abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56546371
quote:
Bos hekelt begrotingsbeleid Frankrijk
ANP
gepubliceerd op 05 februari 2008 15:53, bijgewerkt op 15:53

DEN HAAG - Minister Wouter Bos (Financiën) hekelt de manier waarop Frankrijk omgaat met de Europese begrotingsregels. In zijn wekelijkse gesprek op tv-zender RTLZ zei Bos dinsdag dat de Fransen ‘lak hebben aan de Europese regels’.

De Franse overheidsuitgaven en staatsschuld behoren tot de hoogste in de Europese Unie. Het wegwerken van de grote schuld en het begrotingstekort in Frankrijk vertraagde vorig jaar. De EU-lidstaten hebben samen afspraken gemaakt over het wegwerken van begrotingstekorten.

Bos vindt dat de opstelling van Frankrijk echt niet kan. Hij zal zijn Franse ambtsgenoot daar volgende week op aanspreken tijdens een vergadering van de Europese ministers van Financiën.
quote:
Bos: Fransen moeten mond houden over ECB
In het wekelijkse gesprek met RTL Z stelt minister Bos van Financiën dat zijn collega's in de eurozone zich niet moeten bemoeien met de Europese Centrale Bank (ECB). Vooral de Franse minister van Financiën krijgt te verstaan zijn mond te houden.

Mond houden
Vooral de Franse minister van Financiën moet zijn mond houden over het beleid van de ECB, aldus Bos. ''We moeten zelfs niet de indruk wekken dat wij kunnen beslissen wat ECB-president Trichet moet doen''.

De ECB is onafhankelijk en heeft als doelstelling de inflatie in de eurozone binnen de perken te houden. In de praktijk betekent dat een inflatie van maximaal 2%.

Inflatie
In Nederland ligt de inflatie onder de doelstelling van de ECB, maar in de eurozone als geheel overschrijdt de inflatie van 3,2% in januari op jaarbasis de doelstelling.

Franse begrotingsbeleid
Bos is ook niet te spreken over de het begrotingsbeleid in Frankrijk. Frankrijk lapt volgens hem de Europese begrotingsregels aan zijn laars. ''De Europese begrotingsregels gelden voor kleine én voor grote landen, stelt Bos fijntjes.

Financieel-economisch
Het live-gesprek vindt elke dinsdagmiddag plaats om 15:20 uur op RTL 7. In het interview wordt gesproken over financieel-economische onderwerpen. Staatssecretaris De Jager vervangt Bos wanneer hij verhinderd is, zoals tijdens het tweede gesprek.

Begrotingsoverschot
Het eerste gesprek met Bos leverde meteen een primeur op. In het gesprek dat er in 2007 een overschot op de begroting was. Tot dan werd uitgegaan van een gering tekort.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)06/0205_1515_bos.xml

Geef die Fransen van katoen! Wat veracht ik dat land toch met mijn hele lijf en leden
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_56546513
Als Kawouter nu net zo'n bek op zou zetten tegen de FNV, dan wordt het misschien nog eens wat met die jongen.
  dinsdag 5 februari 2008 @ 17:24:43 #3
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_56546572
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 17:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

[..]

http://www.rtl.nl/(/finan(...)06/0205_1515_bos.xml

Geef die Fransen van katoen! Wat veracht ik dat land toch met mijn hele lijf en leden
Ach man, die Bos gaat toch alleen maar 'ja en amen' zeggen als puntje bij paaltje komt.
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_56546578
Het zou Woutertje en de rest van de zakkenvullers sieren als ze eens opkomen voor het landsbelang, ipv Frankrijk aan te vallen.
Pas dan zijn ze geloofwaardig.
Zolang Nederland het liefste jongetje van de klas wil zijn, heeft het geen recht van spreken.
  † In Memoriam † dinsdag 5 februari 2008 @ 17:39:13 #5
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_56546740
Verwachte uitkomst: Bosje wordt genegeerd en bij het eerstvolgende overleg gaan eerst Frankrijk, Duitsland en UK weer onderling de zaak beklinken zodat al die lastige kleine landjes alleen een voorgekauwd verdrag kunnen ondertekenen
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  dinsdag 5 februari 2008 @ 17:48:59 #6
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_56546850
Dit lijkt me typisch POL SC nieuws. OP en onderwerp missen in mijn optiek voldoende body om een fatsoenlijke discussie omheen te bouwen.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')