in zijn kajuit gaan liggen, waar hij gewoon gestorven is zonder dat iemand het wist. Het is dus een vrij vijandige omgeving, en het schip zelf is ook vrij gevaarlijk met veel valgevaar, veel kabels onder hoge belastingen die kunnen snappen; etc. Maar met uitkijken kom je al een heel eind.
Het bedrijf zelf is aan een explosieve groei bezig, binnen de 3 jaar komen er geloof ik 23 schepen bij (ik dacht dat het totaal dan op 60 a 70 schepen ligt), en ze zitten nu al aan 2000 werknemers. Er zijn maar een bepaald aantal ingenieursstudenten die afstuderen elk jaar, en die ook naar die sector gaan; ik geloof iets van een 40 ongeveer, waarvan dit jaar nu dus 18 speciaal opgeleid gaan zijn voor deze sector (waaronder ik). Dit terwijl er een aantal grote baggerfirmas op de markt zijn. Door zijn gigantische uitbreiding heeft JDN een veel grotere nood aan schippers en mensen met een theoretisch/technische opleiding. Dat zorgt dus voor de nodige moeilijkheden, and time will tell if something like that is even possible. In elk geval zie ik het wel zitten om bij zo'n Belgische wereldfirma aan de slag te gaan, ook al ben ik daar nog lang niet. Het harde werk kost vele offers, maar kunnen zijn op een plaats die pijlsnel vooruit gaat in ontwikkeling is priceless.

En ik mis mn vriendin en m'n motor

Maar verder: greets from the jebel ali palm island




[ Bericht 1% gewijzigd door MMach op 09-08-2008 10:40:40 ]
  Moderator / Miss SHO zaterdag 9 augustus 2008 @ 12:27:28 #230
22592 crew  Ole
pi_60680777
mooie foto's!

blijven posten mmach leuk!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 20:00:11 #231
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60689318
Prachtig wereldje dat baggeren. Ik ken een aantal mensen die de opleiding 'oeverbouw en baggerkunde' (of zoiets) in Groningen doen, daar krijg ik ook altijd van die mooie verhalen van te horen. Ik zou het niet kunnen, volgens mij is het best zwaar.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_60691108
Baggertopic




Erg leuk om te zien wat je allemaal tegenkomt daar in de Oriënt! Dat Palmeiland, wordt dat nou een beetje stevig? Ik vind het er op plaatjes wat fragiel uitzien; zo van één stormpje en het verdwijnt voor altijd in de golven.
Wordt daar in Dubai trouwens ook in de economische infrastructuur geinvesteerd (voor als de olie op is) of wordt het een soort permanent vakantieparadijs om collectief in te zitten rentenieren? Ik vind het wel fascinerend, al die obscene rijkdom, maar het zou niets voor mij zijn om er te wonen.
  zondag 10 augustus 2008 @ 05:44:43 #233
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60699128
Maok: dat is inderdaad zeer zwaar van wat ik er al van gezien heb. Al is het hier wel degelijk zo dat de erg zware werkjes wel gedaan worden door Indonesiers. Die werken even lang gedurende de dag als de europeanen hier, maar blijven wel langer in dubai, ik geloof een maand of 7 aan een stuk. Zij zijn daar tevreden mee, want ze worden hetzelfde behandeld als de rest (zelfde eten enzo) en verdienen iets van een +800dollar per maand dacht ik, dat is 3 keer meer dan ze thuis kunnen verdienen. Daartegenover staat dat je ze zel erg duidelijke commandos moet geven anders gebeurt er niet zoveel. Er zitten daar wel een pak straffe lassers tussen
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 21:20 schreef dvr het volgende:
Baggertopic




Erg leuk om te zien wat je allemaal tegenkomt daar in de Oriënt! Dat Palmeiland, wordt dat nou een beetje stevig? Ik vind het er op plaatjes wat fragiel uitzien; zo van één stormpje en het verdwijnt voor altijd in de golven.
Wordt daar in Dubai trouwens ook in de economische infrastructuur geinvesteerd (voor als de olie op is) of wordt het een soort permanent vakantieparadijs om collectief in te zitten rentenieren? Ik vind het wel fascinerend, al die obscene rijkdom, maar het zou niets voor mij zijn om er te wonen.
Het is pas als je er op loopt of rijdt dat je ziet hoe groot dat is. Gisteren heb ik gereden op een stuk dat vroeger -9 was, en nu +4, dat wil zeggen dat er daar 13meter aangestampte grond op is aangebracht, op die ontzettend grote oppervlakte. Je zou het misschien niet zeggen op de zichten van google earth, maar dat is echt gigantisch. Als je op een blad staat, dan kan je de trunk echt niet zien. De trunk is dan de stam van de palm als het ware. Die bladen worden opgebouwd door eerst een dam te storten van grote stenen rond de contouren van het blad (met groot bedoel ik ook echt groot, misschien 8 stenen op een lange vrachtwagentrailer). Dat doen ze met splitbarges, dat zijn schepen die in hun lengte kunnen openklappen zodat hun lading wordt gedumpt.

Dat kunnen ze doen tot -3 geloof ik, vervolgens gebruiken we andere tools. Hetgene tussen de dammen wordt dan opgevuld met grof zand en rotsen, en een dikke bovenlaag zand. Alles is uiteraard berekend en dat is meer dan stevig genoeg om niet weg te spoelen of op te bouwen. De buitenste ring beschermt de binnenste bladen ook wat. Overigens is de palm nu gesloten

Dwz dat die bruggen links onder en boven, er niet zijn, maar dat dat gewoon gedumpt is met zand op dit moment. Nu bouwen ze daar bruggen over, en dan graven ze het zand weer weg. De bladen worden ook langer in tussen:meer oppervlakte, meer gebouwen.

De bedoeling van Dubai is een toeristische trekpleister te worden en moet de rijken der aarde aantrekken. Het schijnt te werken want palm island 1 is al serieus bebouwd. Welke rijke nu gaat wonen in zonn warme vochtige streek met zo weinig geschiedenis, dat begrijp ik niet echt, ;maar het schijnt te werken
pi_60699482
Ik vind dit een erg leuk topic, maar hoort het Dubai verhaal niet in travel? Ik vond het nogal opmerkelijk om van een zolder etage opeens naar een (Dubai) topic te gaan?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_60699518
Ach joh MMach heeft credits.
Iets als: laten we het centraal houden.

Alhoewel dan zou KAA ook hardlopen...

Wie bedenkt er nou een schip als een splitbarge ? Geniaal !
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 10 augustus 2008 @ 10:18:06 #236
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_60700157
Maakt niet uit waar het staat, zolang we het maar kunnen volgen

Ik vind het hoe dan ook leuk om MMachs verhalen te lezen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_60700312
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 10:18 schreef Rewimo het volgende:
Maakt niet uit waar het staat, zolang we het maar kunnen volgen

Ik vind het hoe dan ook leuk om MMachs verhalen te lezen
Ik ook hoor, maar het leid nogal af van het klussen...
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  zondag 10 augustus 2008 @ 17:16:41 #238
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_60709917
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 10:33 schreef dahei het volgende:

[..]

Ik ook hoor, maar het leid nogal af van het klussen...
Je hebt wel gelijk, maar het is zo lekker makkelijk. Zie het als een oefening voor je scrollvinger. Er zijn maar een stuk of 5 posts over Dubai, op 300 posts is dat maar 1,67%. Dat moet wel verteerbaar zijn

Maar goed dan: klusnieuws:
De zolder wordt op dit moment opgeruimd, en daarna schilderen ze hem verder in het wit.

Overigens is het aanleggen van kunstmatige eilanden wel klussen to the max, er wonen is wonen to the max,dus het hoort hier nog enigszins thuis. Ik ben ook geen kaaskop, dus het valt meer in het klussen gedeelte dan in het kaaskoppen gedeelte, als we het dan toch op het volgen van regeltjes en onderscheid willen houden.


@AnneX: my thoughts exactly Een splitbarge is geniaal in eenvoud van idee. Er bestaat geen logischere manier om een schip te ontladen dan dat, zo logisch dat je het onmogelijk acht. Het moetook wel een technische uitdaging zijn om zoiets te ontwerpen.

[ Bericht 15% gewijzigd door MMach op 10-08-2008 17:23:57 ]
pi_60728090
prachtige verhalen MMach, gewoon doorblijven posten hierzo
pi_60871776
Update!

Jammer voor een van de posters boven me, maar het was toch ik die mijn fototoestel eens meegenomen heb. Excuses voor de niet zo fantastische kleurinstellingen, het zijn de eerste foto's die ik met mijn nieuwe toestel neem.
Op de foto's zie je de zolder na de 2e laag. Gisteren heb ik wat geschuurd, om de meeste oneffenheden te verwijderen, en ben ik begonnen aan de finale laag. Daar zal ik de rest van het weekend waarschijnlijk wel aan bezig zijn.










Mmach is bijna terug!

[ Bericht 16% gewijzigd door perpentijntje op 16-08-2008 09:20:42 ]
Koekoek!
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 09:57:06 #241
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_60872227
Wouw ziet er goed uit zeg!!
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
  Moderator / Miss SHO zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:56:02 #242
22592 crew  Ole
pi_60874872
Iets anders dan jouw zolder he Sanne
respect voor deze mannen
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_60874979
lol, is het nu net dat perpentijntje een vrouw is
  Moderator / Miss SHO zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:05:13 #244
22592 crew  Ole
pi_60875047
Oh ja!
Maar ik had het vooral over jou en Mmach
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:05:55 #245
22592 crew  Ole
pi_60875065
maar perpentijntje, bij deze
je bent een toppertje!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_60912545
Hardstikke mooi - en apestrak, precies zoals Mmach bij aanvang al zei dat hij het wilde hebben.
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 08:49 schreef perpentijntje het volgende:
Jammer voor een van de posters boven me, maar het was toch ik die mijn fototoestel eens meegenomen heb.
Waarvoor op zich hulde! Maar in de vraag wie de foto's zou maken, lag ook besloten wie van jullie twee dan op die foto's zou verschijnen.. vandaar mijn voorkeur voor Archont als fotograaf!
pi_60915140
En dat was echt nog niet duidelijk
Ik slaag er altijd in mezelf mee te verven als ik bezig ben, dat hoeft echt niet op de foto!
Koekoek!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 augustus 2008 @ 07:22:05 #248
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_60915578
Wat een prachtige ruimte is het zo Het lijkt enorm groot!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 18 augustus 2008 @ 23:14:37 #249
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_60938280
Mmach, je mist je vriendin, schrijf je, en nu denk ik dat ik dus even iets gemist heb...

Mooie verslagen vanuit den verre!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_60939095
Benoit,

Heb helemaal gemiost dat je naar de oost ging, ben echter bekend met het baggerverhaal dat je schetst. Een van mijn beste vrienden heeft jaren als "baggerbaas" in de bagger gezeten. Dus zeg maar baas van alles wat met baggeren te maken heeft op zo'n schip. De kapitein, stuurman etc zijn dan voor het maritieme gedeelte natuurlijk. Dat was trouwens de: http://www.baggerwereld.com/pages/volvox_delta.html Veel geweest met dat ding naar azie, austrlie en ook palmeiland e.d.

We hopen je hier in k&w weer gauw terug te zien, graag in opperste beste staat van hydratie , zodat de werken weer "ferm"in gang gezet kunnen worden.

Vind je vast niet erg zo'n project tussendoor ?

In ieder geval :
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')