quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 09:29 schreef Swetsenegger het volgende:Kut zeg, dat ze in het ziekenhuis het zekere voor het onzekere nemen. De volgende keer moeten ze test afwijkingen maar gewoon negeren.
Dat dus.
TS: je bent wel erg negatief over dat onderzoek in 2005. Voor hetzelfde geld had er wel een afwijking gezeten (waar men waarschijnlijk iets aan had kunnen doen). Da's toch beter dan blijven rondlopen met de klachten en het risico lopen dat je opeens ernstige gezondheidsproblemen had gekregen?
Heb je je al bedacht dat je ouder wordt en dat je lijf daardoor ook verandert? Je lichamelijke ontwikkeling blijft niet stilstaan hoor, zelfs als je bent uitgegroeid.
Hoewel qua ernst niet helemaal te vergelijken met jouw situatie, als voorbeeld:
Ik heb een aangeboren oogafwijking. Net als jou met twee weken ontdekt, net als jou totdat ik een jaar of vijf was regelmatig operaties. Daarna was het stabiel, totdat ik een jaar of 20 was. Toen kreeg ik klachten. Inmiddels (ben nu 32) ben ik weer vier keer geopeerd. Ik heb me daarbij nooit proefkonijn gevoeld
Het verschil met jou is wel dat jij geen klachten voelde, ik kan me voorstellen dat het daarom helemaal angstig is om zo'n onderzoek te ondergaan. Maar, in plaats van te denken dat je misschien een proefkonijn bent, kun je beter blij zijn dat je nog altijd gezond bent en dat, dankzij dat onderzoek ook bevestigd hebt gezien.
Los hiervan is het natuurlijk je goed recht om te weigeren aan wetenschappelijke onderzoeken mee te doen als je dat idee zo moeilijk vindt. Maar misschien moet je eens overdenken waar jij nu zou zijn als er vroeger geen mensen waren geweest met dezelfde afwijking als jou, die wel aan die onderzoeken meededen.
Het zou jouw gevoel misschien kunnen relativeren.
Je lijkt ook een beetje achterdochtig over de reactie van de onderzoeker toen je zei dat je niet mee wilde doen. Is het bij je opgekomen dat men misschien wil weten waarom mensen weigeren, zodat ze weten wat de angsten of belemmeringen zijn en zij die in de toekomst kunnen wegnemen? En dat men het misschien oprecht jammer vindt dat je, door niet mee te doen, het voor andere patiënten moeilijker maakt om een behandeling voor hun aandoening te vinden. Heb je trouwens gevraagd wat voor soort het onderzoek het zou zijn? Niet alle onderzoeken zijn zo belastend als een onderzoek via de slokdarm.
Laatste vraag: waarom zeg je dat ze het alleen maar op jou mummen? Heb je contact met alle andere patiënten met exact dezelfde aandoening die ook in dat ziekenhuis behandeld worden? En is niemand van hen voor dat onderzoek gevraagd?
Ik wil je geen schuldcomplex aanpraten, maar je de andere kant van jouw realiteit laten zien. 'Men' is er niet op uit je te gebruiken, je moet de medische wetenschap wat meer krediet geven dan dat.
[ Bericht 11% gewijzigd door Cat-astrophe op 04-02-2008 08:23:13 ]