Omdat geesten ook fysieke uitingen laten zien en niet alleen maar dat je ze ziet , als je samen bent met iemand die ook gevoelig is dan bevestig je elkaar , Alles wat niet in deze realiteit past word een hallucinatie genoemd maar die " hallucinatie " is wel gewoon een totale andere werkelijkheid die wel bestaat naast deze of door deze heen . Een hallucinatie is gewoon een aangeduide grens maar je kan niet concluderen dat alles voorbij die grens niet bestaat want mensen ervaren in de praktijk toch anders .quote:Op zondag 24 februari 2008 02:06 schreef mike_another het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, ik neem onmiddellijk aan dat er mensen zijn die iets zien dat op een geest lijkt en dat zelfs kan zijn. Het gaat mij erom dat ik me dan afvraag hoe je dan zeker weet dat het een geest was? Als de geest niets produceert wat bewijs levert, anders dan dat je het denkt te zien, dus niet bv iets vertelt wat blijkt te kloppen, wat is dan de reden om aan te nemen dat je niet hallucineert?
[..]
Jij ervaard alles wat je nu ziet toch ook als werkelijkheid zonder nadenken ? hoezo ben je inene dan niet meer in staat om te weten wat echt is en wat niet ? dat leer je toch net zoals je dat geleerd hebt vroeger van je omgeving en zelf hebt ervaren ? als jij je dingen verbeeld door drugs dan weet je toch ook dat het een verbeelding is ? zelfs dat kan je scheiden met je " gebrekkige" hersenen , dat is iets wat je al geleerd hebt als mens , iedereen kan wel een voorbeeld of hersenspinsel bedenken uit eigen ervaring en dat scheiden van de werkelijkheid , dat is ook mens eigen .quote:Ik kan net zo goed zeggen dat jij misschien verder komt als de wetenschappelijke methodes niet compleet negeert. Alleen is mijn definitie van verder komen dichter bij de waarheid komen, bij jou klinkt het toch een beetje of verder komen altijd betekent dichter bij jouw overtuiging komen ongeacht welke logica je dan moet laten varen.
[..]
Precies , in deze kom je dichter bij de waarheid als je bij jezelf blijft . tenslotte is iedereen gelijk en heeft iedereen alle antwoorden al in zich . die moet je dus ook niet buiten jezelf zoeken maar in jezelf ,
ik zeg niet vertrouw mij of vertrouw die , vertrouw jezelf ,
Hoe ben je in staat om te weten wat echt is? Hersens zijn aantoonbaar heel makkelijk te verstoren, met bv drugs of gewoon een aangeboren verstoringen in iemands hersens. Jij hebt de mond vol van waar ik allemaal voor open moet staan, maar sta jij ook open voor de mogelijkheid dat het gewoon verbeelding is?
Als iets niet klopt dan onderzoek ik dat maar als ik bijv een voorspellende droom heb en die komt ook echt uit dan klopt dat toch gewoon ? dan hoef ik dat niet meer te onderzoeken omdat ik daar al ervaring mee heb en dan noem ik het zoals het heet , een voorspellende droom en schaar ik dat onder het paranormale .quote:Openminded zijn betekent niet blind geloven in wat je wil dat waar is, maar dat je ook openstaat voor de mogelijkheid dat iets niet klopt wat je liever wel wil dat klopt. En dat je dus ook bereid bent dat kritisch te onderzoeken, wat is daar mis mee?
[..]
Alles wat "we" weten is inclusief mij , ik hoor ook bij "we" . het paranormale spreekt mijn ervaringen als mens niet tegen maar beschrijft ze juist , ik herken ze en weet wat ermee word bedoeld , net zoals de wetenschap ook jouw ervaringen en mijn ervaringen beschrijft en we weten wat ermee word bedoeld .quote:Ik zeg niet dat iets bewijsbaar MOET zijn, enkel dat als iemand iets meemaakt wat alles wat we weten tegenspreekt het verstandig is om het dan maar 'ns objectief te testen. Als ik wel 'ns geesten zou zien, dan zou ik het mijn levenstaak maken om zo uitgebreid mogelijk te onderzoeken of het echt zo is of dat er iets mis met me is? Wat is er mis met dan onderzoeken? Jij vind het niet interessant om dat dan zo goed mogelijk uit te zoeken, met daarbij een openmind ook naar de mogelijkheid dat het NIET echt is?
Hoe paranormaal zijn die twee vrouwen?quote:Op zondag 24 februari 2008 18:14 schreef Paginabeheerder het volgende:
Ik heb zelf een korte periode gehad (eind '95 - begin '96) die men zou kunnen omschrijven als helderziend, maar hier betrof het veelal dingen die binnen een tijdsspanne van een enkele tot 10 seconden zouden gebeuren.
Het zou dus evengoed kunnen zijn dat mijn brein onbewust een grote serie van complexe berekeningen heeft uitgevoerd, wat niet onder helderziendheid zou vallen.
Enkele voorbeelden; 4 lottoballetjes raden, terwijl die bol nog draaide (en er dus nog geen bal in het sluisje zat).... en dat bij 3 verschillende trekkingen destijds.
In het openbaar vervoer vertelde ik mijn toenmalige vriendin dat bepaalde personen in het gangpad zouden vallen als gevolg van een noodstop van de bus.... hetgeen 10 seconden later prompt gebeurde (terwijl ik amper zicht had op wat zich voor de bus afspeelde. Ook dat is een keer of 3 voorgevallen.
Dus onbewuste zeer complexe berekeningen, of helderziendheid?
Het meest extreme voorbeeld is echter wel de voorspelling van de moord op Yitzak Rabin (Israel); toen hoorde ik op de radio dat hij op een plein de bevolking zou toespreken... en het enige dat ik dacht "Wegwezen man, je weet toch dat je dit niet overleeft, doe niet zo eigenwijs"
Een half uurtje later werd de uitzending onderbroken, met het nieuws dat er een aanslag op hem was gepleegd. Het enige dat ik bij mezelf dacht was "zie je nou wel, wees dan ook niet zo eigenwijs."
Pas een paar minuten later drong het tot me door dat ik dit niet had kunnen weten.
Helderziend of een toevalstreffer?
De laatste 12 jaar heb ik overigens niet zulke ervaringen meer gehad.![]()
Wel ken ik twee vrouwen die extreem paranormaal zijn.
Welke fysieke uitingingen dan? Kun je daar voorbeelden van geven? En als het een echte "fysieke" uiting is, dan is het toch helemaal niet nodig dat iemand anders daar ook "gevoelig" voor is om het waar te nemen?quote:Omdat geesten ook fysieke uitingen laten zien en niet alleen maar dat je ze ziet , als je samen bent met iemand die ook gevoelig is dan bevestig je elkaar ,
Alles wat niet binnen DE realiteit valt wordt terecht een hallucinatie genoemd, dat is de letterlijke definitie ervan. Als het slechts een andere manier van waarnemen is van een andere realiteit zal dat bewezen moeten worden voordat je dat zomaar aanneemt toch?quote:Alles wat niet in deze realiteit past word een hallucinatie genoemd maar die " hallucinatie " is wel gewoon een totale andere werkelijkheid die wel bestaat naast deze of door deze heen .
Ik heb genoeg mensen gesproken die beweerden dergelijke dingen te kunnen, in het echte leven en op internet. Maar het uiteindelijke antwoord is altijd hetzelfde: je moet het zelf ervaren en "ik geloof er gewoon in". Hetzelfde antwoord als jij nu eigenlijk geeft en je kunt dan natuurlijk altijd zeggen dat ik net niet echt getalenteerde personen heb getroffen. Maar ik spreek jou nu toch ook? Waarom kan jij dan geen voorbeelden geven die overtuigend zijn?quote:Dat is dus niet waar je kan gewoon naar een getalenteerd iemand gaan die voor jou kan bewijzen of het toeval is of niet wat diegene doorkrijgt , daar ben je zelf bij maar als je het niet probeerd kom je daar dus ook niet achter tenzij je zelf een ervaring krijgt of meerdere maar onmogelijk is het echt niet .
Dat iedereen "de antwoorden in zich heeft" is wat je nu juist wil bewijzen, dat kun je dan dus niet domweg als uitgangspunt nemen.quote:Precies , in deze kom je dichter bij de waarheid als je bij jezelf blijft . tenslotte is iedereen gelijk en heeft iedereen alle antwoorden al in zich . die moet je dus ook niet buiten jezelf zoeken maar in jezelf , ik zeg niet vertrouw mij of vertrouw die , vertrouw jezelf ,
Dingen ervaren die overeenkomen met wat je 100 keer per dag ervaart EN overeenkomt met alles wat andere mensen ervaren EN met wat wetenschappelijk aangetoond is, is heel iets anders dan iets ervaren wat al het voorgaande tegenspreekt. Je doet nu net alsof het zien van een voorbijrijdende auto hetzelfde is als het zien van een geest. Het is toch niet zo gek dat je bij een geest MINSTENS iets kritischer nagaat of je je niet vergist.quote:Jij ervaard alles wat je nu ziet toch ook als werkelijkheid zonder nadenken ? hoezo ben je inene dan niet meer in staat om te weten wat echt is en wat niet ? dat leer je toch net zoals je dat geleerd hebt vroeger van je omgeving en zelf hebt ervaren ?
Dat klopt alleen als je het bestaan van statistiek voor het gemak compleet negeert. Een droom is pas voorpellend te noemen als je een heleboel dromen die je gehad hebt nagaat en dan statistisch kijkt hoeveel er zijn uitgekomen.quote:Als iets niet klopt dan onderzoek ik dat maar als ik bijv een voorspellende droom heb en die komt ook echt uit dan klopt dat toch gewoon ?
Het bestaan van een boom wordt door niemand ontkent, andere mensen zien ze ook en ze zijn wetenschappelijk verklaard. Ik kan de boom iedere moment aan andere mensen tonen, zonder ook maar 1 keer te falen. Dat kun je niet zomaar vergelijken met het zien van geest omdat dat aan geen van die eisen voldoet.quote:Als jij iets geleerd hebt dan doe je het ook zonder nadenken en hoef je het ook niet steeeds te leren of te onderzoeken , je weet nu bijv al dat een boom een boom is dus elke keer als je een boom ziet denk je boom en ga je het niet elke keer onderzoeken wanneer je een boom ziet .
Met "we" bedoel ik niet jou en mij, maar met wat wetenschapplijk herhaalbaar is aangetoond. Jij en ik horen helemaal niet bij wat "we" weten, omdat jij en ik onderhevig zijn aan falende zintuigen.quote:Alles wat "we" weten is inclusief mij , ik hoor ook bij "we" .
Ik begrijp wel dat het paranormale overeenkomt met jouw overtuiging en ervaringen, maar daarmee is niet bewezen dat één van beide juist zijn. Maar juist dat ze beiden het mis kunnen hebben.quote:het paranormale spreekt mijn ervaringen als mens niet tegen maar beschrijft ze juist , ik herken ze en weet wat ermee word bedoeld ,
Het verschil is alleen dat de wetenschap herhaalbaar en testbaar dingen aantoont en het paranormale niet.quote:net zoals de wetenschap ook jouw ervaringen en mijn ervaringen beschrijft en we weten wat ermee word bedoeld .
Maar je bent er al van overtuigd dat het echt is, en het is voor jou dus geen levenstaak om nog kritisch te onderzoeken of je je toch niet mischien vergist?quote:Ik zie het ook als mijn levenstaak om dat te onderzoeken en te proberen dat deel in mezelf te stimuleren zodat ik het bijv op kan roepen , nu ervaar ik het bijna alleen maar spontaan .
Dus ik loop gewoon 17 jaar achter, en kom vanzelf tot jouw inzichten, da's een beetje flauw... we hebben het hier over argumenten en niet over wie tot welk inzicht zal komen.quote:Het gevoel wat jij erover hebt met onderzoeken en "ben ik nou gek" dat is menselijk dat heeft iedereen , al helemaal met het paranormale omdat het "niet bestaat" , dan juist , 17 jaar geleden was ik op dat punt .
Hoe kon je de personen beschrijven die zouden vallen, als je amper zicht had? OF je ziet wie waar staat en kan redelijkwijs inschatten wie niet stevig staat OF je kan ze helemaal niet goed zien en dus ook niet beschrijven.quote:Op zondag 24 februari 2008 18:14 schreef Paginabeheerder het volgende:
In het openbaar vervoer vertelde ik mijn toenmalige vriendin dat bepaalde personen in het gangpad zouden vallen als gevolg van een noodstop van de bus.... hetgeen 10 seconden later prompt gebeurde (terwijl ik amper zicht had op wat zich voor de bus afspeelde. Ook dat is een keer of 3 voorgevallen.
Een interssante vraag en eigenlijk een goed argument dat aangeeft dat voorspellen niet kan omdat het paradoxen zoals jij beschrijft oplevert.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 08:28 schreef Topspin het volgende:
Zomaar een vraagje tussen door
Stel je kijkt in de toekomst en ziet dat je een ongeluk krijgt, vervolgens hou je rekening ermee zodat het ongeluk niet voorkomt en dus de toekomst veranderd. Maar je hebt dan wel dat ongeluk zien gebeuren maar het is niet voorgekomen. Hoe zit dat?
Je ziet het ongeluk maar het gebeurt niet omdat je het voorkomt. Hoe kan het dan zijn dat je het ongeluk ziet, het ongeluk is niet opgetreden of zijn er dan 2 toekomsten?
wc's die doorspoelen, kloppen op de muur uit een lege kamer , geduwd worden door iets onzichtbaars , glazen die voor je neus worden stukgesneden , huisdieren die angstig worden , er zijn genoeg voorbeelden .quote:Op vrijdag 29 februari 2008 02:45 schreef mike_another het volgende:
Summers
[..]
Welke fysieke uitingingen dan? Kun je daar voorbeelden van geven? En als het een echte "fysieke" uiting is, dan is het toch helemaal niet nodig dat iemand anders daar ook "gevoelig" voor is om het waar te nemen?
[..]
alles wat ik waarneem vanaf mijn geboorte tot aan nu is de realiteit net zoals bij jou alles realiteit is vanaf je geboorte , wetenschap heeft daar niks mee te maken , die is niet de bron van het leven , je ervaard niet het leven via de wetenschap maar via jezelf in de eerste plaats , ik neem niks zomaar aan .quote:Alles wat niet binnen DE realiteit valt wordt terecht een hallucinatie genoemd, dat is de letterlijke definitie ervan. Als het slechts een andere manier van waarnemen is van een andere realiteit zal dat bewezen moeten worden voordat je dat zomaar aanneemt toch?
[..]
Tja maar dat is wel het antwoord op je vraag om het te bewijzen , vervelend voor je dat het antwoord je niet bevalt .maar een ander antwoord ga je niet horen , het werkt namelijk zoals het werkt .quote:Ik heb genoeg mensen gesproken die beweerden dergelijke dingen te kunnen, in het echte leven en op internet. Maar het uiteindelijke antwoord is altijd hetzelfde: je moet het zelf ervaren en "ik geloof er gewoon in". Hetzelfde antwoord als jij nu eigenlijk geeft en je kunt dan natuurlijk altijd zeggen dat ik net niet echt getalenteerde personen heb getroffen. Maar ik spreek jou nu toch ook? Waarom kan jij dan geen voorbeelden geven die overtuigend zijn?
[..]
Ik ken geen realiteit zonder het paranormale van kleins af aan , het zou dus wel heel vreemd zijn om dan te zeggen dat het voor mij bewezen moet worden terwijl ik er al die tijd met mijn neus bovenop zat en deel is van mijn leven , iets wat deel is van je leven is nooit iets domweg als uitgangspunt nemen dat heet leven .quote:Dat iedereen "de antwoorden in zich heeft" is wat je nu juist wil bewijzen, dat kun je dan dus niet domweg als uitgangspunt nemen.
[..]
Iets wat ik 100 keer per dag ervaar en het komt overeen met wat andere mensen ervaren dan is het realiteit . wetenschap is het programma van de mens , niet de bron .quote:buiten mij en met wat je 100 keer per dag ervaart EN overeenkomt met alles wat andere mensen ervaren EN met wat wetenschappelijk aangetoond is, is heel iets anders dan iets ervaren wat al het voorgaande tegenspreekt. Je doet nu net alsof het zien van een voorbijrijdende auto hetzelfde is als het zien van een geest. Het is toch niet zo gek dat je bij een geest MINSTENS iets kritischer nagaat of je je niet vergist.
[..]
Een droom is voorspellend als die uitkomt , jij maakt ervan dat het statistisch bewezen moet worden ,dat is niet de betekenis van het woord . als je verbrand bent door de zon een keertje , geld dat ook als een keer ,quote:Dat klopt alleen als je het bestaan van statistiek voor het gemak compleet negeert. Een droom is pas voorpellend te noemen als je een heleboel dromen die je gehad hebt nagaat en dan statistisch kijkt hoeveel er zijn uitgekomen.
[..]
Ja en , een verschil in benadering , het paranormale toont mij ook herhaaldelijk dingen aan zoals voorspellende dromen .quote:Het bestaan van een boom wordt door niemand ontkent, andere mensen zien ze ook en ze zijn wetenschappelijk verklaard. Ik kan de boom iedere moment aan andere mensen tonen, zonder ook maar 1 keer te falen. Dat kun je niet zomaar vergelijken met het zien van geest omdat dat aan geen van die eisen voldoet.
[..]
Met "we" bedoel ik niet jou en mij, maar met wat wetenschapplijk herhaalbaar is aangetoond. Jij en ik horen helemaal niet bij wat "we" weten, omdat jij en ik onderhevig zijn aan falende zintuigen.
[..]
Ik begrijp wel dat het paranormale overeenkomt met jouw overtuiging en ervaringen, maar daarmee is niet bewezen dat één van beide juist zijn. Maar juist dat ze beiden het mis kunnen hebben.
[..]
Het verschil is alleen dat de wetenschap herhaalbaar en testbaar dingen aantoont en het paranormale niet.
[..]
Nee , ik kan me vergissen in de interpretatie van iets paranormaals maar het paranormale bestaat ,daar twijfel ik niet aan ., dat is net zo echt als dat ik adem .. ik wil me juist ontwikkelen en nog meer leren en groeien en ervaren en gebruiken in mijn dagelijks leven .quote:Maar je bent er al van overtuigd dat het echt is, en het is voor jou dus geen levenstaak om nog kritisch te onderzoeken of je je toch niet mischien vergist?
[..]
ik heb niet gezegt dat je achterloopt , dat maak jij ervan .quote:Dus ik loop gewoon 17 jaar achter, en kom vanzelf tot jouw inzichten, da's een beetje flauw... we hebben het hier over argumenten en niet over wie tot welk inzicht zal komen.
De oudste is heel paranormaal, ze heeft zelfs de halfbroer van haar man teruggevonden, terwijl haar man niet eens wist dat hij een halfbroer had. Dat wist alleen zijn vader, maar die had er altijd over gezwegen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 21:00 schreef senesta het volgende:
[..]
Hoe paranormaal zijn die twee vrouwen?
Grappige voorvallen trouwens
De personen die zouden vallen zag ik wel goed, maar ik had geen zicht op de verkeerssituatie voor de bus (dus ik kon niet optisch zien dat de bus een noodstop zou maken).quote:Op vrijdag 29 februari 2008 02:48 schreef mike_another het volgende:
[..]
Hoe kon je de personen beschrijven die zouden vallen, als je amper zicht had? OF je ziet wie waar staat en kan redelijkwijs inschatten wie niet stevig staat OF je kan ze helemaal niet goed zien en dus ook niet beschrijven.
Op het subjectieve "geduwd" worden en die huisdieren na, zijn dat dan toch fysieke dingen die meetbaar en aantoonbaar zouden moeten zijn? Waarom zeg je dan steeds dat je het zelf moet ervaren om te kunnen bewijzen? Dat zou dan toch prima door iemand anders meetbaar moeten zijn die zelf niet paranormaal is, waarom is dat dan nog nooit gelukt om te meten?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 19:54 schreef Summers het volgende:
wc's die doorspoelen, kloppen op de muur uit een lege kamer , geduwd worden door iets onzichtbaars , glazen die voor je neus worden stukgesneden , huisdieren die angstig worden , er zijn genoeg voorbeelden .
Dingen die jij en ik als waar aannemen hebben ALLES te maken met wetenschap. Je doet nu net alsof je alles wat je waarneemt alleen maar gelooft omdat je het ervaart, terwijl jij ook op de wetenschap vertrouwt als je een vliegtuig in de lucht ziet vliegen. Omdat je om je heen gehoord hebt hoe dat werkt, begrijp je dat het kan vliegen. Je doet nu net alsof je alleen maar vertrouwt dat een vliegtuig kan vliegen omdat je met je zintuigen hebt geanalyseerd hoe dat kan.quote:alles wat ik waarneem vanaf mijn geboorte tot aan nu is de realiteit net zoals bij jou alles realiteit is vanaf je geboorte , wetenschap heeft daar niks mee te maken , die is niet de bron van het leven , je ervaard niet het leven via de wetenschap maar via jezelf in de eerste plaats , ik neem niks zomaar aan .
Da's een beetje flauw. Ik kan net zo goed zeggen dat de vraag jou niet bevalt.quote:Tja maar dat is wel het antwoord op je vraag om het te bewijzen , vervelend voor je dat het antwoord je niet bevalt .
Waarom kan de wetenschap dan niet de doortrekkende wc's meten waar je het eerder over had? Dat heeft toch niets te maken met zelf ervaren erin geloven en "hoe het nou eenmaal werkt"?quote:maar een ander antwoord ga je niet horen , het werkt namelijk zoals het werkt .
juist omdat het zo ongelooflijk is en je het je niet kan voorstellen moet je het juist zelf ervaren , er is geen enkel woord of argument waardoor jij zou kunnen begrijpen wat het is en of het bestaat . om er absoluut zeker van te zijn dat het bestaat moet je het zelf doen .
Jij zegt dat je de waarheid bij jezelf moet zoeken omdat iedereen de waarheid in zichzelf heeft. Dat is een zichzelf bewijzende stelling en dus geen argument.quote:Ik ken geen realiteit zonder het paranormale van kleins af aan , het zou dus wel heel vreemd zijn om dan te zeggen dat het voor mij bewezen moet worden terwijl ik er al die tijd met mijn neus bovenop zat en deel is van mijn leven , iets wat deel is van je leven is nooit iets domweg als uitgangspunt nemen dat heet leven .
Het komt overeen met wat andere mensen ZEGGEN te ervaren, dat is niet hetzelfde als dat iedereen het kan ervaren of uberhaupt echt is.quote:Iets wat ik 100 keer per dag ervaar en het komt overeen met wat andere mensen ervaren dan is het realiteit . wetenschap is het programma van de mens , niet de bron .
Nee, voorspellend is als het NIET toeval kan zijn. Volgens jouw definitie doet iemand die 10 keer "ZES" zegt ook een voorspelling als er na 10 keer gooien inderdaad een keer een zes gegooid wordt. Je kunt de statistiek wel vervelend vinden, maar je kunt het bestaan van toeval en de statistiek daarmee niet zomaar ontkennen? Wat is volgens jou de betekenis van het woord "voorspelling"? Dat iets toevallig uitkomt? Nee toch? Dan bedoel je toch dat iets uitkomt wat heel onwaarschijnlijk toeval kan zijn?quote:Een droom is voorspellend als die uitkomt , jij maakt ervan dat het statistisch bewezen moet worden ,dat is niet de betekenis van het woord .
De zon verbrand je ELKE keer EN is wetenschappelijk verklaarbaar. Een voorspellende droom spreekt alle logica tegen EN gebeurt niet elke keer. Jij stelt nu dus dat iemand die 100 dromen heeft waarvan er één uitkomt een voorspellende droom had? Uiteraard kwam die droom in dat geval uit, maar dat is NIET hetzelfde als voorpellend zonder dat het dan toeval kan zijn. Dan moeten ALLE dromen van iemand uitkomen.quote:als je verbrand bent door de zon een keertje , geld dat ook als een keer ,
je gaat niet eerst alle dagen dat je bent verbrand in een statistiek zetten om die ene keer geldig te maken ,
Ik zeg helemaal niet dat onze zintuigen waardeloos zijn, enkel dat als je iets denkt waar te nemen dat alle logica tegenspreekt je je ervan bewust moet zijn dat onze zintuigen niet onfeilbaar zijn, en dat daar vele voorbeelden van zijn.quote:daar gebruik je je "falende" zintuigen voor die dat elke keer prima doorhebben zonder twijfel .
Een droom die uitkomt is niet hetzelfde als bewijs dat het voorspellend was. Het gaat erom hoeveel dromen er NIET uitkomen, wederom statistiek.quote:Ja en , een verschil in benadering , het paranormale toont mij ook herhaaldelijk dingen aan zoals voorspellende dromen .
Jouw uitgangspunt is dus dat het paranormale bestaat, en dat hoogstens hoe jij het interpreteert kan falen. Ik begrijp wel dat jij erin gelooft, ik vraag alleen op welk bewijs jij dat geloof baseert.quote:Nee , ik kan me vergissen in de interpretatie van iets paranormaals maar het paranormale bestaat ,daar twijfel ik niet aan ., dat is net zo echt als dat ik adem .. ik wil me juist ontwikkelen en nog meer leren en groeien en ervaren en gebruiken in mijn dagelijks leven .
Jij zegt dat jij 17 jaar geleden op het punt was waar ik nu ben, hoe moet ik dat anders uitleggen dan achterlopen?quote:ik heb niet gezegt dat je achterloopt , dat maak jij ervan .
geen idee , ik ben toch geen wetenschapper en hoe vaak loop jij naar een wetenschapper om iets in jouw leven te onderzoeken ? als dat soort dingen gebeuren denk je echt niet aan hoe het bewezen moet worden maar hoe het over gaat ... en met wetenschap gaat het niet over en die hebben de kennis niet . iemand die de kennis niet heeft om je te helpen dan zal je toch in een andere hoek moeten kijken . parapsychologen houden zich daarmee bezig , die onderzoeken dat soort zaken ook .quote:Op donderdag 6 maart 2008 00:07 schreef mike_another het volgende:
[..]
Op het subjectieve "geduwd" worden en die huisdieren na, zijn dat dan toch fysieke dingen die meetbaar en aantoonbaar zouden moeten zijn? Waarom zeg je dan steeds dat je het zelf moet ervaren om te kunnen bewijzen? Dat zou dan toch prima door iemand anders meetbaar moeten zijn die zelf niet paranormaal is, waarom is dat dan nog nooit gelukt om te meten?
[..]
Maar ieder mens geloofd zijn eigen ervaringen en waarnemingen , noem jij anders maar een dag dat je er niet op vertrouwde , van kleins af aan zie je toch al vliegtuigen vliegen door de lucht ? dat is toch ook je eigen waarneming zonder dat je dat eerst wetenschappelijk uitgelegt krijgt ?quote:Dingen die jij en ik als waar aannemen hebben ALLES te maken met wetenschap. Je doet nu net alsof je alles wat je waarneemt alleen maar gelooft omdat je het ervaart, terwijl jij ook op de wetenschap vertrouwt als je een vliegtuig in de lucht ziet vliegen. Omdat je om je heen gehoord hebt hoe dat werkt, begrijp je dat het kan vliegen. Je doet nu net alsof je alleen maar vertrouwt dat een vliegtuig kan vliegen omdat je met je zintuigen hebt geanalyseerd hoe dat kan.
[..]
Het antwoord blijft echt nog steeds hetzelfde ...quote:Da's een beetje flauw. Ik kan net zo goed zeggen dat de vraag jou niet bevalt.
[..]
Tja dat zou kunnen maar een wc die uit zichzelf doortrekt heb je in je eentje ook wel meteen door hoor zonder metingen ... wat wil je nou ? de wetenschap kan er toch nog niet zoveel mee .quote:Waarom kan de wetenschap dan niet de doortrekkende wc's meten waar je het eerder over had? Dat heeft toch niets te maken met zelf ervaren erin geloven en "hoe het nou eenmaal werkt"?
[..]
dat is de manier waarop het werkt , noem het verder zoals je wilt , of kijk naar jezelf , ook nog een optie .quote:Jij zegt dat je de waarheid bij jezelf moet zoeken omdat iedereen de waarheid in zichzelf heeft. Dat is een zichzelf bewijzende stelling en dus geen argument.
[..]
Nou niet alleen zeggen maar ook LATEN ZIEN door dingen te vertellen die ze niet konden weten ,quote:Het komt overeen met wat andere mensen ZEGGEN te ervaren, dat is niet hetzelfde als dat iedereen het kan ervaren of uberhaupt echt is.
[..]
houd toch op , als je 1 keer bent verbrand ben je verbrand en niet pas als toeval is uitgesloten .quote:Nee, voorspellend is als het NIET toeval kan zijn. Volgens jouw definitie doet iemand die 10 keer "ZES" zegt ook een voorspelling als er na 10 keer gooien inderdaad een keer een zes gegooid wordt. Je kunt de statistiek wel vervelend vinden, maar je kunt het bestaan van toeval en de statistiek daarmee niet zomaar ontkennen? Wat is volgens jou de betekenis van het woord "voorspelling"? Dat iets toevallig uitkomt? Nee toch? Dan bedoel je toch dat iets uitkomt wat heel onwaarschijnlijk toeval kan zijn?
[..]
Ja 1 keer een voorspellende droom is een voorspellende droom , in het woordenboek staat niet dat het pas een voorspellende droom is als toeval is uitgesloten , dat maak jij ervan . hoezo MOETEN alle dromen dan uitkomen ? volgens welke bijbel ? je droomt altijd en je kan er een voorspellende droom tussen hebben , als alle dromen dan voorspellend zouden moeten zijn zoals jij beweerd dan drukken die voorspellende dromen toch de functie van gewoon dromen weg ?quote:De zon verbrand je ELKE keer EN is wetenschappelijk verklaarbaar. Een voorspellende droom spreekt alle logica tegen EN gebeurt niet elke keer. Jij stelt nu dus dat iemand die 100 dromen heeft waarvan er één uitkomt een voorspellende droom had? Uiteraard kwam die droom in dat geval uit, maar dat is NIET hetzelfde als voorpellend zonder dat het dan toeval kan zijn. Dan moeten ALLE dromen van iemand uitkomen.
[..]
Ja, en laat iedereen nou die voorbeelden kennen en weten wanneer zich dat voordoet . je vind het geloof ik ongelooflijk dat er iets is wat de hedendaagse logica tegenspreekt , ja en ? en ok 1 % van onze zintuigen falen , ja en ? jij en ik redden ons nog steeds prima toch .quote:Ik zeg helemaal niet dat onze zintuigen waardeloos zijn, enkel dat als je iets denkt waar te nemen dat alle logica tegenspreekt je je ervan bewust moet zijn dat onze zintuigen niet onfeilbaar zijn, en dat daar vele voorbeelden van zijn.
[..]
Ok , voor mij is dat wel zo en voor jou niet dan . dromen heeft een functie , je kan niet alle dromen voorspellend laten zijn .quote:Een droom die uitkomt is niet hetzelfde als bewijs dat het voorspellend was. Het gaat erom hoeveel dromen er NIET uitkomen, wederom statistiek.
[..]
Op de 34 jaar dat ik leef en het ervaar , voor mij is dat bewijs zat , ik ken geen andere wereld dan dat het bestaat , dus niks geloof of zwak, dat heet dagelijks leven dan .quote:Jouw uitgangspunt is dus dat het paranormale bestaat, en dat hoogstens hoe jij het interpreteert kan falen. Ik begrijp wel dat jij erin gelooft, ik vraag alleen op welk bewijs jij dat geloof baseert.
[..]
Ik heb niet gezegt dat jij nu op het punt bent waar ik 17 jr geleden was , jij vroeg je af waarom ik dat niet deed (onderzoeken) en ik antwoorde dat ik dat wel deed , meer niet hoor , niemand kan beweren dat iemand achterloopt of voor , die alwetende kennis hebben we niet , dus ik ook niet .quote:Jij zegt dat jij 17 jaar geleden op het punt was waar ik nu ben, hoe moet ik dat anders uitleggen dan achterlopen?
Jij stelde dat de reden dat het nog nooit wetenschappelijk aangetoond was omdat dat niet KON. Ik geef je voorbeelden van zaken die met de huidige "gebrekkige" wetenschap 100% aan te tonen zouden moeten zijn, maar waarbij toch nog nooit iets paranormaals is aangetoond. Ik zeg niet dat JIJ met wetenschappers moet gaan praten, ik zeg alleen dat de stelling dat je het "per se zelf moet ervaren om bewijs te krijgen" niet klopt.quote:Op donderdag 6 maart 2008 12:55 schreef Summers het volgende:
geen idee , ik ben toch geen wetenschapper en hoe vaak loop jij naar een wetenschapper om iets in jouw leven te onderzoeken ?
De meeste mensen willen eerst weten of wat ze denken dat gebeurt ook ECHT is, voordat ze willen weten hoe het gebeurt.quote:als dat soort dingen gebeuren denk je echt niet aan hoe het bewezen moet worden maar hoe het over gaat ...
Parapsychologen onderzoeken op een andere manier, met het uitganspunt dat het bestaat en verder hoe het mogelijk precies werkt. Wetenschap wil eerst weten OF het bestaat.quote:en met wetenschap gaat het niet over en die hebben de kennis niet . iemand die de kennis niet heeft om je te helpen dan zal je toch in een andere hoek moeten kijken . parapsychologen houden zich daarmee bezig , die onderzoeken dat soort zaken ook .
Ik heb nog nooit dingen gezien die niet overeenkwamen met wat de rest van de wereld waarneemt en de wetenschap ons vertelt, dus er is voor mij nog geen aanleiding geweest om mijn zintuigen niet te vertrouwen.quote:Maar ieder mens geloofd zijn eigen ervaringen en waarnemingen , noem jij anders maar een dag dat je er niet op vertrouwde ,
Als ik vliegtuigen zou zien en 99% van de mensen niet EN als de wetenschap zegt dat vliegtuigen niet bestaan, dan zou ik mijn zintuigen ERNSTIG wantrouwen en op z'n minst het willen testen. Dat is exact de situatie bij paranormale zaken en dus niet vergelijkbaar met doodnormale en 100% testbare en logische dingen waarnemen.quote:van kleins af aan zie je toch al vliegtuigen vliegen door de lucht ? dat is toch ook je eigen waarneming zonder dat je dat eerst wetenschappelijk uitgelegt krijgt ?
Zeggen dat het antwoord mij niet bevalt is geen argument. Een argument is aanwijzingen aandragen waarom iets wat jij gelooft wel waar kan zijn en verklaren waarom 99% van de wereld ernaast zit.quote:Het antwoord blijft echt nog steeds hetzelfde ...
Het gaat erom dat anekdotische beweringen van mensen geen bewijs zijn, maar gedegen onderzoek van meerdere mensen dat wel kan zijn. Wederom: jij zei dat het allemaal niet tastbaar was en de wetenschap nog niet ver genoeg gevorderd is om de paranormale zaken te meten. Terwijl spontaan doortrekkende wc's die dat niet zouden moeten doen 100% testbaar zijn.quote:Tja dat zou kunnen maar een wc die uit zichzelf doortrekt heb je in je eentje ook wel meteen door hoor zonder metingen ... wat wil je nou ? de wetenschap kan er toch nog niet zoveel mee .
Dat is manier waarop jij gelooft dat het werkt. Dan verkondig je je mening, maar die staat haaks op logische testbare experimenten die genoeg gedaan zijn. Mijn punt is dat jij je theorie als uitgangspunt van de waarheid neemt ipv te willen onderbouwen of onderzoeken of de theorie klopt.quote:dat is de manier waarop het werkt , noem het verder zoals je wilt , of kijk naar jezelf , ook nog een optie .
Als mensen dingen vertellen die ze niet konden weten, dan zul je moeten onderzoeken of dat ECHT zo is. Maar jij hebt al gezegd dat toeval en statistiek volgens jou niet relevant is. 1 keer iets zeggen wat je niet kon weten is voor jou bewijs dat diegene paranormaal is, ongeacht of die persoon in totaal 10 dingen zei waarvan er maar 1 klopte. Dan heeft die persoon het niet miraculeus 1 keer goed maar wat veel belangrijker is: 9 keer fout.quote:Nou niet alleen zeggen maar ook LATEN ZIEN door dingen te vertellen die ze niet konden weten ,
Deze dingen zijn al talloze malen wetenschappelijk onderzocht, maar bij kritisch kijken naar de kansberekening bleek keer op keer dat het net zo goed toeval kan zijn. Dat betekent niet dat de wetenschap het niet kan meten, maar dat wat je probeert te meten er helemaal niet is.quote:in dit geval is het wel zo dat iedereen het kan ervaren alleen is de ingang bij jezelf en niet bij de wetenschap .
Dus als iemand 1 keer verbrand als hij op het strand ligt dan is met jouw redenering bewezen dat liggen op het strand je altijd verbrand. Behalve natuurlijk als op het strand gaat liggen als het bewolkt is. Kortom, je zult kritisch moeten kijken onder welke omstandigheden je verbrandt, pas als je het op die manier onderzoekt kom je tot de conclusie dat de zon er wellicht iets mee te maken heeft. Via jouw benadering kan je net zo goed tot de conclusie komen dat het aan het zand ligt. Omdat 1 keer verbranden in jouw eigen voorbeeld voor jou genoeg is om iets te bewijzen kun je dus onmogelijk zinnige conclusies trekken over hoe iemand nou echt verbrand. Op die manier blijven we in de middeleeuwen hangen.quote:houd toch op , als je 1 keer bent verbrand ben je verbrand en niet pas als toeval is uitgesloten .
Jouw definitie van niet van toepassing is dat het dan blootlegt dat de paranormale ervaring wellicht ook toeval kan zijn.quote:Ik vind statistiek niet vervelend , het is niet van toepassing,
Als ik het op jouw manier beander kan ik inderdaad tot dezelfde uitkomst komen als jij, maar dat betekent niet dat dat hetzelfde is als "verder komen". Ik kan ook zeggen dat jij het juist op een statistische manier moet benaderen als je dichter bij de meest waarschijnlijke objectieve waarheid wilt komen.quote:laat het eens los en benader het op een andere manier , tenminste als je verder wilt komen , anders niet natuurlijk, je eigen keuze .
Je maakt een essentiële denkfout: een droom wordt pas ACHTERAF voorspellend genoemd, als het daadwerkelijk is uitgekomen. Op die manier kan je dus 100 dromen hebben en degene die uitkomt bewijst dat het een voorspelling was? Je kunt toch niet ontkennen dat mensen minstens ook door toeval iets kunnen dromen wat uitkomt? Hoe maak je het onderscheidt dan? Als iemand van al z'n dromen van te voren aangeeft welke volgens hem voorspellend GAAN zijn, van te voren dus en hij heeft een goed scoringpercentage dan kun je inderdaad stellen dat hij voorspellend droomt en tussen door gewone dromen heeft. Maar dat is nog nooit iemand gelukt, er zijn genoeg sites met mensen die al hun dromen vertellen en als er achteraf dan één van uitkomt dan wordt daar heftig naar toe gelinked, alsof de niet uitgekomen dromen niet sterk wijzen naar dat er statistisch door toeval wel 'ns wat uit zal komen.quote:Ja 1 keer een voorspellende droom is een voorspellende droom , in het woordenboek staat niet dat het pas een voorspellende droom is als toeval is uitgesloten , dat maak jij ervan . hoezo MOETEN alle dromen dan uitkomen ? volgens welke bijbel ? je droomt altijd en je kan er een voorspellende droom tussen hebben ,
Ik zeg niet dat ze allemaal uit moeten komen, maar dat als er slechts een paar uitkomen, al die andere dromen bijdragen aan de kans dat je door toeval iets "goed" gedroomd hebt. Buiten dat je best onbewust iets waargenomen hebt maar verder vergeten was (op een niet paranormale manier) wat je in je dromen wel herinnert en op iets duidt wat misschien logisch gezien kan gaan gebeuren. Als iemand bv droomt dat er een aardbeving ergens gaat plaatsvinden en dat komt uit, dan is dat niet een voorspelling, dan moet je nagaan hoeveel mensen op aarde wel 'ns dromen over een aardbeving en hoe vaak die ene persoon ander dingen heeft gedroomd die niet uitkwamen.quote:als alle dromen dan voorspellend zouden moeten zijn zoals jij beweerd dan drukken die voorspellende dromen toch de functie van gewoon dromen weg ?
Ik vindt het niet ongeloofelijk, ik vind enkel dat iets dat de logica tegenspreekt... onlogisch, dat spreekt toch voor zich? Dan moet je toch heel duidelijk eerst uitsluiten of het niet gewoon toeval is? Logica is geen dogmatische leer die ons kennis wil onthouden, het is een immer groeiende verzameling van dingen die aantoonbaar kloppen en waarop onze hele wereld gebaseerd is.quote:Ja, en laat iedereen nou die voorbeelden kennen en weten wanneer zich dat voordoet . je vind het geloof ik ongelooflijk dat er iets is wat de hedendaagse logica tegenspreekt , ja en ?
Nogmaals, onze zintuigen zijn prima voor het dagelijkse leven. Maar de keren dat ze iets aan iemand tonen wat alle logica tegenspreekt kunnen door die 1% falen verklaard worden, ipv dat die 1% als bewijs van paranormale zaken aangedragen kunnen worden.quote:en ok 1 % van onze zintuigen falen , ja en ? jij en ik redden ons nog steeds prima toch .
Ik val in herhaling, waarvoor excuses, maar als je 100 keer met een dobbelsteen gooit zul je best vaak een zes gooien, maar daarmee is niet bewezen dat die zessen voorspellend zijn.quote:Ok , voor mij is dat wel zo en voor jou niet dan . dromen heeft een functie , je kan niet alle dromen voorspellend laten zijn .
En dat is je goed recht, waal ik uiteraard niks op wil afdingen. Ik zit alleen anders in elkaar en zie persoonlijk anekdotisch bewijs niet als bewijs, niet als jij het ervaart of als ik hetzelf zou ervaren.quote:Op de 34 jaar dat ik leef en het ervaar , voor mij is dat bewijs zat , ik ken geen andere wereld dan dat het bestaat , dus niks geloof of zwak, dat heet dagelijks leven dan .
Misschien vatte ik het verkeerd op, je zei:quote:Ik heb niet gezegt dat jij nu op het punt bent waar ik 17 jr geleden was , jij vroeg je af waarom ik dat niet deed (onderzoeken) en ik antwoorde dat ik dat wel deed , meer niet hoor , niemand kan beweren dat iemand achterloopt of voor , die alwetende kennis hebben we niet , dus ik ook niet .
En wat toevallig dat mensen die daar wel ervaring mee hebben wel vinden dat zelf ervaren iig bewijs is , iets wat niet bestaat gebeurd ook niet , iets wat wel bestaat gebeurd ook echt , 100% aantoonbaar kan je alleen zeggen als je alles al weet , misschien word er morgen iets ontdekt wat alles in een ander licht zet , tot die tijd hoeven mensen niet te doen alsof er niks aan de hand is of alsof er iets mis is met ze of gebrekkig .quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:36 schreef mike_another het volgende:
Ik wil toch weer even opmerken dat ik deze discussie zeer op prijs stel, het volkomen oneens zijn en toch beschaafd blijven discussieren is wat mij betreft het mooiste wat er is...
[..]
Jij stelde dat de reden dat het nog nooit wetenschappelijk aangetoond was omdat dat niet KON. Ik geef je voorbeelden van zaken die met de huidige "gebrekkige" wetenschap 100% aan te tonen zouden moeten zijn, maar waarbij toch nog nooit iets paranormaals is aangetoond. Ik zeg niet dat JIJ met wetenschappers moet gaan praten, ik zeg alleen dat de stelling dat je het "per se zelf moet ervaren om bewijs te krijgen" niet klopt.
[..]
Ik ervaar het al mijn hele leven , echter kan niet , ik begin ook te begrijpen hoe het gebeurd , ik leer elke dag wel weer iets nieuws , zo groot is dat gebied , je kan er alle kanten mee op .quote:De meeste mensen willen eerst weten of wat ze denken dat gebeurt ook ECHT is, voordat ze willen weten hoe het gebeurt.
[..]
Ik heb ook geen enkele reden om mijn zintuigen te wantrouwen .quote:Parapsychologen onderzoeken op een andere manier, met het uitganspunt dat het bestaat en verder hoe het mogelijk precies werkt. Wetenschap wil eerst weten OF het bestaat.
[..]
Ik heb nog nooit dingen gezien die niet overeenkwamen met wat de rest van de wereld waarneemt en de wetenschap ons vertelt, dus er is voor mij nog geen aanleiding geweest om mijn zintuigen niet te vertrouwen.
[..]
Het is ook niet vergelijkbaar , daarom hoeft het ook niet zo te zijn dat twee verschillen zaken op dezelfde manier benaderd horen te worden , het is juist een groei dat iets anders benaderd moet worden om er te komen .quote:Als ik vliegtuigen zou zien en 99% van de mensen niet EN als de wetenschap zegt dat vliegtuigen niet bestaan, dan zou ik mijn zintuigen ERNSTIG wantrouwen en op z'n minst het willen testen. Dat is exact de situatie bij paranormale zaken en dus niet vergelijkbaar met doodnormale en 100% testbare en logische dingen waarnemen.
[..]
99% is niet waar , ik denk zelfs dat de meerderheid van de mensen op aarde in iets bovennatuurlijks geloven , waar ik zelf bij ben en met eigen ogen zie en zelfs gebruik is waar , echter kan niet .quote:Zeggen dat het antwoord mij niet bevalt is geen argument. Een argument is aanwijzingen aandragen waarom iets wat jij gelooft wel waar kan zijn en verklaren waarom 99% van de wereld ernaast zit.
[..]
Wat wil je testen dan ? of er niemand de wc uitloopt als die doortrekt ? dat kan ik zelf ook wel zien . hoevaak het gebeurd kan ik ook wel tellen . anekdotische beweringen zijn ook geen bewijs voor mij , ik kan wel de mogelijkheid inzien van een bewering maar zelf ervaren is het bewijs .quote:Het gaat erom dat anekdotische beweringen van mensen geen bewijs zijn, maar gedegen onderzoek van meerdere mensen dat wel kan zijn. Wederom: jij zei dat het allemaal niet tastbaar was en de wetenschap nog niet ver genoeg gevorderd is om de paranormale zaken te meten. Terwijl spontaan doortrekkende wc's die dat niet zouden moeten doen 100% testbaar zijn.
[..]
Het staat haaks op een methode die het nog niet heeft kunnen bewijzen , dat klinkt toch logisch ?quote:Dat is manier waarop jij gelooft dat het werkt. Dan verkondig je je mening, maar die staat haaks op logische testbare experimenten die genoeg gedaan zijn. Mijn punt is dat jij je theorie als uitgangspunt van de waarheid neemt ipv te willen onderbouwen of onderzoeken of de theorie klopt.
[..]
quote:Als mensen dingen vertellen die ze niet konden weten, dan zul je moeten onderzoeken of dat ECHT zo is. Maar jij hebt al gezegd dat toeval en statistiek volgens jou niet relevant is. 1 keer iets zeggen wat je niet kon weten is voor jou bewijs dat diegene paranormaal is, ongeacht of die persoon in totaal 10 dingen zei waarvan er maar 1 klopte. Dan heeft die persoon het niet miraculeus 1 keer goed maar wat veel belangrijker is: 9 keer fout.
[..]
Deze dingen zijn al talloze malen wetenschappelijk onderzocht, maar bij kritisch kijken naar de kansberekening bleek keer op keer dat het net zo goed toeval kan zijn. Dat betekent niet dat de wetenschap het niet kan meten, maar dat wat je probeert te meten er helemaal niet is.quote:Dat is niet zo moeilijk , als jij een groen behang hebt met een rode bank in je woonkamer en ik vertel je dat je geel behang hebt met een bruine bank dan weet jij meteen of het klopt of niet , als jij een blonde vriendin hebt en iemand zegt dat ze zwart haar heeft dan weet je ook meteen of het klopt zonder te onderzoeken , heb je niemand voor nodig want het komt uit je eigen leven waar je elke dag zelf bij bent .
Nee, mijn bewering is dat elke keer dat je bent verbrand je dat heel goed zelf kan inschatten omdat je dat ziet en voelt ondanks je "gebrekkige " zintuigen .quote:Dus als iemand 1 keer verbrand als hij op het strand ligt dan is met jouw redenering bewezen dat liggen op het strand je altijd verbrand. Behalve natuurlijk als op het strand gaat liggen als het bewolkt is. Kortom, je zult kritisch moeten kijken onder welke omstandigheden je verbrandt, pas als je het op die manier onderzoekt kom je tot de conclusie dat de zon er wellicht iets mee te maken heeft. Via jouw benadering kan je net zo goed tot de conclusie komen dat het aan het zand ligt. Omdat 1 keer verbranden in jouw eigen voorbeeld voor jou genoeg is om iets te bewijzen kun je dus onmogelijk zinnige conclusies trekken over hoe iemand nou echt verbrand. Op die manier blijven we in de middeleeuwen hangen.
[..]
toeval duurt nooit een heel leven of periodes de hele dag door dus dat sluit ik al uit .quote:Jouw definitie van niet van toepassing is dat het dan blootlegt dat de paranormale ervaring wellicht ook toeval kan zijn.
[..]
Ik ben liever gewoon bij de waarheid en bij iets dat werkt voor me dan bij de meest waarschijnlijke objectieve waarheid , zo werkt het namelijk niet , ik ervaar graag telepathie of voorspellende dromen enz dus ik zal het wel moeten benaderen op mijn manier omdat die werkt , dat lijkt me logisch .quote:Als ik het op jouw manier beander kan ik inderdaad tot dezelfde uitkomst komen als jij, maar dat betekent niet dat dat hetzelfde is als "verder komen". Ik kan ook zeggen dat jij het juist op een statistische manier moet benaderen als je dichter bij de meest waarschijnlijke objectieve waarheid wilt komen.
[..]
Ik maak geen denkfout , ik weet hoe het werkt uit eigen ervaring , ik kan wakker worden en meteen weten dat ik een voorspellende droom heb gehad , door ervaringen leer je namelijk het onderscheid te maken tussen een gewone droom of een voorspellende droom , bijv : iemand droomt altijd in kleur en af en toe in zwart wit , na een paar keer begint het op te vallen dat elke droom die hij in zwart wit krijgt voorspellend is , dat is voor diegene dus een aanwijzing om onderscheid te maken , zo heeft iedere mens zijn eigen manier om iets te laten manifesteren of zijn eigen ezelsbruggetje te hebben . als diegene zich daar van bewust is kan hij als hij zwart wit droomt , meteen zeggen dat het een voorspellende droom is , daar is diegene achter gekomen door eerdere ervaringen . niet door een idee of een aanemelijke theorie maar door gewoon te ademen en te ervaren .quote:Je maakt een essentiële denkfout: een droom wordt pas ACHTERAF voorspellend genoemd, als het daadwerkelijk is uitgekomen. Op die manier kan je dus 100 dromen hebben en degene die uitkomt bewijst dat het een voorspelling was? Je kunt toch niet ontkennen dat mensen minstens ook door toeval iets kunnen dromen wat uitkomt? Hoe maak je het onderscheidt dan? Als iemand van al z'n dromen van te voren aangeeft welke volgens hem voorspellend GAAN zijn, van te voren dus en hij heeft een goed scoringpercentage dan kun je inderdaad stellen dat hij voorspellend droomt en tussen door gewone dromen heeft. Maar dat is nog nooit iemand gelukt, er zijn genoeg sites met mensen die al hun dromen vertellen en als er achteraf dan één van uitkomt dan wordt daar heftig naar toe gelinked, alsof de niet uitgekomen dromen niet sterk wijzen naar dat er statistisch door toeval wel 'ns wat uit zal komen.
Ik kan ook wel 100 voorspellingen op papier zetten, als er dan één uitkomt ben ik volgens jou paranormaal? Dan had ik toch van te voren moeten zeggen welke van die 100 uit zou komen? Waar leg jij anders de grens? Mag ik 1000 voorspellingen doen waar er maar één van hoeft te kloppen?
[..]
Diegene weet dan zelf of het een voorspelling was of niet , of je herkent dingen of niet .quote:Ik zeg niet dat ze allemaal uit moeten komen, maar dat als er slechts een paar uitkomen, al die andere dromen bijdragen aan de kans dat je door toeval iets "goed" gedroomd hebt. Buiten dat je best onbewust iets waargenomen hebt maar verder vergeten was (op een niet paranormale manier) wat je in je dromen wel herinnert en op iets duidt wat misschien logisch gezien kan gaan gebeuren. Als iemand bv droomt dat er een aardbeving ergens gaat plaatsvinden en dat komt uit, dan is dat niet een voorspelling, dan moet je nagaan hoeveel mensen op aarde wel 'ns dromen over een aardbeving en hoe vaak die ene persoon ander dingen heeft gedroomd die niet uitkwamen.
[..]
Onze hele wereld is gebaseerd op meer dan we nu weten , iets hoeft dus ook niet te passen in alles wat we nu weten en kan het zelfs tegenspreken , ervaringen van mensen kloppen ook aantoonbaar voor hun , en herhaalt zich zelfs en manifesteerd zich op een herkenbare manier .quote:Ik vindt het niet ongeloofelijk, ik vind enkel dat iets dat de logica tegenspreekt... onlogisch, dat spreekt toch voor zich? Dan moet je toch heel duidelijk eerst uitsluiten of het niet gewoon toeval is? Logica is geen dogmatische leer die ons kennis wil onthouden, het is een immer groeiende verzameling van dingen die aantoonbaar kloppen en waarop onze hele wereld gebaseerd is.
[..]
Je hebt mensen die het de hele dag door ervaren dat past nooit in die 1% toeval of falen , dan nemen ze de 99% voor waarheid net zoals jij dat doet dagelijks .quote:[quote]
Nogmaals, onze zintuigen zijn prima voor het dagelijkse leven. Maar de keren dat ze iets aan iemand tonen wat alle logica tegenspreekt kunnen door die 1% falen verklaard worden, ipv dat die 1% als bewijs van paranormale zaken aangedragen kunnen worden.
[..]
Als je het zelf zou ervaren zou je het wel als bewijs zien , het verschil is te groot , je kan niet zeggen vantevoren wat je zou denken of voelen bij iets wat je nog niet hebt ervaren .quote:Ik val in herhaling, waarvoor excuses, maar als je 100 keer met een dobbelsteen gooit zul je best vaak een zes gooien, maar daarmee is niet bewezen dat die zessen voorspellend zijn.
[..]
En dat is je goed recht, waal ik uiteraard niks op wil afdingen. Ik zit alleen anders in elkaar en zie persoonlijk anekdotisch bewijs niet als bewijs, niet als jij het ervaart of als ik hetzelf zou ervaren.
[..]
quote:Misschien vatte ik het verkeerd op, je zei:
Het gevoel wat jij erover hebt met onderzoeken en "ben ik nou gek" dat is menselijk dat heeft iedereen , al helemaal met het paranormale omdat het "niet bestaat" , dan juist , 17 jaar geleden was ik op dat punt .
Het kwam op mij een beetje neerbuigend over, dat "het menselijk is" om het eerst niet aan te nemen, maar dat jij na 17 jaar wel tot dat inzicht bent gekomen en dat mij dat misschien ook nog ooit lukt. Maar wellicht bedoelde je dat niet zo.
Wat mensen zelf vinden dat bewijs is, is het per definitie niet. Subjectieve waarnemingen zijn geen bewijs, dat is geloof. Bewijs is iets dat algemeen aantoonbaar en herhaalbaar is.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 11:26 schreef Summers het volgende:
En wat toevallig dat mensen die daar wel ervaring mee hebben wel vinden dat zelf ervaren iig bewijs is ,
Of het daadwerjkkelijk gebeurt definieer jij als dat iemand zelf iets ervaart dat echt gebeurt. Dat is heel makkelijk aantoonbaar niet waar, er zijn genoeg mensen die iets dachten maar er later ZELF achter kwamen dat ze er naast zaten. Bv iemand die denkt een vogel in de tuin te zien en dan beter kijkt en dan ziet dat het gewoon een blaadje is dat in de wind beweegt.quote:iets wat niet bestaat gebeurd ook niet , iets wat wel bestaat gebeurd ook echt ,
We hebben het niet over 100% aantoonbaar, maar over paranormale beweringen die 0% bewijzen aandraagt en de wetenschap en logica die 99% aanwijzingen heeft dat het niet bestaat.quote:100% aantoonbaar kan je alleen zeggen als je alles al weet ,
Dus als ze er daadwerkelijk naast zitten dan komen ze daar wat jou betreft nooit achter omdat ze oneindig hoop moeten houden dat er misschien ooit een ontdekking komt dat ze gelijk hadden. Wat nou als ze er wel naast zitten? Dan kun je lang wachten.quote:misschien word er morgen iets ontdekt wat alles in een ander licht zet , tot die tijd hoeven mensen niet te doen alsof er niks aan de hand is of alsof er iets mis is met ze of gebrekkig .
Als je dingen ervaart die wat we weten tegenspreken, dan heb je in ieder geval MEER reden om je zintuigen te wantrouwen dan iemand die alleen maar dingen ervaart die wel overeenkomen met wat de rest van de wereld ze vertelt.quote:Ik heb ook geen enkele reden om mijn zintuigen te wantrouwen .
Dat kijken naar een bv een boom vergelijkbaar is met het kijken naar geest, was JOUW vergelijking. Jij zei dat iemand z'n zintuigen ook niet wantrouwt als hij een boom ziet, dus waarom wel als hij een geest ziet. MIJN argument was juist dat het niet vergelijkbaar is. Omdat een boom zien niet de logica tegenspreekt en testbaar is en het zien van een geest dus niet. Blijkbaar ben je het nu met mijn standpunt eens?quote:Het is ook niet vergelijkbaar , daarom hoeft het ook niet zo te zijn dat twee verschillen zaken op dezelfde manier benaderd horen te worden , het is juist een groei dat iets anders benaderd moet worden om er te komen .
Qua geloof in God etc. heb je gelijk. Ik doelde meer op 99% van de logica en wetenschap.quote:99% is niet waar , ik denk zelfs dat de meerderheid van de mensen op aarde in iets bovennatuurlijks geloven
Hoeveel voorbeelden wil je horen dat wat je met je eigen ogen ziet best niet kan kloppen? Van goocheltruuks tot simpele rare tekeningen waar je hersens van in de war raken? Kijk naar een minuut naar een draaiende spiraal en daarna naar iets anders, je ogen en hersens vertellen je dan voor de volle 100% dat waar je dan naar kijkt OOK draait, maar dat is dan echt niet zo.quote:waar ik zelf bij ben en met eigen ogen zie en zelfs gebruik is waar , echter kan niet .
Heel simpel, als iemand bv zegt dat z'n huis behekst is en de wc regelmatig doortrekt, dan gaan wetenschappers er naast zitten en gaan ze kijken of het inderdaad onverklaarbaar doortrekt en niet bv door een defect.quote:Wat wil je testen dan ? of er niemand de wc uitloopt als die doortrekt ? dat kan ik zelf ook wel zien .
Nee, er is niks logisch (ik dacht dat je logica juist niet accepteerde als arument?) aan een methode falend noemen om iets te bewijzen, enkel omdat het niet de uitkomst biedt jij je wil. Als 1 persoon telt hoeveel knikkers er in een pot zitten en een ander probeert het paranormaal te voelen, en de uitkomst van de paranormale methode klopt niet met de handmatige telling, dan zeg je toch ook niet dat de ouderwetse telmethode blijkbaar niet goed genoeg werkt?quote:Het staat haaks op een methode die het nog niet heeft kunnen bewijzen , dat klinkt toch logisch ?
Je zegt nu eigenlijk dat je liever bij een methode blijft die een uitkomst heeft die je WIL dan een methode die een uitkomst heeft die wellicht waarschijnlijker is? Dat het werkt is gebaseerd op jouw subjectieve mening en je wil het niet toetsen aan de statistiek omdat je eigenlijk zelf als stelt dat het dan niet blijkt te werken? Dat is toch zelfdeceptie?quote:nav mijn eigen ervaringen heb ik een theorie , die werkt dus , waarom zou ik een ander uitgangspunt nemen bij iets wat al werkt ? ik wil het toch juist WEL ervaren ? ik vind het oa handig . als ik er niks mee te maken wil hebben dan zou ik jou uitgangspunt moeten nemen want die werkt niet , maar ik wil het juist wel en dus moet ik bij mijn theorie blijven .
Jij gaat er nu voor het gemak vanuit DAT het zich manifisteert aan miljoenen mensen. Vreemd, dan zouden daar dus miljoenen bewijzen van moeten zijn. Dan kun je niet meer stellen dat het alleen maar persoonlijk te ervaren is, als we het over miljoenen hebben dan zou het gewoon allang aangetoond en geaccepteerd moeten zijn. Natuurlijk heb je gelijk dat er miljoenen mensen zijn die uit persoonlijke ervaring ZEGGEN dat ze het ervaren. Maar dat is enkel bewijs van een behoefte aan geloof dat er iets meer is in combinatie met falende zintuigen. Bewijs van de menselijke aard geen bewijs van iets bovennatuurlijks. Juist omdat het miljoenen keren voorkomt, maar alleen op persoonlijk vlak en nooit algemeen aantoonbaar, bewijst dat het een menselijke behoefte is.quote:Deze dingen zijn al talloze malen wetenschappelijk onderzocht, maar bij kritisch kijken naar de kansberekening bleek keer op keer dat het net zo goed toeval kan zijn. Dat betekent niet dat de wetenschap het niet kan meten, maar dat wat je probeert te meten er helemaal niet is.
Wat er niet is kan zich ook niet manifesteren aan miljoenen mensen op verschillende manieren .
Jij zei dat als iemand 1 keer verbrand is, hij onmiddellijk exact kon weten hoe dat kwam zonder verder onderzeok te doen: als je 1 keer bent verbrand ben je verbrand en niet pas als toeval is uitgesloten .quote:Nee, mijn bewering is dat elke keer dat je bent verbrand je dat heel goed zelf kan inschatten omdat je dat ziet en voelt ondanks je "gebrekkige " zintuigen .
Je zegt nu dus dat wat je liever WIL de voorkeur geeft ongeacht of het wellicht niet heeft meest waarschijnlijke is.quote:Ik ben liever gewoon bij de waarheid en bij iets dat werkt voor me dan bij de meest waarschijnlijke objectieve waarheid , zo werkt het namelijk niet , ik ervaar graag telepathie of voorspellende dromen enz dus ik zal het wel moeten benaderen op mijn manier omdat die werkt , dat lijkt me logisch .
Het gaat er niet om HOE jij of iemand anders weet of hij voorspellende droom heeft gehad, maar OF hij voordat de voorspelling uitkomt weet dat het een voorspelling is. Dat heeft nog nooit iemand kunnen laten zien, terwijl dit wderom een voorbeeld is van iets wat gewoon 100% testbaar is met de huidige meetmethodes. Er zijn genoeg mensen die zich hiervoor in het openbaar voor geleend hebben en nog doen (websites etc.). Is jouw stelling dat heel toevallig exact iedereen die de openbaarheid zoekt inderdaad allemaal mensen zijn die zich vergissen? Hoeveel van jouw dromen komen uit waarvan je van te voren weet dat het echte voorspellingen waren? Allemaal? Zo nee, hoeveel ongeveer wel, en kun je een paar voorbeelden noemen?quote:Ik maak geen denkfout , ik weet hoe het werkt uit eigen ervaring , ik kan wakker worden en meteen weten dat ik een voorspellende droom heb gehad , door ervaringen leer je namelijk het onderscheid te maken tussen een gewone droom of een voorspellende droom , bijv : iemand droomt altijd in kleur en af en toe in zwart wit , na een paar keer begint het op te vallen dat elke droom die hij in zwart wit krijgt voorspellend is , dat is voor diegene dus een aanwijzing om onderscheid te maken , zo heeft iedere mens zijn eigen manier om iets te laten manifesteren of zijn eigen ezelsbruggetje te
Als iemand onbewust iets heeft waargenomen, dan weet die persoon dus per definitie niet bewust of hij echt iets voorspelt of gewoon onbewust doorhad dat iemand heel ongelukkig was als die bv zelfmoord pleegt.quote:Diegene weet dan zelf of het een voorspelling was of niet , of je herkent dingen of niet .
Natuurlijk kan iets best niet passen in wat we nu weten, maar dat betekent niet dat daarmee bewezen is dat het iets is wat we enkel NU nog niet weten. Dan zul je met duidelijke bewijzen moeten komen WAAROM het alles tegenspreekt wat we wel nu weten. Omdat alles wat we nu weten gebaseerd is op logische dingen, als je logica tegenspreekt zul je daar met andere logische bewijzen voor moeten komen.quote:Onze hele wereld is gebaseerd op meer dan we nu weten , iets hoeft dus ook niet te passen in alles wat we nu weten en kan het zelfs tegenspreken , ervaringen van mensen kloppen ook aantoonbaar voor hun , en herhaalt zich zelfs en manifesteerd zich op een herkenbare manier .
Waar zijn die mensen die het de hele dag door ervaren, en wederom, waarom kan bij die mensen het dan niet onafhankelijk vastgesteld worden dat wat zij ervaren/zien/voorspellen ook echt klopt en geen verbeelding, vergissing of toeval is?quote:Je hebt mensen die het de hele dag door ervaren dat past nooit in die 1% toeval of falen , dan nemen ze de 99% voor waarheid net zoals jij dat doet dagelijks .
Dus als ik het met je eens zou zijn, dan zou ik het met je eens zijn. Dat is geen argument.quote:Als je het zelf zou ervaren zou je het wel als bewijs zien , het verschil is te groot , je kan niet zeggen vantevoren wat je zou denken of voelen bij iets wat je nog niet hebt ervaren .
gebeurtenissen die mensen live meemaken kan je niet wegredeneren , dat is onmogelijk , noem anders maar een dag uit je leven die ik weg kan redeneren , gaat niet lukken .quote:[quote]Op zondag 9 maart 2008 03:17 schreef mike_another het volgende:
[..]
Wat mensen zelf vinden dat bewijs is, is het per definitie niet. Subjectieve waarnemingen zijn geen bewijs, dat is geloof. Bewijs is iets dat algemeen aantoonbaar en herhaalbaar is.
[..]
Precies idereen kent die voorbeelden en je zegt dat ze er ZELF achterkwamen dat het niet zo was wat ze zagen , ondanks de gebrekkige zintuigen , dat is precies wat ik bedoel, mensen weten dat ook wel .quote:Of het daadwerjkkelijk gebeurt definieer jij als dat iemand zelf iets ervaart dat echt gebeurt. Dat is heel makkelijk aantoonbaar niet waar, er zijn genoeg mensen die iets dachten maar er later ZELF achter kwamen dat ze er naast zaten. Bv iemand die denkt een vogel in de tuin te zien en dan beter kijkt en dan ziet dat het gewoon een blaadje is dat in de wind beweegt.
[..]
0% bewijzen voor jou omdat jij ervoor kiest het te benaderen zoals jij wilt , ik bepaal niet hoe jij iets benaderd en de wetenschap ook niet , dat doe je zelf .quote:We hebben het niet over 100% aantoonbaar, maar over paranormale beweringen die 0% bewijzen aandraagt en de wetenschap en logica die 99% aanwijzingen heeft dat het niet bestaat.
[..]
Het is onmogelijk om iets te ervaren vanaf je geboorte in je dagelijks leven dat zogenaamd niet bestaat en wat miljonene mensen over de wereld ervaren , dan is het logischer dat het nog ontdekt moet worden dan dat mensen 30 jr in een soort toeval zitten , ik wacht niet hoor ik houd me daarmee bezig en hoe ik erin kan groeien en nog meer deel kan maken van mijn leven , meer dan accepteren dat het nog niet bewezen is kan ik niet doen , tenslotte ben ik niet geboren uit de wetenschap en was mijn navelstreng niet daaraan vast .quote:Dus als ze er daadwerkelijk naast zitten dan komen ze daar wat jou betreft nooit achter omdat ze oneindig hoop moeten houden dat er misschien ooit een ontdekking komt dat ze gelijk hadden. Wat nou als ze er wel naast zitten? Dan kun je lang wachten.
[..]
wie is we ? ik ken genoeg mensen die het ook ervaren , ik kom ze al mijn hele leven tegen .quote:Als je dingen ervaart die wat we weten tegenspreken, dan heb je in ieder geval MEER reden om je zintuigen te wantrouwen dan iemand die alleen maar dingen ervaart die wel overeenkomen met wat de rest van de wereld ze vertelt.
[..]
hoera voor verschillen , blijkbaar vond de schepper dat nodig en heb ik zintuigen gekregen om ze te gebruiken en te onderscheiden en dat is alles wat ik doe .quote:Dat kijken naar een bv een boom vergelijkbaar is met het kijken naar geest, was JOUW vergelijking. Jij zei dat iemand z'n zintuigen ook niet wantrouwt als hij een boom ziet, dus waarom wel als hij een geest ziet. MIJN argument was juist dat het niet vergelijkbaar is. Omdat een boom zien niet de logica tegenspreekt en testbaar is en het zien van een geest dus niet. Blijkbaar ben je het nu met mijn standpunt eens?
[..]
Ja en als het goed is krijg je die sein ook daarna dat het niet klopt , nou bij een ander ook .quote:Qua geloof in God etc. heb je gelijk. Ik doelde meer op 99% van de logica en wetenschap.
[..]
Hoeveel voorbeelden wil je horen dat wat je met je eigen ogen ziet best niet kan kloppen? Van goocheltruuks tot simpele rare tekeningen waar je hersens van in de war raken? Kijk naar een minuut naar een draaiende spiraal en daarna naar iets anders, je ogen en hersens vertellen je dan voor de volle 100% dat waar je dan naar kijkt OOK draait, maar dat is dan echt niet zo.
[..]
het was een wc die je met een touwtje naar beneden moet trekken om door te spoelen maar als het je eigen huis is weet je heus wel of het kan of niet , dat zou jij ook meteen weten in je eigen huis of er iemand aanwezig is of niet , als dat echt het enige was zou ik daar niet eens denken maar je vergeet dat dingen maanden achter elkaar gebeurden , ik heb wel 100 voorbeeldenquote:Heel simpel, als iemand bv zegt dat z'n huis behekst is en de wc regelmatig doortrekt, dan gaan wetenschappers er naast zitten en gaan ze kijken of het inderdaad onverklaarbaar doortrekt en niet bv door een defect.
[..]
Je vergeet dat mijn theorie werkt voor mij , als het niet zou werken zou ik er niet mee bezig zijn .quote:Nee, er is niks logisch (ik dacht dat je logica juist niet accepteerde als arument?) aan een methode falend noemen om iets te bewijzen, enkel omdat het niet de uitkomst biedt jij je wil. Als 1 persoon telt hoeveel knikkers er in een pot zitten en een ander probeert het paranormaal te voelen, en de uitkomst van de paranormale methode klopt niet met de handmatige telling, dan zeg je toch ook niet dat de ouderwetse telmethode blijkbaar niet goed genoeg werkt?
[..]
Nou , je kan dingen willen in het leven net als iedereen maar dat hoeft niet te lukken , hoezo waarschijnlijker ? jouw methode scoort 0 en mijn methode kan ik zelfs gebruiken in het dagelijks leven , je beseft niet echt wat dat betekend , iets wat ik gebruik bestaat pertinent anders kon ik het niet gebruiken , het is geen idee dat in mijn hoofd zweeft .quote:Je zegt nu eigenlijk dat je liever bij een methode blijft die een uitkomst heeft die je WIL dan een methode die een uitkomst heeft die wellicht waarschijnlijker is? Dat het werkt is gebaseerd op jouw subjectieve mening en je wil het niet toetsen aan de statistiek omdat je eigenlijk zelf als stelt dat het dan niet blijkt te werken? Dat is toch zelfdeceptie?
[..]
Ow zijn we dan al op de top van ons kunnen dat dat moet ? niet algemeen aantoonbaar is blijkbaar wat de natuur heeft bepaald , misschien is het wel tijd om te groeien en andere benaderingen toe te voegen aan ons wereld , soms of vaak is groeien ook iets anders doen dan je gisteren deed , als het gebeurd met getuigen en dat is vaak zat zo dan is het al geen geloof meer .quote:Jij gaat er nu voor het gemak vanuit DAT het zich manifisteert aan miljoenen mensen. Vreemd, dan zouden daar dus miljoenen bewijzen van moeten zijn. Dan kun je niet meer stellen dat het alleen maar persoonlijk te ervaren is, als we het over miljoenen hebben dan zou het gewoon allang aangetoond en geaccepteerd moeten zijn. Natuurlijk heb je gelijk dat er miljoenen mensen zijn die uit persoonlijke ervaring ZEGGEN dat ze het ervaren. Maar dat is enkel bewijs van een behoefte aan geloof dat er iets meer is in combinatie met falende zintuigen. Bewijs van de menselijke aard geen bewijs van iets bovennatuurlijks. Juist omdat het miljoenen keren voorkomt, maar alleen op persoonlijk vlak en nooit algemeen aantoonbaar, bewijst dat het een menselijke behoefte is.
[..]
Wat ik zeg is het meest waarschijnlijke , toeval , hallucinatie en weet ik veel wat duren niet vanaf je geboorte jaar in jaar uit , gebrekkige zintuigen ook niet , wat jij allemaal beweerd is pas onmogelijk .quote:Jij zei dat als iemand 1 keer verbrand is, hij onmiddellijk exact kon weten hoe dat kwam zonder verder onderzeok te doen: als je 1 keer bent verbrand ben je verbrand en niet pas als toeval is uitgesloten .
[..]
Je zegt nu dus dat wat je liever WIL de voorkeur geeft ongeacht of het wellicht niet heeft meest waarschijnlijke is.
[..]
Ja en ik noemde een voorbeeld HOE je kan weten of het een voorspelling is of niet VANTEVOREN , daar groei je in dmv ervaren , op een gegeven moment leer je het onderscheid te maken , de 1 leert dat pas na 10 keer , de ander na 3 jaar iig leer je dat wel , de 1 leert na 1 keer lezen de text uit zijn hoofd en de ander heeft 3 keer nodig , dat geld voor elk gebied .quote:Het gaat er niet om HOE jij of iemand anders weet of hij voorspellende droom heeft gehad, maar OF hij voordat de voorspelling uitkomt weet dat het een voorspelling is. Dat heeft nog nooit iemand kunnen laten zien, terwijl dit wderom een voorbeeld is van iets wat gewoon 100% testbaar is met de huidige meetmethodes. Er zijn genoeg mensen die zich hiervoor in het openbaar voor geleend hebben en nog doen (websites etc.). Is jouw stelling dat heel toevallig exact iedereen die de openbaarheid zoekt inderdaad allemaal mensen zijn die zich vergissen? Hoeveel van jouw dromen komen uit waarvan je van te voren weet dat het echte voorspellingen waren? Allemaal? Zo nee, hoeveel ongeveer wel, en kun je een paar voorbeelden noemen?
[..]
Als ik iets onbewust heb waargenomen dan kan ik het me ook niet herinneren of wel , ik vertel al 3 keer dat je wakker kan worden en meteen weet of het een voorspellende droom was , dan ben je je dus WEL bewust en was het een bewuste waarneming en komt die ook echt uit .quote:Als iemand onbewust iets heeft waargenomen, dan weet die persoon dus per definitie niet bewust of hij echt iets voorspelt of gewoon onbewust doorhad dat iemand heel ongelukkig was als die bv zelfmoord pleegt.
[..]
Door de werking ervan waar ik geen invloed op heb kan ik het jou niet bewijzen dat moet je dus zelf doen .quote:Natuurlijk kan iets best niet passen in wat we nu weten, maar dat betekent niet dat daarmee bewezen is dat het iets is wat we enkel NU nog niet weten. Dan zul je met duidelijke bewijzen moeten komen WAAROM het alles tegenspreekt wat we wel nu weten. Omdat alles wat we nu weten gebaseerd is op logische dingen, als je logica tegenspreekt zul je daar met andere logische bewijzen voor moeten komen.
[..]
Ik zie die mensen wel hoor , je bent toch iig zelf in staat om te weten of iets uitkomt of niet ?quote:Waar zijn die mensen die het de hele dag door ervaren, en wederom, waarom kan bij die mensen het dan niet onafhankelijk vastgesteld worden dat wat zij ervaren/zien/voorspellen ook echt klopt en geen verbeelding, vergissing of toeval is?
[..]
quote:Dus als ik het met je eens zou zijn, dan zou ik het met je eens zijn. Dat is geen argument.
Waaruit maar weer blijkt dat je niet zo goed weet wat helderziend zijn inhoudt.quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:21 schreef Iblis het volgende:
Maar, hoe moeilijk is het nu om zo'n Ganzeldexperiment op te zetten? Je moet je ogen afplakken met halve pingpongballen, je moet een koptelefoon opdoen met witte ruis erop en de omgeving in een rood, gedempt licht zetten. Dat lijkt me met huis-tuin-keuken-materiaal redelijk haalbaar.
Zijn er al TRU'ers die zo resultaat hebben behaald?
Uit de OP:quote:Op woensdag 12 maart 2008 10:53 schreef maedel het volgende:
[..]
Waaruit maar weer blijkt dat je niet zo goed weet wat helderziend zijn inhoudt.
Dat lijkt me wat je thuis redelijkerwijs kunt nabootsen. Ik zeg nergens dat dit gelijk is aan helderziend zijn. Ik lees dat er een bepaalde methode wordt gebruikt om remote viewing te stimuleren. Waarom dan direct zo'n denigrerende opmerking?quote:The remote viewers used a deceptively simple method based on what is known as the Ganzfeld technique to help "see" deep into enemy territory.
They induced an altered state of consciousness by seating themselves in a sound-proof room and wearing earphones playing white noise.
Pingpong balls sliced in half were placed over their eyes to obscure vision. The whole room was then bathed in soft red light.
Wat Summers zegt. Die pingpongballen zijn gewoon helemaal niet nodig.quote:Op woensdag 12 maart 2008 11:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Uit de OP:
[..]
Dat lijkt me wat je thuis redelijkerwijs kunt nabootsen. Ik zeg nergens dat dit gelijk is aan helderziend zijn. Ik lees dat er een bepaalde methode wordt gebruikt om remote viewing te stimuleren. Waarom dan direct zo'n denigrerende opmerking?
Ik kan me voorstellen dat ze strict genomen niet nodig zijn, maar wat ik eruit begrijp is dat de pingpongballen geplaatst worden om de visuele stimuli te reduceren. Vandaar ook de white-noise. Doordat je zo geen auditieve en visuele simulatie hebt is het idee dat deze niet overheersen en je gemakkelijker je ‘mind’s eye’ kunt onderscheiden.quote:Op donderdag 13 maart 2008 09:28 schreef maedel het volgende:
Wat Summers zegt. Die pingpongballen zijn gewoon helemaal niet nodig.
Het is een tamelijk, zo lijkt het, veelgebruikte techniek om eventuele paranormale waarnemingen te stimuleren (overigens wordt het ook als martelmethode gebruikt, omdat je er na een langere tijd helemaal gek van wordt). En wat dat voor je verschijnen betreft, ik neem aan dat je bedoelde dat je het ook met je ogen dicht zou kunnen zien? D.w.z. het gaat niet weg als je je ogen sluit – daar is nu juist dat experiment op aangepast.quote:Bovendien, ik heb ook wel eens e.e.a. gezien, en dat zag ik echt niet "voor me verschijnen".
Waarmee ik wil zeggen, volgens mij weet je niet hoe het werkt anders zou je dat met die pingpongballen niet voorstellen...
Ik zie niet helemaal waar deze aanval vandaan komt. Ik vraag me alleen af of mensen, zoals in de OP staat aangegeven, zelf al met zo'n Ganzfeld geëxperimenteerd hebben, en nu komen er al impliciete verwijten dat ik er ‘niets van begrijp’ dat er om bewijs wordt geroepen, et cetera. Het originele experiment gebruikte deze techniek notabene als stimulatie. En allicht dat het ook zonder kan, zoals je ook kunt fietsen zonder zijwieltjes, maar sommige mensen hebben misschien wat hulp nodig.quote:Ik begin meer en meer te denken dat mensen een totaal verkeerde voorstelling hebben van hoe het werkt, en zich daar ook niet in verdiepen. Niet luisteren/lezen en maar blijven doordrammen over bewijs. En daar word ik eerlijk gezegd onderhand helemaal sch*tziek van. Als je het meemaakt snap je volgens mij ineens helemaal waarom mensen zeggen dat het niet te bewijzen valt, en ook waarom.
Overigens, als je dit al denigrerend vind, lees dan maar eens een jaartje TRU terug wat er zoal gezegd wordt tegen so called believers.
Dat zijn ze niet helemaal. Ze helpen je dus in een toestand te brengen waarin auditieve en visuele signalen ‘van buiten af’ niet overheersen. Het lijkt mij niet onredelijk om te stellen dat je in een disco of een volle tram minder gemakkelijk jezelf op je remote viewing beelden kunt concentreren dan in een ontspannen situatie. En in die zin bedoelde ik het stimuleren, zoals een goede omgeving ook je studievermogen of concentratie kan stimuleren, ook al komen die uiteindelijk uit jezelf.quote:Op donderdag 13 maart 2008 07:08 schreef Summers het volgende:
Remote viewing net als alle andere paranomale zaken kan je uitsluitend vanuit jezelf stimuleren , geen enkel apparaat kan dat voor je stimuleren , je bent zelf "het apparaat" die ping pong ballen ed zijn voor de test om voorkennis uit te sluiten en meer niet .
Het was niet als aanval bedoeld. Wellicht dat mijn eigen rotgevoel hierover ("elke keer dat gemekker over bewijs") te veel doorklinkt. Sorry daarvoor.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:03 schreef Iblis het volgende:
Ik zie niet helemaal waar deze aanval vandaan komt.
Oh zo bedoel je het , ja dat is idd heel redelijk maar verschilt per individu wat dan zou werken maar je moet je wel kunnen concentreren idd .quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat zijn ze niet helemaal. Ze helpen je dus in een toestand te brengen waarin auditieve en visuele signalen ‘van buiten af’ niet overheersen. Het lijkt mij niet onredelijk om te stellen dat je in een disco of een volle tram minder gemakkelijk jezelf op je remote viewing beelden kunt concentreren dan in een ontspannen situatie. En in die zin bedoelde ik het stimuleren, zoals een goede omgeving ook je studievermogen of concentratie kan stimuleren, ook al komen die uiteindelijk uit jezelf.
En als je dan zo'n filmpje hebt, ga jij dan roepen dat het fake is?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:09 schreef PMK111 het volgende:
Als jij geesten in je huis hebt, pak je een camera en je kan bewijs leveren dat die geesten er zijn. (Een GEVOEL dat er iets in je huis is bewijst dus helemaal niks) En er zijn heel wat programma's die naar alle meest 'haunted houses' gaan, en die leggen nooit iets vast dat onverklaarbaar is.
Hun acties welquote:Op maandag 7 april 2008 21:46 schreef Chrrris het volgende:
Zou het wel knap vinden als je geesten kan filmen, aangezien ze geen fysieke gestalte hebben.
De enige manier om te "bewijzen" dat geesten bestaan is als zij zichzelf aan jan en alleman kunnen tonen, niet andersom (dat je jan en alleman kan "leren" geesten te zien). Ik geloof wel dat vrijwel iedereen kan leren door spirituele beoefening geesten te zien maar dat is een lange, moeilijke weg waar diezelfde jan niet aan wil beginnen. Die jan geloofde er al niet in, waarom zou je jaren van je leven verspillen met spirituele beoefening en studie voor iets wat niet bestaat?quote:Op dinsdag 8 april 2008 07:48 schreef maedel het volgende:
Hun acties wel
Is mij gebleken, if you get my drift
Ik snap eerlijk gezegd jouw reactie op mijn opmerking niet.quote:Op dinsdag 8 april 2008 19:00 schreef loop het volgende:
De enige manier om te "bewijzen" dat geesten bestaan is als zij zichzelf aan jan en alleman kunnen tonen, niet andersom (dat je jan en alleman kan "leren" geesten te zien).
Waarom zou je niet helderziend willen zijn en wie zegt dat je dat altijd kan kiezen ? en hoezo kan je alleen op een wetenschappelijke manier erachter komen waar het bestaan om gaat ? dat is jouw idee .quote:Op dinsdag 8 april 2008 19:00 schreef loop het volgende:
Waarom zou je helderziend willen zijn? Slechts een aantal wil werkelijk weten waar het bestaan omgaat, hebben een drive om onderzoek voor zichzelf te stellen en die kiezen vrij vroeg in hun leven een wetenschappelijke kant. Deze is nu eenmaal meer aanwezig, je kunt er praktisch meer mee (dan geloof) en maakt meer indruk (populair wetenschappelijke artikelen e.d.) dan een spirituele stroming. En diegenen die voor exacte vakken kiezen zullen avonden moeten studeren om allerlei ingewikkelde formules te leren kennen in de wetenschap dat hun leeftijdsgenoten aan het feesten, zuipen en neuken zijn (het zijn danook vaak de "nerds"die voor exact gaan). De meeste mensen willen simpelweg van het leven genieten of een zo comfortabel mogelijk leven leiden zonder al te veel moeilijke dingen zoals de levensvragen waar het allemaal om gaat in dit bestaan of hoe het menselijk brein werkt.
[..]
De enige manier om te "bewijzen" dat geesten bestaan is als zij zichzelf aan jan en alleman kunnen tonen, niet andersom (dat je jan en alleman kan "leren" geesten te zien). Ik geloof wel dat vrijwel iedereen kan leren door spirituele beoefening geesten te zien maar dat is een lange, moeilijke weg waar diezelfde jan niet aan wil beginnen. Die jan geloofde er al niet in, waarom zou je jaren van je leven verspillen met spirituele beoefening en studie voor iets wat niet bestaat?
Kan je daar wat meer over vertellen?quote:Op dinsdag 8 april 2008 19:08 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik snap eerlijk gezegd jouw reactie op mijn opmerking niet.
Ik bedoel dat ik dus die acties zichtbaar op tape heb.
Dus, zich onnatuurlijk verplaatsend object op tape.
Dat is fucking niet meer normaalquote:Op woensdag 9 april 2008 08:48 schreef Summers het volgende:
filmpje van bewegende objecten en ja zou heel goed echt kunnen zijn omdat dat soort dingen nou eenmaal gebeuren ...
Benodigdheden: 1 persoon die een beetje kan acteren en doet alsof hij erg opgewonden en angstig is omdat er een geest aanwezig zou zijn en met opzet in de microfoon hijgt om een enge sfeer te creeëren voor de kijker. Dan nog een tweede persoon die buiten beeld even met de lichtschakelaar speelt en met een paar touwtjes het schilderij en de asbak(?) verplaatst. Weinig overtuigend, kan me niet voorstellen dat je zoiets serieus neemt. Met een beetje suggestie en wat huis- tuin en keuken middelen kom je al een heel eind. Ze zijn wel entertaining en deze is leuk in elkaar gezet om je even de stuipen op het lijf te jagen.quote:Op woensdag 9 april 2008 08:48 schreef Summers het volgende:
filmpje van bewegende objecten en ja zou heel goed echt kunnen zijn omdat dat soort dingen nou eenmaal gebeuren ...
Ik denk dat er twee dingen aan de hand kunnen zijn , of een geest beweegt objecten of je doet het zelf dmv telekinese ( onbewust )quote:Op woensdag 9 april 2008 11:22 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Dat is fucking niet meer normaal.
Vind het ook niet zo vreemd dat dit kan gebeuren opzich, maar dat een geest je op die manier (als we daar van mogen uitgaan) kan lastigvallen.
Tja maar als je er ZELF bij was kan je niet anders dan het geloven , dan hoef je niet af te gaan op fantasieen dat het in scene gezet zou zijn dan weet je dat dat soort dingen bestaan .quote:Op woensdag 9 april 2008 12:08 schreef loop het volgende:
[..]
Benodigdheden: 1 persoon die een beetje kan acteren en doet alsof hij erg opgewonden en angstig is omdat er een geest aanwezig zou zijn en met opzet in de microfoon hijgt om een enge sfeer te creeëren voor de kijker. Dan nog een tweede persoon die buiten beeld even met de lichtschakelaar speelt en met een paar touwtjes het schilderij en de asbak(?) verplaatst. Weinig overtuigend, kan me niet voorstellen dat je zoiets serieus neemt. Met een beetje suggestie en wat huis- tuin en keuken middelen kom je al een heel eind. Ze zijn wel entertaining en deze is leuk in elkaar gezet om je even de stuipen op het lijf te jagen.
Jij was er ook niet bij, jij kunt net zo min stellen dat het filmpje waar is. Het is dan ook niet iets wat gebruikt kan worden als argument voor helderziendheid of het potentieel van een mens om helder te zien, dat geesten bestaan en materiele objecten kunnen laten bewegen.quote:Op woensdag 9 april 2008 12:27 schreef Summers het volgende:
Tja maar als je er ZELF bij was kan je niet anders dan het geloven ,
Ieder mens heeft een voorstellingsvermogen. Ik begrijp wel dat andere mensen het serieus nemen ook al heb ik zelf nog nooit iets onverklaarbaars zien bewegen, ieder zijn of haar eigen geloof. Als jij zoiets hebt meegemaakt kan ik me ook voorstellen dat je je leven wijd aan het begrijpen ervan en er vervolgens controle op krijgt zodat je het aan anderen kunt laten zien? Bijvoorbeeld dat je leert communiceren met die geesten en een dealtje sluit dat zij lekker dingen mogen laten bewegen wat ze willen op jouw commando en dat vervolgens aan een ieder die het wil zien demonstreert.quote:Als jij nog nooit zoiets hebt meegemaakt dan kan ik me voorstellen dat je niet begrijpt waarom andere mensen het wel serieus nemen en dat je je niet kan voorstellen dat er zulke dingen kunnen gebeuren in je eigen huis onder je eigen neus .
Mijn moeder heeft soortgelijke dingen meegemaakt , en ik ook vreemde onverklaarbare dingen , vanuit mij gezien kan er dus best veel en is er geen grens .quote:Op woensdag 9 april 2008 13:47 schreef loop het volgende:
[..]
Jij was er ook niet bij, jij kunt net zo min stellen dat het filmpje waar is. Het is dan ook niet iets wat gebruikt kan worden als argument voor helderziendheid of het potentieel van een mens om helder te zien, dat geesten bestaan en materiele objecten kunnen laten bewegen.
[..]
Ieder mens heeft een voorstellingsvermogen. Ik begrijp wel dat andere mensen het serieus nemen ook al heb ik zelf nog nooit iets onverklaarbaars zien bewegen, ieder zijn of haar eigen geloof. Als jij zoiets hebt meegemaakt kan ik me ook voorstellen dat je je leven wijd aan het begrijpen ervan en er vervolgens controle op krijgt zodat je het aan anderen kunt laten zien? Bijvoorbeeld dat je leert communiceren met die geesten en een dealtje sluit dat zij lekker dingen mogen laten bewegen wat ze willen op jouw commando en dat vervolgens aan een ieder die het wil zien demonstreert.
Ja ik weet ook niet of ik het filmpje serieus neem, maar dat dit gebeurt lijkt me niet zo vreemd.quote:Op woensdag 9 april 2008 12:08 schreef loop het volgende:
[..]
Benodigdheden: 1 persoon die een beetje kan acteren en doet alsof hij erg opgewonden en angstig is omdat er een geest aanwezig zou zijn en met opzet in de microfoon hijgt om een enge sfeer te creeëren voor de kijker. Dan nog een tweede persoon die buiten beeld even met de lichtschakelaar speelt en met een paar touwtjes het schilderij en de asbak(?) verplaatst. Weinig overtuigend, kan me niet voorstellen dat je zoiets serieus neemt. Met een beetje suggestie en wat huis- tuin en keuken middelen kom je al een heel eind. Ze zijn wel entertaining en deze is leuk in elkaar gezet om je even de stuipen op het lijf te jagen.
Dat tweede vind ik misschien wel waarschijnlijker.quote:Op woensdag 9 april 2008 12:17 schreef Summers het volgende:
[..]
Ik denk dat er twee dingen aan de hand kunnen zijn , of een geest beweegt objecten of je doet het zelf dmv telekinese ( onbewust )
Bij mijn moeder is het vroeger een paar keer gebeurd dat er alles door de keuken vloog , schilderijen , pannen bestek , alles tegelijk .
parapsychologen gaan ervan uit dat dingen zoals op dit filmpje telekinese is en je dus zelf doet .
Als je bijv onder heel veel stress staat en je dingen niet kan uiten en je jezelf ontlaad op die manier om het kwijt te zijn omdat er op dat moment geen enkele andere manier is om je stress te uiten en je "vol " bent .
Hoewel geesten ook invloed kunnen hebben op materie lijkt het erop dat dingen zoals op dit filmpje mensen zelf doen en dat zou betekenen dat mensen qua geestkracht meer invloed kunnen hebben op materie dan geesten dat kunnen , misschien omdat we hier al zijn .
Ervaringen zijn echt, maar geen bewijs dat de interpretatie van de ervaring klopt en er iets paranormaals aan de hand was. Ik zeg helemaal niet dat mensen liegen als ze zeggen iets paranormaals ervaren te hebben, of dat ze het niet meegemaakt hebben. Ik zeg alleen dat de overtuiging van iemand dat iets echt was geen enkele garantie is dat het echt was. Er zijn zoveel voorbeelden van mensen die ergens van overtuigd waren maar waavam later een normale verklaring werd gevonden. De keren dat er geen verklaring achteraf werd gevonden zijn niet daarmee bewezen ECHTE paranormale ervaringen, maar enkel ervaringen waarbij niet door toevalligheden later op een andere manier nog achterhaald kon worden wat er echt gebeurd was. In de meeste gevallen ontbreken natuurlijk gegevens om iemand persoonlijke ervaring achteraf te kunnen toetsen.quote:Op zondag 9 maart 2008 13:38 schreef Summers het volgende:
gebeurtenissen die mensen live meemaken kan je niet wegredeneren , dat is onmogelijk , noem anders maar een dag uit je leven die ik weg kan redeneren , gaat niet lukken .
Maar de gevallen waarin ze NIET door nader onderzoek zagen dat ze zich vergisten, wil niet zeggen dat die allemaal echt zijn, maar simpelweg dat er wellicht niet genoeg kritisch gekeken werd of er geen mogelijkheid was om hetzelfde geval opnieuw te onderzoeken. Zoals in mijn voorbeeld: als er 1 windvlaag is en vanuit je ooghoek denk je een vogel te zien, als de wind dan gaat liggen dan zie je dus nooit meer dat het een blaadje is dat bewoog maar blijf je denken dat het een vogel was, geheel onterecht in dat specifieke geval.quote:Precies idereen kent die voorbeelden en je zegt dat ze er ZELF achterkwamen dat het niet zo was wat ze zagen , ondanks de gebrekkige zintuigen , dat is precies wat ik bedoel, mensen weten dat ook wel .
Hoe je feiten of bewijzen benadert is geen keuze, bewijzen zijn per definitie objectief, en wat bewijzen zijn is een vaststaande definitie. Een bewijs is iets dat een stelling onomstotelijk aantoont. Jij kunt wel een andere benadering preferen, maar dan ben je het woordenboek aan het herschrijven en kun je het geen feiten of bewijzen meer noemen.quote:0% bewijzen voor jou omdat jij ervoor kiest het te benaderen zoals jij wilt , ik bepaal niet hoe jij iets benaderd en de wetenschap ook niet , dat doe je zelf .
Ik moet openstaan voor alle mogelijkheden en dat sommige dingen misschien anders werken dan men nu zou verwachten. Maar jij stelt nu zomaar even WEL wat onmogelijk is? Moet jij ook niet openstaan voor alle mogelijkheden? Namelijk dat WEL miljoenen mensen zich compleet vergissen en de wetenschap nog geen goede verklaring heeft hoeveel mensen zich zintuigelijk dingen kunnen zien die er ECHT niet zijn? Dat komt in ieder geval wel overeen met dat die miljoenen ervaringen van die mensen nog steeds niet aantoonbaar zijn in de vorm van bewijs. (zoals geesten die de camera's misschien niet zien maar wel voorspellingen doen die meer dan een toevalstreffers zijn)quote:Het is onmogelijk om iets te ervaren vanaf je geboorte in je dagelijks leven dat zogenaamd niet bestaat en wat miljonene mensen over de wereld ervaren , dan is het logischer dat het nog ontdekt moet worden dan dat mensen 30 jr in een soort toeval zitten ,
"We" is de meetbare en verklaarde wereld om ons heen, de rationele benadering die op een logische manier de wereld probeert te beschrijven. Noem het maar wetenschap.quote:wie is we ? ik ken genoeg mensen die het ook ervaren , ik kom ze al mijn hele leven tegen .
Het ging er even om dat jij tegen mij opeens zei dat die boom geen goede vergelijking is, terwijl jij ZELF met die vergelijking kwam, maar daar ga je niet op in? Verder kan de schepper in z'n oneindige wijsheid net zo goed besloten hebben om sommige mensen zintuigen te geven die dingen zien die er NIET zijn?quote:hoera voor verschillen , blijkbaar vond de schepper dat nodig en heb ik zintuigen gekregen om ze te gebruiken en te onderscheiden en dat is alles wat ik doe .
Je wuift m'n spiraalvoorbeeld wel heel makkelijk weg. Je ogen vertellen je dan toch echt dat er voor de 100% iets gebeurt wat ECHT niet klopt. Je voelt helemaal niet dat het niet echt is, dat WEET je omdat je bewust dit testje doet. Het gaat erom dat in gevallen dat je niet bewust bent van bepaalde beinvloeding van je zintuigen dus helemaal niet erop kan vertoruwen en ook niet op je gevoel.quote:Ja en als het goed is krijg je die sein ook daarna dat het niet klopt , nou bij een ander ook .
Heb je de stortbak al opengebroken? Hoe kun je anders uitsluiten dat er een defect in je vlotter zit?quote:het was een wc die je met een touwtje naar beneden moet trekken om door te spoelen maar als het je eigen huis is weet je heus wel of het kan of niet , dat zou jij ook meteen weten in je eigen huis of er iemand aanwezig is of niet ,
Wat is jouw definitie van dat het "werkt"?quote:Je vergeet dat mijn theorie werkt voor mij , als het niet zou werken zou ik er niet mee bezig zijn .
Het gaat er toch niet om wat interessanter is? Het gaat er hopelijk toch om wat de waarheid is? Ook als de waarheid saaier is dan wat je liever wil dat waar is?quote:de ouderwetse methode werkt prima maar het is een stuk leuker en interessanter om dat paranormaal aan te voelen of niet dan , je kan het proberen en dan kan het wel of niet lukken , als het lukt moet je je proberen te herinneren waar je dat gevoel vandaan had en proberen dat weer te pakken , waar zat het verschil ..
Wie zegt dat we niet inderdaad op de top van ons kunnen zijn?quote:Ow zijn we dan al op de top van ons kunnen dat dat moet ?
We hebben het niet over mensen die geesten zien die verder niets testbaars produceren, ik ben het helemaal met je eens, we kunnen nooit aantonen dat ze die geesten niet zien. We hebben het over voorspellingen, geesten die dingen uit het verleden vertellen, telekinese, remoteviewing etc. Dat zijn allemaal gaves waarvan de beoefenaars ZELF het effect beschrijven. Die effecten kunnen dan aangetoond worden, of anders bestaan die effecten blijkbaar niet, zo simpel is het. Het is niet de wetenschap die die effecten verzint en dan faalt in het aantonen van die effecten, het zijn de beoefenaars die de effecten beschrijven maar het niet kunnen demonstreren.quote:niet algemeen aantoonbaar is blijkbaar wat de natuur heeft bepaald ,
Wederom: alles is toch mogelijk herhaal je steeds? Waarom geldt dat alleen voor jouw meningen en niet voor de mijne en de wetenschappelijke? Als je het hebt over "meest waarschijnlijke", dan ben je overigens zelf ook een wetenschappijke benadering aan het beoefenen, maar die was toch niet betrouwbaar? Of is die opeens wel betrouwbaar als het positieve resultaten oplevert?quote:Wat ik zeg is het meest waarschijnlijke , toeval , hallucinatie en weet ik veel wat duren niet vanaf je geboorte jaar in jaar uit , gebrekkige zintuigen ook niet , wat jij allemaal beweerd is pas onmogelijk .
Waarom is er dan nog niemand -neem de beste beoefenaar ter wereld die er is- die het vak dan nu wel verstaat en het heeft kunnen aantonen? Het ging mij erom dat als er 1 droom van de 100 uiteindelijk uitkomt, je dat nog steeds voorspellend noemt alsof je dan door het grote aantal dromen geen grotere toevalskans hebt.quote:Ja en ik noemde een voorbeeld HOE je kan weten of het een voorspelling is of niet VANTEVOREN , daar groei je in dmv ervaren , op een gegeven moment leer je het onderscheid te maken , de 1 leert dat pas na 10 keer , de ander na 3 jaar iig leer je dat wel , de 1 leert na 1 keer lezen de text uit zijn hoofd en de ander heeft 3 keer nodig , dat geld voor elk gebied .
Niet 100% dat zeg ik helemaal niet, 1 geval, slechts 1 geval, 1 persoon op aarde die z'n gave kan demonstreren, da's voldoende om de wereld op z'n kop te zetten. Is dat dan ook teveel gevraagd? Dat het testbaar zou moeten zijn, is dus wederom het gevolg van de beweringen van vele boefenaars zelf, die bv zeggen telekinese te beheersen.quote:Zoalng jij vasthoud aan het IDEE dat het NU 100% testbaar MOET zijn met de huidige methode dan kom je niet verder ,
Denk dat jullie elkaar nooit zullen vervelenquote:Op vrijdag 11 april 2008 01:01 schreef mike_another het volgende:
[..]
Ervaringen zijn echt, maar geen bewijs dat de interpretatie van de ervaring klopt en er iets paranormaals aan de hand was. Ik zeg helemaal niet dat mensen liegen als ze zeggen iets paranormaals ervaren te hebben, of dat ze het niet meegemaakt hebben. Ik zeg alleen dat de overtuiging van iemand dat iets echt was geen enkele garantie is dat het echt was. Er zijn zoveel voorbeelden van mensen die ergens van overtuigd waren maar waavam later een normale verklaring werd gevonden. De keren dat er geen verklaring achteraf werd gevonden zijn niet daarmee bewezen ECHTE paranormale ervaringen, maar enkel ervaringen waarbij niet door toevalligheden later op een andere manier nog achterhaald kon worden wat er echt gebeurd was. In de meeste gevallen ontbreken natuurlijk gegevens om iemand persoonlijke ervaring achteraf te kunnen toetsen.
Degene die peniciline ontdekt heeft, zag in eigen ervaring dat in z'n testje een schimmel per ongeluk een bacterie bleek te doden. Was het daarmee bewezen omdat hij het toch echt zelf gezien had? Nee, ondanks dat het echt waar was. Het werd pas objectief bewijs toen het door alle artsen wereldwijd 100% gereproduceerd kon worden. Eerder kan je een dergelijk bewering van een arts of wie dan ook niet als bewijs accepteren, enkel als een signaal wat verder onderzocht moet worden. Als verder onderzoek een negatief resultaat heeft, dan moet je ook zo groot zijn om te erkennen dat een oorspronkelijk interessante bewering niet klopt. Dat is de enige manier om vooruitgang te boeken met wat dan ook in het kleven. Dingen testen en afwijzen als het de test niet doorstaat.
[..]
Maar de gevallen waarin ze NIET door nader onderzoek zagen dat ze zich vergisten, wil niet zeggen dat die allemaal echt zijn, maar simpelweg dat er wellicht niet genoeg kritisch gekeken werd of er geen mogelijkheid was om hetzelfde geval opnieuw te onderzoeken. Zoals in mijn voorbeeld: als er 1 windvlaag is en vanuit je ooghoek denk je een vogel te zien, als de wind dan gaat liggen dan zie je dus nooit meer dat het een blaadje is dat bewoog maar blijf je denken dat het een vogel was, geheel onterecht in dat specifieke geval.
[..]
Hoe je feiten of bewijzen benadert is geen keuze, bewijzen zijn per definitie objectief, en wat bewijzen zijn is een vaststaande definitie. Een bewijs is iets dat een stelling onomstotelijk aantoont. Jij kunt wel een andere benadering preferen, maar dan ben je het woordenboek aan het herschrijven en kun je het geen feiten of bewijzen meer noemen.
[..]
Ik moet openstaan voor alle mogelijkheden en dat sommige dingen misschien anders werken dan men nu zou verwachten. Maar jij stelt nu zomaar even WEL wat onmogelijk is? Moet jij ook niet openstaan voor alle mogelijkheden? Namelijk dat WEL miljoenen mensen zich compleet vergissen en de wetenschap nog geen goede verklaring heeft hoeveel mensen zich zintuigelijk dingen kunnen zien die er ECHT niet zijn? Dat komt in ieder geval wel overeen met dat die miljoenen ervaringen van die mensen nog steeds niet aantoonbaar zijn in de vorm van bewijs. (zoals geesten die de camera's misschien niet zien maar wel voorspellingen doen die meer dan een toevalstreffers zijn)
Waarom is het geen argument als ik zeg dat 100 dromen cijfermatig ervoor zorgt dat je klans groter wordt dat 1 droom uitkomt, maar als miljoenen mensn iets ervaren wel een cijfermatig bewijs dat het dan wel echt MOET zijn? Je bent nu zelf ook wetenschappelijk aan het redeneren, terwijl je een statistische benadering meerdere malen hebt verworpen?
[..]
"We" is de meetbare en verklaarde wereld om ons heen, de rationele benadering die op een logische manier de wereld probeert te beschrijven. Noem het maar wetenschap.
[..]
Het ging er even om dat jij tegen mij opeens zei dat die boom geen goede vergelijking is, terwijl jij ZELF met die vergelijking kwam, maar daar ga je niet op in? Verder kan de schepper in z'n oneindige wijsheid net zo goed besloten hebben om sommige mensen zintuigen te geven die dingen zien die er NIET zijn?
[..]
Je wuift m'n spiraalvoorbeeld wel heel makkelijk weg. Je ogen vertellen je dan toch echt dat er voor de 100% iets gebeurt wat ECHT niet klopt. Je voelt helemaal niet dat het niet echt is, dat WEET je omdat je bewust dit testje doet. Het gaat erom dat in gevallen dat je niet bewust bent van bepaalde beinvloeding van je zintuigen dus helemaal niet erop kan vertoruwen en ook niet op je gevoel.
[..]
Heb je de stortbak al opengebroken? Hoe kun je anders uitsluiten dat er een defect in je vlotter zit?
[..]
Wat is jouw definitie van dat het "werkt"?
[..]
Het gaat er toch niet om wat interessanter is? Het gaat er hopelijk toch om wat de waarheid is? Ook als de waarheid saaier is dan wat je liever wil dat waar is?
[..]
Wie zegt dat we niet inderdaad op de top van ons kunnen zijn?
[..]
We hebben het niet over mensen die geesten zien die verder niets testbaars produceren, ik ben het helemaal met je eens, we kunnen nooit aantonen dat ze die geesten niet zien. We hebben het over voorspellingen, geesten die dingen uit het verleden vertellen, telekinese, remoteviewing etc. Dat zijn allemaal gaves waarvan de beoefenaars ZELF het effect beschrijven. Die effecten kunnen dan aangetoond worden, of anders bestaan die effecten blijkbaar niet, zo simpel is het. Het is niet de wetenschap die die effecten verzint en dan faalt in het aantonen van die effecten, het zijn de beoefenaars die de effecten beschrijven maar het niet kunnen demonstreren.
[..]
Wederom: alles is toch mogelijk herhaal je steeds? Waarom geldt dat alleen voor jouw meningen en niet voor de mijne en de wetenschappelijke? Als je het hebt over "meest waarschijnlijke", dan ben je overigens zelf ook een wetenschappijke benadering aan het beoefenen, maar die was toch niet betrouwbaar? Of is die opeens wel betrouwbaar als het positieve resultaten oplevert?
[..]
Waarom is er dan nog niemand -neem de beste beoefenaar ter wereld die er is- die het vak dan nu wel verstaat en het heeft kunnen aantonen? Het ging mij erom dat als er 1 droom van de 100 uiteindelijk uitkomt, je dat nog steeds voorspellend noemt alsof je dan door het grote aantal dromen geen grotere toevalskans hebt.
[..]
Niet 100% dat zeg ik helemaal niet, 1 geval, slechts 1 geval, 1 persoon op aarde die z'n gave kan demonstreren, da's voldoende om de wereld op z'n kop te zetten. Is dat dan ook teveel gevraagd? Dat het testbaar zou moeten zijn, is dus wederom het gevolg van de beweringen van vele boefenaars zelf, die bv zeggen telekinese te beheersen.
Ik ben niet geinteresseerd in zelf onderzoeken, ik vraag me alleen steeds af waarom de miljoenen testbare beweringen die er zijn, nooit testbaar zijn gebleken.quote:Op vrijdag 11 april 2008 01:19 schreef Chrrris het volgende:
Ik denk dat het het makkelijkst is als mensen het zelf gaan onderzoeken.
Zich in gaan verdiepen, gevoel trainen. Wat een belangrijke leiddraad kan zijn samen met je kennis om te toetsen of iets pluis is of niet.
Heb ik toevallig gezien vanavond. Nou, ik hoop van harte voor die paranormale boefenenaars dat geesten niet bestaan. Ik denk dat de geesten van die vermoorde mensen zich anders in hun graf omdraaien. Die idioten staan daar gewoon te juichen als ze "10 punten" krijgen omdat het slachtoffer inderdaad verkracht was "Jippie! Wat fijn dat ze verkracht was, dan had ik het goed!" en het ergste is dat ik niet overdrijf...quote:Maar je hebt ook wel van die programma's als het zesde zintuig waarin mensen als het ware worden getest overigens.
[
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |